Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-06 22:13
Begin 2021 verhuizen we naar een nieuw huis, we hebben wat mogelijkheden kabels te trekken dus ook Ethernet t.b.v. internet in het huis staat daarbij hoog op de lijst. Deze vraag gaat specifiek over welk (type) accespoint het meest geschikt is voor onze situatie maar ook bredere adviezen op het ontwerp etc. zijn welkom.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zie hier een plattegrond van het huis (rode vak is de plek boven keukenkastjes waar ik een AP wil plaatsen/wegwerken;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/deomRbfS6sl0x9NPc-UWwhxvq14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nGQMQmnSeMmrOLE9vYuUPNH1.jpg?f=fotoalbum_large

ModemRouter (VDSL - T-mobile - Huawei HG659) zal in de meterkast staan (nu met 50mbit; straks met 100mbit lijntje), samen met de Hue bridge en mogelijk ooit een Synology NAS (IP camera's).
Idee is om op het modem een PoE netwerkswitch aan te sluiten en op het modem de Wifi modus uit te zetten (maar wel de routermodus van het modem blijven gebruiken). Het modem kan helaas niet in bridge modus.

Vanaf de meterkast worden alle ethernet kabels rechtstreeks op de netwerkswitch aangesloten, het gaat dan om (zoals nu voorzien);
  • Accespoint Woonkamer
  • Hue Bridge
  • Ethernet kabel zolder (t.b.v. Shadow Cloud Gaming)
  • Toekomst: Accespoint 2
  • Toekomst: Synology NAS
  • IP Camera('s) -> of gaan die dan op de Synology?
Gebruik
Qua Wifi apparaten hebben we het over onze telefoons, laptops (in de woonkamer met videocalling), chromecast etc. WLAN bellen is ook prettig in de woonkamer. Het netwerk zal niet intensief worden gebruikt maar moet wel betrouwbare verbindingen geven.

Op zolder wil ik gebruik maken van Cloud Gaming (ShadowPC), daar komt dus een rechtstreekse ethernet verbinding te liggen (en een 2e kabel voor 2e Accespoint in de toekomst)

Reden dat ik graag alles op 1 switch zet is om bandbreedte beheer te kunnen doen. Zoals te zien zijn de eisen niet heel hoog maar in huidige woning (gebruik alleen het Huawei HG659 modem en router) zorgt het opstarten van een Netflix stream voor een Ping Spike bij ShadowPC. Ik zou graag met QoS of bepaalde regels prioriteit kunnen geven aan ShadowPC/Mijn Laptop. Als ik nu QoS aanzet op mijn Modem werkt dat maar zeer beperkt. Alleen als ik een minimale bandbreedte afdwing op het type verbinding zie ik een iets stabielere verbinding (maar wel hogere ping). Dat is relatief zonde want als ik wel ethernet gebruik maar geen ShadowPC limiteer ik de maximale bandbreedte voor overige gebruikers.
Meestal werk ik dus nu zonder verkeers 'regels' en accepteer ik de korte en af en toe terugkerende Ping Spike bij ShadowPC wanneer iemand de stream opstart. Op dit onderdeel zou ik graag een betere ervaring kunnen hebben door gebruik te maken van betere netwerk(software)opties.

Ik zoek een Accespoint
Voor de Wifi in huis wil ik gebruik maken van initieel 1 accespoint en later eventueel een 2e op zolder.
Nu willen 'we ;) ' graag dat deze uit het zicht blijft maar willen 'we/ik' ook graag een goede ontvangst/verbinding op de benedenverdieping.

Daarom heb ik de bovenkant van keukenkastjes op het oog, daar zal een ethernet kabel te komen liggen. Zie onderstaand rode vak waar ik een AP kan plaatsen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5UZQiOV3XimzGBqUH8hG9Ktv2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZSARfiA6zX5uEwG6ahArAXv.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is je budget?
Geen duidelijk budget in gedachten. Voor wat ik wil lijkt max €100 realistisch?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Op dit moment neig ik naar TP-Link (zowel netwerkswitch als accespoint). Qua configuratie lijken die (aanzienlijk) meer mogelijkheden te hebben voor netwerk/bandbreedte beheer dan ik nu ben gewend maar in gebruiksgemak nog wel erg op de consument (eenvoudig) gericht zijn/grafisch/eenvoudig.

Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
Ik twijfel heel erg over het type Accespoint model omdat deze boven de keukenkastjes komt.
Eerst dacht ik aan een;

TP-Link EAP225 of de versie met 3 (iets sterkere?) antenne's TP-Link EAP 245

Die zou ik dan volgens mij aan het plafond moeten bevestigen (boven de keukenkastjes), ook gezien de beperkte ruimte daar.

Nu twijfel ik echter of ik juist niet iets moet doen met 'losse' antenne's. Dan kan ik verschillende oriëntaties (en kijken welke de beste resultaten geven qua bereik/ontvangst) uitproberen en ik kan ze volgens mij goed uit het zicht houden.

Bijvoorbeeld de;
TP-Link EAP 225 Outdoor
of zelfs een;
TP-link TL-WA1201
(die er voor mij uitziet als een router maar volgens mij gewoon een fullspec accespoint is)

Van al het lezen ga ik alleen maar twijfelen wat wel/niet werkt en je vooral hele dure/goede spullen lijkt te moeten gaan kopen. Bereik van een AP is natuurlijk ook sterk afhankelijk van het huis en de plaatsing afhankelijk. Tegelijkertijd vind ik het ook zonde om een mega overkill te realiseren als dat niet nodig is..dus advies is zeer welkom :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje