Hallo,
Ik kan heel erg goed jullie hulp gebruiken aangezien ik wel een beetje verstand heb van computers maar zodra ik dingen in de bios moet gaan doen ben ik toch wel een verloren eendje.
Het probleem
Bij Microsoft flight simulator had ik door dat ik wel vaak 16gb geheugen gebruik. Daarom besloot ik een upgrade te kopen met extra 16gb.
Voor het plaatsen van het nieuwe geheugen ben ik in de bios geweest en daar zag ik dat al die tijd het geheugen op 2133mhz draaide.
Daaropvolgend heb ik er voor gekozen om het xmp profile in te laden en deze zette het geheugen netjes op 3000mhz.
Toen begon de elende. Variërend tussen de 5 en 60 minuten kreeg ik bsod's. Terugzetten naar bios defaults en het systeem is weer stabiel.
Veel verhalen gelezen op internet over mensen die tegen het zelfde probleem aanlopen maar helaas niet een oplossing die mij verder hielp
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen
Specs
MB: AsRock X570 Phantom Gaming 4
CPU: Ryzen 5 3600
Geheugen: CMK16GX4M2D3000C16
Videokaart: AMD Radeon 5700
Wat heb ik al geprobeerd?
Bios is geupdate naar laatste versie
XMP settings inladen.
Voltage aanpassen van 1.35 tot 1.40 per 0.01 omhoog
Ryzen timer tool gebruikt voor beste settings(gaat eigenlijk mijn petje te boven)
Compleet ander geheugen probeerd welke op de compabiliteit lijst staat:
G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK
Ik kan heel erg goed jullie hulp gebruiken aangezien ik wel een beetje verstand heb van computers maar zodra ik dingen in de bios moet gaan doen ben ik toch wel een verloren eendje.
Het probleem
Bij Microsoft flight simulator had ik door dat ik wel vaak 16gb geheugen gebruik. Daarom besloot ik een upgrade te kopen met extra 16gb.
Voor het plaatsen van het nieuwe geheugen ben ik in de bios geweest en daar zag ik dat al die tijd het geheugen op 2133mhz draaide.
Daaropvolgend heb ik er voor gekozen om het xmp profile in te laden en deze zette het geheugen netjes op 3000mhz.
Toen begon de elende. Variërend tussen de 5 en 60 minuten kreeg ik bsod's. Terugzetten naar bios defaults en het systeem is weer stabiel.
Veel verhalen gelezen op internet over mensen die tegen het zelfde probleem aanlopen maar helaas niet een oplossing die mij verder hielp
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen
Specs
MB: AsRock X570 Phantom Gaming 4
CPU: Ryzen 5 3600
Geheugen: CMK16GX4M2D3000C16
Videokaart: AMD Radeon 5700
Wat heb ik al geprobeerd?
Bios is geupdate naar laatste versie
XMP settings inladen.
Voltage aanpassen van 1.35 tot 1.40 per 0.01 omhoog
Ryzen timer tool gebruikt voor beste settings(gaat eigenlijk mijn petje te boven)
Compleet ander geheugen probeerd welke op de compabiliteit lijst staat:
G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK
/f/image/XTnZHGIyGcS1ULcUTrxuN2fW.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Extrix op 16-11-2020 12:41 ]