Ik ben aan het kijken om mijn pc van september 2016 up-te-daten nu de nieuwe AMD Ryzen series zijn gereleased. Ik zal beginnen met mijn huidig systeem:
Daar had ik 1 ssd en 1 hdd inzitten maar die heb ik 1-2 jaar geleden vervangen door dit:
Ik was om eerlijk te zijn nooit echt tevreden van dit systeem. Af en toe freezen games of verliest mijn muis verbinding en komt die dan terug... maar dat ter zijde.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
PC zal gebruikt blijven worden voor voornamelijk gamen en programmeren (job). Games zoals Cities skylines en Minecraft tonen toch wel dat mijn CPU verouderd is.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Kostprijs zal afhankelijk zijn van componenten.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur blijft voorlopig, dat is door de jaren heen al upgedraded.
Uiteindelijk wil ik al mijn componenten vervangen maar ik wil beginnen met mobo, cpu en ram.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zoals hierboven, atm enkel cpu, mobo en ram.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet direct
Ga je overklokken?
Misschien in de toekomst.
Wat verwacht je van ons?[i]
Tips voor CPU, mobo en ram. Zoals je ziet in eerste tabel heb ik nu intel en 16 GB ram.
Met de releases van de Ryzen 5600X en het kijken van vele videos lijkt deze op dit moment de beste te zijn voor gaming als we enkel kijken naar nieuwe componenten. Dit is al een stap omhoog t.o.v. van de i5 6600X naar mijns inziens. Is hier een argument om intel te gaan of een ander type AMD te nemen? voor koeler zou ik in eerste instantie stock gaan.
Ik zou ook graag een AMD gpu hebben om gebruik te maken van hun memory sharing mogelijkheden. En om hier zo goed als zeker gebruik van te willen maken denk ik dat een mobo met PCIe 4 nodig is. Klopt dit? Ik heb wat gelezen en blijkbaar is de B550 dit voor GPU en 1 M.2 ssd. Als dit waar is zou ik opteren voor dit mobo. Andere suggesties zijn welkom.
Als laatste de ram. Ik zou opteren voor 32GB deze keer ipv 16. Over deze ben ik het minste zeker. Als ik voor de Ryzen 5600X ga, is 3200 of 3600 MHz nodig (volgens reviews). Is er een meerwaarde om te gaan voor 3200 of 3600? Als ik wat koop wil ik dat ik (bijna) geen performance op de tafel laat liggen. Zijn er merken die beter/slechter zijn? Ik heb eens gekeken en deze 2 zou ik mss overwegen. Pro's, con's, andere suggesties?
Met dit allemaal gezegd, gpu zou ik in eerste instantie AMD willen gaan maar RTX3080 had ik eerst mijn oog op. Hopelijk kan dit laatste nog een idee geven over gpu en eventuele totale kost systeem.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-6600K Tray | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | Asus Z170-A | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | EVGA GeForce GTX 1070 FTW GAMING ACX 3.0 8GB | € 719,59 | € 719,59 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define S - Window | € 79,90 | € 79,90 |
| 1 | Waterkoeling | Corsair Hydro H60 (2013 edition) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Ventilatoren | Fractal Design Dynamic GP-14 White blades, 140mm | € 16,95 | € 16,95 |
| 1 | Ventilatoren | Fractal Design Venturi HP-14 PWM, 140mm | € 18,98 | € 18,98 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 65,90 | € 65,90 |
| 1 | Voedingen | EVGA SuperNOVA 750 G2 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 850 EVO 500GB | € 109,- | € 109,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.010,32 | ||
Daar had ik 1 ssd en 1 hdd inzitten maar die heb ik 1-2 jaar geleden vervangen door dit:
| 1 | Solid state drives | Samsung 850 EVO 500GB | € 109,- | € 109,- |
| 3 | Solid state drives | Samsung 860 EVO 1TB | € 120,- | € 360,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 469,- | ||
Ik was om eerlijk te zijn nooit echt tevreden van dit systeem. Af en toe freezen games of verliest mijn muis verbinding en komt die dan terug... maar dat ter zijde.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
PC zal gebruikt blijven worden voor voornamelijk gamen en programmeren (job). Games zoals Cities skylines en Minecraft tonen toch wel dat mijn CPU verouderd is.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Kostprijs zal afhankelijk zijn van componenten.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur blijft voorlopig, dat is door de jaren heen al upgedraded.
Uiteindelijk wil ik al mijn componenten vervangen maar ik wil beginnen met mobo, cpu en ram.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zoals hierboven, atm enkel cpu, mobo en ram.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet direct
Ga je overklokken?
Misschien in de toekomst.
Wat verwacht je van ons?[i]
Tips voor CPU, mobo en ram. Zoals je ziet in eerste tabel heb ik nu intel en 16 GB ram.
Met de releases van de Ryzen 5600X en het kijken van vele videos lijkt deze op dit moment de beste te zijn voor gaming als we enkel kijken naar nieuwe componenten. Dit is al een stap omhoog t.o.v. van de i5 6600X naar mijns inziens. Is hier een argument om intel te gaan of een ander type AMD te nemen? voor koeler zou ik in eerste instantie stock gaan.
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 309,- | € 309,- |
Ik zou ook graag een AMD gpu hebben om gebruik te maken van hun memory sharing mogelijkheden. En om hier zo goed als zeker gebruik van te willen maken denk ik dat een mobo met PCIe 4 nodig is. Klopt dit? Ik heb wat gelezen en blijkbaar is de B550 dit voor GPU en 1 M.2 ssd. Als dit waar is zou ik opteren voor dit mobo. Andere suggesties zijn welkom.
| 1 | Moederborden | Asus TUF Gaming B550-PLUS | € 131,05 | € 131,05 |
Als laatste de ram. Ik zou opteren voor 32GB deze keer ipv 16. Over deze ben ik het minste zeker. Als ik voor de Ryzen 5600X ga, is 3200 of 3600 MHz nodig (volgens reviews). Is er een meerwaarde om te gaan voor 3200 of 3600? Als ik wat koop wil ik dat ik (bijna) geen performance op de tafel laat liggen. Zijn er merken die beter/slechter zijn? Ik heb eens gekeken en deze 2 zou ik mss overwegen. Pro's, con's, andere suggesties?
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 | € 134,46 | € 134,46 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | € 164,12 | € 164,12 |
Met dit allemaal gezegd, gpu zou ik in eerste instantie AMD willen gaan maar RTX3080 had ik eerst mijn oog op. Hopelijk kan dit laatste nog een idee geven over gpu en eventuele totale kost systeem.