Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai nu Ubuntu 20.04 op mijn XPS 15 7590. Alles draait als een zonnetje. Wanneer ik aan mijn bureau werk sluit ik mijn monitor en toebehoren aan m.b.v. mijn WD19TB via Thunderbolt. Hier onstaan twee (kleine) problemen.
  • Zowel de speaker uitgang als de hoofdtelefoon uitgang geven geen audio. Beide worden herkent in het OS, maar geven geen audio. Ik heb wat gestoeid met ALSA, helaas zonder succes.
    Ik heb nu audio via een bluetooth aansluiting, maar ik wil graag een bedrade aansluiting gebruiken als ik verbonden ben met het docking station.
  • Wanneer ik een netwerkverbinding heb via ethernet werkt alles zoals verwacht, tot het moment dat ik de laptop afsluit. Een paar minuten nadat ik de computer heb uitgeschakeld lijkt mijn thuisnetwerk 'te hangen', geen enkel apparaat op het netwerk heeft nog verbinding. De ethernetkabel lostrekken of de laptop (opnieuw) starten lost het probleem weer op. Het valt op dat de linker led van de ethernet poort (link) van het docking station blijft branden nadat de laptop is afgesloten (met Windows 10 gebeurt dit niet). Wanneer ik een USB ethernet adapter direct aansluit op de laptop (en op dat moment niet aangesloten op het docking station) doet het probleem zich niet voor.
    Ik heb nu netwerk via wifi, maar wil ook hier graag een bedrade aansluiting gebruiken als ik verbonden ben met het docking station.
Beide problemen doen zich voor met Ubuntu 20.04 - maar ook met Ubuntu 18.04 en verschillende Fedora versies. Wanneer ik Windows 10 installeer werkt alles zoals verwacht.

Heeft iemand anders deze problemen al eens ervaren en misschien opgelost? Of heeft iemand een idee hoe ik deze problemen kan oplossen?

Alvast bedankt.