Oude build zoekt nieuwe grafische kaart (en mogelijks meer)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingJames23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-08 13:17
Dag iedereen,

Ik heb enkele jaren geleden een pc samengesteld, met behulp van een vriend - lees ik keek toe. Ik zou hem graag upgraden maar ik weet niet of dit mogelijk is. De bedoeling is om 1440p te gamen op high fps. Ik zoek in eerste instantie naar een grafische kaart die dit vlot aankan. Ik kom al snel terecht bij de rtx 3070 & rtx 3080. Mijn voorkeur gaat uit naar de 3080, tenzij hij niet compatibel zou zijn met mijn build. Dan schakel ik over naar de rtx 3070 door het budget dat ik nu wil spenderen.

De huidge build:

Behuizing: nzxt s340
moederbord: z170 pro gaming
processor: i6700k
grafische kaart: gtx 1070
geheugen: corsair ddr3 16gb

Mocht het zo zijn dat ik mijn moederbord zou moeten vervangen zal ik ook de processor moeten upgraden veronderstel ik? Mijn hoofdvraag blijft evenwel of de rtx 3080 compatibel is, en indien zo, is er veel verlies op de performance omdat ik nog een 'oude' build heb?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@KingJames23 RTX 3070 is ongeveer te vergelijken met RTX2080TI, en die is te krachtig voor je 6700K.
Ik zou wachten op de RTX3060(TI) of je hele set upgraden.
Je huidige voeding is ook van belang(merk en type) pricewatch: Cooler Master GM G550M hier zitten niet de juiste aansluitmogelijkheden op

[ Voor 29% gewijzigd door Hackus op 14-11-2020 18:02 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingJames23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-08 13:17
Oké, daar was ik al bang voor.. Voldoet mijn behuizing wel nog voor de nieuwe onderdelen die ik nodig zou hebben?

De upgrade zou dan als volgt zijn:

i10900
Asus PRIME Z490-A
Gigabyte GeForce RTX 3070 VISION OC 8G
Corsair RM750 80 Plus Gold
Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

i7-10700(F) voldoet al prima. zonde om meer uit te geven aan i9-10900

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
aangezien je van plan bent om in 1440p te gaan gamen en de cpu op deze resolutie veel minder van belang is voldoet een AMD Ryzen 3600x en een simpel B450 bordje. door deze besparing kun je een 3080 kopen.

Edit: doordat de nieuwe cpu's op hetzelfde moederbord werken kun je bij AMD later indien nodig nog een flinke upgrade doen zonder het bord te moeten wisselen.

[ Voor 43% gewijzigd door schumi1986 op 14-11-2020 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Voor je je moederbord/cpu/ram gaat vervangen moet je eerst bij jezelf afvragen of dat wel nodig is. Een 6700k is nog steeds een heel capabele cpu voor gaming.

Waar Hackus volgens mij meer op doelt is dat je 6700k op 1440p de 3080/3070 soms niet snel genoeg kan voeden in huidige games om de grafische kaart maximaal te benutten (de beruchte "bottleneck" waar zoveel mensen onnodig bang voor zijn). Die bottleneck verschilt van spel tot spel en is nogal afhankelijk van de settings die je gebruikt.

Wat belangrijker is:
- in welke games heb je nu minder performance dan je wil en ligt dat meer aan de CPU dan aan de GPU?
- wat voor voeding heb je nu (de 3080 vooral is nogal een energieslurper)
- wat vind je "high fps"? Wat voor monitor heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Ik sluit me aan bij wat GromuhlDjun hierboven schrijft. Het is ook belangrijk om te weten dat er hoe dan ook altijd ergens in je systeem een bottleneck zal zitten (hetzij je CPU, hetzij je GPU). De vraag is naar mijn mening hoeveel belang je hecht aan het aantal FPS dat je als gevolg van je bottleneck gaat "missen" en of dat een investering rechtvaardigt van ettelijke honderden euro's voor een nieuw mobo, CPU en RAM geheugen.

De video van HardwareCanucks hieronder test de performance van een RTX3070 op een oudere processor als de i7-7700K die goeddeels met jouw processor is te vergelijken. Dat zal je een idee geven van hoeveel FPS je misloopt t.o.v. een nieuwere processor. YouTube: RTX 3070 Performance Review & Benchmarks - With a 7700K!

Ik heb zelf ook een i7-6700K en ben me ook aan het oriënteren op een RTX3070 (hoewel een RTX 3060Ti of een toekomstige RX6700XT ook op mijn lijstje staan). Persoonlijk peins ik er niet over om mijn processor, mobo en ram weer allemaal te gaan upgraden, maar dat zijn enkel mijn spreekwoordelijke "two cents".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Hackus schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 18:01:
@KingJames23
Je huidige voeding is ook van belang(merk en type) pricewatch: Cooler Master GM G550M hier zitten niet de juiste aansluitmogelijkheden op
Die CM GM 550M heeft twee 6+2 pins PCI-E aansluitingen. Waarom werkt dat niet op een RTX3070? Die laatste heeft toch 2x 8 (6+2) pins?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

choogen schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:37:
[...]

Die CM GM 550M heeft twee 6+2 pins PCI-E aansluitingen. Waarom werkt dat niet op een RTX3070? Die laatste heeft toch 2x 8 (6+2) pins?
Omdat het van 1 kabel komt, en alles op single rail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Hackus schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:01:
[...]

Omdat het van 1 kabel komt, en alles op single rail.
Dank voor je reactie. Ik begrijp echter niet waarom je het hebt over één kabel. Wanneer ik de RTX 3070 aansluit via twee 8 pins (6+2) dan lopen er toch twee aparte kabels van de PSU naar de GPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zelf ervaring met 7700k op 5GHz en 2080s
6700k is minder en rtx3070 is krachtiger dan 2080s. Daarom past een 3060(ti) beter bij een 6700K. Bij een systeem wat meer vermogen vraagt, past beter een zwaardere voeding, en sluit je de 3070,80, met losse pcie kabels aan.liefst op aparte vga rail.
25A of meer.

Pagina: 1