Slimme deurbel icm touw deurbel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• achterop23
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-09 11:23
Is er een mogelijkheid om een slimme deurbel (de nieuwe van Unifi bijvoorbeeld: productreview: Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell review door willemoldemans) aan te sluiten en dan op 1 of andere manier mijn ouderwetse deurbel tegelijkertijd te laten werken.

Dit is geen dingdong deurbel. Zag op YT Linus dit al uitleggen.
Het is een deurbel met een touw en trekmechanisme.
Zie foto.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dRM5nTC00M8Y5PPUKO3SUpSXSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ifhrngulz2eZYU6rQwhWhe7l.jpg?f=fotoalbum_large

Ik krijg de slimme deurbel er alleen in als deze oude deurbel werkend blijft.
Leuke uitdaging. Wie heeft de tip?

Kijk niet naar het behang met vogeltjes. Dat vliegt er tzt uit.

[ Voor 3% gewijzigd door achterop23 op 14-11-2020 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
Dat wordt klussen.

Ik kan de kracht niet inschatten, maar wellicht is een solenoid al genoeg om aan het touwtje te trekken.
Anders wordt het iets met een motor of een servo.

https://www.aliexpress.com/item/4001224755377.html

-edit-

Misschien nog beter.
Motortjes voor een elektrisch deurslot:
https://www.aliexpress.com/item/1005001623326875.html

Die doen precies wat je wilt, spanning er op en aan het touwtje trekken.

[ Voor 30% gewijzigd door Sine op 14-11-2020 22:44 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik denk dat het niet alleen een kracht-issue is, maar ook een afstands-issue.

Wij hebben hier ook een "trek"-deurbel die "iets" laat rinkelen. Ander systeem dan dit, maar ongeveer zelfde principe. Die doet 't alleen fatsoenlijk als er lekker aan de bel gerost wordt. Dus niet alleen kort en krachtig even een tikkie aan het belletje, nee, je moet de bel gewoon even goed flink zo'n 10 cm uit de muur trekken. En natuurlijk niet lafjes, maar krachtig.

Ik vraag me af of die solenoïd of deurslotmotor wel voldoende afstand overbruggen om meer dan alleen een laf ende enkel "ding" teweeg te brengen i.p.v. de "klingelingeling" die je waarschijnlijk wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Die solenoid is dan ws te kort, maar die deurmotoren kunnen toch wel wat doen, en zeker met kracht genoeg, die geven een flinke ruk.

Ze kosten geen ruk (pun intended) dus je kunt het zo uitproberen.

[ Voor 20% gewijzigd door Sine op 14-11-2020 22:58 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:13
Is andersom denken geen oplossing? Indien er aangebeld wordt de bel loslaten zodat er tien centimeter ontsoannen wordt en het motortje vervolgens die afstand weer de kabel oprolt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Of gewoon aan het touwtje blijven trekken en ergens tegen het touwtje een microswitch opnemen die parallel staat aan de druknop van je slimmem bel?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:47

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Hoe wordt dit slimme deurbel geactiveerd? In mijn vorige huis had ik ook zo'n mooie ouderwetse trek-deurbel, maar door mijn doofheid moest ik een flitser gebruiken die met stroompulsen werkt. M'n pa heeft een handig iets in elkaar geknutseld zodat het allemaal mooi samenwerkt. De trekdeurbel krijgt aan de binnenkant een plaatje eromheen, en op de 'stok' van de deurbel komt een dwars paaltje. Als die 2 contact maken (wat dus gebeurt als je aan de deurbel trekt) is er een stroompulsje. Is zoiets te doen? Dat vereist wel dat de knop van de slimme deurbel niet wordt gebruikt, dus geen flauw idee hoe je dat gaat oplossen. :P

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

En anders een vertragingsmotor met een armpje op de as waar je het touwtje aan knoopt

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Wordt me uit de TS niet duidelijk eigenlijk.

- Moet de slimme deurbel deze bel af laten gaan
of
- Moet de slimme deurbel ook ingedrukt worden als er aan het touw getrokken wordt.

De reacties erboven die ik alleen over de 1e optie gaan.
Voor de 2e optie zou ik een magneetje aan het touw maken met een reed-contactje langs het touw, als het magneetje langs het reed-contact komt is dat hetzelfde als een deurbelknop indrukken, dus die is dan aan te sluiten als een normale deurbelknop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@achterop23 Welke features verwacht je van je slimme bel? Gaat het je op de notificatie of de video?

Zelf lijkt me, wat de keuze voor systeem ook is, makkelijker om de huidige bel volledig te laten zitten en hier iets van een schakelaar of sensor aan te koppelen voor de slimme bel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit met exact dezelfde "uitdaging". Wij hebben ook een bel met een trekknop en een ijzerdraadje ertussen. Dat is niet echt praktisch, want mijn kantoor zit niet in huis en zó hard gaat die bel nou ook weer niet.

Momenteel zit ik te denken aan het bedienen van de bel door een servo ofzo. Veel mensen "snappen" zo'n ouderwetse bel niet, die vinden de trekknop niet eens. En die trekknop zit erg hoog, dus zelfs niet al te kleine kinderen kunnen er niet bij. Mensen zoeken ook niet op die plek naar het knopje. De trekknop wil ik dan misschien wel helemaal loskoppelen en alleen gebruiken als "extra knop" voor de slimme bel (die vervolgens toch de oude bel laat rinkelen als er iemand aan de trekknop zit). Dat laatste zou niet zo heel moeilijk moeten zijn. Kwestie van zorgen dat een veer ervoor zorgt dat knop altijd teruggaat naar de "ruststand" (de bel zorgt daar nu voor) en dan gewoon zorgen dat er een pulsrukkertje ingedrukt wordt als je aan de knop trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achterop23
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-09 11:23
SA007 schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:54:

of
- Moet de slimme deurbel ook ingedrukt worden als er aan het touw getrokken wordt.

