Feedback – Netwerk setup nieuwbouwwoning – Validatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaPixels
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-10 10:35
Hallo Tweakers

binnenkort verhuis ik naar een nieuwbouwwoning (binnenkort = enkele maanden).
De woning staat echter momenteel nog in ruwbouw, dus er kunnen nog keuzes gemaakt worden – en ik wil natuurlijk de juiste keuzes maken :9

Toestellen

Benedenverdieping
  • Telenet router
  • Ikea hub (Home Smart)
  • Raspberry Pi 4B (UniFi Controller via docker)
  • TV Kast toestellen: Telenet decoder, Apple TV 4K
Verdieping 1 & 2
  • Ubiquiti Networks UAP-AC-LITE

Visueel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ho7IEl2Cc8RaIdRE68y2Zbv8NJs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dFCm4eclmINazgARKqlH8AsE.png?f=fotoalbum_large

Vragen

(1) Is CAT6 voldoende?
(2) We werken hier voornamelijk draadloos (e.g. verschillende HomeKit toestellen, iPhone/iPad/Mac toestellen voor privé en werk (telewerk) doeleinden). Zijn de Ubiquities een goede keuze? We hebben een 150GB/maand en 100/10Mbit cap (I know) en stabiliteit primeert over bandbreedte.
(3) Zal het patch paneel de Power doorgeven die het krijgt van de PoE switch?
(4) Zal deze setup überhaupt werken? :-)
(5) Algemene feedback welkom? Eigen ervaringen? Verbeterpunten?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-10 22:29
GigaPixels schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:41:

(1) Is CAT6 voldoende?
(2) We werken hier voornamelijk draadloos (e.g. verschillende HomeKit toestellen, iPhone/iPad/Mac toestellen voor privé en werk (telewerk) doeleinden). Zijn de Ubiquities een goede keuze? We hebben een 150GB/maand en 100/10Mbit cap (I know) en stabiliteit primeert over bandbreedte.
(3) Zal het patch paneel de Power doorgeven die het krijgt van de PoE switch?
(4) Zal deze setup überhaupt werken? :-)
(5) Algemene feedback welkom? Eigen ervaringen? Verbeterpunten?
1. ja
2. plaatsing vd ap is véééél belangrijker dan het merk... apparatuur is vervangbaar, een kabel verleggen vaak niet
3. ja , no problemo
4. ik zie geen issues waarom niet
5. pak voor 1e en 2e verdiep ineens dubbele utp's... scheelt amper qua aanleg ... bereken ook bij je tuinhuis een dubbele utp kabel bv ,zonnepaneel collector heeft vermoedelijk ook een draadje nodig.. en bereken dan welke switch je nodig hebt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
+1 op alles dat ijske hierboven zegt. Denk aan de toekomst: waar verwacht je nu niet, maar zou je heel misschien toch uitbreiden? Denk aan de logeerkamer die begin dit jaar plotsklaps de thuiswerkkamer werd waardoor een UTP-aansluiting toch wel heel makkelijk zou zijn geweest. Meer UTP is beter. Je legt nu aan voor de komende twintig jaar.

Hoewel je nu aanlegt voor de komende twintig jaar is Cat6 toch voldoende vanwege de inherente nadelen van hogere versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:34
Ik begrijp de vraag niet zo goed. Het huis zit in de ruwbouw-fase, waarom moet je nu al weten welke apparatuur je precies gaat kopen? Zorg dat er voldoende UTP-aansluitingen in het huis zijn (minstens elke verdieping 1 en het liefst 2). Meer hoef je op dit moment niet te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:01
Ik mis een access point op de benedenverdieping/woonkamer? Je wilt het wifi signaal van de Telenet router & ubiquiti AP's liever niet mengen. Wifi uitschakelen op de telenet router en beneden nog een AP hangen, per verdieping 1x.

En zoals hierboven gezegd, voorzie gewoon in elke kamer UTP, bespaart je later veel miserie en veel extra werk is dat niet, kunnen ze gewoon buisje mee trekken met de stroomvoorziening. Wil je het echt proper, dan voorzie je voor de AP's in het plafond een aansluiting, in het midden van het verdiep, maar dat zijn persoonlijke keuzes.

