Eindelijk, een draagbaar alternatief voor die enorme werkstations op kantoor!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vvWA4dppg0AKbM3pIZ1SQn2n.jpg?f=user_large)
[knip] De focus van dit project is verschoven sinds de grote GPU-Droogte van 2020-2021 naar een draagbare server, dus de inleiding klopt niet helemaal meer. [/knip]
Mijn eerste echte totale conversie was een .50Cal munitiekist met mini-ITX bord, Core i5 6600k, 32GB RAM GTX1080FE en 4TB SSD. De build heb ik nooit gedeeld omdat ik zelf niet tevreden was met de kwaliteit, maar technisch gezien was het een groot succes. voor een PC met een footprint die kleiner is dan een A4'tje koelde hij fantastisch en heeft hij 4 jaar lang elke dag voor plezier gezorgd. kort geleden begon hij echter kuren te vertonen, en was ik genoodzaakt om de hardware weer naar een gewone PC kast te verhuizen.
Dat duurde een week voordat ik me begon te ergeren aan het constante gesjouw met dat ding, tezamen met de verveling die toeslaat als je 8 maanden thuis werkt, de komst van een nieuwe generatie hardware en zin in een nieuw project, begon ik te zoeken naar een vreemd apparaat waar ik mijn toekomstige nieuwe PC in kon gaan proppen.
Het leek mij al een tijdje een tof idee om een dikke laptop van begin jaren 90 te pakken, en daarmee aan de slag te gaan, en na de V&A een tijdje in de gaten gehouden te hebben, stuitte ik op een advertentie van dit museumstuk:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/09hXhGMqz5nRMaqmJ3TiFaul.jpg?f=user_large)
Met een defect scherm, maar verder in goede staat.
Na wat heen-en-weer gecommuniceer, en een 10tje-plus-verzendkosten verder lag hij op de mat.
TL;DR: TS wilde een draagbare PC en vond bij toeval een "laptop" uit 1987 waar best wat hardware in past.
Ik weet wat ik doe, ik ben op de hoogte van de risico's. Als je er niet tegen kunt, dan is dit topic niet voor jou
Ook wordt er in dit topic vintage hardware mishandeld. Wees gewaarschuwd!
Ik hoop dat dit afdoende waarschuwing is.
AMD Ryzen 5 5600X
Mini ITX moederbord met Wifi (ik kijk naar de Gigabyte Aorus X570 I PRO WIFI)
AMD Radeon 6800XT of 6900XT
2TB M.2 NVME SSD
Waterkoeling (hoogstwaarschijnlijk)
750W voeding (extern)
1080P scherm uit een Dell Latitude
150W pico PSU (intern)
32GB RAM
Gewijzigde specs:
AMD Ryzen 9 3900 (non-X) in Eco mode
Geen GPU
Gigabyte B550I Pro AX
250GB WD Blue NVME
4x sata 600 SSD (TBD)
Raspberry pi of vergelijkbaar voor de "head"
Dit wordt een rare.. de hoofdvoeding wordt een 750W PC PSU die ik in zijn eigen behuizing maak (á la power brick)
hier gaat de volledige gebundelde 12V rail via 1 dikke kabel van een meter of 2 naar de laptop, in de laptop gaat deze naar de Pico PSU voor het moederbord en eventuele uitbreiding (SSD erbij ofzo)
De mainline 12V gaat de videokaart en de 12V aansluiting op het moederbord in. Er is namelijk geen ruimte voor een voeding in de machine.
Er is ook geen ruimte voor een videokaart met een 2(,5)-slot koeler. Ik wacht daarom met smart op een waterblok voor 1 van de 2 monsters van AMD
De radiator past eigenlijk niet.. maar dit is mijn idee:
:strip_exif()/f/image/dTOBk8XLvwrzlVl987Xis3kQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zet de draagbeugel vast op zijn maximale hoogte, waardoor er precies een 2x120mm rad in past. Met wat creatief buizenwerk zal ik dan zorgen dat CPU en GPU hun welverdiende koelte krijgen. Design van dit alles staat nog niet vast, daar ga ik pas mee aan de slag als ik alle hardware op een stapel heb liggen.
Dezelfde middag ben ik begonnen met het uit elkaar halen van de machine. Je hoort soms wel eens van die oude mensen zeggen "Zo maken ze het tegenwoordig niet meer"
Zo zat ik ongeveer de hele tijd. Wat een heerlijke grove techniek zit er in dit ding.
