Muur steekt uit boven aanrecht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-09 12:49
In mijn jaren 20/30 appartement (benedenwoning) steekt een deel van de muur uit boven het aanrecht in de keuken. Dit is enkel aan de linker kant in de keuken aan de rechterkant is dit niet het geval.
Het appartement is in het verleden gesplitst.

De muur is volledig massief en ik weet al dat er geen riolering of iets door heen loopt. Wel loopt er volgens mij een elektriciteitskabel doorheen, maar deze loopt niet naar het appartement boven mij.

Iemand toevallig een idee waarom dit zo is want ik kan het niet helemaal plaatsen. Het neemt namelijk nogal wat kostbare ruimte in.

Hier onder een foto ter illustratie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKXOT7U3HbXLcaDveDlvQiSgisQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TSIS1iiNGxc0wKZM01obac0Q.jpg?f=fotoalbum_large

Foto onderaanzicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmeHZWCKnTZu805UBnLz7EAUc84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N2QqRNHTebyzv9V7xvA0TYEw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yoQYh-ib1IXJ9yc9Pq96JG7kcNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rNTnFNJahgWKIkSzfBkdDVWq.jpg?f=fotoalbum_large

Andere kant van de muur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFQ-09ip4jwdqrexs-IGAjTnoH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sKhaZD7ARE1m5KEGIJy2jyUa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door LemonC200 op 15-11-2020 21:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michiel100
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 16:00
Misschien is een foto om één en ander te verduidelijken hier wel makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Omdat er een wasbak zit.
Omdat er een kookplaat zit
Omdat de verbouwer lui was.
Omdat de oude eigenaar dat wou.

Zoals boven een foto zou een hoop zinnig maken

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
jack zomer schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:38:
Omdat er een wasbak zit.
Omdat er een kookplaat zit
Omdat de verbouwer lui was.
Omdat de oude eigenaar dat wou.

Zoals boven een foto zou een hoop zinnig maken
Deze bijgevoegd.
Er zit aan deze kant geen kookplaat of afzuigkap.
Er zit een wasbak onder in het blad, maar de kraan komt uit het keukenkastje en die is dus dieper dan het bovenste gedeelte van de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LemonC200 schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:48:
[...]

Deze bijgevoegd.
Er zit aan deze kant geen kookplaat of afzuigkap.
Er zit een wasbak onder in het blad, maar de kraan komt uit het keukenkastje en die is dus dieper dan het bovenste gedeelte van de muur.
Draagmuur.

Serieus, voor ons is dit toch net zo hard gokken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 21:55
De vraag is wat er aan de andere kant van die muur zit.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
StevenK schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:49:
De vraag is wat er aan de andere kant van die muur zit.
De andere kant van deze muur zit aan de andere kant. (Sorry maar het moet.)

Loopt die muur ook naar beneden.. (dat staat niet op de foto) ik denk het niet, aangezien je het over een kraan heb die verdiept zit

Draag muur misschien
Luchtkanaal.

[ Voor 31% gewijzigd door jack zomer op 15-11-2020 19:54 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@LemonC200 Klop eens met je vuist op die muur en vervolgens doe je datzelfde op de de muur zonder verdieping... Als 't een simpele 'koof' is om leidingen achter te verbergen dan hoor en voel je 't verschil wel. Hoe loopt je buitenmuur op die plek?

Zoals je de foto én info hier nu post is er écht geen peil op te trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 15-11-2020 19:55 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Kon je mogelijk de foto nog meer croppen :s

Lijkt wel wat op het restant van een schouw / haard / ... Jaren '20 en '30 bouw zit er vol mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ik zet 1 dubbeltje in op draagmuur.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
Will_M schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:53:
@LemonC200 Klop eens met je vuist op die muur en vervolgens doe je datzelfde op de de muur zonder verdieping... Als 't een simpele 'koof' is om leidingen achter te verbergen dan hoor en voel je 't verschil wel. Hoe loopt je buitenmuur op die plek?

Zoals je de foto én info hier nu post is er écht geen peil op te trekken.
Het klinkt het zelfde dus het lijkt niet op een koof om leidingen achter te verbergen.
Er is in deze situatie geen sprake van een buitenmuur het is een muur binnen het appartementen complex.
Aan de andere kant van de muur bevindt zich het toilet. Deze zit echter dieper.

