Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:55
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een nieuwe camera voor mijn vrouw. Op dit moment maakt ze veel content voor Instagram en websites (zowel schrijven als beeld en video) en inmiddels begint haar hobby serieuze vormen aan te nemen door allerlei opdrachten die ze nu heeft. Ze heeft een marketing en communicatie achtergrond en heeft dus gevoel voor beeld en compositie naast het schrijven van een leuk stukje tekst :)

Momenteel gebruikt ze hiervoor een iPhone 11, een DJI Osmo mobile 2, een Led ring met statief. Hier komt ze een heel eind mee maar ze merkt ook dat ze tegen de grenzen aan loopt wat ze met een telefoon kan doen. Ze hoopt te profiteren van betere lichtsterkte dan nu het geval is, ze maakt overwegend haar content binnen. Ze bewerkt nu nog veel de foto's na in Photoshop omdat de belichting van de iPhone te kort schiet en veel foto's daardoor (te) oranje tint krijgen.

Zelf vermoed ik overigens dat de iPhone 11 niet volledig vervangen zal worden maar dat de nieuwe camera met name de statische content zal verzorgen.

Wat is je budget?
We hebben nog geen budget bepaald maar ik zit zelf te denken aan €1000-1300 met een degelijke kitlens + een lichtsterke prime. Een kleine overschrijding van het budget is niet heel erg.

Wat wil je voor apparatuur kopen?
Ik twijfel zelf sterk tussen een DSLR en een DSLM. DSLR's zullen vroeg of laat uitgefaseerd worden maar het lens aanbod is top als je kijkt naar prijs/ kwaliteitverhouding. DSLM's zijn de nieuwe hype maar ik vind de op papier kwalitatieve lenzen niet bepaald goedkoop, de meeste lichtsterke primes zijn aardig aan de prijs.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Ze maakt momenteel veel foto's van gerechten (eten) maar ook van personen dus portretten en korte filmpjes maar geen vlogging. Daarnaast vind ze straatfotografie ook erg leuk en zoekt ze altijd wel iets creatiefs om vast te leggen, zij het een voorwerp zij het een persoon v.b. een muzikant.

Wil je foto's maken of filmen?
Foto's maken zal echt het grootste aandeel zijn maar even snel een leuk filmpje ermee kunnen schieten is wel wenselijk. Dit hoeft overigens niet in 4K, full HD is prima.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Nope, niets specifiek wat met een camera te maken heeft.

Heb je verder nog specifieke eisen?
Ondanks dat ze wel gevoel heeft voor een mooi plaatje heeft ze geen enkele ervaring met camera's en het gebruik van diafragma, sluitertijden en ISO waarden. Een camera die beginners vriendelijk maar ruimte biedt voor ontwikkeling is dan wel een pré. Van wat ik zo bij Canon zag met de guided mode sprak ons wel heel erg aan. Als het eenmaal in je systeem zit wat je met de verschillende PASM standen kunt doen en hoe je de gewenste compositie kunt bereiken kun je het vervolgens uitzetten.

Verder moet de camera het liefst ook nog van een handzaam formaat zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ze heeft een Creative cloud licentie en gebruikt Photoshop en Premiere Pro en Rush.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op de shortlist staan nu in willekeurige volgorde:
  • FujiFilm X-T30
  • Sony a6400
  • Canon 850D
We hebben momenteel een FujiFilm X-T100 met een XC 15-45m lens te leen van vrienden maar wij beiden zijn niet heel erg enthousiast over de camera. De eerste indruk is natuurlijk top vanwege de retro look maar de ergonomie is niet al te best, we missen heel erg een grip aan de rechterkant van het toestel. Verder zijn we niet zo enthousiast over de elektronische zoeker erg klein en onrustig om in te kijken. Dit maakt dat ondanks de goede recensies en specs van de FujiFilm X-T30 niet bepaald onze favoriet ondanks dat wellicht deze camera in alle opzichten beter is.

