Paardenbloemen uit tuin (border) verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:14
Afgelopen jaar hebben we een nieuwe tuin aangelegd en hierin groeien nu grote paardenbloemen ondanks dat ik regelmatig de paardenbloemen en ander onkruid weghaal. De paardenbloemen vallen voor mij onder onkruid ;).

Voor de aanleg van de nieuwe aanplant bestond dat deel van de tuin aan elkaar gegroeide siergrassen waar eigenlijk geen onkruid groeide, behalve dus paardenbloemen. Doordat de siergrassen tegen elkaar aan gegroeid waren was het goed verwijderen van paardenbloemen onmogelijk zonder grote gaten in de beplanting te maken. Mijn vermoeden is dat een groot deel van deze oude paardenbloemen nu ook terugkomen in de nieuwe tuin en er dus al een hele tijd zitten.
De penwortels van een aantal zijn 2-3 cm in doorsnede en wat ik lees kunnen ze blijkbaar tientallen centimeters tot wel een meter in de grond zitten en zelfs gesplitst zijn.Uitsteken lijkt me dus geen optie, omdat alleen het verwijderen van de hele wortel echt succes heeft.

Ik ben er geen fan van, maar ik zie nu even geen andere oplossing dan spuiten. Bij de Welkoop is er geen middel te koop die paardenbloemen goed bestrijd in een border zonder de rest van de planten mee te nemen. Met een spuit met een kap zou het kunnen, maar sommige paardenbloemen groeien zo kort naast andere planten dat die ook wat van het gif meekrijgen.
Pokon heeft een onkruid spray (https://www.pokon.nl/prod...n-tegen-onkruid-spray-1l/), maar deze werkt alleen voor de bovengrondse delen en dan kan ik denk ik net zo goed de boel afschoffelen.

Mogelijke andere oplossingen zijn kokend water, maar dan is de kans groot dan omliggende planten ook dood gaan. Dit zelfde geld voor azijn. Zout op de openliggende wortel lijkt ook een optie, maar hoe goed werkt dat? Als laatste mogelijkheid die ik zie is er een van de (hele) lange adem en dat is uitputten door te schoffelen en te schoffelen en te schoffelen en te schoffelen en te schoffelen.

Zijn er nog andere mogelijkheden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:55

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Heb je al schoonmaakazijn geprobeerd? Raakt wel andere beplanting aan in border, maar wel heel effectief ;)

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 12:47
MRIdev schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:11:
Ik ben er geen fan van, maar ik zie nu even geen andere oplossing dan spuiten.
MRIdev schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:11:
Als laatste mogelijkheid die ik zie is er een van de (hele) lange adem en dat is uitputten door te schoffelen en te schoffelen en te schoffelen en te schoffelen en te schoffelen.
Ah, je ziet dus nog wel een andere oplossing :P Doe beestjes en plantjes een plezier en ga voor de lange adem. Een beetje gif in je omgeving dumpen omdat een paar specifieke bloemetjes en blaadjes je niet aanstaan vind ik altijd schieten met een kanon op een mug.
Mensen die niet van natuur houden of moeite willen doen om er wat van te maken kunnen beter plastic planten kopen dan een fles met gif 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@leecher ik ben echt niet flauw van wat nouste arbeid en vind zelf ook dat je op een duurzame manier verantwoordelijk hebt voor wat je doet. Een tuin in dit geval. Het fantastische klaverzuring bestrijd ik met de hand en ook dat is een gebed zonder einde. Als je een goede manier hebt dan hoor ik het graag ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:38
Zelf stoor ik me niet aan af en toe een onkruidplantje hier en daar en gebruik ik voornamelijk bodembedekkers, dan valt het sowieso niet op (als het al op komt). Ik zou gewoon schoffelen maar wil je een natuurvriendelijke oplossing, gewoon wat kokend water gericht op het paardenbloempje en dit enkele keren herhalen, dan sterft de wortel vanzelf af.

