Douche wordt koud

Pagina: 1
Acties:

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:52
Beste,

Ik zit met een klein probleem, ofja het ks gewoon vervelend.

Als we aan het douchen zijn, en ik oak bijvoorbeeld bij de wasbak KOUD water, dan wordt de douche ook kouder. Ik zou verwachten dat de douche juist warmer zou worden?

Is wel vervelend als je onder de douche staat en er gaat iemans zijn handen wassen etc.

Iemand ervaring of tips?

Ketel is van vaillant, een cw5. Tapwater temperatuur staat op 65.

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-11 09:37
is dit altijd zo geweest of heb je iets veranderd aan je installatie?

een cw5 ketel moet normaal gesproken genoeg kunnen leveren voor douchen en gebruik kraanwater.

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Diameter leidingen, afstanden van de leidingen?
CW5 zou je moeten kunnen douchen en tegelijk een andere kraan warm moet kunnen laten lopen.

• basjuuhhh
Is al langer zo, en er is niets veranderd. Maar waarom zou de douche kouder worden als ik ergens koud water pak? Die logica ontgaat me nog een beetje.

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:44
basjuuhhh schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:40:
Is al langer zo, en er is niets veranderd. Maar waarom zou de douche kouder worden als ik ergens koud water pak? Die logica ontgaat me nog een beetje.
Het enige dat ik kan bedenken is dat door het open zetten van een koudwaterkraan de aanvoer naar de cv afneemt en die dus minder kan leveren.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:16

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Dan zit er dus een beperking in het leidingwerk of hetgeen er je huis in komt. Niet heel eenvoudig op te lossen..

Heb je een thermostaatkraan in je douche? Die zou het op moeten kunnen vangen, doet ie dat niet, dan moet je een betere thermostaatkraan kopen. Fabrikanten hebben daar wel termen voor.. Volgens mij hebben alle recente grohe modellen het standaard.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:02
basjuuhhh schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:40:
Maar waarom zou de douche kouder worden als ik ergens koud water pak? Die logica ontgaat me nog een beetje.
De uitleg van @Citroentjuh lijkt me een logische.

Heb je een thermostaatkraan bij de douche? Die probeert bij te regelen als de hoeveelheid koud water afneemt, wellicht is die kraan niet helemaal lekker meer en veroorzaakt die de symptomen.

Heb je er op andere plekken ook last van?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-12 16:22
Citroentjuh schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:48:
[...]

Het enige dat ik kan bedenken is dat door het open zetten van een koudwaterkraan de aanvoer naar de cv afneemt en die dus minder kan leveren.
Wij hebben hier een erg lage waterdruk en dat is precies wat er gebeurt.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-12 21:20
Thermostaatkraan CV wel in orde?
Douchethermostaatkraan moet zulke fluctuaties doorgaans kunnen opvangen, desnoods met een korte fluctuatie.

Om te kijken of de douchekraan wel echt afsluit zou je het volgende kunnen proberen.
- Zet de douche op ze heetst -> vraag alleen maar warm water.
- Draai onder de CV ketel de thermostaat kraan dicht.

Komt er nog steeds water uit je douche dan is je thermostaatkraan niet helemaal koosjer

[ Voor 51% gewijzigd door SmoothTweaker op 15-11-2020 14:46 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:11
Gok ook op de oorzaak die @Citroentjuh geeft.
Heb je al een thermostaatkraan voor je douche ? Zo nee, dan grote kans dat die het oplost.

Wat gebeurd er als je met warm water wast ?

[ Voor 16% gewijzigd door DukeBox op 15-11-2020 14:38 ]

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Handen wassen doe je meestal als de stortbak zich ook vult. Dat is bij elkaar een aardig debiet en zorgt voor een drukval in de leiding. Tracé naar de ketel is meestal het langst, dus dat heeft het meest te leiden.

En inderdaad; altijd thermostaatkraan in de douche. Dan neemt gewoon het debiet af ipv dat het kouder wordt.

[ Voor 20% gewijzigd door kabeltjekabel op 15-11-2020 14:39 ]

• basjuuhhh
Hmm thermostaat kraan is wel een oudje. Dus die kan wel eens een boosdoener zijn. Ik ga eens de tips proberen! In ieder geval bedankt voor alle snelle antwoorden👍

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

basjuuhhh schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:33:
Beste,

Ik zit met een klein probleem, ofja het ks gewoon vervelend.

Als we aan het douchen zijn, en ik oak bijvoorbeeld bij de wasbak KOUD water, dan wordt de douche ook kouder. Ik zou verwachten dat de douche juist warmer zou worden?

Is wel vervelend als je onder de douche staat en er gaat iemans zijn handen wassen etc.

Iemand ervaring of tips?

