Welke type omvormer voor oost-west met zuid set opstelling?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:25
Beste Tweakers,

Na wat uitzoekwerk heb ik het idee opgepakt om op mijn garage platdak PV panelen te gaan leggen.
Het schuine dak van het woonhuis is me toch wat te hoog om dit zelf te doen. Het garagedak lijkt me daarom nog prima zelf te doen en daarmee op de montagekosten te besparen.
Het effectieve dakoppervlak om panelen te plaatsen is ca. 9,90 meter lengte x 3,40 breedte.
Om de panelen op een platdak netjes te monteren is mijn keuze gevallen op het Flatfix fusion systeem. Het idee is om met behulp van een oost-west opstelling, aangevuld met een zuid opstelling de maximale breedte van het dak te benutten.

Een Flatfix fusion Oost-west set is 2,10 meter breed en Zuid set is 1,20 breed. Totale breedte zou dan volgens mij uitkomen op 3,30 meter? Wellicht kan iemand met een vergelijkbare opstelling dit bevestigen? Het zou dan net moeten kunnen om er 3 rijen van 5 panelen op te leggen.
Totaal 15 stuks á 325w = 4875 watt.

Dit zou betekenen dat er dan 10x panelen op Zuidwest komen te liggen en 5x panelen op Noordoost.
Een van onderstaande panelen had ik op het oog.
JA Solar 325Wp of Trina 325wp TSM-325

Zuidwest: 10 stuks x 325w x 0,95 efficiency = 3087 watt
Noordoost: 5 stuks x 325w x 0,8 efficiency = 1300 watt
Totaal: ca. 4387 watt. Hiermee zou het energie al grotendeels worden afgedekt.

Het probleem waar ik nu tegenaan loop is de bijpassende omvormer.
Welke type omvormer of omvormers zouden dan het beste volstaan? Zou eentje eventueel voldoende zijn of twee kleinere beter. Er zit een krachtgroep in de garage, dus op 3 fasen terug leveren zou wel mooi zijn. Geen UTP aansluiting aanwezig dus extra wifi module is een must.

Rekening houdend met de scheve verhouding in panelen 10 : 5, en eventuele lage opstartspanning van de 5 panelen op noordoost, zag ik de bomen door het bos niet meer welke keuze te maken? Ik laat me graag adviseren op dit mooie forum.
Is bovenstaande configuratie het maximale wat ik eruit zou kunnen halen of is er nog een beter alternatief.

Alvast dank voor de reacties.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Kingsolo schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 19:42:
Beste Tweakers,

Na wat uitzoekwerk heb ik het idee opgepakt om op mijn garage platdak PV panelen te gaan leggen.
Het schuine dak van het woonhuis is me toch wat te hoog om dit zelf te doen. Het garagedak lijkt me daarom nog prima zelf te doen en daarmee op de montagekosten te besparen.
Het effectieve dakoppervlak om panelen te plaatsen is ca. 9,90 meter lengte x 3,40 breedte.
Om de panelen op een platdak netjes te monteren is mijn keuze gevallen op het Flatfix fusion systeem. Het idee is om met behulp van een oost-west opstelling, aangevuld met een zuid opstelling de maximale breedte van het dak te benutten.

Een Flatfix fusion Oost-west set is 2,10 meter breed en Zuid set is 1,20 breed. Totale breedte zou dan volgens mij uitkomen op 3,30 meter? Wellicht kan iemand met een vergelijkbare opstelling dit bevestigen? Het zou dan net moeten kunnen om er 3 rijen van 5 panelen op te leggen.
Totaal 15 stuks á 325w = 4875 watt.

Dit zou betekenen dat er dan 10x panelen op Zuidwest komen te liggen en 5x panelen op Noordoost.
Een van onderstaande panelen had ik op het oog.
JA Solar 325Wp of Trina 325wp TSM-325

Zuidwest: 10 stuks x 325w x 0,95 efficiency = 3087 watt
Noordoost: 5 stuks x 325w x 0,8 efficiency = 1300 watt
Totaal: ca. 4387 watt. Hiermee zou het energie al grotendeels worden afgedekt.

