Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• kipragout
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-03 08:50
Ik ben bezig om het isoleren van mijn schuine dak af te ronden. Er zijn nu alleen nog een paar plekken over waar ik met de "harde" isolatieplaten (K108 van Kingspan) lastig bij kom. Ik moet de plaat in 3 stukken zagen, inkepingen maken, etc, etc. Kortom hier heb ik geen zin in :)

Daarom zat ik te kijken naar aerogel, alleen is dat niet te betalen als je het in Nederland wil halen. Via de bekende Chinese websites kwam ik het ook tegen, maar dan voor een fractie van de prijs waarvoor je het in Nederland kan halen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben namelijk een beetje huiverig om genept te worden en iets te ontvangen wat helemaal geen aerogel is.

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:01

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Fractie van een prijs zegt genoeg over de kwaliteit en aerogel is zo poreus (minimaal 95% :+ ) als maar mogelijk is denk eerder dat je een zak stof krijgt dan iets in één deel.

Als dan niet te spreken over de verzendkosten geen idee hoeveel je nodig hebt maar met twee postzegels van 100,- euro perstuk kom je er niet.

Aerogel dekens zijn geen Aerogel

[ Voor 39% gewijzigd door 42dpi op 14-11-2020 20:32 ]

Si vis pacem, para bellum

• kipragout
Het gaat om die dekens he, hoe kom je erbij dat deze zo poreus zijn? Ik heb dat nergens kunnen vinden namelijk.

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

kipragout schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:31:
Het gaat om die dekens he, hoe kom je erbij dat deze zo poreus zijn? Ik heb dat nergens kunnen vinden namelijk.
Koolstof isolatie.

• kipragout
Als ik naar de filmpjes op youtube kijk lijkt het mee te vallen....

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Aerogel is in deze zeer misleidend ze laten ook plaatjes zien van Silica aerogel.

Lijkt mij zeer sterk dat het product ook is op alibaba (bijvoorbeeld) ook daadwerkelijk is wat Veritasium laat zien.

Wat de Chinese webshop je probeert te verkopen lijkt meer op keramische vezels of glaswol.

• kipragout
Ik heb even verder gekeken. China schijnt een van de grootste producenten van Aerogel te zijn. Ook zijn er enkele aanbieders op Alibaba die legitiem lijken te zien (o.a. een van de grootste bouwhandels van China).

Ik ga de gok wagen en morgen 20m2 bestellen :)

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15:32
Dat spul bij alibaba lijkt zo te zien erg op keramische dekens die ze gebruiken voor keramiekovens:
https://thermall.nl/keram...ch-deken-1450-graden.html

25.010 Wattpiek Oost / West

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

kipragout schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:14:
Ik heb even verder gekeken. China schijnt een van de grootste producenten van Aerogel te zijn. Ook zijn er enkele aanbieders op Alibaba die legitiem lijken te zien (o.a. een van de grootste bouwhandels van China).

Ik ga de gok wagen en morgen 20m2 bestellen :)
Chinezen noemen het Aerogel zal ze jeuken van de rest van de wereld daar van vind.

YouTube: Making aerogel
Productie van echte aerogel is zeer kostbaar en ook alles wat daar op lijkt is niet makkelijk te produceren, if it sounds to good to be true it is.

Maar goed ik kan ook tegen mijn tantes blijven zeggen dat ze voor 17,50 geen twee persoons opblaasbare jacuzzi krijgen met alle toeters en bellen ook al zegt de verkoper dat het echt is.

• kipragout
42dpi schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:26:
[...]

Chinezen noemen het Aerogel zal ze jeuken van de rest van de wereld daar van vind.

YouTube: Making aerogel
Productie van echte aerogel is zeer kostbaar en ook alles wat daar op lijkt is niet makkelijk te produceren, if it sounds to good to be true it is.

Maar goed ik kan ook tegen mijn tantes blijven zeggen dat ze voor 17,50 geen twee persoons opblaasbare jacuzzi krijgen met alle toeters en bellen ook al zegt de verkoper dat het echt is.
Een van de grote fabrikanten van Aerogel heeft ook inbreuk gemaakt op bepaalde patenten. Als het geen Aerogel zou zijn, zouden ze ook geen inbreuk maken op de patenten.

