Van 1 naar 3 fase i.v.m electrische auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-06 21:50
Hoi,

Ik heb een vraagje. Begin dit jaar heb ik naar volle tevredenheid een Solaredge SE5000 met 15 zonnepanelen (4800 WP) laten aanleggen. Deze set werkt prima, de kabels in het huis zijn netjes weggewerkt en ik heb er eigenlijk geen storing aan. In mijn meterkast heb ik een 35 Ampere hoofdzekering, waarbij de Solaredge afgezekerd is door middel van een werkschakelaar bij de solaredge. In de meterkast heb ik de bijbehorende aardlekschakelaar zitten van 20 ampere. (Dit zover ik het goed begrepen had). Ik dacht dat de werkschakelaar, die op zolder bij mijn meterkast hangt, iets hoger is afgezekerd op 25 ampere, maar dat weet ik niet zeker.

Nu, ben ik alleen door de tijd ingehaald. Ik wilde heel lang niet aan een electrische auto of PHEV (Plugin Hybrid), ik zag daar weinig aanleiding daartoe omdat ik ook een caravan heb.. Echter, ik sta nu voor de keuze van een nieuwe lease auto en eigenlijk is benzine only financieel helemaal kapot gemaakt waardoor ik toch wel erg hard in mijn portemonnee geraakt zou worden voor een bezine alleen. Een PHEV kan financieel hierdoor aantrekkelijker zijn en kan technisch gezien de caravan ook trekken.

Maar waar mijn keuze een beetje vanaf hangt, gezien de toekomst van electrische auto's is dat het denk ik wel meteen raadzaam is om een 3 fase laadpaal te nemen. Dit zou voor een PHEV niet direct noodzakelijk zijn, maar op termijn misschien voor een electrische wel. Ik heb eigenlijk alleen geen zin om die SolarEdge nu al te vervangen voor een 3 fase variant of meerdere kabels naar de solaredge aan te leggen voor 3 fase, dit ook omdat er geen ruimte binnendoor is naar zolder. Ook wil ik geen kabels extra over mijn buitenmuur zo. Het is nu gewoon zeer mooi afgewerkt allemaal.
Nu mijn vraag, bestaat er iets in electronicaland om in de meterkast een unit te hangen ofzo, waar ik de 1 fase van zolder op laat binnen komen en die ik dan toch om kan zetten naar 3 fase? Hetzij eventueel via een losse kast. Dus dat hierna de spanning netjes verdeeld wordt over die 3x 25 ampere hoofdzekeringen. Bestaat dat? Want dan zou dat een optie zijn die ik zou kunnen laten onderzoeken in de haalbaarheid van het verhaal..

Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:32
Natuurlijk zou het netjes zijn als je over 3 fasen zou verdelen, maar dit is geen noodzaak. Je kan gewoon je bestaande omvormer aansluiten op 1 van de 3 fasen. Als je in de meterkast over gaat naar een 3 fase aansluiting is dit meestal 3 x 25A, dus dat is meer dan je zonnepanelen opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
Als een dergelijke oplossing al bestaat verwacht ik dat het net zo duur is al een nieuwe inverter (of nog duurder).

Effectief zoek je eigenlijk weer een inverter, maar dan met 230v input in plaats van zonnepanelen. Daarnaast moet de "output" ook weer teruggebracht worden naar de inverter zodat deze een netspanning blijft zien om te volgen. Zo niet, zal hij uit gaan.

In theorie is hier vast iets voor te bedenken, maar als het al commercieel verkrijgbaar is zal het waarschijnlijk zeldzaam en duur zijn.