Bij voorbaat excuses voor de rotzooi op de keukentafel, ik dacht er halverwege pas aan dat ik dit misschien wel zou willen documenteren.
:strip_exif()/f/image/8fUsJTjT4tD1xMegJA80Abto.jpg?f=fotoalbum_large)
Het toetsenbord zat met een paar schroeven en een klikmechanisme vast, daarna had ik een prachtige en robuuste ramplank in mijn handen. ik wil deze gaan hergebruiken, dus die ligt apart.
1 van de dingen die mij opviel was het 2-delige moederbord. In de handleiding staat dat dit deel de "Memory board" is. Met plaats voor maar liefst 4 30-pins SIMM modules om het geheugen flink uit te breiden.
:strip_exif()/f/image/xPNIYlh6f2FsnySUiKbGY3ra.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgende stap was de bovenklep omklappen om bij de HDD/FDD cage te komen. Wat een unit!
:strip_exif()/f/image/BwNol8ESyqs9VIEMlK6TEWrh.jpg?f=fotoalbum_large)
20MB hard disk en 2,5" Floppy drive
:strip_exif()/f/image/yPs0YmxZHxDg4IsbSn9eFiKq.jpg?f=fotoalbum_large)
De net-geen-80-plus-platinum voeding neemt ongeveer 30% van de gehele behuizing in beslag, die mag lekker met pensioen.
:strip_exif()/f/image/S3eNttbv8UaSlYC7nOEYOXAn.jpg?f=fotoalbum_large)
De klepsensor is een mega grote schakelaar, deze ga ik hergebruiken, dus die mag op het "houden" stapeltje.
:strip_exif()/f/image/uFo8YxUGr52NsDJWMwEYKRNK.jpg?f=fotoalbum_large)
De monitor kabel zit letterlijk op het moederbord "geprikt"
:strip_exif()/f/image/JGhvvfcVSHsci3ski5uqthpL.jpg?f=fotoalbum_large)
Plasma TV
:strip_exif()/f/image/9p8rXlRcMOTdOraYm4LSeRds.jpg?f=fotoalbum_large)
De shell
:strip_exif()/f/image/5Q9gEGCvRdvAJHK3nIKU1b5z.jpg?f=fotoalbum_large)
Stapeltje "houden" en stapeltje "wegdoen
Na het uit elkaar halen viel me op dat er veel koper aanslag op de binnenkant van de behuizing zit. Je kunt het in de bovenstaande foto's ook goed zien. Het lijkt of het plastic is ingespoten met koper (mogelijk tegen de EMI straling) en dit koper is gaan reageren met vocht. Het is echter vrij heftig waardoor ik denk dat er mogelijk een keer iets overheen is gegaan, en misschien daarom de laptop defect was.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6QDYcLRl7qB8Z5400b1wv2Nt.jpg?f=user_large)
Hier ook koperaanslag op de buitenkant
Whatever helps me sleep at night (ik heb grote moeite met het slopen van werkende elektronica):strip_exif()/f/image/H2BUfWERKXfIgKqsFNKHUkPQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Het toetsenbord is uitgerust met een 22-pins FPC-kabel. Na heel wat zoekwerk met de juiste woorden stuitte ik op deze instructable waarin haarfijn staat uitgelegd wat ik moet doen en wat ik nodig heb. Ik zal niet teveel credit nemen van het voorwerk dat de auteur van dit artikel heeft gedaan.
Een teensy-LC bestelling later kon ik aan de slag.
Omdat ik niet vies ben van een beetje soldeerwerk, ben ik langs het connector-deel gescrolld en aan het knutselen geslagen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9vWSFmQI79OFrFUEEeQ5Z9IT.jpg?f=user_large)
Omdat ik zo min mogelijk van het toetsenbord wilde slopen, vond ik dit een prima oplossing. Helaas kon ik niet weten dat pin 1 en pin 22 precies aan de andere kant zaten.
Bij het lossolderen begon de plastic backing van de kabel te smelten, en heb ik het maar netjes gedaan.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KtAEOvcW7UgXWPieSeueYCDO.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/Soo0UgjY6oexn8HajDSlzMJx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E9LIELLEAiSx9V7L6XSaNFGl.jpg?f=fotoalbum_large)
Tevens een mooi inprik-bordje gemaakt voor de Teensy, mocht hij ooit stukgaan, of als ik nog wat wil solderen zonder de boel te heet te stoken.
