PC POST na 30 min HELP!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditmar154
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-02-2024
Om te beginnen: mocht deze post in de verkeerde topic is geplaatst, mijn excuses.

Mijn probleem is als volgt:

Mijn pc heeft zeven jaar zonder enige problemen gewerkt. In de tussentijd wel een broodnodige grafische kaart update, waarna ik weer er enige tijd mee vooruit kon. Laatst kreeg ik uit het niets ineens problemen met mijn pc, de pc POST pas na 20-30 min. In de tussentijd heb ik zogoed als alles vervangen, maar de problemen blijven bestaan. Op dit moment ben ik ten einde raad en wend ik mij tot dit topic om een mogelijke oplossing te krijgen. Ik krijg zelfs geen splashscreen van MOBO te zien.

Specs:
MOBO: ASUS Z87-K
Processor: Intel I-5 4690
GPU: Sapphire 7950 OC boost
PSU: Corsair 650watt
RAM: Crucial ballistics 2x 4GB @ 1886 Mhz

Dit heb ik tot nu toe gedaan:
MOBO vervangen
PSU vervangen
CPU vervangen
RAM vervangen
GPU vervangen
zelfs van kast vervangen (ik bleek MOBO voetjes te missen)

Ik ben nu ten einde raad :? , dus hopelijk weten jullie een oplossing voor mijn probleem. Bij voorbaat dank! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:15
Wat geeft Windows events aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

Misschien een goed idee om het volgende te doen;

Trek alles uit de kast, moederbord, processor en geheugen. Leg het moederbord op een stuk karton, plug de PSU in, 1 reepje geheugen.

Reset de bios zodat je standaard instellingen hebt

Sluit de videokaart niet aan maar plug in plaats daarvan het beeldscherm in je moederbord.

Geen harddisk, ssd of USB randapparatuur behoudens een toetsenbord.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-07 06:01
Gebruik je de hele tijd dezelfde Windows installatie? Dus ook een keer helemaal vers opnieuw begonnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

polopolo150 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 21:59:
Gebruik je de hele tijd dezelfde Windows installatie? Dus ook een keer helemaal vers opnieuw begonnen?
Als je zelfs geen bios splashscreen krijgt maakt je windows installatie geen jota uit natuurlijk...

Maar, even kaal beginnen en onderdeel voor onderdeel uitzoeken waar het fout gaat is wel een uitstekend idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditmar154
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-02-2024
Om te beginnen, dank voor alle reacties, hieronder zal ik op sommige ingaan.
M2M schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 21:58:
Misschien een goed idee om het volgende te doen;

Trek alles uit de kast, moederbord, processor en geheugen. Leg het moederbord op een stuk karton, plug de PSU in, 1 reepje geheugen.

Reset de bios zodat je standaard instellingen hebt

Sluit de videokaart niet aan maar plug in plaats daarvan het beeldscherm in je moederbord.

Geen harddisk, ssd of USB randapparatuur behoudens een toetsenbord.
Na veel overzetten van onderdelen ben ik tot de conclusies gekomen dat mijn MOBO het probleem is. In tegenstelling tot mijn eerdere post is mijn MOBO een MSI Z97 gaming 3.
In een eerdere fase dacht ik ook al dat het probleem bij het MOBO lag en heb afgelopen weekend een MOBO in huis gehaald via Tweakers. Probleem daarvan was weer dat dit MOBO kapot bleek te zijn...

Mijn volgende vraag is dan ook: weet iemand hoe ik op een simpele wijze kan achterhalen waar het probleem zich bevindt in mijn MOBO. Op het MOBO zit geen scherm op speaker waarop ik kan zien in welke fase van het opstarten het probleem zit.
Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 22:04:
[...]

Als je zelfs geen bios splashscreen krijgt maakt je windows installatie geen jota uit natuurlijk...

Maar, even kaal beginnen en onderdeel voor onderdeel uitzoeken waar het fout gaat is wel een uitstekend idee.
Met de Windows installatie is inderdaad niks aan de hand, zo heb ik ook van SSD gewisseld(met daarop een andere installatie van Windows geprobeerd, zelfde probleem). Zoals in mijn reactie hierboven blijkt dat het probleem toch bij het MOBO ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

Ditmar154 schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:50:
Om te beginnen, dank voor alle reacties, hieronder zal ik op sommige ingaan.

[...]

Na veel overzetten van onderdelen ben ik tot de conclusies gekomen dat mijn MOBO het probleem is. In tegenstelling tot mijn eerdere post is mijn MOBO een MSI Z97 gaming 3.
In een eerdere fase dacht ik ook al dat het probleem bij het MOBO lag en heb afgelopen weekend een MOBO in huis gehaald via Tweakers. Probleem daarvan was weer dat dit MOBO kapot bleek te zijn...

Mijn volgende vraag is dan ook: weet iemand hoe ik op een simpele wijze kan achterhalen waar het probleem zich bevindt in mijn MOBO. Op het MOBO zit geen scherm op speaker waarop ik kan zien in welke fase van het opstarten het probleem zit.

[...]

Met de Windows installatie is inderdaad niks aan de hand, zo heb ik ook van SSD gewisseld(met daarop een andere installatie van Windows geprobeerd, zelfde probleem). Zoals in mijn reactie hierboven blijkt dat het probleem toch bij het MOBO ligt.
De machine moet eerst posten, als dat al niet lukt, heeft een SSD met windows geen toegevoegde waarde.

Je zou een speaker aan kunnen sluiten en biepjes luisteren. Dan heb je zo'n ding nodig;
link

Let wel, niet elke PC laat via dit ding, beepcodes zien. Bovendien moet je nog interpreteren wat de piepjes zijn. Check dus eerst de manual voordat je zo'n ding aanschaft.

-_-

Pagina: 1