Hoe maak ik mijn NAS zichtbaar in verkenner?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-10-2024
Ik ben hier al enige dagen mee aan het klooien geweest en kom er helaas niet uit vandaar dat ik jullie om hulp vraag. Sinds kort heb ik een Synology Ds420+ en wil deze zichtbaar maken op mijn desktop pc. Ik draai DSM als web app van de NAS en gebruik windows 10 op de desktop. Ik kan deze echter niet zien. Wel in mijn netwerk, maar niet de mappen op de NAS en ik kan er dus ook niets op zetten.

Gedeelde map op de NAS heb ik ook al gemaakt. Wederom,... niet zichtbaar.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 09:56

job

\\ipadres of \\hostname intypen in verkenner werkt ook niet?

En dan dus het ipadres vervangen door het ipadres van de nas, en hostname vervangen door de daadwerkelijke hostname. De standaard hostname van je nas is diskstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
Ja dat werkt wel.. dan kom ik namelijk weer automatisch uit op mijn DSM. Net als dat ik dit IP in zou typen in een webbrowser. Her probleem is niet dat ik niet in mijn NAS kom. Maar dat ik vanuit verkenner bestanden er naartoe kan slepen en als ik bijvoorbeeld iets op wil slaan. Dat ik onder die knop ook de schijf/mapnaam van mijn NAS kan selecteren ipv alles later handmatig over te slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 09:56

job

In verkenner zou je niet hetzelfde moeten zien als in de browser.

In verkenner zie je de gedeelde mappen. (dat wat jij wilt)
In je browser log je in op het webmanagement deel van je nas. (dsm)

Heb je echt de \\ opgenomen in de hostname? Zonder die dubbele backslash opent windows namelijk je browser.

edit: dit in de handleiding al gevonden? https://www.synology.com/...Center/file_winmacnfs_win
smb zou standaard aan moeten staan, maar dat kan je natuurlijk altijd even controleren.
Ook is het handig smb 3 in te schakelen op je synology.

[ Voor 98% gewijzigd door job op 15-11-2020 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeanQuipers
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-05 22:23
In de Verkenner "Deze pc" selecteren en dan in het menu onder Computer "Netwerk verbinding maken" selecteren, zie screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVuzmbBJWUD_tuhvDkdqKSyVyhI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BWT4DIwWCRrCVPaIoIApVoCE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
job schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:54:
Heb je echt de \\ opgenomen in de hostname? Zonder die dubbele backslash opent windows namelijk je browser.
Nee dat niet. Nu gedaan maar dan herkent hij de hostname niet
job schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:54:
edit: dit in de handleiding al gevonden? https://www.synology.com/...Center/file_winmacnfs_win
smb zou standaard aan moeten staan, maar dat kan je natuurlijk altijd even controleren.
Ook is het handig smb 3 in te schakelen op je synology.
SMB is ingeschakeld.
JeanQuipers schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:07:
In de Verkenner "Deze pc" selecteren en dan in het menu onder Computer "Netwerk verbinding maken" selecteren, zie screenshot.
Gedaan, maar dan wordt de NAS niet gevonden of herkent

Heb m vervolgens ook zelf op proberen te zoeken via bladeren. Dan zie ik hem wel staan maar de knoppen OK etc blijven grijs.
Wellicht iets met poort forwarding of heeft dat hier weer niets mee te maken?

[ Voor 26% gewijzigd door Proosst op 15-11-2020 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:15
Zijn de PC en de NAS rechtstreeks aangesloten op dezelfde (modem)router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
Jep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
En wat krijg je nu precies te zien als je \\10.0.0.10\ (of wat dan ook het ip-adres is) intypt in Windows verkenner? Dus inclusief de \\ aan het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-05 16:13
En... heb je ook mappen gedeeld staan in je NAS? Je moet je mappen via Control Panel => Shared Folder delen en zorgen dat de rechten goed staan. Dus gebruikers op je NAS toegang geven tot de gedeelde mappen.

Als je credentials onder Windows anders zijn, dan zou je in de verkenner een popup moeten krijgen om in te loggen. Doe je dat verkeerd dan heb je uiteraard ook geen toegang tot de gedeelde map op je NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylocke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-03 22:59

Tylocke

[Team Carrack]

Weet je zeker dat alleen SMB 2 en 3 geselecteerd zijn? Windows 10 wil niet met SMB 1 praten. Zorg dat je SMB 1 gedeselecteerd is:

https://community.synology.com/enu/forum/1/post/120393

Ik heb hier in het verleden ook last van met mijn 1511+ gehad. Mijn 218+ heeft nooit dit probleem gehad dus gezien jouw nieuwe apparaat zou je het ook niet verwachten.