Ketel is van vaillant, een cw5. Tapwater temperatuur staat op 65.
Het is normaal dat je kouder water krijgt in de douche met thermokraan, wanneer er op een andere plek ook heet water wordt getapt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-12 17:02
TS geeft aan dat er niets veranderd is. Ik neem maar even aan dat er dan niets kapot gegaan is. Dan kan het nog buitenshuis liggen, daarvoor bel of mail je even naar de waterleverancier. Als er verschillen zijn in waterdruk kan die dat vast wel vertellen.

Wat ik echter waarschijnlijker acht, is dat er toch iets veranderd is in huis. Is toevallig de hoofdkraan een keertje dicht gedraaid geweest de laatste tijd? En is deze wel weer helemaal open gedraaid? Het kan wel eens zo simpel zijn. Het is in ieder geval zo ongeveer het snelste wat je kunt testen (als je toch gaat douchen dan).

Addicted to silent computing

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-12 11:21
basjuuhhh schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:54:
Hmm thermostaat kraan is wel een oudje. Dus die kan wel eens een boosdoener zijn. Ik ga eens de tips proberen! In ieder geval bedankt voor alle snelle antwoorden👍
Gelijkwaardig probleem gehad, ook in combinatie met een Nefit ketel, Het kwam bij ons door een verkalkte thermostaatmengkraan.

Als je aan de watertemperatuur van de thermostaatmengkraan draait veranderd de water temperatuur dan? Zo niet of slechts een klein beetje dan is de kraan en het dingetje wat de temperatuur regelt verkalkt.

Bij een aantal kranen kun je dat thermostaat deeltje zelf schoonmaken. Bij Grohe kranen heb je helaas een (te duur) speciaal sleuteltje nodig.

Tip van Grohe: Draai wekelijks even aan het temperatuurdraaiding van je kraan. Gewoon een paar keer, daardoor voorkom je teveel kalk ophopingen.

• basjuuhhh
Hackus schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:00:
[...]

Het is normaal dat je kouder water krijgt in de douche met thermokraan, wanneer er op een andere plek ook heet water wordt getapt.
Dat snap ik, daar stond KOUD ook un hoofdletters... :-)

• basjuuhhh
gumtree schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:20:
[...]

Gelijkwaardig probleem gehad, ook in combinatie met een Nefit ketel, Het kwam bij ons door een verkalkte thermostaatmengkraan.

Als je aan de watertemperatuur van de thermostaatmengkraan draait veranderd de water temperatuur dan? Zo niet of slechts een klein beetje dan is de kraan en het dingetje wat de temperatuur regelt verkalkt.

Bij een aantal kranen kun je dat thermostaat deeltje zelf schoonmaken. Bij Grohe kranen heb je helaas een (te duur) speciaal sleuteltje nodig.

Tip van Grohe: Draai wekelijks even aan het temperatuurdraaiding van je kraan. Gewoon een paar keer, daardoor voorkom je teveel kalk ophopingen.
Temperatuurdraai knop werkt prima. Hij haat van steenkoud naar verbrandingsgevaar😁

• basjuuhhh
Crahsystor schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:07:
TS geeft aan dat er niets veranderd is. Ik neem maar even aan dat er dan niets kapot gegaan is. Dan kan het nog buitenshuis liggen, daarvoor bel of mail je even naar de waterleverancier. Als er verschillen zijn in waterdruk kan die dat vast wel vertellen.

Wat ik echter waarschijnlijker acht, is dat er toch iets veranderd is in huis. Is toevallig de hoofdkraan een keertje dicht gedraaid geweest de laatste tijd? En is deze wel weer helemaal open gedraaid? Het kan wel eens zo simpel zijn. Het is in ieder geval zo ongeveer het snelste wat je kunt testen (als je toch gaat douchen dan).
De kraan zal ik eens nakijken inderdaad, is laatste tijd een aantal keren dicht geweest. Zijn ook niet meer de beste kraantjes, gingen wat stroef...

• basjuuhhh
kabeltjekabel schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:38:
Handen wassen doe je meestal als de stortbak zich ook vult. Dat is bij elkaar een aardig debiet en zorgt voor een drukval in de leiding. Tracé naar de ketel is meestal het langst, dus dat heeft het meest te leiden.

En inderdaad; altijd thermostaatkraan in de douche. Dan neemt gewoon het debiet af ipv dat het kouder wordt.
Stortbak was zich niet aan het vullen. Debiet wordt niet echt minder, maar de straal wordt gewoon lauw ipv warm.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:36
Misschien zit er veel kalk bij/in de cv ketel die het warme water tegenhoud waardoor die alleen goed werkt met volledige druk.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Verwijderd

Heb je ooit weleens de hoofdkraan van het water dicht- en weer opengedraaid? Wat voor hoofdkraan heb je? Zoeentje met een hendeltje wat je 90 graden moet draaien om de kraan open of dicht te draaien of een echte kraan? In dat laatste geval: hoe ver staat de kraan open? (Kraan moet helemaal opengedraaid en dan een heel klein stukje terug.)

Mijn zwager had in zijn nieuwbouwappartement ook last van dit soort dingen. Lage waterdruk. Bleek dat zijn maten op zijn trouwdag de hoofdkraan dichtgedraaid hadden en weer een heel klein stukje open.... heeft even geduurd voor ze dát doorhadden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2020 07:39 ]

• basjuuhhh
Verwijderd schreef op maandag 16 november 2020 @ 07:37:
Heb je ooit weleens de hoofdkraan van het water dicht- en weer opengedraaid? Wat voor hoofdkraan heb je? Zoeentje met een hendeltje wat je 90 graden moet draaien om de kraan open of dicht te draaien of een echte kraan? In dat laatste geval: hoe ver staat de kraan open? (Kraan moet helemaal opengedraaid en dan een heel klein stukje terug.)

Mijn zwager had in zijn nieuwbouwappartement ook last van dit soort dingen. Lage waterdruk. Bleek dat zijn maten op zijn trouwdag de hoofdkraan dichtgedraaid hadden en weer een heel klein stukje open.... heeft even geduurd voor ze dát doorhadden.
Het is een fysieke kraan, wel een oude. Koper achtig, en ging heel stroef. Maar ik kan niet zeggen dat ik een lage druk ervaar.

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:07
Je kan snel genoeg weten of het ligt aan de 'waterdruk' die de ketel krijgt door andere koudwater kranen in het huis (bijv. keuken en toilet beneden) open te zetten.
Als het dan ook gebeurt onder de douche, dan krijgt de ketel in ieder geval minder water druk.
Als het dan niet gebeurt, dan ligt het dus aan de druk die de douche minder krijgt (omdat hij op dezelfde leiding zit aangesloten).
Dan zal het toch de thermostaat zijn die de kleine nuances niet meer kan opvangen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-12 15:06
Ik heb het thuis ook, de leiding voor warm water heeft meer weerstand (de warmtewisselaar in de ketel) dan de koudwateraansluiting (toevoer koud water loopt via douche/bad naar de ketel). Vooral problematisch omdat vlak na de waterteller een totaal dichtgekoekte leiding zat (verzinkt staal (grijsmetalen kleur) en messing (geelmetalen kleur) combineren is niet slim) met veel te kleine diameter (ook niet slim).

Als je een kraantje hebt in de koudwatertoevoer naar je douche (en idealiter naar alle andere koudwaterkranen), zou je die wat dicht kunnen draaien om het effect te beperken. Als je dat ziet zitten (risico op lekken) kan je ook eens de leidingen na de meter openen en zien hoe dichtgekoekt die zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• basjuuhhh
Hmm het zou ook nog de aanvoerleiding kunnen zijn. Het is maar een 15mm aanvoer leiding richting de ketel. Of is dit normaal?

Vanaf de hoofdkraan 1 duimse aanvoer voor de kraan, naar een halve duimse aansluiting achter de kraan, naar 3x15mm leidingen met kraantjes ertussen.... Ik ga wel een keer de kranen vervangen, want nu zit er bijna geen beweging in, en bij 1 twijfel ik of deze helemaal open staat. Scheelt dat er zowel aan de hoofdkraan en achter de kleine kraantjes schroefkoppelingen zitten👍

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
basjuuhhh schreef op maandag 16 november 2020 @ 06:20:
[...]

Stortbak was zich niet aan het vullen. Debiet wordt niet echt minder, maar de straal wordt gewoon lauw ipv warm.
Als debiet niet minder wordt, maar de boel wel blijvend kouder dan deugd die thermostaatkraan niet (meer). Een kleine schommeling bij een abrupte drukgolf heb je altijd, maar dat moet zich heel snel corrigeren. Enige manier dat je dan te koud water krijgt is als er in de leiding van warm nu eenmaal niet warmer aangeleverd wordt.

• basjuuhhh
Met de douche ben ik op dit moment niet verder gekomen. Ik ga toch eens een andere thermostaatkraan proberen, dit is de enige factor die ik niet vertrouw.

Verwijderd

Hackus schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:00:
[...]

Herlees zijn reactie nog eens, er staat helemaal niet wat jij denkt dat er staat. 8)7

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

basjuuhhh schreef op maandag 16 november 2020 @ 06:17:
[...]

Dat snap ik, daar stond KOUD ook un hoofdletters... :-)
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:16:
[...]

Herlees zijn reactie nog eens, er staat helemaal niet wat jij denkt dat er staat.
Beetje laat, je reactie na 10 dagen. :)
Zoals je ziet had TS al gereageerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 25-11-2020 20:26 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Hackus schreef op woensdag 25 november 2020 @ 19:30:
[...]

[...]

Beetje laat, je reactie na 10 dagen. :)
Beter laat dan nooit, over laat gesproken: waar is jouw reactie hierop dat je het niet goed gelezen hebt? :)

Overigens is het geen 10 dagen maar 8. :>
Pagina: 1