Zoals @Knielen al noemt kun je de installatie voor nu ook laten zitten en de aanpassing nog een paar jaar laten wachten. Zo lang je nog kan salderen maakt het sowieso niet echt uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-05 13:16
Ik sluit me aan bij @Knielen. Het maakt niet uit dat je invoed op 1 van de 3 fasen en op de andere twee af zou nemen als je je EV gaat opladen. Je (slimme) meter zal intern gewoon blijven salderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:54
timberleek schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:32:
Zoals @Knielen al noemt kun je de installatie voor nu ook laten zitten en de aanpassing nog een paar jaar laten wachten. Zo lang je nog kan salderen maakt het sowieso niet echt uit.
Ook daarna niet (iig niet hoe de huidige meters werken). Voorlopig wordt je verbruik nl. niet per fase berekend, maar kijkt je meter naar wat er totaal binnenkomt en uitgaat en telt dat bij elkaar op. Verbruik op fase 1 terwijl je teruglevert op fase 3 wordt dus in de meter al samengepakt en alleen als het verbuik hoger is dan wat je teruglevert gaat je verbruik ook omhoog.

Lekker laten zitten dus en pas aanpassen als je je PV-systeem toch aan gaat passen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
redwing schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:35:
[...]

Ook daarna niet (iig niet hoe de huidige meters werken). Voorlopig wordt je verbruik nl. niet per fase berekend, maar kijkt je meter naar wat er totaal binnenkomt en uitgaat en telt dat bij elkaar op. Verbruik op fase 1 terwijl je teruglevert op fase 3 wordt dus in de meter al samengepakt en alleen als het verbuik hoger is dan wat je teruglevert gaat je verbruik ook omhoog.

Lekker laten zitten dus en pas aanpassen als je je PV-systeem toch aan gaat passen.
Oh ik dacht dat de huidige meter telwerken per fase moesten hebben om dat onderscheid in de toekomst mogelijk te maken.

Maar in dat geval inderdaad overal vanaf blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Wij stappen nu ook over op 3-fase, maar dan vanwege een "kuch" nieuw inductiefornuisje wat max. richting de 15 KW verbruikt. Maak niet de fout om voor 3x35A te kiezen. Dat kost je per jaar russen de 600 en 700 euro extra aan vastrecht. Dat moet je echt alleen doen als het niet anders kan.

"Ze willen mensen graag van het gas af hebben, zodat ze de hoofdprijs in rekening kunnen brengen voor electra."

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 16-11-2020 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-06 03:10
Daarom is er ook gewoon 3x25A. Kost gewoon hetzelfde.

Van wie is die mooie quote?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Het gaat er mij inderdaad om te doen dat het uiteindelijk allemaal veilig is, vandaar ook de vraag. De verwachting is dat er dan de komende 12 jaar ook niet veel aan de configuratie gaat wijzigen (waarbij ik zelfs nog denk om de garantie van de solaredge te verlengen tot 20 jaar). Dus eventjes wachten tot de omvormer kapot gaat hoop ik dus niet snel mee te maken :)

Ik piek regelmatig nu over de 20 ampere heen met de Solaredge, want dit lees ik in Domoticz redelijk eenvoudig uit. Als de hoofdzekering dan maar 25 ampere is, als die op 1 fase is aangesloten,k is dit dan geen probleem / gevaarlijk of dat mijn stoppen bijvoorbeeld kunnen klappen omdat ik de wasmachine en de frietpan toevallig ook aan heb :) Uiteraard zou ik voor 3x 25 ampere gaan, 3x 35 ampere is veel te duur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
CronoS76 schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:02:
Als de hoofdzekering dan maar 25 ampere is, als die op 1 fase is aangesloten,k is dit dan geen probleem / gevaarlijk of dat mijn stoppen bijvoorbeeld kunnen klappen omdat ik de wasmachine en de frietpan toevallig ook aan heb :)
Nee dat maakt niks uit, die stroom gaat "de andere kant op".

