Vraag

• friki
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 13-10 13:17
Hi Tweakeraars

Recentelijk heb ik thuis twee unifi AP lites geinstalleerd om de internet snelheid te verbeteren. Ik woon in een huis met zeven man en iedereen werkt thuis en is dus ook vaak aan het videobellen. Het doel was om dit voor iedereen stabiel te krijgen. Na een zondagje kabeltrekken heb ik biede access points ingesteld en verbonden met de oh zo geliefde ziggo connectbox. Alles verloopt naar wens totdat we erachter kwamen dat de verbinding van één van de twee APs heel instabiel is, videobellen ging niet goed en een stream bekijken leverde vaak vertraging op. Toen ben ik door gaan zoeken en kwam ik achter de volgende problemen.

Mijn problemen:

1. Één van de twee APs heeft geen constante verbinding. De verbinding is snel genoeg voor VoIP speedtest rond de 80 Mbps maar ik heb veel packet loss. Ik heb vanuit de unifi controller de RF scan gedaan en de AP zo ingesteld dat deze automatisch het meest gunstige kanaal kiest. Wel zie ik een significant verschil in packet loss per kamer, hieronder heb ik testresultaten in een overzicht gezet.

Kamer 1 is waar de AP hangt, kamer 2 is een verdieping erboven. Ik woon in een heel oud huis, van dikke betonnen vloeren is dus geen sprake. Verder treedt de fout constant op, ook als er bijvoorbeeld niemand thuis is. Van een breedband issue lijkt mij dus geen sprake.

Hieronder is een overzicht van mijn ping tests. Af en toe dus een flinke spike, (zwarte bar is failure).

2. Vanuit mijn ziggo connectbox admin interface zie ik dat de bekabeld aangesloten apparaten maar een maximale snelheid hebben van 100 Mbps. Dit terwijl we een 500 Mbps abbonement hebben (lijkt mij genoeg). Via de WLAN van de router in de connectbox krijg ik wel 100+ snelheid. Dit ligt hem dus waarschijnlijk aan de bekabeling van deze access points. Wat gek is, ik heb namelijk alleen cat6 en cat5e kabels gebruikt en de volgorde van alle rj45 connectoren extra gecontroleerd.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- 2x unifi ap ac lite
- ziggo connectbox (de normale, niet de grote)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Controle volgorde van draadjes in RJ45 connectoren
- Of ik de juiste kabels heb
- Uitgebreide tests voor achterhalen latency, packet loss en
- Instellen andere kanalen via unifi controller
- Vervangen kabel bij inconsistente AP
- Opnieuw instellen unifi APs
- Beetje rondspelen met unifi controller instellingen
- Update firmware van APs

Probleem 2 snap ik goed, waarschijnlijk zijn de kabels gewoon niet goed of is er alsnog een slechte rj45 connector aangeknepen. Probleem 1 snap ik alleen helemaal niet, de verbinding is redelijk snel als je kijkt naar de beschikbare bandbreedte maar wel heel erg inconsistent.

Ik heb er nu aardig wat tijd inzitten en het wordt een soort weekendbaan, ben er redelijk klaar mij :P. Ik wil overweeg nu iemand langs te laten komen om de kabels te checken en waar nodig te vervangen. Om alles zelf te controleren en dan het risico te hebben dat het alsnog niet werkt lijkt mij vervelend :/ Voordat ik dat doe wil ik alleen even zeker weten of ik ergens iets over het hoofd zie. Heeft iemand van jullie nog enig idee?? O-)

Update: nog ergens wat ready made kabeltjes vandaag getrokken hierop krijg ik stabiele en snelle verbindingen. Het is mij nog wel een raadsel waarom de kabels die aangelegd heb niet kloppen. Jammer maar genoeg zit er niks anders op dan de kabels opnieuw trekken.

[Voor 6% gewijzigd door friki op 15-11-2020 18:29]

Beste antwoord (via friki op 15-11-2020 18:29)

• Dakillerbean
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 21:27
Ervan uitgaande dat je AP-AC-Lites hebt gebruikt, je op de Ziggo WLan wel 100+ haalt, zou ik zeggen: bekabeling. Als je de originele PoE adapters hebt gebruikt, hoor je gewoon een 1gbps uplink op je Ziggo modem te krijgen. Hier heb ik er ook 2 hangen, zelfs met onderweg 2x een Action TP-link hubje van 1gbps, en haal de volle bak Wlan snelheid over die dingen en ze hebben netjes een 1gbps uplink tot aan het modem.

Leg desnoods de “probleem” ac-lite eens met een kant en klare UTP aan het Ziggo modem, en test nog eens.

Alle reacties

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21:02

Illusion

(the art of)

Wissel de ap’s eens om. Blijft het probleem bij de lokatie of bij de ap?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 18:02
friki schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:15:
Hi Tweakeraars

2. Vanuit mijn ziggo connectbox admin interface zie ik dat de bekabeld aangesloten apparaten maar een maximale snelheid hebben van 100 Mbps. Dit terwijl we een 500 Mbps abbonement hebben (lijkt mij genoeg). Via de WLAN van de router in de connectbox krijg ik wel 100+ snelheid. Dit ligt hem dus waarschijnlijk aan de bekabeling van deze access points. Wat gek is, ik heb namelijk alleen cat6 en cat5e kabels gebruikt en de volgorde van alle rj45 connectoren extra gecontroleerd.
welke kabel heb je gebruikt ? merk & type is hier erg van belang ... als het CCA kabel is wat je gekocht hebt bij bv hornbach , is de kans groot dat je bagger hebt gekocht ...

