Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omg3keerd
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-05 23:42
*Mijn vraag

Vandaag einde van de middag mijn nieuwe GPU en PSU gemonteerd en lekker gaan gamen.

Alleen toen ik later thuis kwam en de pc opstartte hoorde ik 4 snelle piepjes. Waarna de pc verder gewoon normaal opstart en alles lijkt ook prima te werken heb ik het idee.

Ik ben toen internet gaan afstruinen, maar ik snap niet wat het probleem nu is.

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt.

*Relevante software en hardware die ik gebruik

Ryzen 5 3600.
MSI B450 tomahawk max
Corsair vengeance 3200
Asus tuf rtx 3070 oc
Cooler master 850w v2

(Voorheen een 500w en een gigabyte 1660ti).

W
*Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Timer failure motherboard. Maar dit zegt mij helemaal niks.

Ram stick gewisseld (zitten in slot 2 en 4)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:41

ZenTex

Doet maar wat.

4 piepjes is een timer fout (Ami BIOS) volgens google, kan RAM of moederbord zijn.
Ram is mogelijk de oorzaak. Wisselen is echter niet de beste optie als 1 van de 2 reepjes kapot is, dus 1 voor 1 erin steken en opstarten. (goed aandrukken!)
Probeer sowieso een CMOS reset als dit niet werkt.
Vervolgens alle onderdelen verwijderen uit de sloten en kijken of je wel post, zo ja, 1 voor 1 er weer in steken.

Dit is zo'n beetje de standaard procedure voor alle vage hardware problemen, maar meestal is RAM wel de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omg3keerd
Ik ga dit zometeen proberen, vriendelijk bedankt. Ik had voor dit alles wel een crash gehad die zelfde middag bedacht ik mij nog voor de nieuwe hardware.

Stopcode: critical structure corruption.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omg3keerd
Beste ZenTex.

Ik heb de ram stick 1 voor 1 er uit gehaald en 1 voor 1 er in gedaan. dit heeft niks geholpen.

Ik heb de CMOS gereset door de batterij uit het moederbord te halen en 15 min te wachten. dit heeft niet geholpen.

Als laatst heb ik de RTX 3070 er uit gehaald en mijn 1660ti er in gedaan en het moederbord piepte nu NIET.

Zou dit dan de GPU zijn geweest?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:58
Zie deze post van iemand ook met 4 piepjes bij het opstarten met een RTX 3070.
Tyrian in "[Nvidia GeForce RTX 30XX] Ervaringen & Discussie"

Heb jij misschien ook toevallig Legacy bios ingeschakeld staan in plaats van uefi? Hij hem zijn de piepjes namelijk opgelost zodra hij Uefi gebruikt ipv legacy bios.

Hier ook nog een topic erover: https://forums.evga.com/4...tx-3080-xc3-m3113333.aspx

De piepjes lijken voor de werking van de PC niets uit te maken, wil je er echter vanaf zal je van CSM / Legacy Bios over moeten stappen naar UEFI. Wat op zich normaliter ook niet onverstandig is.

Je zal dan wel minimaal je bootdevice moeten omzetten van MBR naar GPT.

[ Voor 35% gewijzigd door Dennism op 15-11-2020 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omg3keerd
@Dennism

Ik ben blij dat ik de pc gewoon zonder gevolgen kan gebruiken. Ik ga mij eerst inlezen over hoe alles moet en dan ga ik het 1 dezer dagen proberen op te lossen.

Dank je wel voor je uitleg en de eventuele oplossingen.

Ik laat van mij weten of het gelukt is!
Pagina: 1