Het probleem waar ik nu tegenaan loop is de bijpassende omvormer.
Welke type omvormer of omvormers zouden dan het beste volstaan? Zou eentje eventueel voldoende zijn of twee kleinere beter. Er zit een krachtgroep in de garage, dus op 3 fasen terug leveren zou wel mooi zijn. Geen UTP aansluiting aanwezig dus extra wifi module is een must.

Rekening houdend met de scheve verhouding in panelen 10 : 5, en eventuele lage opstartspanning van de 5 panelen op noordoost, zag ik de bomen door het bos niet meer welke keuze te maken? Ik laat me graag adviseren op dit mooie forum.
Is bovenstaande configuratie het maximale wat ik eruit zou kunnen halen of is er nog een beter alternatief.

Alvast dank voor de reacties.
Waarom allemaal zo moeilijk?
Twee panelen in portrait is 3.20 breed, en dan 9 naast elkaar. Dus totaal 2×9 oost west. Iedere omvormer kan met string van 9 overweg.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-10 07:56
Staat de garage helemaal vrij? Krijg je geen schaduw op 1 kant?
Je zou ook 9 grote panelen in portrait kunnen doen op zuid.
https://www.budget-solar.nl/longi-445wp-perc.html

Dan zit je al op 4005 Wp. Kan op een 3.6 kw omvormer.

[ Voor 6% gewijzigd door lothar op 14-11-2020 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:46
Ben bang dat in de winter je zuid set je oost-west set afdekt (het dichtsbijzijnde paneel toch).
Dan gaat dat rendement hard achteruit.
En zoals gezegd een set met 5, probeer het te vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Past zoiets niet? https://solargarant.nl/mo...15-panelen-5x3-landscape/
(met in achtneming van de regels)

15 panelen kan gewoon op een 3-fase omvormer in 1 string.

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-11-2020 20:55 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingsolo
reneeke1970 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:07:
[...]

Waarom allemaal zo moeilijk?
Twee panelen in portrait is 3.20 breed, en dan 9 naast elkaar. Dus totaal 2×9 oost west. Iedere omvormer kan met string van 9 overweg.
Dank voor de reactie. Tja wat is moeilijk. Het kan altijd anders en beter dankzij de info van het forum.
De portrait variant had ik ook in overweging genomen, maar daar kon ik geen (clickfix fusion) montage materiaal van gevonden krijgen. En of de afmetingen dan passend zouden zijn. Maar dat moet dus wel kunnen met 3,20 breed. Portrait oost-west komt niet zoveel voor denk ik dan. Mocht je een montagesysteem weten voor deze versie, dan hoor ik dat graag. Heb dan wel mooi twee strings, 9 stuks op zuidwesten en 9 stuks op het noordoosten. Welke omvormer zou in deze setup dan verstandig zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Kingsolo schreef op zondag 15 november 2020 @ 12:29:
[...]

Dank voor de reactie. Tja wat is moeilijk. Het kan altijd anders en beter dankzij de info van het forum.
De portrait variant had ik ook in overweging genomen, maar daar kon ik geen (clickfix fusion) montage materiaal van gevonden krijgen. En of de afmetingen dan passend zouden zijn. Maar dat moet dus wel kunnen met 3,20 breed. Portrait oost-west komt niet zoveel voor denk ik dan. Mocht je een montagesysteem weten voor deze versie, dan hoor ik dat graag. Heb dan wel mooi twee strings, 9 stuks op zuidwesten en 9 stuks op het noordoosten. Welke omvormer zou in deze setup dan verstandig zijn?
Montage zelf maken misschien? Omvormer is je totale wp ×70 procent, dat is maximale gezamenlijke vermogen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:53:
Past zoiets niet? https://solargarant.nl/mo...15-panelen-5x3-landscape/
(met in achtneming van de regels)

15 panelen kan gewoon op een 3-fase omvormer in 1 string.
Dank voor de reactie. Hierop zou het idd. prima gemonteerd kunnen worden. Een compleet montagesysteem met alles op het zuidwesten gericht. Dit voor 825 euro. Wel wat aan de prijzige kant lijkt me. De hoogte is 51 cm, minus de dakrand van 17 cm zal deze ca 35 cm erboven uit gaan steken. Zou esthetisch misschien nog wel kunnen :). Kan overigens geen specifieke montage gegevens of ballast informatie over de Chicko zonneschans systeem terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Kingsolo
Maar dan heb je wel meteen de juiste Vmpp te pakken voor de 3-fase omvormer met alles in 1 string.

