Upgrade naar 2004 of 20H2 loopt vast bij restart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Rawnar
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 16:07

Mr. Rawnar

Upgraden kan altijd

Topicstarter
Mijn vraag
Tijdens het upgraden naar Windows 10 Pro 2004 of 20H2 loopt mijn computer elke keer bij hetzelfde punt vast. Het downloaden, installeren, configureren gaat goed. Vervolgens wordt er gevraagd om opnieuw op te starten en doet Windows nog wat extra preparatie alvorens de computer opnieuw op te starten. Op het moment dat je zou verwachten de rond draaiende balletjes te zien loopt de computer vast. Gaan alle ventilatoren maximaal draaien en wordt het beeld zwart. Na een harde reset start Windows weer op vanuit het herstel punt en zit ik weer op 1909. De update geschiedenis geeft aan dat er iets fout is gegaan en komt met foutcode 0xc1900101. Iemand een idee waar ik extra info kan achter halen waarom mijn computer niet wilt upgraden?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 Pro samen met linux Debian testing in dual boot vanaf een NVMe. Daarnaast zitten er nog een tweetal SSD's in waarom de meeste data staat. Ik heb geen Windows specifieke mappen verplaatst naar een van deze SSD's. Voor de rest niet hele speciale software, die ik draai, op wat oude games die oude .NET versie nodig hebben na. De rest van mijn hardware kan je zien bij mijn inventaris.

Wat ik al geprobeerd heb
Het internet rond geneusd wat 0xc1900101 betekent, maar hier wordt je niet veel wijzer van. De acties die op het internet worden voorgesteld werken niet. Mijn vermoeden is ook niet dat het een software probleem is, maar eerder een hardware incompatibiliteitsprobleem. Daarom heb ik al mijn tweede videokaart eruit gehaald, die de Physx berekeningen deed voor sommige spellen. Hybrid Physx (AMD + NVidia) is met de nieuwe drivers van NVidia gewoon weer mogelijk. Voor de rest nog geen ander hardware eruit getrokken, omdat ik daarmee de werking van het systeem te niet maak.

AMD Ryzen 9 5900x; Gigabyte B550 Aorus Pro V2; G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC; Sapphire Pulse Radeon RX 7900 GRE

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Mr. Rawnar schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:31:
... Mijn vermoeden is ook niet dat het een software probleem is, maar eerder een hardware incompatibiliteitsprobleem...
Get help with Windows 10 upgrade and installation errors zegt:

An error that begins with 0xC1900101 is usually a driver error.

Dat kun je natuurlijk oplossen door de betreffende hardware er uit te halen, maar of dat is wat je wilt

Heb je al eens een fresh install geprobeerd?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Rawnar
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 16:07

Mr. Rawnar

Upgraden kan altijd

Topicstarter
Ik dacht punt 7 een chkdsk kan nooit kwaad om eens uit te voeren. Nou dat had ik blijkbaar fout. Aangezien het om de C: schijf gaat kan dat alleen goed worden uitgevoerd als je het tijdens het opstarten laat uitvoeren. Zo gezegd, zo ge-digi-daan. Na de restart gebeurde er niks en bleef ik met het loading scherm van de bios staan. Na een harde reset startte Windows weer door en kwam de vraag of je chkdsk wilt onderbreken, rustig gewacht tot chkdsk begon en de computer automatisch wordt herstart. Bij deze nieuwe boot werd de computer weer automatisch herstart. Vervolgens ging Windows een herstelpunt gebruiken en na de herstart kwam weer de vraag of je chkdsk wilt onderbreken. Dit toen toch maar gedaan, was niet van plan om in een bootloop terecht te komen.

Vanavond weer verder met de rest van het lijstje.

[ironisch]Een fresh install wat is dat?[/ironisch] Ik ben niet zo van fresh installatie. Probeer altijd zo lang mogelijk te doen met dezelfde installatie. Dit gaat moet ik zeggen met Windows 10 al een heel stuk beter dan bij Windows 95/98/ME/2000/XP/Vista. Deze installatie is volgens mij nog 3 jaar geleden gedaan toen ik mijn nieuwe moederbord en processor heb geïnstalleerd. Dit was nog op een van de SSD's waarna ik de inhoud heb gekopieerd naar de NVMe via een repair weer aan de praat gekregen. Binnenkort zal ik mijn moederbord en CPU weer eens een update geven en dan zal ik Windows opnieuw installeren. Voor nu vind ik het een uitdaging om zonder fresh installatie verder te gaan.

AMD Ryzen 9 5900x; Gigabyte B550 Aorus Pro V2; G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC; Sapphire Pulse Radeon RX 7900 GRE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johandmc
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 09:39
Toch moet je dat misschien doen een fresh installatie. Ik had begin vorig jaar een soortgelijk probleempje toen ik naar windows v1809 wilde. De pc draaide elke keer de installatie terug. Na drie keer heb ik dat opgegeven en dus toch maar een frisse installatie gedaan.