Het was een gedoe om de logica van het toetsenbord werkend te krijgen, maar uiteindelijk ben ik gegaan voor het zelfbouw script van de maker van de eerdergenoemde instructable. Ik heb deze een beetje aangepast en hier een voorlopig werkbaar toetsenbord mee gecreëerd. Hiermee was het toetsenbord werkend bevonden, en was hij de moeite van het schoonmaken waard.
En dat mocht ook wel
:strip_exif()/f/image/3fVdOHBnNYvkRYvqOpoWGx3Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Want hij was goor
:strip_exif()/f/image/gTiN58WSbvxmrXbT2MXZNfXA.jpg?f=fotoalbum_large)
Alle keycaps in een bak, deze mogen lekker in de vaatwasser
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DJpFHFw7znxYZvbDbLO8gomg.jpg?f=user_large)
"Zo maken ze ze tegenwoordig niet meer"
Toetsenbord wordt vervolgd
Op mijn werk lagen een tweetal defecte Dell laptops met 1080P 12,5" scherm, deze mocht ik meenemen en heb hier het scherm uitgesloopt. Via mijn goede vriend "Ali" een control-board besteld met precies de goede firmware voor het betreffende paneel.
Helaas ben ik de foto's kwijt van het sloopwerk, wellicht komt er nog een update met foto's.
:strip_exif()/f/image/yLHLwhfE7Qmko2832HY5b2mi.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor 15 euro een zeer compact 1080P scherm is een mooie prijs.
:strip_exif()/f/image/8yNF1IuZZcK1ntmyijS6ImAt.jpg?f=fotoalbum_large)
Indien je niet tegen het mishandelen van hardware kunt, kun je nu beter even wegkijken.
:strip_exif()/f/image/jEF3dnNg7oWGDXj74tNGbS4D.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/leg6mIUdLuzdTs3DqJVcSX67.jpg?f=fotoalbum_large)
Met mijn 3D printer een template gemaakt voor het scherm, deze gaat nog wijzigen, maar dat was gedaan voordat ik wist hoe dik het plastic was, en hoe moelijk het was om er doorheen te komen.
Het is niet perfect, maar ik plak er een frame overheen en schroef daar het paneel op. Het eindresultaat zal aardig worden (hoop ik)
Ik zou het op prijs stellen als dit een positief topic blijft, dat gezegd hebbende sta ik open voor constructieve kritiek, en helemaal voor tips om het allemaal nog mooier/beter te maken.
N.B.: Ik neem de meeste foto's met mijn telefoon, een CAT S61 uit 2017. de camera was toen al waardeloos, dus bij voorbaat excuses voor de kwaliteit.
Dit brengt een aantal voordelen met zich mee. Voor specs, zie boven.
Allereerst hoeft er geen videokaart in. dit scheelt een enorme berg ruimte, en 300W aan stroom-design
In Eco mode doet de CPU die ik gekozen heb een max nominaal verbruik van 90W (met geluk de non-x weten te bemachtigen) en de pico-PSU kan 200Wpiek aan. Hiermee heb ik alleen een power-brick nodig en geen dikke PC PSU. Mogelijk kan ik er zelfs nog een accu in proppen, maar dat laat ik nog even hangen tot ik een design heb.
De grote uitdaging is dan hoe ik beeld krijg, want er is geen enkele Ryzen9 die een IGP heeft.
Met een raspberry pi! Ik ben van plan om de Pi een GUI en console voor de truenas en vm's te laten zijn. In wezen komen er dus 2 computers in 1 laptop. Ze zullen waarschijnlijk ook apart aan-en uit geschakeld kunnen worden.
Tot zover de update, de hardware is onderweg, als die binnen is kan ik gaan beginnen met bouwen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vvWA4dppg0AKbM3pIZ1SQn2n.jpg?f=user_large)
Prologue:
Ik ben al enige tijd geobsedeerd door het zo klein en draagbaar mogelijk maken van een volledige pc. Dat vind ik fijn omdat ik vaak van de huiskamer naar de zolder verhuis, en zo altijd de volledige beschikking tot mijn PC heb.[knip] De focus van dit project is verschoven sinds de grote GPU-Droogte van 2020-2021 naar een draagbare server, dus de inleiding klopt niet helemaal meer. [/knip]
Mijn eerste echte totale conversie was een .50Cal munitiekist met mini-ITX bord, Core i5 6600k, 32GB RAM GTX1080FE en 4TB SSD. De build heb ik nooit gedeeld omdat ik zelf niet tevreden was met de kwaliteit, maar technisch gezien was het een groot succes. voor een PC met een footprint die kleiner is dan een A4'tje koelde hij fantastisch en heeft hij 4 jaar lang elke dag voor plezier gezorgd. kort geleden begon hij echter kuren te vertonen, en was ik genoodzaakt om de hardware weer naar een gewone PC kast te verhuizen.