Zout, gif, azijn en dat soort ongein zou ik sowieso niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-03 14:00
Kun je na een succesvolle poging met azijn de boel niet neutraliseren met een base, zoals soda?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Paardebloemen zijn net zoals tuinmansverdriet gewoon twee soorten onkruid waar je er niet aan ontkomt om drastische maatregelen te nemen. Met name het weghalen van de wortels is gewoon een must wil je geen onkruidbestrijding met gif toepassen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

rbaidjoe schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:34:
Kun je na een succesvolle poging met azijn de boel niet neutraliseren met een base, zoals soda?
Je hebt een paar soorten onkruid. Ook wat gek is op zure grond. Gif en azijn zijn goed voor tegels en stenen, maar de rest zal je toch moeten uitsteken en geen wortels achter moeten laten. En azijn werkt ook maar beperkte tijd. Vroeger had je DDT, dat was geweldig. Maar tja dat mag niet meer.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:52
Kun je gewoon uitsteken met bijv de Gardena onkruidsteker (lengte 110cm). De grassen zullen de gaten wel weer vullen. Ik gebruik de kleinere steker in mijn gras en als je er vroeg bij bent krijg je ze wel weg.
Maar onkruid en een tuin is een jaarlijks terugkerend "feest".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 21:56
[b]MRIdev schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:11:[/b

Zijn er nog andere mogelijkheden?
Nee? Gif is geen oplossing. Verwijder de planten met wortel en al, voor ze gaan bloeien.
Als je daarna een kas op je erfgrenzen over je huis zet, heb je alleen nog last van het rondvliegend zaad dat binnenkomt als je een kasdeur open en dicht doet. Pas wel op dat dan dan de vocht- en warmtebalans in je huis ook drastisch verandert :+ O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:13
Je kunt speciale herbicide kopen voor tweezaadlobbigen in je gazon. Maar dat kan je natuurlijk ook de rest van de tuin gebruiken, de vloeistof ziet dat niet.
Gras kan er tegen, ik verwacht dan grotere planten ook. Maar ik ben geen bioloog.

Het werkte door het blad, dus je kunt best accuraat bestrijden. Ik weet zo even niet meer hoe het heet, maar het was van Bayer.

De andere optie is schoffelen of dood stomen / branden.

Echter, als je in de buurt van een A of N-weg met wilde berm woont is het onvermijdelijk dat je deze dingen in de tuin krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:35

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Gewoon paar keer per jaar alles weghalen oor de volledige pennweg te halen.

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:23

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Inderdaad gewoon enkele keren er doorheen en uitsteken. Dat er wat wortel achter blijft is niet zo boeiend je krijgt het toch nooit helemaal weg.

Je kunt ook overwegen een tros cavia's los te laten.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 21:16
leecher schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:05:
[...]

[...]

Ah, je ziet dus nog wel een andere oplossing :P Doe beestjes en plantjes een plezier en ga voor de lange adem. Een beetje gif in je omgeving dumpen omdat een paar specifieke bloemetjes en blaadjes je niet aanstaan vind ik altijd schieten met een kanon op een mug.
Mensen die niet van natuur houden of moeite willen doen om er wat van te maken kunnen beter plastic planten kopen dan een fles met gif 8)
Voor wat paardenbloemen zou ik wellicht niet naar 'gif' grijpen. Echter is het meeste wat er voor de consument te krijgen is behoorlijk onschuldig. Roundup is ook verboden geworden. Maak je niet te druk over wat iemand kan spuiten.

Mocht het echt een groot probleem zijn zal je op een professional moeten terugvallen die veel effectiever middelen tot de beschikking heeft. Maarja, hoe vaak is een paardenbloem een groot probleem. We hebben het niet over Japanse duizendknoop of zevenblad.

[ Voor 5% gewijzigd door fonsoy op 15-11-2020 23:45 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ballys
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:42
Wij zijn ooit in een huis gaan wonen waar het gazon meer paardebloem was dan gras. We zijn heel fanatiek met de penwortelsteker aan de slsg gegaan en aan het einde van de zomer hadden we een mooi gazon.
Het is wel even werk maar t werkt wel. Daarbij hebben je andere planten en de insecten en vogels ook last van je gif. Ik zou gewoon een penwortelsteker kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Uitsteken is een goede optie bij nieuwe paardenbloemen en niet bij deze oude bloemen. De penwortels zijn zoals ik al omschreef 2-3 cm dik. Dit heb ik al in ten treuren geprobeerd met uitsteekgereedschap.en met de hand. Met mijn hand helemaal in de grond eruit te trekken. Geen resultaat, want het breekt af. De penwortel was zo'n 15cm diep nog niet echt dunner te noemen.