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 00:27
Heb je een AP-AC-Lite, of een oudere AP-Lite? Die laatste heeft een 100mbit poort.
Voed je ze met een PoE-injector? Kan die 1gbit aan?

[Voor 25% gewijzigd door frickY op 15-11-2020 17:28]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 21:27
Ervan uitgaande dat je AP-AC-Lites hebt gebruikt, je op de Ziggo WLan wel 100+ haalt, zou ik zeggen: bekabeling. Als je de originele PoE adapters hebt gebruikt, hoor je gewoon een 1gbps uplink op je Ziggo modem te krijgen. Hier heb ik er ook 2 hangen, zelfs met onderweg 2x een Action TP-link hubje van 1gbps, en haal de volle bak Wlan snelheid over die dingen en ze hebben netjes een 1gbps uplink tot aan het modem.

Leg desnoods de “probleem” ac-lite eens met een kant en klare UTP aan het Ziggo modem, en test nog eens.

• friki
Illusion schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:24:
Wissel de ap’s eens om. Blijft het probleem bij de lokatie of bij de ap?
Heb ik geprobeerd, probleem lijkt niet aan de ap te liggen. De problemen die zich voordeden bij de ene AP doen het ook bij de ander.

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21:02

Illusion

(the art of)

Dan zijn de volgende verdachten : kabel, POE-injector, of externe storingen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• friki
frickY schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:26:
Heb je een AP-AC-Lite, of een oudere AP-Lite? Die laatste heeft een 100mbit poort.
Voed je ze met een PoE-injector? Kan die 1gbit aan?
Goed punt, ik heb wel de nieuwe uitvoeringen de AP-AC-Lite. Verder gebruik ik de door unify meegeleverde PoE adapters. Die moeten 1 Gbit aankunnen.

• friki
ijske schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:25:
[...]

welke kabel heb je gebruikt ? merk & type is hier erg van belang ... als het CCA kabel is wat je gekocht hebt bij bv hornbach , is de kans groot dat je bagger hebt gekocht ...
Hmm, ik heb één kabel met een cat6 kabel van de praxis gebruikt, specifiek gevraagd daar of dit een goede was. Verder ligt er één stuk van een kabel die ik op kantoor heb gebruikt waar wel de goede snelheden worden gehaald. Als het CCA zou zijn zou de PoE niet werken right?

• friki
Dakillerbean schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:00:

Okay, ik heb nog ergens wat kant en klare kabeltjes vandaan getoverd. Ik krijg mu betere snelheden met been stabielere verbinding. Het probleem ligt dus inderdaad bij de bekabeling, heb hier dan toch wat steekjes laten vallen.

Vind het alsnog wel raar dat slechte bekabeling dan resulteert in packet loss en een instabiele verbinding.

• BobV
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 15-10 10:30
Dat een slechte kabel inconsistente resultaten oplevert is niet zo gek hoor. Ik zou als ik jou was eerst een kijken of al je aders wel goed zijn: daar kun je zo'n goedkoop UTP-kabeltestertje voor gebruiken. 100mbit is typisch zo'n indicatie dat er een ader niet doorkomt, of raar gedraaid zit.

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 18:02
friki schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:11:
[...]

Hmm, ik heb één kabel met een cat6 kabel van de praxis gebruikt, specifiek gevraagd daar of dit een goede was. Verder ligt er één stuk van een kabel die ik op kantoor heb gebruikt waar wel de goede snelheden worden gehaald. Als het CCA zou zijn zou de PoE niet werken right?
ik zou het straffer zeggen.. als het CCA is, heb je gelijk ook je packetloss gevonden...
YouTube: Are your cables non-compliant Copper Clad Aluminium (CCA)? Take the ... , dit is hoe je hem test, massieve kabel smelt niet weg bij een aansteker

• friki
BobV schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:31:
Dat een slechte kabel inconsistente resultaten oplevert is niet zo gek hoor. Ik zou als ik jou was eerst een kijken of al je aders wel goed zijn: daar kun je zo'n goedkoop UTP-kabeltestertje voor gebruiken. 100mbit is typisch zo'n indicatie dat er een ader niet doorkomt, of raar gedraaid zit.
Aha, het leek mij zo maf dat er dan wel signaal doorheen komt maar juist instabiel. Ik heb net zo'n testertje besteld. IIk hoop dat ik het snel naar boven kan halen.

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 00:12

lier

MikroTik nerd

Ik heb vanuit de unifi controller de RF scan gedaan en de AP zo ingesteld dat deze automatisch het meest gunstige kanaal kiest.
Idealiter kies je voor vaste kanalen, de "auto" instelling levert niet altijd het beste resultaat op.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee