Ik zoek een stereo receiver die bruikbaar is zonder TV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelboel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 11:34
Ik zoek een?
Receiver voor in mijn woonkamer om muziek mee te luisteren, die te gebruiken is zonder tv.

Wat is je budget?
700€

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Muziek te luisteren via Spotify, AirPlay, internet radio en mijn platenspeler.

Wat heb je zelf al gevonden?
Talloze av-receivers. Mijn ervaring met een recente Denon is dat ie onbruikbaar is zonder tv. Helaas, want het is een fijn ding verder.

Beste antwoord (via roelboel op 16-11-2020 08:33)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:12
Je zou naar de Yamaha MusicCast R-N402D kunnen kijken, daar heb je dan nog wel een phono voorversterker bij nodig - bijvoorbeeld deze NAD PP 2e. Een Marantz PM6007 is ook een prima keus, bij deze heb je nog een losse streamer nodig, iets als de Teufel Streamer. Voor de phono voorversterker en de streamer bestaan goedkopere alternatieven van onbekendere merken, op de sites van de bekende web warenhuizen zijn prima alternatieven te vinden. Zelf zou ik de tweede variant kiezen en dus de streamer los kopen, omdat de software ondersteuning van bijvoorbeeld Spotify en internet radio in het verleden bij de grotere merken best wel gebrekkig gebleken is, mocht dat bij jouw streamer over een paar jaar gebeuren dan is deze goedkoper te vervangen dan een versterker met ingebouwde streamer.

[ Voor 18% gewijzigd door martyw op 15-11-2020 15:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:01

FeaR

In GoT we trust

roelboel schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:01:
Mijn ervaring met een recente Denon is dat ie onbruikbaar is zonder tv. Helaas, want het is een fijn ding verder.
Verklaar waarom het "onbruikbaar" is. Toegegeven, de receiver instellen via de GUI/OSD op een TV is zeker de beste manier maar het kan ook via de display op de receiver. Plus het instellen is één keer, daarna kom je niet of nauwelijks meer in het menu. Na het instellen is het simpelweg de juiste input kiezen en naar muziek luisteren. Zeker met diensten als een Spotify Connect waar je mobiel of PC de display is hoeft de receiver geen beeld te vertonen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-10 09:33
Onbruikbaar zonder tv vind ik wat overdreven. Afgezien van de eerste/geavanceerde configuratie is de tv nooit nodig.
HEOS app en AVR remote app + Spotify connect zijn genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelboel
Ik kreeg de Denon AVR-X1600H werkelijk niet ingesteld zonder tv. Maar inderdaad, daarna is hij prima bruikbaar zonder. Ik stelde het wat te zwart-wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Nadeel van de X1600 is het display van één regel. Zoals gezegd is instellen via de display geen pretje maar met één regel nog minder te doen dan met twee. Maar even een monitor naast de receiver zetten, instellen en dan weer afkoppelen kan toch ook? Heb ik met mijn Arcam receiver voor op de slaapkamer (ook audio only) ook zo gedaan. Zeker met het oog op "stereo" wat wordt genoemd lijkt mij het aantal te doorlopen opties niet extreem veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelboel
Dat van de tijdelijke monitor heb ik bij de X1600 ook geprobeerd, maar pas bij de tweede monitor die ik probeerde kreeg ik beeld. Misschien gewoon pech, maar die ervaring heeft me wat huiverig gemaakt voor av receivers, vandaar.

Stel dat ik toch wat tv/monitor tijdens de setup tolereer, wat zou je me dan adviseren?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:12
Je zou naar de Yamaha MusicCast R-N402D kunnen kijken, daar heb je dan nog wel een phono voorversterker bij nodig - bijvoorbeeld deze NAD PP 2e. Een Marantz PM6007 is ook een prima keus, bij deze heb je nog een losse streamer nodig, iets als de Teufel Streamer. Voor de phono voorversterker en de streamer bestaan goedkopere alternatieven van onbekendere merken, op de sites van de bekende web warenhuizen zijn prima alternatieven te vinden. Zelf zou ik de tweede variant kiezen en dus de streamer los kopen, omdat de software ondersteuning van bijvoorbeeld Spotify en internet radio in het verleden bij de grotere merken best wel gebrekkig gebleken is, mocht dat bij jouw streamer over een paar jaar gebeuren dan is deze goedkoper te vervangen dan een versterker met ingebouwde streamer.

[ Voor 18% gewijzigd door martyw op 15-11-2020 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

roelboel schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:50:
Stel dat ik toch wat tv/monitor tijdens de setup tolereer, wat zou je me dan adviseren?
Gewoon de Denon houden als die aan de eisen voldoet. Ik zie voor deze eisen niet een voordeel om naar een andere receiver over te stappen. Een stereoversterker heeft veelal geen OSD/GUI om alles in te stellen maar veelal ook geen streamingsdiensten waarmee je dus die bronnen los toe moet voegen. Heb je een nieuwe stereo receiver met wel dergelijke diensten zit er veelal ook weer een OSD/GUI op. In deze zou ik dan liever voor de alles in één gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelboel
Dank je, @martyw! Ik ga je suggesties onderzoeken!
@FeaR, die Denon was niet bij mijzelf, ik heb ‘m alleen voor iemand geïnstalleerd.
Pagina: 1