buitenstopcontact aansluiten op grondkabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonB
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-11-2020
Goedemiddag,

Ik heb in mijn tuin een grondkabel liggen waar voorheen de tuinvoorlichting en een stopcontact op was aangesloten.
Ik wil nu op een andere plek in de tuin een wandcontactdoos plaatsen (met twee stopcontacten).

De grondkabel heeft 3 verschillende kleuren snoer, blauw, bruin en zwart, daarnaast zit er in de kabel een mantel. (zie foto)

Ik heb begrepen dat ik de bruine en de blauwe draad aansluit op het stopcontact en de "mantel" ook.
Wat moet ik met het zwarte draad (schakeldraad) doen? Plak ik die af en stop ik die los in de wandcontactdoos of moet die ook aangesloten worden? En ja zo waar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_x1JikrUH9QCKici8YwTH69gRc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LM7OqL6eL0N9RaAVu5Ea6fP8.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die zwarte draad laat je voor wat het is en leg je netjes in de behuizing van de wandcontactdoos. Niet afknippen in ieder geval, wie weet heb je 'm ooit nog nodig. Strippen en afdoppen hoeft ook niet want er komt geen spanning op te staan.

Verder moet je het aardscherm, wat nu in elkaar gedraaid is, voorzien van groen/gele elektrotape om er één geheel van te maken, onderandere om te voorkomen dat losse draadjes contact maken met de andere contactpunten in je wandcontactdoos. Uiteraard werk je dit af met een adereindhuls. Deze adereindhuls kan vervolgens in je wandcontactdoos gemonteerd worden wanneer daar een schroefcontact zit. Wanneer er een steekcontact in zit dan zul je met een kroonsteentje, of beter nog een lasklem, er tussen moeten werken. Dit ziet er dan ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/32541_DSC03425_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonB
Top! dank je wel Sypie! (nu even wachten tot het weer droog is buiten :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:08
Ik zou aanraden de zwarte draad toch door te leggen, die werd wellicht gebruikt om de buitenverlichting te schakelen. Kleine moeite om die te verbinden, als je dan ooit een lamp bij 2e stopcontact wil aansluiten werkt het meteen, en hoef je niet te zoeken en vloeken waarom ie niet werkt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonB
naftebakje schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:22:
Ik zou aanraden de zwarte draad toch door te leggen, die werd wellicht gebruikt om de buitenverlichting te schakelen. Kleine moeite om die te verbinden, als je dan ooit een lamp bij 2e stopcontact wil aansluiten werkt het meteen, en hoef je niet te zoeken en vloeken waarom ie niet werkt.
Waar kan ik deze dan het beste in stoppen? er zitten links twee gaatjes (in 1 stop ik de blauwe) rechts twee gaatjes (ikn 1 stop ik de bruine) en in het midden twee (in 1 stop ik de geel/ groene).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:08
Als je van bestaande stopcontact naar nieuwe gaat, sluit dan in oude stopcontact zwart aan op zwart van nieuwe kabel.
In nieuwe stopcontact zwarte draad afdoppen, vb door gewoon in een lasklem te steken.

[ Voor 27% gewijzigd door naftebakje op 15-11-2020 14:04 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonB
ok thx!
Pagina: 1