Kruipende boterbloem in het gazon: hoe kom je er vanaf?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
In een stuk gazon heb ik redelijk wat kruipende boterbloem (Ranunculus repens). Die bloemetjes zijn in de zomer nog tot daaraan toe, maar het blad woekert behoorlijk.

Wie kent er een effectieve manier om ervan af te komen? Liever geen gif, maar als het echt moet dan is het misschien een optie. De rest van het gazon is in goede conditie, maar dit stuk wil maar niet lukken, o.a. door het blad van de boterbloem. Is afgraven en graszoden leggen zo laat in het jaar nog een optie?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Beste antwoord (via Number10 op 20-11-2020 20:56)

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:29
Ik heb het ook. De worteltjes lijken gelukkig vrij stevig te zijn, en ze gaan niet heel diep, dus het is er goed uit te wippen. Maar als je een stukje wortel laat zitten komt het inderdaad terug.

Is het mogelijk een stuk af te graven, en dat dan een tijdje te monitoren? Ik zou met nieuwe graszoden bang zijn dat het weer terugkomt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Ik heb het ook. De worteltjes lijken gelukkig vrij stevig te zijn, en ze gaan niet heel diep, dus het is er goed uit te wippen. Maar als je een stukje wortel laat zitten komt het inderdaad terug.

Is het mogelijk een stuk af te graven, en dat dan een tijdje te monitoren? Ik zou met nieuwe graszoden bang zijn dat het weer terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 23:01:
Sorry, je antwoord over het hoofd gezien. Ga inderdaad maar wat graven, alhoewel dat weer een plek geeft voor ander onkruid. Vandaar de zode(n).

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:54
Wieden en open plekken bijzaaien. In voorjaar verticuteren en mesten. Zaaien doe je in voor en najaar. Afgraven is tijdelijke oplossing en ben je al te laat je moet gewoon blijven wieden helaas. Zoek even op youtube dan zie je hoeveel werk een gazon is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Number10 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:56:
[...]
Sorry, je antwoord over het hoofd gezien. Ga inderdaad maar wat graven, alhoewel dat weer een plek geeft voor ander onkruid. Vandaar de zode(n).
Dat andere onkruid is waarschijnlijk minder hardnekkig dan boterbloem, maar wellicht Is het een idee om er tijdelijk even iets van plastic overheen te leggen? Elke dag kijken, boterbloempjes eruit wippen, en terug. Dan valt er geen nieuw onkruid in.

Overigens vermoed ik dat je - als de komende maanden ook vorstvrij blijven - nog best kunt zaaien, het zal alleen niet heel snel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
pennywiser schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:01:
en ben je al te laat je moet gewoon blijven wieden helaas. Zoek even op youtube dan zie je hoeveel werk een gazon is.
Het onderhoudsregime ken ik, maar de boterbloem lijkt ineens aan een groeispurt begonnen.
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:33:
Overigens vermoed ik dat je - als de komende maanden ook vorstvrij blijven - nog best kunt zaaien, het zal alleen niet heel snel gaan.
Klopt, ander stuk zonder onkruid ingezaaid en groeit tergend langzaam. Plastic esthetisch geen optie, maar is dus kwestie van smaak.

Pagina: 1