Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:40
Ik zoek een?
Soundbar

Wat is je budget?
400, maar geen vast getal

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Aansluiten op de TV voor Series / Films maar vooral veel muziek door de woonkamer (L vorm ~30m2)

Wat heb je zelf al gevonden?
  • Samsung HW Q800T
    pricewatch: Samsung HW-Q800T
    Volgens mij is dit een erg mooie deal, 530 + 150 euro cashback (als ik 'm vandaag nog bestel) = 380 euro.
    Deze soundbar is recent.
  • Samsung HW Q60R
    pricewatch: Samsung HW-Q60R Zwart
    Ongeveer in dezelfde prijsklasse (340, maar volgens de pricewatch al rond de 230 geweest, dus misschien wachten op Black Fridat?) omdat deze ouder is (mei 2019).
Welke vragen heb je hier nog over?
Wat zijn zo de verschillen van deze soundbars, en voor welke zouden jullie kiezen? Hoe ik het begijp is de HW Q60R een meer premium model, maar wel ouder.
De HW Q800T is uitbereidbaar met 2 extra boxen om te gebruiken als rear speakers, is dit ook aan te raden voor muziek? Dan is dit zeker het overwegen waard.

Of moet ik toch voor bijvoorbeeld een Sonos Beam gaan? Ik speel niet alles via Spotify, maar ook Youtube, Soundcloud en wat lokale bestanden, dus daarom lijkt me Sonos uitgesloten ivm geen Bluetooth.

Momenteel heb ik een oude TV, maar ik ga binnenkort verhuizen en dan komt er een nieuwe met zeer waarschijnlijk HDMI 2.1

Kortom: waar zouden jullie voor gaan? Ik neig zelf het meest naar de HW Q800T, maar dat is puur gebaseerd op een momenteel erg lage prijs (380 terwijl ie in de pricewatch nooit onder de 500 is gedoken).

[ Voor 7% gewijzigd door Mitashi op 15-11-2020 09:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:29
De Samsung Q800T is overall de betere soundbar vergeleken met de Q60R, laatstgenoemde biedt een iets betere virtual surround sound.

De optionele rear-speakers zijn alleen een toegevoegde waarde wanneer je naar films/ series kijkt.

Wanneer je veel naar muziek luistert kun je beter een paar (actieve) boekenplank speakers overwegen, deze bieden o.a. een veel betere stereo soundstage en midden-tonen. Bijv. de Argon AudioFORTE A4 of een versterker met passieve speakers je kan dan kijken naar de Sony STR-DH190 met een paar Q Acoustics 3020i's (beter geluid, subjectief natuurlijk, ga je niet vinden voor rond de 400 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
Freshouttheoven schreef op zondag 15 november 2020 @ 12:58:
De Samsung Q800T is overall de betere soundbar vergeleken met de Q60R, laatstgenoemde biedt een iets betere virtual surround sound.

De optionele rear-speakers zijn alleen een toegevoegde waarde wanneer je naar films/ series kijkt.

Wanneer je veel naar muziek luistert kun je beter een paar (actieve) boekenplank speakers overwegen, deze bieden o.a. een veel betere stereo soundstage en midden-tonen. Bijv. de Argon AudioFORTE A4 of een versterker met passieve speakers je kan dan kijken naar de Sony STR-DH190 met een paar Q Acoustics 3020i's (beter geluid, subjectief natuurlijk, ga je niet vinden voor rond de 400 euro).
Bedankt voor de tips! Receivers zien er allemaal zo lomp uit, zijn die niet kleiner te vinden? En als ik voor een receiver ga wil ik ook support voor 5.1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Mitashi schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:50:
[...]

Bedankt voor de tips! Receivers zien er allemaal zo lomp uit, zijn die niet kleiner te vinden? En als ik voor een receiver ga wil ik ook support voor 5.1.
Graag gedaan. Helaas zijn er geen 5.1 receivers in compacte formaat, je hebt bijv. de Pioneer VSX-S520 die qua hoogte een stuk slanker is dan de gemiddelde receiver. Yamaha biedt wel een compacte receiver aan, de MusicCast WXC-50, echter beschikt deze alleen over 2.1.