@jeroen3 De verkoper bij de Welkoop leek dat niet zo'n goed idee om het in de tuin te doen.

Mogelijk de wortel injecteren met een vloeistof door middel van een injectiespuit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Ik heb ze met de onderstaand verwijderd. Tot nu toe erg effectief gebleken. Ik dacht er een stuk of 15 in mijn gazon te hebben. Nadat ik klaar was had ik 2 emmers vol... Tot op zijn er misschien een paar terug gekomen.
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/7LNlL5YyBMAy/550x327.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
MRIdev schreef op maandag 16 november 2020 @ 07:54:
Uitsteken is een goede optie bij nieuwe paardenbloemen en niet bij deze oude bloemen. De penwortels zijn zoals ik al omschreef 2-3 cm dik. Dit heb ik al in ten treuren geprobeerd met uitsteekgereedschap.en met de hand. Met mijn hand helemaal in de grond eruit te trekken. Geen resultaat, want het breekt af. De penwortel was zo'n 15cm diep nog niet echt dunner te noemen.

@jeroen3 De verkoper bij de Welkoop leek dat niet zo'n goed idee om het in de tuin te doen.

Mogelijk de wortel injecteren met een vloeistof door middel van een injectiespuit?
De wortel is een voedingsopslag, die verbruikt wordt door nieuwe planten te laten groeien, en aangevuld wordt door bladeren die zonlicht krijgen. Dus als je langdurig de planten weghaalt voor ze voldoende blad hebben (aanvoer energie stilleggen); en de wortels zo diep mogelijk afsteelt (energieverlies verhogen), zal je uiteindelijk nagenoeg alles wegkrijgen.
Wij hebben in de tuin braamstruiken, die groeien ook onder de grond en maken wortelknollen met energieopslag; gif werkt niet, enige optie is uittrekken en zoveel mogelijk wortels meenemen. Jaar na jaar komen er minder uit; mede doordat de andere planten goed alles bedekken (bodembedekkers zetten! blote aarde is een onkruidmagneet).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
fonsoy schreef op zondag 15 november 2020 @ 23:44:
[...]

Voor wat paardenbloemen zou ik wellicht niet naar 'gif' grijpen. Echter is het meeste wat er voor de consument te krijgen is behoorlijk onschuldig. Roundup is ook verboden geworden. Maak je niet te druk over wat iemand kan spuiten.
Helaas niet, volgens mij is dat alleen verboden voor niet-landbouw bedrijven. Particulieren kunnen het nog volop krijgen. Dat weet ik zeker want ik heb afgelopen maand zelf nog concentraat gekocht om lokaal een invasieve soort te bestrijden (duizendknoop) voor het niet-landbouw bedrijf waar ik voor werk. Normaliter zou ik daar ook liever kiezen voor uitputting (regelmatig maaien met een tractor) maar dat was in dit geval geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-05 15:44
BadpunK schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:23:
Heb je al schoonmaakazijn geprobeerd? Raakt wel andere beplanting aan in border, maar wel heel effectief ;)
Het is verboden om (schoonmaak)azijn te gebruiken om onkruid te verwijderen of aanslag te verwijderen van het terras! zie hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Pfffff, ondanks de ideeën van bijvoorbeeld @Michieas en de leestips van @chrisO denk ik dat er geen andere weg is dan uitputten. Aankomende woensdag had ik al vrij genomen (vandaar dit topic) om wat aan de paardenbloemen en overig onkruid te doen. Dan zal ik de eens wat verder graven dan normaal en kijken tot hoe ver de wortels werkelijk komen. Foto's komen hier terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:09

-tom-562

Oliesjeik

jeroen3 schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:51:
Je kunt speciale herbicide kopen voor tweezaadlobbigen in je gazon. Maar dat kan je natuurlijk ook de rest van de tuin gebruiken, de vloeistof ziet dat niet.
Gras kan er tegen, ik verwacht dan grotere planten ook. Maar ik ben geen bioloog.

Het werkte door het blad, dus je kunt best accuraat bestrijden. Ik weet zo even niet meer hoe het heet, maar het was van Bayer.

De andere optie is schoffelen of dood stomen / branden.