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

kipragout schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:30:
[...]

Een van de grote fabrikanten van Aerogel heeft ook inbreuk gemaakt op bepaalde patenten. Als het geen Aerogel zou zijn, zouden ze ook geen inbreuk maken op de patenten.
Geen flauw idee maar China en patenten bestaat sowieso niet dat weet ik wel.

Ik probeer je alleen te vertellen dat alles wat een Chinese webshop zegt je vaak met een flink korrelzout moet nemen en je nul komma nul rechten hebt op aankoop als het niet klopt.

Ben wel benieuwd wat je dan binnen krijgt.

[ Voor 23% gewijzigd door 42dpi op 15-11-2020 22:33 ]

• Rick58
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-10-2023
ik heb een soortgelijk probleem qua isolatie als kipragout en Aerogel zou een fantastische optie voor mij zijn.
Heeft iemand (kipragout?) inmiddels al meer ervaring met Aerogel uit China en USA?

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-11 14:31
Ik heb net 30m2 binnen uit China, dekens van 1 cm dik.

Geen idee wat er precies in zit, ze noemen het Aerogel dekens, en heb wel eentje gekozen die in ieder geval gemaakt is met silicium, niet met glasfiber.

Het zou 2x beter moeten isoleren dan glas/steenwol, u 0,017 of iets dergelijks. Ik ben van plan dat nog een keer te meten ten opzichte van glaswol door beiden op een infraroodpaneel te leggen en te kijken hoe warm beiden aan de bovenkant zijn.

Als iemand een paar stukken nodig heeft kan je een DM sturen

• kipragout
Degene die ik uiteindelijk had was makkelijk te verwerken, maar niet fijn. Het prikte behoorlijk.

• wimbabwe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-04 23:26
Hoi wat is de uiteindelijke ervaring met de aerogel uit China? Ik zit er namelijk ook over na te denken. Mijn bovenverdieping heeft namelijk een stuk enkelsteensese muur waar allemaal leidingen zitten met knelfittingen en een radiator. Muur is maar 1 meter hoog. aerogel zou daarom wel ideaal zijn. Scheelt veel gedoe met verbouwen van leidingen en dergelijke. Is het echt veel beter dan pir of kooltherm?

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

wimbabwe schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 00:58:
Is het echt veel beter dan pir of kooltherm?
Die dekens niet nee, anders zouden ze wel meer gebruikt worden met hoe goedkoop ze zijn.

Echte aerogel zou dat wel zijn, maar dat heeft weinig met dit topic te maken.

• wimbabwe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-04 23:26
oke dj1981 heeft het over een isolatiewaarde van 0,017 van zijn bestelling. als dat klopt is dat best goed. kooltherm heeft 0,020 als goed is.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:41
Ik Google-de laatst naar een 'niet vloeibare of niet plastische 'gepetrificeerde' vorm van (xxx) gel isolatie: resultaat: Rockwool

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-11 14:31
Oon schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 01:07:
[...]

Die dekens niet nee, anders zouden ze wel meer gebruikt worden met hoe goedkoop ze zijn.

Echte aerogel zou dat wel zijn, maar dat heeft weinig met dit topic te maken.
Ten eerste zijn die dekens niet goedkoop. Met ongeveer 35 euro per vierkante meter is het ongeveer 15 keer zo duur als PIR of Resol (Kooltherm etc), terwijl het ongeveer net zo goed, of misschien een fractie beter, isoleert.
Dus mijn bedoeling is om ze alleen te gebruiken op plekken waar je a) geen harde isolatiematerialen kwijt kunt, en b) geen ruimte hebt voor 8cm glaswol. Dus rare hoekjes bij bijvoorbeeld plafonds, wellicht bij wat leidingwerk etcetera.

• heydarian
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 27-05-2024
dj1981 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:00:
Ik ben van plan dat nog een keer te meten ten opzichte van glaswol door beiden op een infraroodpaneel te leggen en te kijken hoe warm beiden aan de bovenkant zijn.
Hi,
Have you done this experiment? Could you please share the result?

THanks
Pagina: 1