Dus het lijkt er ook dat de muur hier begint in de hoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
kabeltjekabel schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:58:
Kon je mogelijk de foto nog meer croppen :s

Lijkt wel wat op het restant van een schouw / haard / ... Jaren '20 en '30 bouw zit er vol mee.
Excuses, bij deze nog wat foto's bijgevoegd.
Tot nu toe lijkt mij inderdaad een schouw het meest logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Onmogelijk dat dit een 'draagmuur' is ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yoQYh-ib1IXJ9yc9Pq96JG7kcNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rNTnFNJahgWKIkSzfBkdDVWq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou 't spul gewoon weg slopen en kijken wat er achter zit (en dat spul vervolgens netjes gaan verleggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
Will_M schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:51:

Ik zou 't spul gewoon weg slopen en kijken wat er achter zit (en dat spul vervolgens netjes gaan verleggen).
Dat had vermoeden had ik ook al, na wat anderen aangaven denk ik dat het inderdaad een schouw is. In het huis zitten namelijk op een aantal hoeken plekken waarbij de muur gewoon is dichtgemaakt.

De geachte was denk ik het was vast makkelijker om een schouw dicht te maken in plaats deze compleet weg halen en het plafond repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Will_M schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:51:
Want?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Het gaat niet om het stuk van de aangegeven 160, maar om het stuk boven het aanrecht, dat stopt boven de tegeltjes.

EDIT:
Misschien houdt het toch niet op bij de tegeltjes... Want dan snap ik het verschil tussen de 160 en de 170 niet. Maar gezien de hoek die het stuk erboven maakt en dat met de tegeltjes lijkt het er weer wel op. Het plankje gooit roet in het eten om het echt te zien :P

[ Voor 37% gewijzigd door Patriot op 15-11-2020 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@LemonC200 Vaak kun je 't al zien aan de manier waarop de plafond platen liggen. Op de eerste foto welke je poste was eigenlijk al wel zichtbaar dat het deel van de muur waar je op doelde niet dragend kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hoe wil jij die lampjes in een dragende muur weg werken op de manier waarop ze daar weggewerkt zijn? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Will_M schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:07:
[...]

Hoe wil jij die lampjes in een dragende muur weg werken op de manier waarop ze daar weggewerkt zijn? >:)
Kabeltjes in een kabelgoot onder de plank wegwerken, stekker ergens rechts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hooglander1 schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:11:
[...]

Kabeltjes in een kabelgoot onder de plank wegwerken, stekker ergens rechts?
En waar steunt die 'muur' dan op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Will_M schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:11:
[...]

En waar steunt die muur dan op?
Ik zit mij dus af te vragen of de muur recht naar beneden loopt, of terug verder naar achteren gaat. Dat zie ik niet goed op de foto's die gegeven zijn. Afgaande op de tegeltjes gok ik dat hij recht naar beneden loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hooglander1 schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:13:
[...]

Ik zit mij dus af te vragen of de muur recht naar beneden loopt, of terug verder naar achteren gaat. Dat zie ik niet goed op de foto's die gegeven zijn. Afgaande op de tegeltjes gok ik dat hij recht naar beneden loopt.
TS Cropped z'n foto's iets te graag en te veel, maar als je alle 2 de foto's uit z'n OP (inmiddels) even bij elkaar legt dan zie je dat er rechts niets meer zit om steun te kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
Hooglander1 schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:13:
[...]

Heb nog een foto toegevoegd om het verder te verduidelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

LemonC200 schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:19:
[...]

Heb nog een foto toegevoegd om het verder te verduidelijken.
Een foto meer naar rechts was zinniger geweest :D

Maar de muur loopt alleen boven de plank dus? Onder de plank heb je 1 rechte muur zonder dar verspringen?

In dat geval zou ik ook de sloophamer er in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
Hooglander1 schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:31:
[...]

Een foto meer naar rechts was zinniger geweest :D

Maar de muur loopt alleen boven de plank dus? Onder de plank heb je 1 rechte muur zonder dar verspringen?

In dat geval zou ik ook de sloophamer er in zetten.
De muur loopt inderdaad alleen boven de plank, daaronder is de muur inderdaad recht.

