Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvbins
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-05 13:18
Edit: (Mods, het was even gokken wat het beste subforum zou zijn. Gebaseerd op wat ik vond bij het zoeken naar Raspberry en Wifi kwam ik bij netwerken uit. Verplaats m'n vraag gerust als er een betere plek is!)

Ik heb een Raspberry Pi 4 met Raspian Buster draaien, maar de wifistabiliteit is om te huilen. Typisch heb ik 1-3 minuten wifi, waarna de verbinding eruit klapt, en ik 10-20s later weer verbonden ben. Inmiddels heb ik echter ook intervallen gehad waar ik zonder problemen 45 minuten kon videobellen... Het lijkt dus alles behalve voorspelbaar te zijn. Wat gebeurt hier, en hoe los ik dit op?

Info:
* Raspberry Pi 4 - 2GB
* Raspian 10 Buster
* Full-HD resolutie (dus heeft niets met de QHD-bug te maken)
* Lokalisatie-instellingen staan op "NL" (begreep dat dat met de beschikbare kanalen te maken had)
* Heb een paar dagen geleden ook Balena-Cloud ipv Raspian gedraaid op dezelfde Pi. Toen is me niets vreemds aan de wifi opgevallen.
* Wifi power management is uitgeschakeld
* Link quality is 70/70 (router staat op ~5m afstand).
* Verbinding lijkt soms ook tussen 2.4 en 5GHz te hoppen, iwconfig geeft soms 200Mbit/s, 5.32GHz en -40dBm aan, en soms >100Mbit/s, 2.4GHz en -28dBm.
* Hier een stuk journalctl-log waar jullie hopelijk meer mee kunnen dan ik ;) https://pastebin.com/tpYkSv5Z
* Mijn kennis met Linux is redelijk beperkt, maar ik leer graag bij, dus heb je meer of andere logs nodig, let me know!

Alvast bedankt voor enige pointers in de juiste richting!

[ Voor 7% gewijzigd door svenvbins op 15-11-2020 16:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-02 08:41
Om de oorzaak vast te stellen op de wifi sluit de pi eens aan met een netwerk kabel, aangezien je vrij dichtbij de router zit. Als dit t probleem verhelpt, weten we zeker het aan de wifi ligt. Anders software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvbins
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-05 13:18
Enigszins frustrerend om te moeten antwoorden dat alles weer lijkt te werken - en ik weet niet waarom.
Ik wilde de netwerkkabel proberen, maar merkte daarvoor op dat wifi nu wel soepel liep, terwijl ik gisteren uren bezig ben geweest, incl reboots van de RPi en (volgens mij ook gewoon) de router. Het enige wat ik sinds gisteren heb veranderd is dat ik in de router de 5GHz-modus kort uit en weer aangezet heb. Of dat de ellende verholpen heeft, of iets anders, geen idee. Nu maar duimen dat de situatie niet nogmaals verandert.

Toch bedankt voor je antwoord.