Dus als jouw panelen 20A leveren en je verbruikt niks, dan gaat er 20A naar buiten over de hoofdaansluiting. Als jij 10A aan verbruikers aanzet op diezelfde fase gaat er netto nog maar 10A naar buiten. Op die fase zou je op zo'n dag dus wel meer kunnen gebruiken dat de hoofdzekering toestaat (namelijk 25A + 20A van het dak).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-06 14:05
Waarom zou je voor een PHEV naar 3 fase gaan? Meeste van die PHEVs kunnen niet eens 3 fase laden, en heb je voldoende aan een 1x16A groep.
Ja 3 fase is net zo duur als 1 fase, in de maandlasten. Maar waarom het compliceren? Waarom kosten maken als het niet nodig is?
Ik heb een volledig elektrische auto, ik heb nog geen laadpaal, en ik laad de hele tijd op het 2KW blokje wat erbij komt. Dat is in deze tijden al genoeg omdat ik toch niet iedere dag rij.
Een PHEV accu zit zo vol.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:24
Toevallig heb ik ook een SolarEdge SE5000 hangen en alles op 1 fase draaien, gezekerd op 35A. Ik heb daarom gekozen voor de Zappi als laadpaal, deze laad op 1 fase op maximaal 32A en meet via een sensor hoeveel stroom er al door het huis wordt verbruikt en schaalt terug waar nodig. (Ik heb V1 van deze: https://shop.zappi.info/n...-met-650-meter-kabel.html )

Zo kan het nooit voorkomen dat je een waterkoker aanzet en de zekering eruit klapt omdat de auto ook op vol vermogen aa het laden is. Dat is meer dan voldoende om Model 3 Long Range vol te laden in een nacht (7.2 kwh laadvermogen).

Los daarvan gebruik ik Jedlix ( https://www.jedlix.com/nl/ )om wat kosten terug te winnen en het laden pas om 23 uur te starten en zo de dalstroom te gebruiken, aanrader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:03

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
timberleek schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:41:
Op die fase zou je op zo'n dag dus wel meer kunnen gebruiken dat de hoofdzekering toestaat (namelijk 25A + 20A van het dak).
En daarvoor dient de meterkast dan op de 25A + de afzekeringswaarde van je zonnepanelen aan te kunnen. Bij een aansluiting van 25A en 20A aan panelen zit je dus op 45A. Meest gangbare kasten voorzien in max 40A (bekabeling en aardleks). Daar ga je dan overheen. Alles moet dan of voor 63A (volgende stap) zijn of je moet een 40A automaat voor je gebruikersgroepen zetten zodat dat deel voor 40A ingericht kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-06 14:05
En met die Zappi kan je het ook nog zo instellen (is weer een extra kastje bijkopen) dat hij gaat laden als je zonnepanelen overschot hebt en dat probeert op te maken.
En dat is ook weer veel simpeler met 1 fase.
Dan koop je er eentje die op 1 fase 32A kan laden, dat kan je toekomstige PHEV waarschijnlijk toch niet, maar dan ben je voorbereid voor eventueel volledig elektrische auto of een PHEV die toch wat sneller kan laden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:47
Septillion schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:51:
[...]

En daarvoor dient de meterkast dan op de 25A + de afzekeringswaarde van je zonnepanelen aan te kunnen. Bij een aansluiting van 25A en 20A aan panelen zit je dus op 45A. Meest gangbare kasten voorzien in max 40A (bekabeling en aardleks). Daar ga je dan overheen. Alles moet dan of voor 63A (volgende stap) zijn of je moet een 40A automaat voor je gebruikersgroepen zetten zodat dat deel voor 40A ingericht kan zijn.
Klopt op zich maar aan de andere kant wordt het met 25A + 20 A = 45A al een stuk beter beter dan wat het momenteel is (35A + 20A = 55A).

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:03

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@busscherski Dan voldoet het nu dus ook al niet, zou geen reden moeten zijn om het niet veilig te maken lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Septillion schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:43:
@busscherski Dan voldoet het nu dus ook al niet, zou geen reden moeten zijn om het niet veilig te maken lijkt mij.
Je denkwijze is denk ik correct maar er komen elke dag nog erg veel installatie bij waar het niet netjes wordt aangelegd.
Bij een 1x40A huisaansluiting (zoals die van mij) zou je eigenlijk standaard een meterkast renovatie erbij moeten doen om aan de regels te voldoen.

25A + 20A is niet ver van de vermoedelijke 40A limiet :-p (in ieder geval dichterbij dan 55A, @CronoS76 zou de potentiele hoeveelheid overschreiding al een factor 3 verminderen).
En ik schrijf potentieel, hoe vaak heeft TS al zoveel elektriciteit verbruikt dat de 35A hoofdzekering er door ging? (bij de meeste mensen is dit nog nooit gebeurt)

Bij meterkast renovatie zou ik ook wel een 63 A kast aanraden, gewoon om aan de regels te voldoen als je toch bezig bent.