Het kan goedkoper:
Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen
Maar je uren kosten ook geld...

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
lothar schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:15:
Staat de garage helemaal vrij? Krijg je geen schaduw op 1 kant?
Je zou ook 9 grote panelen in portrait kunnen doen op zuid.
https://www.budget-solar.nl/longi-445wp-perc.html

Dan zit je al op 4005 Wp. Kan op een 3.6 kw omvormer.
Dank voor het meedenken. Garage staat helemaal vrij op de achterzijde van het perceel. In deze periode als de zon lager staat, zorgt het woonhuis rond 14:00 voor schaduw op het garagedak. Vanaf 15:30 pakt de zon het via de andere kant nog een beetje op. Dak van het woonhuis blijft eigenlijk op het zuidwesten meest gunstige plek. Ook de prijzen van het montage systeem zijn een stuk gunstiger. Keuzes, keuzes.... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Kingsolo schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:12:
[...]

Dank voor het meedenken. Garage staat helemaal vrij op de achterzijde van het perceel. In deze periode als de zon lager staat, zorgt het woonhuis rond 14:00 voor schaduw op het garagedak. Vanaf 15:30 pakt de zon het via de andere kant nog een beetje op. Dak van het woonhuis blijft eigenlijk op het zuidwesten meest gunstige plek. Ook de prijzen van het montage systeem zijn een stuk gunstiger. Keuzes, keuzes.... ;)
De beton voeten maken die @AUijtdehaag linkte, en dan mijn opstelling maken. Dan heb je de meeste panelen, de minste ballast, ziet er het mooiste uit, heb je de kleinste omvormer voor nodig, en als laatste heb je het voordeel van spreiding over de dag, is handig als salderen weg valt.
Succes met kiezen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
Heb er nu idd voor gekozen op 2 x 9 panelen in oost-west portret opstelling te gaan leggen. Dan is het oppervlak maximaal benut. (9 stuks op noord-oost en 9 stuks op zuid-west)
18x 330 watt. = 5940 x 0,75 = 4445 watt.

De vraag is nu of ik 2x 1fase omvormer (zuidwest en noordoost apart op kleine omvormer) of 1x 3 fase omvormer ga kiezen. Twee kleinere zijn tevens goedkoper als een grotere.

Gezien ik in het voorjaar wellicht ook nog op de woning 12 stuks wil (laten) leggen, zou ik daarvoor ook nog een 1 fase omvormer willen gebruiken. Afstand is te groot om iets te kunnen combineren met de garage.

Dan kan ik alsnog op alle 3 de fasen terug leveren (wel ieder met een eigen omvormer). Ben bang dat als ik nu meteen voor een 3 fase (garage) zou kiezen en daarbij alsnog op 1 fase extra (woning) wil terug leveren het een beetje teveel wordt in de meterkast. Tevens is het ook de hogere opstartspanning voor een 3 fase die me weerhoud.9 stuks x33 Vmpp per mpp tracker is ook minimaal, of alle 18 op een mmp tracker. 18x 33Vmpp.

Iemand wellicht nog advies in deze? Hoor het graag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kingsolo
Update.