Voor de 2e optie zou ik een magneetje aan het touw maken met een reed-contactje langs het touw, als het magneetje langs het reed-contact komt is dat hetzelfde als een deurbelknop indrukken, dus die is dan aan te sluiten als een normale deurbelknop.
De slimme deurbel (de Unifi Protect G4) moet de touwdeurbel activeren. De G4 kan een chime deurbel activeren.
Zelfde aansluit diagram als de NEST.
https://storage.googleapi...4-5272014348067748542.png

De deurbel dat ze dan gebruiken is een chime als deze:
https://secure.img1-fg.wf...oorbell+chime+diagram.jpg

Bottomline, er wordt een stroompje afgegeven bij het indrukken van de deurbel waarmee natuurlijk vanalles geactiveerd kan worden. Zo ook een solenoid push pull oid.
Liefste iets dat het touwtje kort oprolt en weer afrolt.

De volgorde is dus
1. slimme deurbel indrukken
2. touw bel wordt geactiveerd.

Niet andersom.

[ Voor 3% gewijzigd door achterop23 op 16-11-2020 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat NEST schema uit je link is overigens wel voor een situatie met een belknop bij zowel de voor- als achterdeur, die beide dezelfde chime (met 2 inputs dus ook) activeren. Dat zal wel een speciale chime zijn die 2 verschillende geluiden laat horen (zodat je weet of er voor of achter gebeld wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elekit
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-09 19:05
SA007 schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:54:

of

Inderdaad, ik zou ook andersom denken. Men staat voor de deur en bediend deze mechanische bel en vervolgens zorgt een contact ervoor dat de slimme deurbel word geactiveerd. Plus van bijv. 12 volt aan het ijzer van de veer van de bel, metalen plaatje maken (dit word de min) waar deze in bekrachtigde toestand tegenaan komt en je hebt een trigger. Als je dit laat binnenkomen op een zwave sensor of met behulp van een relais een bestaande slimme deurbel schakelt ben je er. Zou dat zelfs met een Ring of dergelijke kunnen doen, heb je nog beeld en geluid ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Sine schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 22:42:
Dat wordt klussen.

Ik kan de kracht niet inschatten, maar wellicht is een solenoid al genoeg om aan het touwtje te trekken.
Versta me goed, dit is volledig offtopic en hoegenaamd geen kritiek, want daar is geen reden voor. Ik kom dit af en toe wel eens vaker tegen, het gaat over het van oorsprong uit het Grieks ontstane woord solenoid. Ik zie dit woord eigenlijk uitsluitend in de natuurkundeboeken van de middelbare school, waar elektrotechniek maar vrij summier wordt behandeld. Misschien geschreven door een natuurkundige, maar naar mijn indruk geen elektrotechnicus. In de echte techniek zie ik in het Nederlands echter meestal alleen maar het woord spoel, dat exact hetzelfde betekent. Een woord dat ook door iedereen, ook niet techneuten, wordt begrepen zonder het woordenboek te raadplegen. Ook in het gewone spraakgebruik, ongeacht het opleidingsniveau,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
@Techneut
Een solenoid is naar mijn mening specifiek een elektromagneet. Hefmagneet had in dit geval ook gekund, maar dat is ook nogal breed, net zoals spoel overigens.

Zoek bij conrad maar eens op solenoid, dan vind je precies wat ik bedoelde.

-edit-

Volgens wiki:
In engineering, the term may also refer to a variety of transducer devices that convert energy into linear motion. In simple terms, a solenoid converts electrical energy into mechanical work.

[ Voor 31% gewijzigd door Sine op 16-11-2020 18:01 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Klopt helemaal wat je zegt, dat spoel een nogal breed begrip is. Zoals bij veel woorden het geval is die totaal verschillende betekenissen hebben , maar waarvan de betekenis die wordt bedoeld overduidelijk is uit het zinsverband. Zelf ben ik elektrotechnicus, en ik ben letterlijk nog nooit in een elektrotechnisch betoog het woord spoel tegengekomen waar dit een andere betekenis had dan een elektromagneet werd bedoeld.

Let wel, niks mis mee met dat woord, maar ik kan me heel goed voorstellen dat iemand die hoegenaamd geen technische opleiding heeft gehad denkt: "Solenoid, wat is dat nou weer?" Terwijl elektromagneet, het woord dat je zelf noemt meteen duidelijk is. Ik herhaal nog eens, het woord solenoid kom ik niet vaak tegen in de praktijk, noch in de vakliteratuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
[gruwelijk offtopic]
Niet? Een hoeft een spoel natuurlijk niet elektromechanisch te zijn, denk aan een smoorspoel, dat noem je ook geen elektromagneet.

Als ik het over een solenoid heb dan heeft die spoel een mechanisch component, vraag maar eens aan een automonteur wat een solenoid is ... er zit er eentje langs de startmotor.
Van bovag:
Een solenoïde is een elektromagneet die een zuiger door een cilinder kan trekken en vasthouden.

Solenoïds wordt gebruikt in startrelais. Als u de sleutel in de startpositie draait of op de startknop drukt, treedt de solenoïde in werking en bekrachtigt dan de verbinding tussen de pluspool van de accu en het motorcircuit van de startmotor. Daarnaast trekt of duwt de elektromagneet het startmotortandwiel in de starterkrans.
[/]

Als iemand die ook met draadjes loopt te knoeien in de industrie (hoi!) Ik ben het met je eens dat wellicht niet iedereen dat woord oppikt, vandaar ook mijn ali linkje erbij. (daar heet het ding overigens ook solenoid / electromagnet)

Repareren doe je zo.

Pagina: 1