Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-05 16:18
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-05 20:09
Pak de CAO er eens bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als je na een operatie onder invloed bent van zware pijnstillers dan lijkt het mij dat je niet in staat bent om te werken als gevolg/nasleep van de ingreep/ziekte. Het lijkt mij in zo een geval redelijk dat je je ziek meldt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tenhagen12500
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-05 23:16
Vraag anders een afspraak bij de bedrijfsarts/arbo-arts om dit te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:09
De wet gaat in de eerste plaats over tijdelijke arbeidsongeschiktheid (in de volksmond 'ziek'). Je zult hier in de CAO dus niet per definitie iets over vinden (maar er kunnen wachtdagen van toepassing zijn maar dat geldt dan ook voor de operatie zelf). Zeker bij een medisch noodzakelijke operatie hoort de herstelperiode logischerwijs bij de arbeidsongeachiktheidsperiode.

[ Voor 38% gewijzigd door Rukapul op 15-11-2020 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ziekmelding op de dag van operatie.
Beter melding wanneer weer aan de slag.

Mijn aanpak toen ik geopereerd moest worden plus 2 maanden revalideren. Maar wat staat er in je cao? Heb je een cao?

https://www.rechtdoor.nl/...nmerken-als-vakantiedagen
Wat ik uit de bovenstaande link begrijp,

bij een fulltime contract met 25 vakantiedagen mag de werkgever max 5 dagen van ziekteverzuim naar verlofuren omboeken mits opgenomen in de cao dan wel contract

[ Voor 46% gewijzigd door jack zomer op 15-11-2020 19:52 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Als er in de CAO niets staat, geldt de wetgeving. Zou een mooie boel worden als werkgevers zelf regels mogen bedenken voor alles wat niet expliciet in een CAO is opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-05 09:18
Ziek = om medische redenen niet in staat om te werken.

dus je bent gewoon ziek tijdens de herstelperiode. Laat ze bij twijfel de arboarts sturen, die zal in zo’n zaak vermoedelijk jouw kant kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Je moet in die CAO artikel 19 hebben.

En ja, je mag altijd vakantiedagen inleveren, maar als je dat geen goed idee vindt en zegt dat je dat niet wilt, dan heeft werkgever geen poot om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Anoniem: 567735 schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:38:
Je moet in die CAO artikel 19 hebben.

En ja, je mag altijd vakantiedagen inleveren, maar als je dat geen goed idee vindt en zegt dat je dat niet wilt, dan heeft werkgever geen poot om op te staan.
Laatste deel van mijn vorige post is artikel 9. Ik zal het dan eerst met mijn werkgever bespreken. Denk dat niemand vakantiedagen wilt inleveren. Dan hou je niks over en zit je een hele jaar fulltime te werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wij verwijderen in principe geen topics, zelf verwijderen is niet mogelijk.

Zorg er dus voor dat je geen gevoelige informatie neer zet, of dat je deze, zoals je al gedaan hebt, tussen MO-tags neer zet.

Wel kunnen we MO-tags toevoegen aan posts van users die reageren.

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

UltraInstinct schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:03:
[...]

Laatste deel van mijn vorige post is artikel 9. Ik zal het dan eerst met mijn werkgever bespreken. Denk dat niemand vakantiedagen wilt inleveren. Dan hou je niks over en zit je een hele jaar fulltime te werken...
4 weken vakantie is het minimum dat je moet overhouden per jaar voor vakantie. Als je meer verlofdagen hebt, zou je, als teken van goede wel, kunnen zeggen dat je maximaal de helft van je ziektedagen als verlof wilt opnemen, mits je dus 4 weken overhoudt.

Dus stel, je hebt 6 weken vakantie, dan kun je aanbieden om daarvan 1 week in te leveren. Je bent het echter niet verplicht en je geeft je werkgever hiermee dus een kado van vele honderden euro's, omdat je het zielig voor hem vind dat jij ziek bent.

Ik weet het niet, maar de meeste mensen vind ik al niet zo lief dat ik ze zulke dure kado's geef, al helemaal niet met als reden dat ik ziek ben, en een werkgever staat bij mij helemaal onder aan die lijst. Maar goed, dat ben ik.

[ Voor 28% gewijzigd door Ardana op 16-11-2020 08:42 ]

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:27
Bijzondere zienswijze van de werkgever. Niet mee akkoord gaan dus, je bent gewoon ziek door de medisch noodzakelijke ingreep. Vervelend voor de werkgever natuurlijk omdat die even niet kan rekenen op een werknemer, maar het voordeel is dat je het tijdig weet en er daardoor op geanticipeerd kan worden. Ik zou me dus vooral daarop richten en aangeven dat je je zal ziekmelden op het moment van de operatie. Mogelijk kun je aangeven dat je ervoor openstaat om na een paar dagen te kijken wat er mogelijk is om vanuit huis te doen? Ik blijf me toch verbazen over hoe werkgevers er soms in staan, maar besef me daardoor ook dat ik zelf mogelijk heel veel mazzel heb gehad tijdens persoonlijke situaties in het verleden.

Uiteraard kun je zelf een "geste" doen om wel wat verlofdagen te gebruiken, maar persoonlijk zou ik daar niet in meegaan als het om een medisch noodzakelijke ingreep gaat. De vraag is: wat gebeurt er als je de ingreep niet laat uitvoeren? Mogelijk is het risico voor jou én werkgever veel groter.

Om jezelf wat perspectief te geven, misschien helpt dit: https://www.thladvocaten....n-een-cosmetische-ingreep. Dit gaat dus om cosmetische ingrepen en sterilisatie, waarbij het al discutabel bleek of het wel of niet voor rekening van werknemer kwam. Uiteindelijk bleek kantonrechter te oordelen dat werknemer voor de normaal geachte herstelduur e.d. eigen vrije dagen zou moeten opnemen in het geval van de cosmetische ingreep omdat dit wordt gezien als verwijtbaar arbeidsongeschikt, echter bij complicaties en daardoor een langere periode aan verzuim zou werknemer niet verwijtbaar arbeidsongeschikt zijn.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:51
En wat zegt die werkgever als je zwanger bent en na een bevalling? Een auto ongeluk krijgt? Op je fiets geschept wordt door een bus? Neem maar verlof op? Ha wat een grap!

Ik vind het erg vervelend voor je dat een werkgever je zo denkt te kunnen behandelen. Bah!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:27
Ja, gewoon ziekmelden. Ik zou nog wel vantevoren in gesprek gaan met je leidinggevende en eventueel HR erbij betrekken. Zodat je niet een volledig ontwricht arbeidsrelatie krijgt. Geef dat ook duidelijk aan, dat je graag in gesprek gaat omdat je merkt dat jullie niet op één lijn zitten en dat je het naar je zin hebt bij de werkgever en geen ontwrichte relatie wil. Door je intenties uit te spreken, creëer je mogelijk een opening voor een fatsoenlijk gesprek.

Ik zou gewoon duidelijk aangeven wat de verwachting is voor de operatie, dat je deze wegens medische noodzaak moet laten uitvoeren en dat je uiteraard bereid bent om tijdens je herstel passend aangepast werk uit te voeren vanuit huis. Er is nu alle ruimte om daarnaar te kijken. Ik zou, zeker dit in ogenschouw nemende, onder geen beding verlofdagen opnemen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Pagina: 1