De 18 stuks JA Solar JAM60S-10-345 zonnepanelen zijn inmiddels gelegd.
Heb hiervoor het Van der Valk Pro+ 2 Rijen van 1 dakje Oost/West Opstelling portrait gebruikt.
Het montageframe heb ik zelf wat aangepast zodat het op de breedte van mijn platdak kon en de panelen pasten. Uiteindelijk heb ik gekozen twee kleine omvormers te gebruiken. Eentje voor de 9 panelen op Noord-Oost en eentje voor de 9 panelen op Zuid-west, zodat er op 2 fasen terug geleverd wordt. Onderstaand enkele foto's ter inspiratie.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/w3BmxQ8.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/m2xx03v.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uaG8plw.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oHHuc76.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xk0i14a.jpg

Kosten: Bijna 4200 euro (incl BTW) voor 6120 watt. = Ca. 0,67

Opmerking: Gezien er direct achter mijn garage een straatlantaarn staat, blijkt dat de Noord-Oost set ook gedurende de nacht energie op blijft wekken. Niet veel maar toch.

[ Voor 4% gewijzigd door Kingsolo op 28-01-2021 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:58
Opmerking: Gezien er direct achter mijn garage een straatlantaarn staat, blijkt dat de Noord-Oost set ook gedurende de nacht energie op blijft wekken. Niet veel maar toch.
Heb je hier meer details over? Afstand tot de lantaarnpaal en grafiekje van de hoeveelheid opwekking.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingsolo
busscherski schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:41:
[...]

Heb je hier meer details over? Afstand tot de lantaarnpaal en grafiekje van de hoeveelheid opwekking.
Op de eerste foto kun je de groene paal nog zien. Afstand is kleine 1 meter van mijn dakrand. Het is geen grote hoge lantaarn, maar zo'n lage kleine versie. Omvormer loopt op ca. 75-85 watt heel de nacht door. Echt minimaal dus. Zie grafiekje.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KWwyBQ8.jpg

De Zuid-west set krijgt te weinig en schakelt wel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Leuk man! 75 W vind ik veel en telt op jaarbasis nog flink aan hoor. Daarnaast is dit na afschaffen salderingsregeling super want die 75 W maak je doorgaans meteen op dus die blijft altijd minstens 0.22 euro / kWh waard.
Online las ik ergens dat lantaarnpalen ongeveer 4150 uur per jaar aan staan (gemiddeld 11.4 uur per dag).
Al met al is dat toch 311 kWh / jaar. Ongeveer zoveel als 1 paneel jaarlijks opwekt.

Maar ik vind 75 W wel erg veel, de zonnepanelen zullen neem ik aan toch niet meer dan 10% van het licht van die lantaarnpaal opvangen? En met een rendement van 20% erbij zou dat betekenen dat de lantaarnpaal (75W/0.1)/0.2=3750 W uitstraalt (en dat geloof ik niet)
Ik vraag me wel of of je omvormer lage vermogens nauwkeurig registreert. Als je een slimme meter hebt, kun je een keer snachts alle groepen uit doen behalve de omvormer en kijken of het vermogen op de slimme meter overeenkomt met wat de omvormer aangeeft?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-10 14:53

Gerco-M

mijn tornado res.

Kingsolo schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:17:
Update.

De 19 stuks JA Solar JAM60S-10-345 zonnepanelen zijn inmiddels gelegd.
Heb hiervoor het Van der Valk Pro+ 2 Rijen van 1 dakje Oost/West Opstelling portrait gebruikt.
Het montageframe heb ik zelf wat aangepast zodat het op de breedte van mijn platdak kon en de panelen pasten. Uiteindelijk heb ik gekozen twee kleine omvormers te gebruiken. Eentje voor de 9 panelen op Noord-Oost en eentje voor de 9 panelen op Zuid-west, zodat er op 2 fasen terug geleverd wordt. Onderstaand enkele foto's ter inspiratie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heel mooi! Ziet er netjes en efficient uit allemaal.
Je hebt 19 panelen totaal, en 9 op NO en 9 op ZW. Waar is dat ene paneel dan?

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
Gerco-M schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:04:
[...]

Heel mooi! Ziet er netjes en efficient uit allemaal.
Je hebt 19 panelen totaal, en 9 op NO en 9 op ZW. Waar is dat ene paneel dan?
Typefout. 2 x 9 stuks. Scherp gezien. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingsolo
busscherski schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:37:
Leuk man! 75 W vind ik veel en telt op jaarbasis nog flink aan hoor. Daarnaast is dit na afschaffen salderingsregeling super want die 75 W maak je doorgaans meteen op dus die blijft altijd minstens 0.22 euro / kWh waard.
Online las ik ergens dat lantaarnpalen ongeveer 4150 uur per jaar aan staan (gemiddeld 11.4 uur per dag).
Al met al is dat toch 311 kWh / jaar. Ongeveer zoveel als 1 paneel jaarlijks opwekt.

