Macbook Pro start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-07 19:45
Ik heb via de aanwijzingen op deze pagina geprobeerd mijn MacBook Pro 10.1 (early 2013) toch van Big Sur MacOs 11.01 te voorzien.

Dit leek allemaal goed te lukken maar na de installatie en een paar succesvolle reboots en het vervolgen van de installatie, boot mijn computer nu helemaal niet meer. Het logo op de deksel geeft geen licht en resetten werkt niet (de voeding led reageert wel oranje/groen). Ik kan ook niet meer booten vanaf mijn externe SSD met Catalina.
De computer is en blijft wel warm ook als deze niet aan de voeding zit. Het scherm is pikzwart en de fans draaien niet. Ook de caps-lock toets reageert niet. Ik heb helaas geen andere Mac maar wel een PC laptop. Heeft iemand een idee hoe ik de boel weer aan de praat krijg? Ik zou al heel blij zijn als Catalina weer draaide..

Het volgende heb ik al geprobeerd:
  • Lang de aan/uit toets indrukken
  • PRAM reset
  • Shift ctrl alt power
  • Command r
Op geen van deze toetsen combinaties een reactie. Ik heb ook geen idee of de machine boot/reboot

Beste antwoord (via Merijn70 op 16-11-2020 02:40)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Merijn70 Kennelijk is het een fout die bij de MacBook Pro 2013 serie voorkomt in combinatie met Big Sur: https://www.macfreak.nl/n...ven-wachten-met-big-sur!/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Zit er een draaiende harde schijf in? Zo ja, dan kun je je oor tegen de behuizing aan doen en daarna de MacBook aanzetten. Een draaiende harde schijf en ventilatoren kun je voelen/horen. Check eerst eens of dat gebeurt. Zoniet dan is er meer aan de hand en doet je MacBook het gewoon niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
Hij heeft een SSD. Ik laat hem nu ff liggen in de hoop dat de batterij leeg gaat (die is mog origineel en daardoor niet zo denderend meer). Ik hoop dat hij dan ‘koud startend’ wel wat doet of laat horen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
Nadat de batterij leeg was kon ik wel weer booten. Nu pakte hij alleen mijn wachtwoord van de encryptie op de SSD niet meer. Vermoedelijk omdat het bios gefopt is met andere gegevens. Ik installeer daarom nu maar opnieuw na de SSD gewist te hebben zodat er geen wachtwoord meer op zit. Nu duimen dat het goed gaat. De hardware lijkt in ieder geval nog in orde.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Merijn70 Kennelijk is het een fout die bij de MacBook Pro 2013 serie voorkomt in combinatie met Big Sur: https://www.macfreak.nl/n...ven-wachten-met-big-sur!/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04:33
Kan je nog in veilige modus opstarten ?

https://support.apple.com/nl-nl/HT201262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
Dank allen voor het meedenken. Ik kon nadat mijn batterij leeg was weer opnieuw opstarten en ben uiteindelijk maar terug gegaan naar Catalina. Zeker met de problemen die er nu lopen met sommige 13” MBP’s ga ik nu even niet verder experimenteren. Ben blij dat de computer het nog doet 😊

Edit: typo
Pagina: 1