Hulp bij een demente vader. Blijft met instellingen kloten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-06 12:13
Mijn vader is dementerend, Alzheimer. Hier heb ik op zich geen problemen mee, help hem graag, hij heeft op zijn manier ook voor mij gezorgd. Nu begrijpt hij al tijden het idee van veel software niet meer, heeft jaren met Windows gewerkt, vanaf 3.11 tot aan 10.

Daadwerkelijke vraag: Welk OS kan mijn pa het beste draaien? Zelfs Linux weet die om zeep te helpen.
Zou MacOS (want relatief dichtgetimmerd) een optie zijn?
...

Nu heeft hij op zijn laptop Linux Mint (want hele slechte processor), Windows PC en een Android (Sony, hier probeert hij ook de appdrawer weg te halen, want dat komt ook niet binnen bij hem).
...

Weet niet waar ik moet beginnen, vandaar mijn hulpvraag. Ik neem aan dat er wel meer mensen zijn die hiermee hebben moeten dealen
...

https://www.youtube.com/watch?v=nn2FB1P_Mn8

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:48
Je hebt toch ook software die ervoor zorgt dat na elke restart alles weer is zoals het daarvoor was? Wellicht is dat een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes77
xminator schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:16:
Je hebt toch ook software die ervoor zorgt dat na elke restart alles weer is zoals het daarvoor was? Wellicht is dat een optie?
Zoals op een publieke computer in een bibliotheek? Ik weet niet wat daar qua software voor gebruikt wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:44
Jij bedoelt: http://www.wioski.com/

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:11

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Of de kiosk mode gebruiken: https://www.windowscentra...ws-10-october-2018-update of vergelijkbaar in andere OS'en.

Maar in ben je er niet al door simpelweg geen adminrechten te geven en verder nog wat meer met rechten af te dichten? Met 'any' modern OS.

[ Voor 10% gewijzigd door F_J_K op 16-11-2020 11:41 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoud75
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-07 15:54
Best @Johannes77,

Heel vervelend van je vader.
Voor mijn moeder, met dementie, hebben wij via S-computers een laptop geregeld.
Deze is zo ingesteld dat een olifant geen kwaad kan in een porseleinen winkel.
Laptop draait op Ubuntu.
Misschien dat een optie?

Heel sterkte en blijf ook aan je zelf denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:50
'Deepfreeze' en 'Reborn Card' (vroeger een fysieke PCI-kaart, tegenwoordig software).
Geen idee of daar ook een gratis/voordelige variant van is.

Ben ook wel benieuwd hoe dat met userdata werkt, of dat wel behouden blijft. En hoe werkt zoiets met Windows Updates?

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 16-11-2020 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:48
ThinkPadd schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:42:
[...]

'Deepfreeze' en 'Reborn Card' (vroeger een fysieke PCI-kaart, tegenwoordig software).

Ben ook wel benieuwd hoe dat met userdata werkt, of dat wel behouden blijft.
Na googlen vond ik ook ‘reboot restore rx’.

Volgens mij doe je een initiele set-up met hoe je alles wil en daarna zet je een image vast. Eens in de zoveel tijd moet je het programmaatje stoppen, updates uitvoeren en weer freezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes77
Het verhaal is dat als ik Windows op een laptop voor hem wil laten draaien, er sowieso een andere laptop moet komen. Ding was destijds gekocht met het idee dat hij lekker goedkoop was (lees slechte bouwkwaliteit en intens traag pricewatch: HP 635 (A1E39EA) AMD Fusion E450 cpu) Die draait net een Linux MInt. Die zou vervangen moeten worden, maar een tweedehands MacBook? Kan die daar niet minder kwaad? Hij kan niet de startknop weghalen zoals die in Linux gedaan heeft, of de linkermuisknop uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Voor Linux kan je ook 'in kiosk mode' werken, zie bijv https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=219026 (bv. gastaccount met schrijven naar een ramdisk).

Of 'gewoon' zoveel mogelijk afdichten met rechten. En auto-updaten.

En inderdaad sterkte.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 882605

Mac + afdichten met rechten. Meest out-of-the-box gebruiksvriendelijke OS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-07 17:47
Heel herkenbaar aangezien mijn vader in hetzelfde schuitje zit.

Sowieso niet beginnen aan een OS waar hij niet bekend mee is, nieuwe dingen leren is voor Alzheimer patiënten alleen maar frustrerend en afhankelijk van de fase waarin hij verkeert zelfs onmogelijk. Laat hem vooral werken met waar hij bekend mee is.

Zoals al geopperd door anderen, timmer het account waar hij mee werkt dicht zodat hij niet zelf dingen kan aanpassen/installeren/verwijderen waar het niet moet. Maar ook belangrijk in die kwestie is, wat doet hij er nog mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
ThinkPadd schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:42:
[...]

Ben ook wel benieuwd hoe dat met userdata werkt, of dat wel behouden blijft. En hoe werkt zoiets met Windows Updates?
Ik zou ook voor Deepfreeze gaan, kost de wereld niet en kan zijn dat je nog een leuke black friday korting mee kan pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Maar wat sloopt hij dan allemaal? Is de UI gewoon kapot, of doet hij ook dingen waardoor je virussen kunt oplopen of opgelicht kunt worden? Soms moet je gewoon tot de conclusie komen dat iets niet meer lukt en dat kan beter voordat zijn bankrekening is leeggeroofd.

Zolang het een beetje verantwoordelijk blijft, zou ik inderdaad gewoon automatisch telkens een image terugzetten bij opstarten. Maar als hij continue virussen blijft binnenhalen en op allerlei vage sites zit waardoor het OS kapot gaat, dan zou ik overwegen om hem maar offline door het leven te laten gaan. Het moet gewoon een keer fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:50
Een oplossing als Deepfreeze is ook het meest transparant denk ik. Desnoods combineer je het met een scheduled task waarin je de machine elke nacht laat rebooten zodat je zeker weet dat hij een clean state heeft en niet dat de machine al wekenlang in standby wordt gezet en daarom niet terug wordt gezet op een clean state.

Als hij steeds tegen wachtwoord popups aanloopt omdat jij de boel hebt dichtgetimmerd dan levert dat ook frustratie op denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 16-11-2020 12:20 ]

Pagina: 1