Echter, als je in de buurt van een A of N-weg met wilde berm woont is het onvermijdelijk dat je deze dingen in de tuin krijgt.
Klopt, tegenwoordig heet die tak van Bayer 'Protect Garden'. dit spul moet je hebben:
https://www.welkoop.nl/wi...idbestrijder-40ml_1201070
Ik gebruik het ook hier voor het gras, dat werkt perfect

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@-tom-562 Dat is voor in het gras en niet in de borders. Bij de Welkoop raadde ze me dat af om te voorkomen dat de rest van de planten in de tuin niet dood gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:37

BCC

Vorige jaar een Onkruidtrekker gekocht - wat een fantastisch ding: https://www.coolblue.nl/p...-xact-onkruidtrekker.html 3 emmers paardebloemen in 10 minuten. En de kids helpen door ze te vinden en de gaten te vullen met zwart zand.

Als je wat langer bent, zou ik een telescopische kopen ivm je rug.

[ Voor 12% gewijzigd door BCC op 17-11-2020 09:11 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:09

-tom-562

Oliesjeik

MRIdev schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:07:
@-tom-562 Dat is voor in het gras en niet in de borders. Bij de Welkoop raadde ze me dat af om te voorkomen dat de rest van de planten in de tuin niet dood gaan.
Ik reageerde ook meer specifiek op het bericht van @jeroen3
In een border zou ik ze gewoon handmatig verwijderen. Het is 1x veel werk, als je het daarna bijhoudt ben je met een half uur per week wel klaar. Ik doe het in het voorjaar/zomer/najaar altijd op een droge avond, muziekje erbij, biertje erbij, heerlijk ontspannend :9
Voor het gazon gebruik ik dat spul van Bayer
BCC schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:10:
Vorige jaar een Onkruidtrekker gekocht - wat een fantastisch ding: https://www.coolblue.nl/p...-xact-onkruidtrekker.html 3 emmers paardebloemen in 10 minuten. En de kids helpen door ze te vinden en de gaten te vullen met zwart zand.

Als je wat langer bent, zou ik een telescopische kopen ivm je rug.
Best een heftig apparaat als ik de filmpjes zo bekijk. Hou je nog wel gras over als je dat ding gebruikt op een gazon? :P

[ Voor 29% gewijzigd door -tom-562 op 17-11-2020 09:32 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:37

BCC

@-tom-562 Ja, dat groeit zo weer dicht.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:57
Ik steek de paardenbloemen ook uit, meestal met een oude lange schroevendraaier XL. Als je de ergste troep er eenmalig uit hebt, dan is het een kleine moeite om bij te houden en de paar opkomende planten uit te steken, als je tenminste regelmatig even in je tuin bent. Het wordt uiteraard wel een probleem als de planten weer de tijd krijgen om flink door te schieten.

Mijn grootste bezwaar tegen giffen is dat je daarmee in de regel ook de omgeving vergiftigt. Paardenbloemen zijn een probleem omdat ze tussen andere planten staan en die verdringen. Maar als je die paardenbloemen met gif gaat bestrijden, dan worden jouw gewenste planten er ook niet veel beter op. Ook als je een gif zou hebben dat alleen de paardenbloem zou aantasten, dan nog blijf je met die pluk gif tussen je border zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:52

Dido

heforshe

fonsoy schreef op zondag 15 november 2020 @ 23:44:
offtopic:
Tot je buurman zijn buxushaag bespoten heeft tegen buxusmot en jouw kat het loodje legt. Of omgekeerd. De reden dat geen weldenkend mens nog buxus in zijn tuin moet willen.

Blijf alsjeblieft van het vergif af!

Een tuin betekent onderhoud. En als dat elk weekend een paar paardenbloemstekjes wieden is, heb je niets te klagen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MRIdev
Gisteren met de hand aan de gang geweest. Hieronder een foto van de meest succesvolle verwijdering van paardenbloem/onkruid. Helaas nog steeds veel afgebroken wortels. Kleinere planten zijn zonder al teveel gelukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1R6O4H-f43DgFMFyCa5U7GPDonk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ZzbeMrt9aXl1HrdHJIkdIHV.jpg?f=fotoalbum_medium

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Shadow_Agent schreef op zondag 15 november 2020 @ 23:02:
Gewoon paar keer per jaar alles weghalen oor de volledige pennweg te halen.
Werkt voor mij ook uitstekend.
MRIdev schreef op donderdag 19 november 2020 @ 07:41:
Gisteren met de hand aan de gang geweest. Hieronder een foto van de meest succesvolle verwijdering van paardenbloem/onkruid. Helaas nog steeds veel afgebroken wortels. Kleinere planten zijn zonder al teveel gelukt.