Maar ik vind 75 W wel erg veel, de zonnepanelen zullen neem ik aan toch niet meer dan 10% van het licht van die lantaarnpaal opvangen? En met een rendement van 20% erbij zou dat betekenen dat de lantaarnpaal (75W/0.1)/0.2=3750 W uitstraalt (en dat geloof ik niet)
Ik vraag me wel of of je omvormer lage vermogens nauwkeurig registreert. Als je een slimme meter hebt, kun je een keer snachts alle groepen uit doen behalve de omvormer en kijken of het vermogen op de slimme meter overeenkomt met wat de omvormer aangeeft?
Kan dat nog eens proberen idd. Thx. Omvormer valt niet uit. Dus de opstartspanning blijft dus voldoende. Volgens monitoring is de spanning nu 91,1v/0,2A. Vermogen nu 0,061kW. AC voltage 230,1V/0,5A.
Vangt wel veel meer licht dan 10% in mijn beleving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Kingsolo schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:19:
[...]

Kan dat nog eens proberen idd. Thx. Omvormer valt niet uit. Dus de opstartspanning blijft dus voldoende. Volgens monitoring is de spanning nu 91,1v/0,2A. Vermogen nu 0,061kW. AC voltage 230,1V/0,5A.
Ook al is het 10x minder, dan nog is het erg mooi meegenomen :). En super interessant voor ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:02

Termy

valt er nog wat te fragge?

Heb je een slimme meter of andere manier dan de omvormer zelf om te bevestigen dat je echt opwekking hebt? Ik vind het nl ook bijzonder onwaarschijnlijk dat er genoeg vermogen van die lamp komt om wat op te wekken.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
Kingsolo schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:19:
[...]

dit effect zie je wel eens vaker, maar of het echt iets is wat oplevert dat is lastig te zeggen.
de meting van de omvormer die is altijd genormaliseerd net zo als je naar de display kijkt. (zie je goed als je zonder de "standaard" software er naar kijkt, dat ziet er heel anders uit wat je dan binnen krijgt. ;) )
en dan lijkt het soms dat er nog vermogen uit de omvormer komt, maar is dat niet zo.

probeer deze stap even: in de avond even de stroom van de omvormer afhalen(groep in meterkast) voor een aantal seconde.
(dan gaat die uit) en dan de stroom er weer op zetten.
gaat dan de omvormer weer aan, dan heb je iets waar mee je iets kunt doen, blijft hij uit dan is het niet interessant. ;)

@busscherski en @Termy
als je meer wil weten over dit soort dingen, dan check eens organische zonnecellen. ;)
die werken redelijk op maan licht en nog meer op kunst licht.
best lachen om dat eens uit te zoeken, maar hellaas dat soort panelen ben ik nog niet stabiel tegen gekomen.
conrad heeft ze wel een tijdje verkocht, allen dat type kon maar 2 jaar tegen gewoon dag licht en dan waren ze wel kapot. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 28-01-2021 13:44 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@migjes
Ik ben niet zo'n trendsetter, wacht liever tot het iets meer mainstream is.

Overigens log ik een paar 66 kW omvormers die aangeven tot ver na zonsondergang een klein beetje te produceren.
Ik heb nog niet gecontroleerd of dat ook echt zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
migjes schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:39:
[...]

dit effect zie je wel eens vaker, maar of het echt iets is wat oplevert dat is lastig te zeggen.
de meting van de omvormer die is altijd genormaliseerd net zo als je naar de display kijkt. (zie je goed als je zonder de "standaard" software er naar kijkt, dat ziet er heel anders uit wat je dan binnen krijgt. ;) )
en dan lijkt het soms dat er nog vermogen uit de omvormer komt, maar is dat niet zo.