Dat duurde een week voordat ik me begon te ergeren aan het constante gesjouw met dat ding, tezamen met de verveling die toeslaat als je 8 maanden thuis werkt, de komst van een nieuwe generatie hardware en zin in een nieuw project, begon ik te zoeken naar een vreemd apparaat waar ik mijn toekomstige nieuwe PC in kon gaan proppen.
Het leek mij al een tijdje een tof idee om een dikke laptop van begin jaren 90 te pakken, en daarmee aan de slag te gaan, en na de V&A een tijdje in de gaten gehouden te hebben, stuitte ik op een advertentie van dit museumstuk:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/09hXhGMqz5nRMaqmJ3TiFaul.jpg?f=user_large)
Met een defect scherm, maar verder in goede staat.
Na wat heen-en-weer gecommuniceer, en een 10tje-plus-verzendkosten verder lag hij op de mat.
TL;DR: TS wilde een draagbare PC en vond bij toeval een "laptop" uit 1987 waar best wat hardware in past.
Disclaimer
Er zullen in dit topic wat onderwerpen voorbijkomen die je wellicht beter niet kunt namaken. (denk aan elektrische schakelingen die niet officieel voldoen aan bepaalde normen)Ik weet wat ik doe, ik ben op de hoogte van de risico's. Als je er niet tegen kunt, dan is dit topic niet voor jou
Ook wordt er in dit topic vintage hardware mishandeld. Wees gewaarschuwd!
Ik hoop dat dit afdoende waarschuwing is.
Specs (WIP)
Ik heb nog niets liggen en wacht geduldig tot Kerst voorbij is, voordat ik uberhaupt ga bestellen.AMD Ryzen 5 5600X
Mini ITX moederbord met Wifi (ik kijk naar de Gigabyte Aorus X570 I PRO WIFI)
AMD Radeon 6800XT of 6900XT
2TB M.2 NVME SSD
Waterkoeling (hoogstwaarschijnlijk)
750W voeding (extern)
1080P scherm uit een Dell Latitude
150W pico PSU (intern)
32GB RAM
Gewijzigde specs:
AMD Ryzen 9 3900 (non-X) in Eco mode
Geen GPU
Gigabyte B550I Pro AX
250GB WD Blue NVME
4x sata 600 SSD (TBD)
Raspberry pi of vergelijkbaar voor de "head"
Dit wordt een rare.. de hoofdvoeding wordt een 750W PC PSU die ik in zijn eigen behuizing maak (á la power brick)
hier gaat de volledige gebundelde 12V rail via 1 dikke kabel van een meter of 2 naar de laptop, in de laptop gaat deze naar de Pico PSU voor het moederbord en eventuele uitbreiding (SSD erbij ofzo)
De mainline 12V gaat de videokaart en de 12V aansluiting op het moederbord in. Er is namelijk geen ruimte voor een voeding in de machine.
Er is ook geen ruimte voor een videokaart met een 2(,5)-slot koeler. Ik wacht daarom met smart op een waterblok voor 1 van de 2 monsters van AMD
De radiator past eigenlijk niet.. maar dit is mijn idee:
:strip_exif()/f/image/dTOBk8XLvwrzlVl987Xis3kQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zet de draagbeugel vast op zijn maximale hoogte, waardoor er precies een 2x120mm rad in past. Met wat creatief buizenwerk zal ik dan zorgen dat CPU en GPU hun welverdiende koelte krijgen. Design van dit alles staat nog niet vast, daar ga ik pas mee aan de slag als ik alle hardware op een stapel heb liggen.
Sloopwerk (Teardown)
Goed, hij plofte dus binnen afzienbare tijd op de mat.Dezelfde middag ben ik begonnen met het uit elkaar halen van de machine. Je hoort soms wel eens van die oude mensen zeggen "Zo maken ze het tegenwoordig niet meer"
Zo zat ik ongeveer de hele tijd. Wat een heerlijke grove techniek zit er in dit ding.
Bij voorbaat excuses voor de rotzooi op de keukentafel, ik dacht er halverwege pas aan dat ik dit misschien wel zou willen documenteren.