• GigaPixels
Dank jullie wel allemaal voor de reacties, en voor het mee nadenken O+
ijske schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:46:
[...]
5. pak voor 1e en 2e verdiep ineens dubbele utp's... scheelt amper qua aanleg ... bereken ook bij je tuinhuis een dubbele utp kabel bv ,zonnepaneel collector heeft vermoedelijk ook een draadje nodig.. en bereken dan welke switch je nodig hebt..
Zeer goede opmerking van de zonnepanelen – dank je wel.
Niet aan gedacht en zonnepanelen zijn inderdaad nog te plaatsen achteraf.
LanTao schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:11:
waar verwacht je nu niet, maar zou je heel misschien toch uitbreiden? Denk aan de logeerkamer die begin dit jaar plotsklaps de thuiswerkkamer werd waardoor een UTP-aansluiting toch wel heel makkelijk zou zijn geweest. Meer UTP is beter. Je legt nu aan voor de komende twintig jaar.
Ik heb al eens goed zitten nadenken over wanneer ik een kabel zou nodig hebben bij thuiswerk, maar kan er geen bedenken? Ik werk nu ook 100% van de tijd thuis, en alles gebeurt via Wi-Fi: gsm, laptop, printer, ...
Gezien er een AP per verdieping hangt, hoop ik op een stabiele Wi-Fi verbinding in alle kamers.
MarcoC schreef op zondag 15 november 2020 @ 23:04:
Ik begrijp de vraag niet zo goed. Het huis zit in de ruwbouw-fase, waarom moet je nu al weten welke apparatuur je precies gaat kopen? Zorg dat er voldoende UTP-aansluitingen in het huis zijn (minstens elke verdieping 1 en het liefst 2). Meer hoef je op dit moment niet te weten.
De vraag komt voort uit het feit dat ik graag al eens op voorhand nadenk over mijn opties.
Eenmaal we verhuizen, wil ik vanaf week 1 operationeel zijn en niet dan pas beginnen nadenken over het 'wat' en 'hoe' van het thuisnetwerk. Idealiter koop ik korte tijd voor de verhuis al alle apparatuur bijvoorbeeld, dan heb ik deze liggen en inclusief met de 'blueprint' van de set-up.
Tha Render_2 schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:27:
Ik mis een access point op de benedenverdieping/woonkamer? Je wilt het wifi signaal van de Telenet router & ubiquiti AP's liever niet mengen. Wifi uitschakelen op de telenet router en beneden nog een AP hangen, per verdieping 1x.
Goede opmerking waar ik zelf nog niet had over nagedacht. Ik had niet verwacht dat dit zou uitmaken?
In de veronderstelling dat ik de SSID hetzelfde neem voor alle AP's, zullen mijn verbonden toestellen de AP nemen met het beste signaal, of heb ik het mis?
Ik leer bij, en misschien kan je nog verdere details geven over hoe mengen negatief is? (negatieve invloed op signaalsterkte, verlaagde snelheden, instabiele verbinding,..?)

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:00
GigaPixels schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:23:
Dank jullie wel allemaal voor de reacties, en voor het mee nadenken O+

Goede opmerking waar ik zelf nog niet had over nagedacht. Ik had niet verwacht dat dit zou uitmaken?
In de veronderstelling dat ik de SSID hetzelfde neem voor alle AP's, zullen mijn verbonden toestellen de AP nemen met het beste signaal, of heb ik het mis?
Ik leer bij, en misschien kan je nog verdere details geven over hoe mengen negatief is? (negatieve invloed op signaalsterkte, verlaagde snelheden, instabiele verbinding,..?)
Nee, slecht idee. Gewoon doen wat Tha Render2 al heeft gezegd. Ubiquiti heeft juist de voorziening van seamless roaming tussen accesspoints, maar dat werkt alleen met hun apparatuur. Daarom van provider spul gewoon de wifi van uitzetten.

En nu al 'hopen' op goede wifi later in je werkkamer terwijl het nu bijleggen van extra kabels een peuleschil is. Ik zou gewoon extra kabels bijleggen. Die liggen er voor de komende 40 jaar.

Nog wat anders, als je ook een gasten netwerk wil, of een apart netwerk voor IPcamera's is een USG, of misschien wel een Dream Machine nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door Skynett op 19-11-2020 20:37 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:41
Skynett schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:32:
[...]

Nee, slecht idee. Gewoon doen wat Tha Render2 al heeft gezegd. Ubiquiti heeft juist de voorziening van seamless roaming tussen accesspoints, maar dat werkt alleen met hun apparatuur.
Wat een onzin. Seamless roaming kan met van alles gemaakt worden. Kost alleen wat meer moeite en geeft wellicht meer gezeur op de lange termijn.

don't mind me

• Skynett
Pindakaas schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:38:
[...]