Zit er inderdaad aan te denken om de sloophamer er in te zetten. :) Geen bovenkasten kost wel erg veel ruimte.

Ben nog even aan het denken hoe ik het daarna precies wil inrichten het is wel mooi met planken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-09 23:29
Kun je geen bouwtekening opvragen?
Hoe ziet het er bij de bovenburen recht boven dat muurtje uit?

Ziet er inderdaad uit als een schouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@LemonC200 je kan er over blijven praten maar je kijkt altijd naar boven .. dus doe daar het volgende mee ..

Haal alles v.d bovenste plank.. pak een potlood en zet aan de bovenkant v.d plank een streep om het object heen .. (1ste 2 cm boven de lijn zit nooit in het zicht) teminste of je moet 2m of meer van de keuken af erop kijken maar dan nog is de kans klein.

Haal nu de planken weg, je kan met een kruiskop schroevendraaier (niet op de hoek) maar meer in het midden wat proef gaatjes "boren" .. of voorzichtig met de boor (niet teveel drukken ..) want je wilt niet iets beschadigen wat achter de muur zit (als het belangrijk is..) en doorschieten als je te hart drukt met de boormachine is niet onmogelijk ..

Als je ondekt dat het niet wenselijk is verder weg te breken .. dan smeer je het weer dicht .. plank terug en het zal nooit meer iemand opvallen ..

als je verder wilt kijken .. op deze wijze kan je een groter gat relatief onzichtbaar weg werken YouTube: 🏠 How to Repair Drywall and Fix a large Hole in the Plaster Wall the... (ik zou het boven de lijn doen )

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Oude afvoer voor het kookstel vermoed ik. Kans bestaat dat je wat oude pijpen naar boven tegenkomt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
LemonC200 schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:45:
[...]

De muur loopt inderdaad alleen boven de plank, daaronder is de muur inderdaad recht.

Zit er inderdaad aan te denken om de sloophamer er in te zetten. :) Geen bovenkasten kost wel erg veel ruimte.

Ben nog even aan het denken hoe ik het daarna precies wil inrichten het is wel mooi met planken.
En wat zit er aan de andere kant van de muur? En dan bedoel ik de muur achter je gootsteen, niet die links er van. Schoorsteenkanalen willen nog wel eens een onderbreking van de woningscheidende spouw zijn in de zin dat dat er ter plekke van de schoorsteen alleen een halfsteens muurtje is.

Je kunt ook niet zomaar onderaan beginnen met afbreken als je niet weet waar het bovengelegen deel op steunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Will_M schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:05:
@LemonC200 Vaak kun je 't al zien aan de manier waarop de plafond platen liggen. Op de eerste foto welke je poste was eigenlijk al wel zichtbaar dat het deel van de muur waar je op doelde niet dragend kan zijn.
Wat heeft de richting van een paar gipsplaten daar mee te maken :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:49
Ik vermoed dat dit een restant is van een rookkanaal, bedoeld voor een schouw met kachel of het oorspronkelijke (kolen)fornuis. Heel gebruikelijk en volop aanwezig in vooroorlogse bouw.

Wanneer op de bovengelegen etages de restanten van hetzelfde rookkanaal nog aanwezig zijn, dan kun je het niet zomaar van onder af weg slopen.

Wanneer het rookkanaal is ingemetseld in een muur waarop in dwarsrichting verder geen dragende muren tot bovenaan zijn opgemetseld, dan kun je zelfs niet zomaar het hele rookkanaal verwijderen. In zo'n geval zorgt de 'uitstulping' van het rookkanaal namelijk voor de stabiliteit van de betreffende muur. Er is dan tussenkomst van een constructeur nodig om te beoordelen of het rookkanaal 'zo' weg kan, of dat er aanvullende maatregelen nodig zijn om de stabiliteit van het pand te waarborgen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaikzelf
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-01-2021
Ik zou toch iemand inschakelen. Circa 35 jaar geleden zat ik in een flat op de begane grond en ik wou de schoorsteen er uit. Volgens de aannemer kon dit wel, maar ik vertrouwde dit niet.
Dus een extern bureau ingeschakeld toen bleek dat de bewapening door liep in de vloeren.
Die aannemer zat dus wel fout, wanneer hij die schoorsteen eruit gehaald had was de belasting op de bovenliggende vloeren dermate hoog geworden dat het link werd.
Ik zou dus zeer zeker onderzoek laten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 18:33
Als het jaren '20/'30 woning is dan vermoed ik een oud rookkanaal voor hout/kolengestookt fornuis.