:strip_exif()/f/image/8fUsJTjT4tD1xMegJA80Abto.jpg?f=fotoalbum_large)
Het toetsenbord zat met een paar schroeven en een klikmechanisme vast, daarna had ik een prachtige en robuuste ramplank in mijn handen. ik wil deze gaan hergebruiken, dus die ligt apart.
1 van de dingen die mij opviel was het 2-delige moederbord. In de handleiding staat dat dit deel de "Memory board" is. Met plaats voor maar liefst 4 30-pins SIMM modules om het geheugen flink uit te breiden.
:strip_exif()/f/image/xPNIYlh6f2FsnySUiKbGY3ra.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgende stap was de bovenklep omklappen om bij de HDD/FDD cage te komen. Wat een unit!
:strip_exif()/f/image/BwNol8ESyqs9VIEMlK6TEWrh.jpg?f=fotoalbum_large)
20MB hard disk en 2,5" Floppy drive
:strip_exif()/f/image/yPs0YmxZHxDg4IsbSn9eFiKq.jpg?f=fotoalbum_large)
De net-geen-80-plus-platinum voeding neemt ongeveer 30% van de gehele behuizing in beslag, die mag lekker met pensioen.
:strip_exif()/f/image/S3eNttbv8UaSlYC7nOEYOXAn.jpg?f=fotoalbum_large)
De klepsensor is een mega grote schakelaar, deze ga ik hergebruiken, dus die mag op het "houden" stapeltje.
:strip_exif()/f/image/uFo8YxUGr52NsDJWMwEYKRNK.jpg?f=fotoalbum_large)
De monitor kabel zit letterlijk op het moederbord "geprikt"
:strip_exif()/f/image/JGhvvfcVSHsci3ski5uqthpL.jpg?f=fotoalbum_large)
Plasma TV
:strip_exif()/f/image/9p8rXlRcMOTdOraYm4LSeRds.jpg?f=fotoalbum_large)
De shell
:strip_exif()/f/image/5Q9gEGCvRdvAJHK3nIKU1b5z.jpg?f=fotoalbum_large)
Stapeltje "houden" en stapeltje "wegdoen
Na het uit elkaar halen viel me op dat er veel koper aanslag op de binnenkant van de behuizing zit. Je kunt het in de bovenstaande foto's ook goed zien. Het lijkt of het plastic is ingespoten met koper (mogelijk tegen de EMI straling) en dit koper is gaan reageren met vocht. Het is echter vrij heftig waardoor ik denk dat er mogelijk een keer iets overheen is gegaan, en misschien daarom de laptop defect was.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6QDYcLRl7qB8Z5400b1wv2Nt.jpg?f=user_large)
Hier ook koperaanslag op de buitenkant
Whatever helps me sleep at night (ik heb grote moeite met het slopen van werkende elektronica)
Project Toetsenbord
:strip_exif()/f/image/H2BUfWERKXfIgKqsFNKHUkPQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Het toetsenbord is uitgerust met een 22-pins FPC-kabel. Na heel wat zoekwerk met de juiste woorden stuitte ik op deze instructable waarin haarfijn staat uitgelegd wat ik moet doen en wat ik nodig heb. Ik zal niet teveel credit nemen van het voorwerk dat de auteur van dit artikel heeft gedaan.
Een teensy-LC bestelling later kon ik aan de slag.
Omdat ik niet vies ben van een beetje soldeerwerk, ben ik langs het connector-deel gescrolld en aan het knutselen geslagen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9vWSFmQI79OFrFUEEeQ5Z9IT.jpg?f=user_large)
Omdat ik zo min mogelijk van het toetsenbord wilde slopen, vond ik dit een prima oplossing. Helaas kon ik niet weten dat pin 1 en pin 22 precies aan de andere kant zaten.

Bij het lossolderen begon de plastic backing van de kabel te smelten, en heb ik het maar netjes gedaan.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KtAEOvcW7UgXWPieSeueYCDO.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/Soo0UgjY6oexn8HajDSlzMJx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E9LIELLEAiSx9V7L6XSaNFGl.jpg?f=fotoalbum_large)
Tevens een mooi inprik-bordje gemaakt voor de Teensy, mocht hij ooit stukgaan, of als ik nog wat wil solderen zonder de boel te heet te stoken.
Het was een gedoe om de logica van het toetsenbord werkend te krijgen, maar uiteindelijk ben ik gegaan voor het zelfbouw script van de maker van de eerdergenoemde instructable. Ik heb deze een beetje aangepast en hier een voorlopig werkbaar toetsenbord mee gecreëerd. Hiermee was het toetsenbord werkend bevonden, en was hij de moeite van het schoonmaken waard.