probeer deze stap even: in de avond even de stroom van de omvormer afhalen(groep in meterkast) voor een aantal seconde.
(dan gaat die uit) en dan de stroom er weer op zetten.
gaat dan de omvormer weer aan, dan heb je iets waar mee je iets kunt doen, blijft hij uit dan is het niet interessant. ;)
Je hebt inderdaad gelijk. Na het afschakelen gaat de omvormer helaas niet meer terug aan. Het vreemde is wel dat via de online app het nog wel blijft doorlopen? Na een check in de garage was de omvormer wel definitief uit. 8)7.
Morgenavond nog maar eens kijken of er dan überhaupt nog wat uitkomt op de slimme meter.
-T1 en -T2 lopen in elk geval beide op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Kingsolo schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:17:
Update.

De 18 stuks JA Solar JAM60S-10-345 zonnepanelen zijn inmiddels gelegd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En nu kan iedereen je wifi netwerk op door je wachtwoord uit de GoodWE's te halen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
Kingsolo schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:40:
[...]

Je hebt inderdaad gelijk. Na het afschakelen gaat de omvormer helaas niet meer terug aan. Het vreemde is wel dat via de online app het nog wel blijft doorlopen? Na een check in de garage was de omvormer wel definitief uit. 8)7.
Morgenavond nog maar eens kijken of er dan überhaupt nog wat uitkomt op de slimme meter.
-T1 en -T2 lopen in elk geval beide op.
oke, duidelijk.
(en ook niet vreemd, een flinke lantaarn heeft 400W lamp, daar vang je maar 10% van op.
en de panelen kunnen daar van maar 20% omzetten, en het soort licht is vaak niet het juiste spectrum, dus nog minder.
met normale panelen hou je geen k... over. ;) )

ben bang dat het een fout in de firmware is of een instellings-fout.
dus hou het even in de gaten zodat de omvormer niet onnodig slijt. ;)

slimme meter, tja was die maar echt slim, helaas.
het grootste probleem is eigenlijk: je sluit de panelen/omvormer achter de meter aan.
dus gebruikt je huis een 100W en levert de omvormer een 100W, dan ziet de meter 0W.
de stroom gaat dan rechtstreeks naar het gebruikende apparaat en word niet gemeten. ;)
busscherski schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 18:25:
@migjes
Ik ben niet zo'n trendsetter, wacht liever tot het iets meer mainstream is.

Overigens log ik een paar 66 kW omvormers die aangeven tot ver na zonsondergang een klein beetje te produceren.
Ik heb nog niet gecontroleerd of dat ook echt zo is.
je kunt ook beter nog maar wachten, dit soort organische cellen kunnen slecht tegen UV licht.
je moet er een soort van zonnebril voor hangen om ze enigszins in orde te laten blijven.

je ziet wel vaker dat omvormers nog best door blijven produceren na zon's ondergang.
zolang er nog zon licht boven op de atmosfeer schijnt reflecteert het daar altijd nog een beetje.
je hebt best wel vreemde effecten met de zon.
zo heb je als de zon onder gaat in de zee, dat dan net nadat hij onder is er nog een zon aan de hemel verschijnt voor een paar minuten. etc etc...
allemaal verklaarbaar met veel modellen, maar voor zonnepanelen allemaal maar marginaal. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:02

Termy

valt er nog wat te fragge?

migjes schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:39:

@busscherski en @Termy
als je meer wil weten over dit soort dingen, dan check eens organische zonnecellen. ;)
die werken redelijk op maan licht en nog meer op kunst licht.
best lachen om dat eens uit te zoeken, maar hellaas dat soort panelen ben ik nog niet stabiel tegen gekomen.
conrad heeft ze wel een tijdje verkocht, allen dat type kon maar 2 jaar tegen gewoon dag licht en dan waren ze wel kapot. ;)
Oh ik twijfel er niet aan dat je kan opwekken met heel weinig licht, maar niet zoveel. Je kunt niet meer opwekken dan de energie die er op valt. Physics says no :P.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Pagina: 1