Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ZFS expansie, hulp gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• Houbie
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-11 17:31
Hey,

Ik heb een Dell T320 met 8 3.5" bays voorraan.
Deze zijn verbonden via een H310 HBA, die geflashed is met IT firmware zodat ZFS de schijven kan zien, zonder raid modus ertussen.

Momenteel zitten er 6x 3.5" schijven in, 1 pool van 2 vdevs in mirror (data) en een pool van 1 vdev in mirror (backup).
Nu had ik graag de data pool uitgebreid, door er twee schijven aan toe te voegen.
Ik dacht aan 2x 3 tb, en deze dan in een raidz2 te zetten, voor in totaal 6 schijven in raidz2.

Alle drivebays zouden dan vol zitten, en doordat ik 3tb schijven zou bijkopen, zou een raidz2 maken relatief eenvoudig moeten zijn.

Wat ik me afvraag, is dit een goede stap, of blijf ik beter bij mijn huidige setup, en koop ik op termijn beter grote schijven (8 of 10tb) bij, om zo de totale opslag van mijn server te vergroten? Want als ik nu 2x 3tb bij steek, zit alles wel vol natuurlijk.

Ik denk dat een raidz2 met 6x3tb voldoende zal moeten zijn voor mijn noden voor de komende (5+) jaren, maar zeker kan ik dit niet zijn natuurlijk. Ik ben op zoek naar wat tips en feedack van jullie, mensen die eventueel ervaringen hebben met dezelfde situatie en tips kunnen geven?

Informatie over mijn systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsDell Intel Xeon E5-2420 Tray€ 0,-€ 0,-
2Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 3TB€ 73,89€ 147,78
3Interne harde schijvenWD Green HDD, 3TB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 3TB€ 90,90€ 90,90
1ControllersDell PERC H310 Integrated RAID Controller Full Height (405-12172)€ 101,04€ 101,04
1Solid state drivesCrucial MX200 2,5" 250GB€ 0,-€ 0,-
68GB RDIMM, 1333 MHz----
1Dual, Hot-plug, Redundant Power Supply (1+1), 750W----
1iDRAC7 Enterprise----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 339,72

[ Voor 3% gewijzigd door Houbie op 16-11-2020 11:29 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:05

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Je draait nu je data pool met vier schijven in paren van mirrors.
Je hebt nu dus 6TB bruikbare capaciteit. Het is dan logisch om er gewoon nog een paar 3TB bij te zetten en dan heb je 9TB. +33%.

Of dat genoeg is kun je alleen voor jezelf bepalen.

Je kunt overigens prima gewoon 2 x 6TB of grotere schijven toevoegen. Dan krijg je een stuk meer capaciteit er bij. Dan zijn de VDEVs niet meer identiek, maar ZFS balanceert nieuwe data over de schijven. Hoe het zit met oude data --> dat weet ik niet, ik denk dat je daar iets voor moet doen.

Ik draai zelf met een asymetrische pool (de vdevs zijn niet even groot): 1 x 18 disks in RAIDZ2 en 1 x 4 schijven in RAIDZ2 om historische redenen. En dat gaat prima, maar ik begon met een lege pool.

RAIDZ2 geeft je in plaats van 9 TB dus 12 TB aan capaciteit. Dan moet je eerst alle data ergens anders opslaan want je kunt niet van Mirrors naar RAIDZx migreren.

RaidZ2 is top, want is veel efficiënter dan mirrors en fundamenteel ook iets veiliger, maar dat is dus de prijs om daar te komen.

De laatste optie die je zelf noemt is gewoon alle 3TB schijven te vervangen door grotere exemplaren. Maar dat is wel een lange operatie: rebuild van de array voor iedere disk. Gaat een week duren. Ik hoop dat je schijfkoeling goed in orde is ;) Maar het kan prima hoor, het duurt dus alleen lang.

[ Voor 11% gewijzigd door Q op 16-11-2020 14:39 ]

• Houbie
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-11 17:31
Hey,

Bedankt. Ik had er inderdaad nog niet aangedacht om in een pool vdevs van verschillende grootte te gebruiken.
Ik bekijk het even, denk dat ik graag voor een raidz2 setup zou gaan, die me meer werkbare ruimte gaat geven.
Heb 2x 3tb tweedehands op het oog momenteel.

Mvg

Simon