Bladerend door één van de vele buying guides van Dpreview viel mijn oog op de Canon 850D ivm gebruiksvriendelijkheid. Het grootste nadeel is dat de prijs/kwaliteit verhouding wat uit de pas loopt tov de DSLM camera's kwa specificaties als ook dat DSLR's vroeg of laat zullen verdwijnen. Daarentegen is het wel zo dat je een ruime keuze hebt aan kwalitatief goede lenzen. Deze combo is bijvoorbeeld erg interessant: Canon EOS 850D DSLR + 18-135mm + Canon EF 50mm f/1.8 STM en past prima binnen het budget. Maar ja is het nu wel verstandig om nu nog een DSLR te kopen?

Anyway ik sta open voor suggesties en nieuwe inzichten dan wel een bevestiging :)

Ps. De tweedehandsmarkt zijn we zelf niet zo happig op naast alle risico's rondom Corona.

Beste antwoord (via Miki op 18-11-2020 17:10)

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-07 22:15
Voor wat betreft de zoeker van de Fuji's: de X-T100, X-T30 en X-S10 hebben alle drie dezelfde zoeker volgens mij. Allemaal een OLED zoeker met 2,36M pixels en een magnification van 0,62x. Als je een betere zoeker wilt met een hogere resolutie en magnification zul je de stap moeten maken naar een X-T3. Die is echter wel gelijk 250 euro duurder. De Canon RP heeft overigens ook een zoeker met dezelfde resolutie, alleen een iets hogere magnification (0,71x), dus die zal iets prettiger zijn, maar het beeld zal door dezelfde resolutie niet beter zijn.

In de prijsklasse van de X-T30 zal je echter weinig syteemcamera's vinden die een beduidend betere zoeker hebben. De 850D is natuurlijk een DSLR, dus die heeft een optische zoeker, waardoor dat er heel anders uit ziet. Wat daarin je voorkeur heeft is heel persoonlijk. Met een DSLR kijk je daadwerkelijk door de lens, waardoor je beeld helderder en natuurlijker is. Bij een systeemcamera kijk je naar een schermpje, waardoor dat iets onrustiger en onnatuurlijker is. Het voordeel van een systeemcamera is wel dat je daadwerkelijk door de zoeker ziet hoe je het op de foto gaat zetten. Alle aanpassingen die je doet op de camera qua instellingen zie je direct terug in de zoeker. Ik moest zelf bij overstap van DSLR naar systeemcamera ook erg wennen aan de zoeker, maar ik zou nu niet meer anders willen. Vooral omdat je direct kunt zien wat voor effect bepaalde aanpassingen hebben op je foto (bijv. belichtingscompensatie).

Als Fuji gebruiker kan ik de X-T30 of X-S10 natuurlijk van harte aanbevelen. Bij Dpreview is de X-T30 nog steeds de beste camera onder $1000 samen met de Sony A6100. De X-S10 gebruikt dezelfde sensor als de X-T30 dus daar zal weinig verschil in zitten. Het voornaamste verschil is dat de X-S10 IBIS heeft, een diepere grip en een wat andere bediening. Op de X-T30 kun je sluitertijd en belichtingscompensatie met een eigen draaiwiel instellen en diafragma op de lens. De X-S10 werkt met de bekende PASM draaiknop die veel andere merken ook gebruiken. Het is heel persoonlijk wat je daarin fijner vindt, dus dat moet je vooral lekker zelf gaan proberen in een winkel.

Qua lenzenaanbod heeft Fuji ook een mooie line-up. Het zijn niet de meest goedkope lenzen, maar kwalitatief wel erg goede lenzen. Voor APS-C heeft Fuji wat mij betreft de mooiste lijn qua lenzen.

De Canon RP is ook zeker een interessante camera gezien de prijs en stap naar full-frame. Je komt dan echter ook automatisch in grotere en duurdere fullframe lenzen uit, hoewel de prijs niet veel zal schelen met Fuji. Daarnaast is het lenzenaanbod in de RF-lijn van Canon op dit moment nog wat beperkt, maar met een EF-adapter kun je er ook gewoon lenzen uit de EF-lijn op zetten. Daarnaast is de sensor in de RP volgens mij niet Canon's beste sensor en ik heb regelmatig gelezen dat de sensor niet heel veel beter is dan de betere APS-C sensors zoals die in de X-T30.

Succes met de keuze!