You can know all the math in the 'Verse, but take a boat in the air you don't love, she'll shake you off just as sure as the turning of worlds. Love keeps her in the air when she oughta fall down, tells ya she's hurtin' 'fore she keens. Makes her home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
bartbh schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:50:
En wat krijg je nu precies te zien als je \\10.0.0.10\ (of wat dan ook het ip-adres is) intypt in Windows verkenner? Dus inclusief de \\ aan het begin.
Dan vind hij dus helemaal niet. Ik zie mijn server wel gewoon staan onder netwerk. Maar als ik dan wil verbinden moet ik een wachtwoord opgeven en vervolgens krijg ik een melding dat ik niet de juiste toegangsmachtigingen heb en dat ik niet meerdere verbindingen mag hebben met de server en dat ik eerst een oude verbinding moet afsluiten (terwijl ik tot op heden alleen via de DSM inlog (in kan loggen).
Morrar schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:55:
En... heb je ook mappen gedeeld staan in je NAS? Je moet je mappen via Control Panel => Shared Folder delen en zorgen dat de rechten goed staan. Dus gebruikers op je NAS toegang geven tot de gedeelde mappen.
Jazeker, gedeelde mappen. Alleen bedenk me nu dat het best wel eens zou kunnen dat ik mijn desktop niet als gebruiker heb aangemerkt. Als dat apart moet gebeuren rest mij de vraag, hoe stel je dat zo in?
Zoals gezegd kan ik in verkenner namelijk wel de server zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:24
je laat ons wel een beetje raden. Je OP komt niet heel veel verder dan 'doet het niet, kijken jullie eens in jullie glazen bol en fix het voor me".

Waar hebben we het hier precies over? windows 10 PC, NAS, welke instellingen? Wat heb je zelf al gevonden en geprobeerd? Werkt het op een andere laptop/pc wel?

Ik bedoel...de basics van een fatsoenlijke hulpvraag ontbreken hier wel een beetje, voor hetzelfde geld heb je een of andere crappe firewall regel op je pc draaien

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
Ik stel de vraag zo gedetailleerd als ik kan. Meer kennis heb ik tot op heden niet van het probleem dus dan wordt specifieker duiden ook lastig.
NAS is geïnstalleerd volgens de standaard setup van Synology en ingericht in RAID1, weet niet of dat iets toevoegt. Welke instellingen bedoel je anders?

Ik heb zelf al een paar uur zitten zoeken op de synology helpdesk site en de stappen uitgevoerd. Ook mbt de beveiligingsinstellingen. Op andere apparaten zoals chromebook en telefoon kan ik de NAS wel benaderen via webDSM of bestanden uploaden. Via de PC (op de webDSM na natuurlijk) is me dit nog niet gelukt terwijl ik hem daar zoals gezegd in verkenner wil hebben.

Heb je nog iets meer nodig voor de hulpvraag? (NAS is compleet nieuw voor mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Post anders ook wat screenshots, want het is nu inderdaad gissen.

Normaal moet je met \\[ipadresvannas\ kunnen intypen in Windows 10 verkenner en dan een schermpje krijgen waar je de gebruikersnaam+ww van je nas invoert.

Wat krijg je nu precies te zien als je dat probeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodocus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-05 21:31
Staan de netwerkinstellingen in Windows niet te strikt? Wanneer je het netwerkprofiel bijv. op Openbaar instelt staat netwerkdetectie ook uit. Zorg een dat je profiel op Privé staat of schakel netwerkdetectie in.

Ik weet een grap over UDP maar het kan dat hij niet overkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Je moet in de synology webpagina even WS Discovery aanzetten. Dan zou deze bij netwerk tevoorschijn moeten komen, en via ip en hostnaam te bereiken moeten zijn.

File Services -> Tabblad Advanced -> en dan onder WS Discovery een vinkje zetten bij Enable Windows netwerk discovery to allow files via SMB.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzpopper
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-04 22:22
Net exact hetzelfde probleem als Proosst. Draai al jaren zonder dit probleem. Maar nu opeens dus wel. Minimum SMB van 1 naar 2 gezet nav opmerking Tylocke. Daarna gaf de NAS aan dat SMB opnieuw werd ingesteld. En toen werkte de benadering van de shares opeens weer. Heb zelf het idee dat het geforceerd van de SMB service geholpen heeft omdat hij tot nu toe altijd op de SMB1 (minimum) en SMB 3 (max) heeft gestaan onder geavanceerde instellingen. Hoop dat iemand hier iets aan heeft als hij tegen hetzelfde aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 11:56

Borry

prutsen is mijn leven

Ik heb het probleem dat bij mij het vinkje bij “WS-Discovery” elke keer weg is.
Als ik “WS-Discovery” aanvink zie ik mijn Nas netjes in de verkenner en ook in Total Commander, waar ik veel mee werk, maar de volgende dag is hij weer weg en moet ik het opnieuw aanvinken (en uiteraard opslaan).
Ik heb dit opgelost door de Nas in de “Snelle Toegang” van de verkenner te zetten maar ik blijf het vreemd vinden en dat hij dan niet in TC te vinden is vind ik erg vervelend.
SMB1 is uitgeschakeld en de Nas gaat nooit op standby i.v.m. camerabewaking.
Draai op dit moment DSM Beta7 maar met DSM 6.2 had ik hetzelfde.
Hoe los ik dit op?

The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

Pagina: 1