De eerder genoemde actieve speakers hebben een ingebouwde versterker met Bluetooth, hierbij heb je dus geen 'lompe' receiver nodig. Maar wellicht ben jij al tevreden met de geluidskwaliteit en soundstage van bijv. de Samsung HW Q800T ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-06 19:32
Mitashi schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:50:
[...]

Marantz heeft prima slimline receivers, Yamaha ook. Canton heeft met de Smart Amp 5.1 ook een mooi ding in huis als is die vooral smaller maar niet heel laag, en als ouder/tweedehands een optie is zou je ook naar een Heos AVR kunnen kijken.
Ben wel met je eens dat veel receivers qua design mog in de jaren 80 zijn blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
Freshouttheoven schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:20:
[...]

Graag gedaan. Helaas zijn er geen 5.1 receivers in compacte formaat, je hebt bijv. de Pioneer VSX-S520 die qua hoogte een stuk slanker is dan de gemiddelde receiver. Yamaha biedt wel een compacte receiver aan, de MusicCast WXC-50, echter beschikt deze alleen over 2.1.

De eerder genoemde actieve speakers hebben een ingebouwde versterker met Bluetooth, hierbij heb je dus geen 'lompe' receiver nodig. Maar wellicht ben jij al tevreden met de geluidskwaliteit en soundstage van bijv. de Samsung HW Q800T ;).
Goh, die Yamaha ziet er aantrekkelijk uit! Is alleen wel flink aan de prijs als je ziet wat je er voor terug krijgt. Zijn er meer van dat soort devices? De meeste apparaten zoals Denon zijn volledige AV receivers, maar volgens mij heb ik dat helemaal niet nodig. Een optisch signaal naar binnen en Bluetooth / Wi-fi connectiviteit is al genoeg (zoals de Yamaha, wat ik er van begrijp). Je zou toch zeggen dat hier veel meer van moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Mitashi schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:09:
[...]

Goh, die Yamaha ziet er aantrekkelijk uit! Is alleen wel flink aan de prijs als je ziet wat je er voor terug krijgt. Zijn er meer van dat soort devices? De meeste apparaten zoals Denon zijn volledige AV receivers, maar volgens mij heb ik dat helemaal niet nodig. Een optisch signaal naar binnen en Bluetooth / Wi-fi connectiviteit is al genoeg (zoals de Yamaha, wat ik er van begrijp). Je zou toch zeggen dat hier veel meer van moet zijn?
Niet met je eens, Yamaha gebruikt een hoogwaardige dac in dit device.

De meeste gerenommeerde concurrenten zijn nog een stukje duurder. Je hebt ook netwerkspelers voor een zacht prijsje, o.a. op amazon.de, echter is de kwaliteit vaak matig. Zonder WiFi ben je wel een stuk voordeliger uit, je zou dan naar de SMSL AD18 kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Nibbz

Postmaster General

Hier iemand die z'n leven lang zweerde bij boekenplank speakers/zuilen. Alle soundbars die ik hoorde konden daar niet aan tippen.(klein/metaal achtig geluid)

Inmiddels staat hier een 60QR bij de tv, met wireless rear speakers, en wil eigenlijk niet meer terug. Films en muziek klinken echt geweldig! Daarnaast is de CEC-HDMI functie echt handig, waardoor je 1 remote minder nodig hebt.

Wat misschien wel de moeite waard is, die soundbar heeft 2 inputs, HDMI en Optical. Dus als je meerdere apparaten erop aan wil sluiten, zou het via de tv moeten, of via Bluetooth / wifi (en dus de ARC aansluiting gebruiken op de soundbar. Echter werkt optisch niet, als je ARC gebruikt (delen dezelfde functie, D-IN)

13:37

Pagina: 1