[ Voor 6% gewijzigd door Erwin186 op 18-11-2020 16:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:22
Ik zou de xt30 niet direct afschrijven vanwege de grip. Ik heb de voorganger met een mhg-xt10 en dat werkt fantastisch. Zeker met de kleinere lenzen is de camera dan met 1 hand veilig vast te houden. De zoeker hoor ik wel vaker over. Ik ben het zelf gewend en het is voor mij niet storend. Mogelijk is die van de xt30 net iets beter dan van de xt100.

Wellicht toch eens in de winkel proberen, als het kan mèt grip.

Het grote pluspunt van Fuji vind ik zelf de bediening en de kleuren van de verschillende filmsimulaties. De meeste foto's open ik in Lightroom, ik kijk welke simulatie het mooiste werkt, druk op auto belichten en klaar. Zelden dat ik nog moet fine-tunen. In de meeste gevallen is de foto uit de camera eigenlijk al goed, tenzij ik bewust onder of over belicht heb in minder standaard situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
LA-384 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:37:
Ik zou de xt30 niet direct afschrijven vanwege de grip. Ik heb de voorganger met een mhg-xt10 en dat werkt fantastisch. Zeker met de kleinere lenzen is de camera dan met 1 hand veilig vast te houden. De zoeker hoor ik wel vaker over. Ik ben het zelf gewend en het is voor mij niet storend. Mogelijk is die van de xt30 net iets beter dan van de xt100.

Wellicht toch eens in de winkel proberen, als het kan mèt grip.

Het grote pluspunt van Fuji vind ik zelf de bediening en de kleuren van de verschillende filmsimulaties. De meeste foto's open ik in Lightroom, ik kijk welke simulatie het mooiste werkt, druk op auto belichten en klaar. Zelden dat ik nog moet fine-tunen. In de meeste gevallen is de foto uit de camera eigenlijk al goed, tenzij ik bewust onder of over belicht heb in minder standaard situaties.
Dank voor je tips, we hebben inmiddels besloten om samen naar een fotowinkel te gaan zodat we de modellen kunnen uitproberen. Aan mijn shortlist heb ik nu ook de Canon Eos RP toegevoegd. Door de grotere sensor heb je meer lichtsterkte wat goed van pas komt als je ook veel binnen fotografeert. Gezien de agressieve prijsstelling kan deze volgende week met BF best wel eens heel interessant worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:57
@Miki Wat voor content maakt je vrouw? Als je wat voorbeelden hebt dan kan er beter antwoord gegeven worden. Als je wilt kun je misschien wat delen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18-06 19:42
Kijk ook goed naar de aankomende (deze maand volgens mij) Fujifilm X-S10. Qua prijs erg vriendelijk en heeft een diepe grip, ibis en heeft de nieuwste sensor. Zie review: https://www.dpreview.com/...film-x-s10-initial-review

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
MRIdev schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:45:
@Miki Wat voor content maakt je vrouw? Als je wat voorbeelden hebt dan kan er beter antwoord gegeven worden. Als je wilt kun je misschien wat delen hier.
In mijn openingspost had ik al wat opgenomen maar dat is een flinke lap tekst geworden waardoor je er misschien overheen gelezen hebt :)

Ze maakt veel portretten van mensen en van de diensten of producten die ze verkopen. Één van haar opdrachten is voor een restaurant dat door de gedwongen sluiting is gaan bezorgen. Daar maakt zij foto’s van gerechten die afgenomen kunnen worden voor de specifieke week. De aanschaf van een fatsoenlijke lichtsterke prime is dan ook wel een must maar die kosten bij de meeste cameramerken niet de hele wereld.

Misschien kan ik vanmiddag nog wat delen zonder dat ik gelijk reclame maak :)
Ricktachtig schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:50:
Kijk ook goed naar de aankomende (deze maand volgens mij) Fujifilm X-S10. Qua prijs erg vriendelijk en heeft een diepe grip, ibis en heeft de nieuwste sensor. Zie review: https://www.dpreview.com/...film-x-s10-initial-review
Dank, deze voeg ik aan mijn lijstje.