[Afbeelding]
Mooie oogst! Zou m'n konijn blij mee zijn. Wortel ziet er behoorlijk grondig uit, dus dat helpt zeker. M'n moeder heeft daar trouwens een steker voor, dat werkt wel goed in de moestuin.

[ Voor 63% gewijzigd door Testert op 19-11-2020 16:21 ]

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

• MRIdev
@Testert Nog veel te weinig naar mijn zin. Ik denk dat ik zuurstofflessen nodig ga hebben voor de lange adem ;)

• leecher
Nooit geweten dat er zo'n enorme wortel onder paardenbloemen zit!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-05 10:04

• MRIdev
@leecher Vandaar ook dit topic, dit zijn niet van die reclamepaardenbloemen. Deze zaten ook nog in de klei. De rechts is overigens geen paardenbloem, maar een andere plant.

@izdp Nee, dank je. Ik ga wel voor brandnetel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
leecher schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:38:
Nooit geweten dat er zo'n enorme wortel onder paardenbloemen zit!
Maar is dit niet toevallig een uit de kluiten gewassen exemplaar? Of laat ik consequent zoveel wortel zitten?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Dat vermoed ik dus van niet vandaar dit topic. Uit de vorige tuin was het niet mogelijk om ze te verwijderen zonder een groot gat in de bodembedekkende siergrassen te maken. Er zaten er best wel wat in. Ik vermoed dus dat er nog meer zijn en die wil ik eruit hebben voordat de planten in de nieuwe tuin weer redelijk dicht gegroeid zijn en het weer lastig wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:57
Ik opende dit topic en wilde reageren "uitstekken. Keer op keer, is de enige oplossing".
Toen ging ik verder lezen.

Wij hebben/hadden ook gigantisch vele paardebloemen en ik meermaals kruipend door de tuin (met name gazon) geweest om ze te verwijderen. Dacht dat daar ook hele grote bij zaten, maar die verbleken bij jouw foto!

Denk ook niet dat een middeltje daar tegen gaat helpen eerlijk gezegd en dat je toch moet blijven volhouden met uitsteken.

Klein theelepeltje zout op het hart van de bloem leggen schijnt ook te werken, maar dat vond ik zelf net zoveel werk als ze maar gewoon verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
B-Real schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:46:
Ik opende dit topic en wilde reageren "uitstekken. Keer op keer, is de enige oplossing".
Toen ging ik verder lezen.

Wij hebben/hadden ook gigantisch vele paardebloemen en ik meermaals kruipend door de tuin (met name gazon) geweest om ze te verwijderen. Dacht dat daar ook hele grote bij zaten, maar die verbleken bij jouw foto!

Denk ook niet dat een middeltje daar tegen gaat helpen eerlijk gezegd en dat je toch moet blijven volhouden met uitsteken.

Klein theelepeltje zout op het hart van de bloem leggen schijnt ook te werken, maar dat vond ik zelf net zoveel werk als ze maar gewoon verwijderen.
Geen idee of een theelepel zout helpt bij deze wortels. Ze zitten er al een tijd omdat ik ze dus niet goed kon verwijderen uit onze oude tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWeirdo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09-05-2022
Toch maar even het topic nieuw leven ingooien.

Wij hebben een tuin waarvan ca 4000m2 aan gras wat voor verschillende doeleinden gebruikt wordt en er dus goed moet uitzien. In de laatste jaren heb ik veel gewonnen, al het normale onkruid is er uit, flink veel goede voeding de grond in en het lijkt nu mooi in balans. De grasmat is lekker dicht geworden! Maar de paardenbloem blijft zich maar verspreiden. En ongeveer net zo snel als het gras. Met andere woorden, ik kan er vandaag 600 verwijderen, morgen staan er weer 601 bij. En geloof me, vorig jaar heb ik religeus lopen prikken en steken ca 300 per dag er uit gehaald tot het einde van de zomer. Maar helaas, het steken heeft niet geholpen, er staan er weer duizenden. Het is een verliezende zaak dus.