En dat mocht ook wel
:strip_exif()/f/image/3fVdOHBnNYvkRYvqOpoWGx3Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Want hij was goor
:strip_exif()/f/image/gTiN58WSbvxmrXbT2MXZNfXA.jpg?f=fotoalbum_large)
Alle keycaps in een bak, deze mogen lekker in de vaatwasser
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DJpFHFw7znxYZvbDbLO8gomg.jpg?f=user_large)
"Zo maken ze ze tegenwoordig niet meer"
Toetsenbord wordt vervolgd
Monitor
De eerste destructieve werkzaamheden staan te beginnen. Ik heb lang gezocht naar een geschikt scherm voor in deze behuizing, maar de exacte maten waren onmogelijk te vinden vanwege het 4:3 formaat. Toen heb ik maar gekozen voor het maximale wat mogelijk is, en dat was tussen 12 en 13 inch 16:9 of 16:10Op mijn werk lagen een tweetal defecte Dell laptops met 1080P 12,5" scherm, deze mocht ik meenemen en heb hier het scherm uitgesloopt. Via mijn goede vriend "Ali" een control-board besteld met precies de goede firmware voor het betreffende paneel.
Helaas ben ik de foto's kwijt van het sloopwerk, wellicht komt er nog een update met foto's.
:strip_exif()/f/image/yLHLwhfE7Qmko2832HY5b2mi.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor 15 euro een zeer compact 1080P scherm is een mooie prijs.
:strip_exif()/f/image/8yNF1IuZZcK1ntmyijS6ImAt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jEF3dnNg7oWGDXj74tNGbS4D.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/leg6mIUdLuzdTs3DqJVcSX67.jpg?f=fotoalbum_large)
Met mijn 3D printer een template gemaakt voor het scherm, deze gaat nog wijzigen, maar dat was gedaan voordat ik wist hoe dik het plastic was, en hoe moelijk het was om er doorheen te komen.
Het is niet perfect, maar ik plak er een frame overheen en schroef daar het paneel op. Het eindresultaat zal aardig worden (hoop ik)
Tot slot
Dit is voor nu even alles, in 1 keer van ongeveer een maand aan progressie. Ik hoop dat dit topic in de smaak valt, ik zal blijven updaten.Ik zou het op prijs stellen als dit een positief topic blijft, dat gezegd hebbende sta ik open voor constructieve kritiek, en helemaal voor tips om het allemaal nog mooier/beter te maken.
N.B.: Ik neem de meeste foto's met mijn telefoon, een CAT S61 uit 2017. de camera was toen al waardeloos, dus bij voorbaat excuses voor de kwaliteit.
Update maart 2021
Na lang en geduldig wachten ben ik het een beetje zat, de prijzen van videokaarten en Zen3 CPU's blijven hoog en ze zijn amper te krijgen. Inmiddels is mijn zelfbouw NAS ook 7 jaar oud, heb ik er 2 servers naast staan en wil ik wat anders. Ik heb er dus voor gekozen om de hardware voor dit project aan te passen naar een Truenas machine waar ik straks vmmetjes op kan draaien zodat ik mijn servers ook kan opheffen.Dit brengt een aantal voordelen met zich mee. Voor specs, zie boven.
Allereerst hoeft er geen videokaart in. dit scheelt een enorme berg ruimte, en 300W aan stroom-design
In Eco mode doet de CPU die ik gekozen heb een max nominaal verbruik van 90W (met geluk de non-x weten te bemachtigen) en de pico-PSU kan 200Wpiek aan. Hiermee heb ik alleen een power-brick nodig en geen dikke PC PSU. Mogelijk kan ik er zelfs nog een accu in proppen, maar dat laat ik nog even hangen tot ik een design heb.
De grote uitdaging is dan hoe ik beeld krijg, want er is geen enkele Ryzen9 die een IGP heeft.
Met een raspberry pi! Ik ben van plan om de Pi een GUI en console voor de truenas en vm's te laten zijn. In wezen komen er dus 2 computers in 1 laptop. Ze zullen waarschijnlijk ook apart aan-en uit geschakeld kunnen worden.
Tot zover de update, de hardware is onderweg, als die binnen is kan ik gaan beginnen met bouwen.
[ Voor 9% gewijzigd door StackMySwitchUp op 19-04-2021 06:17 . Reden: Update 2021 ]
Ik bouw rare dingen.