Kun je niet zomaar weghalen voordat je de constructie snapt. Als schoorstenen ingemetseld zijn in de gevel maakt het onderdeel uit van de draagconstructie van het huis. Hoewel de kans op dat laatste hier wat kleiner is aangezien deze niet naar de grond loopt, maar toch.

Kan ook nog asbest in zitten natuurlijk.

Wat zit er op de verdiepingen erboven? Zit er nog een schoorsteen? Anders kun je je afzuigkap erop zetten ;)

Bij ons hebben we het restant andersom: alleen een niet-functionele schoorsteen op het dak, het rookkanaal was al weggebroken op de BG en 1e verdieping. Alleen een roetzwarte band tussen het plafond herinnert nog aan andere tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik zou beginnen met de inbouwspotjes eruit halen zodat je kunt zien wat er boven de plank zit. Als je dat een beetje met beleid doet kan het zonder schade. De rechter lijkt sowieso al een beetje los te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 15:46

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Kan je bij de kruipruimte?
Als je bij de kruipruimte kan: wat is daar te zien ter hoogte van deze koof? En kan je aangeven of in het toilet een koof zichtbaar is?

Is geen koof zichtbaar in het toilet: redelijke kans dat de toilet/badkamerafvoer van je bovenburen door deze koof lopen.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:31

BCC

Wij hadden in onze jaren 60 woning iets vergelijkbaars. Bij ons was het de onderkant van de keuken schoorsteen die tot halverwege de muur liep en dan steunde op een betonnen plaat die in de muur was gemetseld. Dat kon bij ons uiteraard niet zomaar weggehaald. Success met uitzoeken!

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:37
Al twee pagina's met antwoorden en nog maar 1 keer is "bouwtekening" genoemd?!?!

Dus noem ik hem voor de tweede keer: tekening zien te krijgen, dan weet je sowieso meer.... Alle andere adviezen lijken me redelijk zinloos.

• LemonC200
KNed schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:05:
Al twee pagina's met antwoorden en nog maar 1 keer is "bouwtekening" genoemd?!?!

Dus noem ik hem voor de tweede keer: tekening zien te krijgen, dan weet je sowieso meer.... Alle andere adviezen lijken me redelijk zinloos.
De bouwtekeningen stammen uit 1908 deze heb in mijn bezit.
Het omcirkelde gedeelte zou dan de schouw zijn. Klopt dat ik ben niet zo goed in dergelijke tekeningen lezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03q2dTQ8TlRE-rXCYtegR9ni8mQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NwY0iV6oX6HL8FLnbothhmhZ.png?f=user_large

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:37
Mooi dat je die hebt.
Dit ziet er uit als schachten voor ventilatie, rookgas, etc, etc. Vandaar die verschillende vakjes.

De vraag is of die kanalen nog gebruikt worden. Omdat de muur alleen voor een deel uitsteekt lijkt dat niet het geval, hooguit voor een stroomleiding voor die spotjes.
De muur erachter is een draagmuur dus wat dat betreft is er geen probleem.
Wat wel weer interessant is hoe het plafond gemaakt is. Zit dat vast aan die schachten? Zo ja dan kan je het weer niet zo makkelijk weghalen. Dat zal je dan moeten opvangen.

• kabeltjekabel
LemonC200 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:31:
[...]

Het omcirkelde gedeelte zou dan de schouw zijn. Klopt dat ik ben niet zo goed in dergelijke tekeningen lezen.
[Afbeelding]
Hoeveel buren heb je boven je?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:38
LemonC200 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:31:
[...]
[Afbeelding]
Zo te zien rook/afvoer-kanalen. Deze kun je weghalen. Wel het liefst van bovenaf aangezien dit tot je dak doorloopt en de onderste rand vaak wat bewapening heeft om het gewicht te dragen. Haal je die bewapening weg dan wordt het wat minder stevig.

[removed]

Pagina: 1