Omdat ik eigenlijk nergens op andere fora een passend antwoord heb gehad (voornamelijk omdat het vegan wappies zijn met tuintjes van 3m2 en geen idee hebben hoeveel werk een echt gazon kan zijn) dacht ik, dan proberen we tweakers nog even. Iedereen hier heeft een big brain met IQ's van boven de 160, zitten nooit op facebook, en kijken zeker geen sbs6. Maar lezen de onderzoeken van Einstein en denken dan 'lekker effe mijn lagere school kennis weer eens opfrissen'. Hier moet dan toch de kennis zijn. _/-\o_ _/-\o_

Wie o wie, heeft er nog een andere oplossing dan steken en een korreltje zout? Mocht deze toch niet bestaan dan dumpen we gewoon emmers roundup ofzo op het gras >:) >:) (immers, wat goed genoeg is voor de koe zijn weiland, is goed genoeg voor mij :P)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Walski
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:35
Niet de korte termijn oplossing waar je naar op zoek bent maar je zou ook nog eens naar je bodemkwaliteit kunnen kijken:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
DANDELIONS are the BEST INDICATORS of...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
AWeirdo schreef op zondag 2 mei 2021 @ 16:55:

Wij hebben een tuin waarvan ca 4000m2 aan gras wat voor verschillende doeleinden gebruikt wordt en er dus goed moet uitzien. In de laatste jaren heb ik veel gewonnen, al het normale onkruid is er uit, flink veel goede voeding de grond in en het lijkt nu mooi in balans. De grasmat is lekker dicht geworden! Maar de paardenbloem blijft zich maar verspreiden. En ongeveer net zo snel als het gras. Met andere woorden, ik kan er vandaag 600 verwijderen, morgen staan er weer 601 bij. En geloof me, vorig jaar heb ik religeus lopen prikken en steken ca 300 per dag er uit gehaald tot het einde van de zomer. Maar helaas, het steken heeft niet geholpen, er staan er weer duizenden. Het is een verliezende zaak dus.

Omdat ik eigenlijk nergens op andere fora een passend antwoord heb gehad (voornamelijk omdat het vegan wappies zijn met tuintjes van 3m2 en geen idee hebben hoeveel werk een echt gazon kan zijn) dacht ik, dan proberen we tweakers nog even. Iedereen hier heeft een big brain met IQ's van boven de 160, zitten nooit op facebook, en kijken zeker geen sbs6. Maar lezen de onderzoeken van Einstein en denken dan 'lekker effe mijn lagere school kennis weer eens opfrissen'. Hier moet dan toch de kennis zijn. _/-\o_ _/-\o_

Wie o wie, heeft er nog een andere oplossing dan steken en een korreltje zout? Mocht deze toch niet bestaan dan dumpen we gewoon emmers roundup ofzo op het gras >:) >:) (immers, wat goed genoeg is voor de koe zijn weiland, is goed genoeg voor mij :P)
toon volledige bericht
Heb hem lief en hij heeft jou lief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:42
AWeirdo schreef op zondag 2 mei 2021 @ 16:55:

toon volledige bericht
Lijkt me heerlijk vermaak, een buurman die de hele dag paardenbloemen staat te plukken. Zou zo een paar van die bollen uitblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:53
Walski schreef op zondag 2 mei 2021 @ 18:30:
Niet de korte termijn oplossing waar je naar op zoek bent maar je zou ook nog eens naar je bodemkwaliteit kunnen kijken: [YouTube: DANDELIONS are the BEST INDICATORS of...]
Dit is gewoon de oplossing! Toen wij hier kwamen wonen niks anders dan paardenbloemen , madeliefjes, klaver, en nog wat van die ongein.
Meteen begonnen met compost strooien na het maaien, 3 x per jaar bemesten, 2 x per jaar een beste lading kalk. Maak niet te kort en het liefst het hele jaar door ! (Behalve bij nachtvorst)

Mijn buurman zijn gazon staat nog vol met onkruid en is nog niet op maaihoogte gekomen dit jaar, ons gazon is knalgroen onkruidvrij en 5 keer gemaaid 8)

12 x 330WP | Oost/west

Pagina: 1