Wat een onzin. Seamless roaming kan met van alles gemaakt worden. Kost alleen wat meer moeite en geeft wellicht meer gezeur op de lange termijn.
Ik probeer slechts een advies te geven waar de topic starter iets aan heeft en iets mee kan.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-10 22:29
dus voor je electricien ... NIIET DIT :

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTqzRWz8z6PSHJ8ugsf5vRzEZjmBV2_yu0BCzRVJA8fszZ_Mhoz7Nwiy_XQPw&usqp=CAc

wel dit (want dubbele cat6 kabel)
Afbeeldingslocatie: https://media.dmlights.be/medias/diverse-bu-coax-2Bdual-utp5e-product-product-thumbnail?context=bWFzdGVyfHJvb3R8NTcyMHxpbWFnZS9qcGVnfGg4Ny9oMzQvMTI4NTQ2MTk3OTk1ODIuanBnfDExMTUyODZmMWYwMDJjMGZmMjhkYTU4ODVlMDZlOTcwODA5OTFkM2FmZjQ2M2M5MjM5ZDA2MzJkNDE3MmE2MjY

(in belgie word echt nooit geen vaste pijp meer gebruikt,dus gelijk goed voorzien !)

• MarcoC
Skynett schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:45:
[...]

Ik probeer slechts een advies te geven waar de topic starter iets aan heeft en iets mee kan.
Aardig, maar je advies klopt niet. Roaming wordt hoofdzakelijk bepaald door de client. AP's met zelfde netwerknaam, wachtwoord en encryptie is voldoende voor roaming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
MarcoC schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:55:
[...]

Aardig, maar je advies klopt niet. Roaming wordt hoofdzakelijk bepaald door de client. AP's met zelfde netwerknaam, wachtwoord en encryptie is voldoende voor roaming.
Probeer nou eens een advies te geven waar de topic starter mee verder kan. Het gaat hier niet om mij of jou, maar we zijn hier om de topic starter verder te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Skynett schreef op donderdag 19 november 2020 @ 23:55:
[...]

Probeer nou eens een advies te geven waar de topic starter mee verder kan. Het gaat hier niet om mij of jou, maar we zijn hier om de topic starter verder te helpen.
Er is niks mis met Ubiquiti-apparatuur en het zal ongetwijfeld goed werken, dat ontken ik ook nergens, alleen het lijkt me wel van belang om de juiste argumenten daarvoor te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:22
@GigaPixels ik lees dat je alles via Wi-Fi wilt gaan doen, maar vraag eens aan een aantal experts.. goede WiFi begint bij alles te bekabelen...
Kom er maar in @dion_b...

@Skynett @Pindakaas @MarcoC... nuanceer het dan even voor de TS.
Zal het iig even proberen uit te werken.

Roaming bepaalt inderdaad het client device. Maar hangt van een aantal zaken af.
Het SSID, wachtwoord en versleuteling moet exact hetzelfde zijn en bij voorkeur de kanalen allemaal verschillend.
Dit kan je inderdaad bereiken met meerdere merken aan devices.
Het nadeel is alleen dat elk merk z'n eigen draai geeft aan hoe ze de versleuteling meestal benoemen en/of welke opties ze daar geven, en daar kan het dus mis gaan als je er weinig tot geen kijk op hebt.

Wat dat aangaat heeft Unifi o.a. het voordeel van de centrale controller.. op 1 plaats je SSID etc instellen en wordt overal ingesteld zonder moeilijk doen.
Een AP toevoegen is dan net zo makkelijk, even adopteren en klaar..

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Annuk schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 01:45:
@GigaPixels ik lees dat je alles via Wi-Fi wilt gaan doen, maar vraag eens aan een aantal experts.. goede WiFi begint bij alles te bekabelen...
Kom er maar in @dion_b...
Heb weinig nog toe te voegen ;)

Bedenk dat elk apparaat dat bedraad aangesloten wordt, niet alleen zelf een betere verbinding heeft, maar ook z'n verkeer weghoudt uit de lucht waardoor de overige WiFi-apparaten een snellere maar ook stabielere verbinding hebben. Dus de zaken die niet bedraad aangesloten kunnen worden hebben ook baat bij het bedraden van de zaken die dat wel kunnen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaPixels
Annuk schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 01:45:
Wat dat aangaat heeft Unifi o.a. het voordeel van de centrale controller.. op 1 plaats je SSID etc instellen en wordt overal ingesteld zonder moeilijk doen.
Een AP toevoegen is dan net zo makkelijk, even adopteren en klaar..
Klopt, dit lijkt me handig (nog geen hands-on ervaring met Ubiquity) om alles centraal in te stellen.
En dan ook om statistieken te zien.

Daarnaast wil ik ook eigen DNS servers kunnen instellen (dewelke verwijzen naar PiHole of AdGuard Home), iets wat niet kan op mijn ISP router (Telenet in België). Vervelend en dus nog een argument om op alle verdiepingen Ubiquity te kiezen.

Nogmaals: dank jullie wel allemaal voor de goede input! O+
Pagina: 1