Ik denk dat 90% van de enkelfase PV omvormer installaties niet voldoet aan de regel van max 40A door de meterkast (ik heb van horen zeggen dat zelfs in nieuwbouw vaak nog gewoon een 40A kast wordt ingebouwd). Het is een algemeen ding, het is niet specifiek alleen een probleem bij @CronoS76 maar een installatiefout die in 90% van de enkelfase omvormer installaties wordt gemaakt omdat dat makkelijker is.
Jouw opmerking is dus bij de meeste topics van toepassing.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• CronoS76
busscherski schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:06:
[...]

Je denkwijze is denk ik correct maar er komen elke dag nog erg veel installatie bij waar het niet netjes wordt aangelegd.
Bij een 1x40A huisaansluiting (zoals die van mij) zou je eigenlijk standaard een meterkast renovatie erbij moeten doen om aan de regels te voldoen.

25A + 20A is niet ver van de vermoedelijke 40A limiet :-p (in ieder geval dichterbij dan 55A, @CronoS76 zou de potentiele hoeveelheid overschreiding al een factor 3 verminderen).
En ik schrijf potentieel, hoe vaak heeft TS al zoveel elektriciteit verbruikt dat de 35A hoofdzekering er door ging? (bij de meeste mensen is dit nog nooit gebeurt)

Bij meterkast renovatie zou ik ook wel een 63 A kast aanraden, gewoon om aan de regels te voldoen als je toch bezig bent.

Ik denk dat 90% van de enkelfase PV omvormer installaties niet voldoet aan de regel van max 40A door de meterkast (ik heb van horen zeggen dat zelfs in nieuwbouw vaak nog gewoon een 40A kast wordt ingebouwd). Het is een algemeen ding, het is niet specifiek alleen een probleem bij @CronoS76 maar een installatiefout die in 90% van de enkelfase omvormer installaties wordt gemaakt omdat dat makkelijker is.
Jouw opmerking is dus bij de meeste topics van toepassing.
@busscherski Ik probeer hem even te snappen. Komt het erop neer dan, om de zonnepanelen installatie veilig te houden op 25A heb ik eigenlijk een 40A hoofdzekering nodig met een meterkast bedrading zo maar gezegd die tot 63A gaat?
Wel goed om te lezen dat er wel positieve geluiden zijn op een 1 fase laadpaal..dat betekend dat het allemaal wat haalbaarder wordt :)

• busscherski
Als het zo is aangesloten als bij bijna alle installaties zou, als de zon flink schijnt, er potentieel 35A + 20 A = 55A naar je verbruikers kunnen gaan (als je er voldoende aan zet). En waarschijnlijk heb je een meterkast die maar 40A mag hebben.
Maar goed, dan moet je meer apparaten tegelijk aanzetten dan je kunt doen als de zon niet schijnt. Want dan gaat de 35A hoofdzekering er gewoon door. Als je dat nog nooit hebt gehad heb je blijkbaar nog nooit langdurig meer dan 35A verbruikt. Als je het erg bont maakt kan het in theorie, netjes is anders.

Nu heb je waarschijnlijk 2 of 3 aardlek schakelaars waar vaak maximaal 40A doorheen mag.
In theorie zou je bijvoorbeeld bijna al die 55A door een enkele aardlek kunnen verbruiken en dat is niet goed voor die aardlek en de contactjes.

De oplossing is een extra 40A zekering voor alle gebruikers samen of een upgrade van de meterkast naar 63A, maar ik weet niet precies wat dat inhoudt.

Maar goed, of je een probleem hebt is aan jou. Bij mij is het erger met 40A hoofdzekering + 30A van PV. Dus dan zou een opgrade naar een 63A meterkast zelfs al te weinig zijn.

Een simpeler gedeeltelijke oplossing is misschien om PV en autolader op dezelfde aardlekschakelaar aan te sluiten, dan veroorzaakt het opladen van je stekkerauto in ieder geval dit probleem niet.

Pagina: 1