[ Voor 17% gewijzigd door Miki op 18-11-2020 12:06 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Erwin186
Voor wat betreft de zoeker van de Fuji's: de X-T100, X-T30 en X-S10 hebben alle drie dezelfde zoeker volgens mij. Allemaal een OLED zoeker met 2,36M pixels en een magnification van 0,62x. Als je een betere zoeker wilt met een hogere resolutie en magnification zul je de stap moeten maken naar een X-T3. Die is echter wel gelijk 250 euro duurder. De Canon RP heeft overigens ook een zoeker met dezelfde resolutie, alleen een iets hogere magnification (0,71x), dus die zal iets prettiger zijn, maar het beeld zal door dezelfde resolutie niet beter zijn.

In de prijsklasse van de X-T30 zal je echter weinig syteemcamera's vinden die een beduidend betere zoeker hebben. De 850D is natuurlijk een DSLR, dus die heeft een optische zoeker, waardoor dat er heel anders uit ziet. Wat daarin je voorkeur heeft is heel persoonlijk. Met een DSLR kijk je daadwerkelijk door de lens, waardoor je beeld helderder en natuurlijker is. Bij een systeemcamera kijk je naar een schermpje, waardoor dat iets onrustiger en onnatuurlijker is. Het voordeel van een systeemcamera is wel dat je daadwerkelijk door de zoeker ziet hoe je het op de foto gaat zetten. Alle aanpassingen die je doet op de camera qua instellingen zie je direct terug in de zoeker. Ik moest zelf bij overstap van DSLR naar systeemcamera ook erg wennen aan de zoeker, maar ik zou nu niet meer anders willen. Vooral omdat je direct kunt zien wat voor effect bepaalde aanpassingen hebben op je foto (bijv. belichtingscompensatie).

Als Fuji gebruiker kan ik de X-T30 of X-S10 natuurlijk van harte aanbevelen. Bij Dpreview is de X-T30 nog steeds de beste camera onder $1000 samen met de Sony A6100. De X-S10 gebruikt dezelfde sensor als de X-T30 dus daar zal weinig verschil in zitten. Het voornaamste verschil is dat de X-S10 IBIS heeft, een diepere grip en een wat andere bediening. Op de X-T30 kun je sluitertijd en belichtingscompensatie met een eigen draaiwiel instellen en diafragma op de lens. De X-S10 werkt met de bekende PASM draaiknop die veel andere merken ook gebruiken. Het is heel persoonlijk wat je daarin fijner vindt, dus dat moet je vooral lekker zelf gaan proberen in een winkel.

Qua lenzenaanbod heeft Fuji ook een mooie line-up. Het zijn niet de meest goedkope lenzen, maar kwalitatief wel erg goede lenzen. Voor APS-C heeft Fuji wat mij betreft de mooiste lijn qua lenzen.

De Canon RP is ook zeker een interessante camera gezien de prijs en stap naar full-frame. Je komt dan echter ook automatisch in grotere en duurdere fullframe lenzen uit, hoewel de prijs niet veel zal schelen met Fuji. Daarnaast is het lenzenaanbod in de RF-lijn van Canon op dit moment nog wat beperkt, maar met een EF-adapter kun je er ook gewoon lenzen uit de EF-lijn op zetten. Daarnaast is de sensor in de RP volgens mij niet Canon's beste sensor en ik heb regelmatig gelezen dat de sensor niet heel veel beter is dan de betere APS-C sensors zoals die in de X-T30.

Succes met de keuze!

[ Voor 6% gewijzigd door Erwin186 op 18-11-2020 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
We zijn er uit, na wat verschillende toestellen in de hand te hebben gehad was de Sony a6400 de favoriet. Het formaat van de camera en de snelle autofocus gaven de doorslag. Dank voor het meedenken allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
@Miki Mooie keuze en goed om zelf te gaan proberen. Het blijft heel persoonlijk wat je qua bediening en formaat het prettigste vindt. Welke lenzen hebben jullie erbij genomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Erwin186 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:53:
@Miki Mooie keuze en goed om zelf te gaan proberen. Het blijft heel persoonlijk wat je qua bediening en formaat het prettigste vindt. Welke lenzen hebben jullie erbij genomen?
De standaard kitlens 16-50mm en een portretlens Fe 50mm 1.8mm. Vanuit die setup gaan we verder kijken wat er eventueel nodig is.

[ Voor 8% gewijzigd door Miki op 21-11-2020 18:09 ]

Pagina: 1