Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hofk20426
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-06-2021
Beste lezer,

Ik heb de volgende spullen die gekoppeld zijn, waar mijn vraag over gaat:

Glasvezel 500 mbit/s
Xperia Box
Linksys e4200
Ubiquity Edgerouter X
Netgear gs108peV3 Prosafe

Ik heb een absurd lage snelheid van mijn bedraad internet, waarvan ik niet zie waar de oorzaak kan liggen. Wifi werkt zoals het zou moeten zijn, dus daar heb ik geen vraag over.

Mijn bedraad internet is op de plek waar ik wil werken slechts 18 mbit/s terwijl ik een abonnement heb van 500 mbit/s. Voor mijn testen, heb ik gebruik gemaakt van eenzelfde laptop. Deze haalt bedraad max 60 mbit/s, maar over 3 maanden krijg ik een landere aptop, waardoor ik verwacht een hoger resultaat te krijgen.

Ik heb mijn linksys e-4200 op mijn KPN Experia router aangesloten en haal tussen de 50-60 mbit/s.

Vanuit mijn studeerkamer, sluit ik mijn Ubiquity edgerouter aan op de Linksys e4200. Vanuit deze router haalt de laptop 30 mbit/s.

Omdat ik veilig wil werken, heb ik een Netgear GS108PEV3 Prosafe aangesloten op de Ubiquity edgerouter. Ik werk op deze Netgear in Vlans. Op alle poorten in deze switch haal ik stabiel 18 mbit/s.

Op deze Netgear heb ik ook een desktop aangesloten. Ook deze haalt stabiel 18 mbit/s.

De Netgear en Ubiquity zijn beiden nog geen maand oud, dus het is geen verouderde apparatuur. De kabels zijn gloednieuw en cat6.

Is er een mogelijkheid dat er instellingen op deze apparatuur (Ubiquity / Netgear) ingesteld staan die deze vertraging kunnen veroorzaken? Hebben jullie enig idee waar ik zou kunnen zoeken?

Beste antwoord (via Hofk20426 op 14-11-2020 21:06)

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:00
Dat gaf ik eerder ook al aan inderdaad maar leek me niet relevant voor de snelheid ;)

Zal geen DOA zijn puur instellingen, bv hardware acceleratie die uitstaat, of Qos of iets dergelijks.

Waarvoor heb je layer-3 nodig volgens jou?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Waarom heb je 3 routers in je setup... Andere router achter de experiabox kan ik zeker begrijpen, maar waarom de 3e?
Deze haalt bedraad max 60 mbit/s, maar over 3 maanden krijg ik een landere aptop, waardoor ik verwacht een hoger resultaat te krijgen.
Op deze manier kun je dus eigenlijk niet betrouwbaar testen. Ik neem aan dat je experiabox het begin van het hele zooitje is, dus je wil zeker weten of daar een acceptabele snelheid uit komt. Test daarnaast ook even de kabels los op je experiabox, weet je zeker dat die goed zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hofk20426
Ik snap je vraag. Ik dacht, toen ik het netwerk een paar jaar geleden in mijn nieuwbouwhuis aanlegde, internet over 220 te gaan gebruiken om het frezen in de muur te voorkomen. Dat werkte goed genoeg, maar nu ik sinds corona thuis werk, ben ik voornamelijk aan het videobellen. Dat loopt niet lekker (camera loopt steeds vast, omdat ik aan de top van de Devolo zat), dus ik heb de Devolo spullen eraf gehaald. Ook dat vond ik al bijzonder, omdat ik de 1200+ variant heb.

Ik heb het nu met een omweg aangesloten. maar door Devolo apparatuur weg te halen, mis ik wifi in huis. Dat heeft de Linksys e4200 gelukkig wel en heb deze op een tactische manier in mijn huis gezet. de setup vind ik niet gebruiksvriendelijk.

Of dat een volledig plausibele reden is kan ik je niet vertellen, maar het is wel de reden.

Ik heb overigens de laptop direct op de Experia aangesloten en kan kom ik bedraad rond de 60-70 mbit/s uit. Ik vermoed dat dat hoger zou kunnen zijn, omdat ik vermoed dat de laptop eea beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
Los dat het mij niet wenselijk lijkt om zoveel verschillende routers achter elkaar te plaatsen (gebruik dan gewoon een switch als je de aansluitingen nodig hebt), moet het bij het eerste punt al goed zijn.

Dus bedraad aangesloten op de experiabox.

Hier haal je rond de 60mbit, hoe meet je dit?
Je vergist je niet toevalig met mbit en MB/s? aangezien 500mbit rond de 60MB/s is?
Je laptop heeft wel een gigabit netwerk kaart neem ik aan? en geeft hij ook netjes 1GB aan?

Op moment dat je bedraad op de experia test haal dan de andere apparatuur er even af. Niet dat je ook nog meerdere dhcp servers hebt draaien en het verkeer rond gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door KernelPanic op 14-11-2020 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:18
@Hofk20426 Dat die Devolo niet optimaal werkt kan allerlei mogelijkheden hebben.
Zie ook productreview: Devolo dLAN 1200+ Starter Kit (NL) Wit review door DonJunior
Daar heb ik uitgebreid getest hoe en waarom je welke snelheden kan halen. Grote kans dat je over verschillende groepen (meterkast) aan het werken bent geweest. Dan ga je de gewenste snelheid inderdaad niet halen.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hofk20426
@DonJunior Duidelijke review. Ik ben dus gelukkig niet de enige die het zo op wou lossen. Dank voor de link naar de review!

@KernelPanic Ik ga vanavond of morgen even de router verplaatsen. kijken of dat helpt. Het is iig het proberen waard! Ik laat het weten als ik resultaat heb.

Ik hoor niemand iets roepen over instellingen in een router/switch die de vertraging kan veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
Wat wil je verplaatsen en waarheen?

Gewoon de laptop aan de experiabox aansluiten en de andere apparatuur er even afhalen. Dan hoef je niets te verplaatsen lijkt me?

Verder:
Hier haal je rond de 60mbit, hoe meet je dit?
Je vergist je niet toevalig met mbit en MB/s? aangezien 500mbit rond de 60MB/s is?
Je laptop heeft wel een gigabit netwerk kaart neem ik aan? en geeft hij ook netjes 1GB aan?

Los van je snelheid verhaal zie ik ook niet in waarom je door de Netgear GS108PEV3 Prosafe "veiliger" zou werken aangezien het gewoon een managed switch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hofk20426
@KernelPanic Ik wil evt om te proberen de Linksys er even tussenuit halen. scheelt een router.

Ik heb via speedtest.net gemeten. Het is idd een 1GB-kaart die dat ook netjes aangeeft. Ik had dat al gecheckt, omdat ik zag dat het daar vaak mis ging.

Ik werk met Vlans. Dat bedoel ik met veiliger werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
Gewoon even rechtstreeks op de experia, alle andere kabels eraf halen easy peasy.

Een instelling op de experiabox zal dit niet voorzaken aangezien je daar vrijwel niets op kan wijzigen. en als je het zo test als bovenstaand sluit je daarmee de andere apparaten uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Hofk20426 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 17:40:
Wifi werkt zoals het zou moeten zijn, dus daar heb ik geen vraag over.
Wat voor resultaten behaal je via WiFi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hofk20426
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYPHK4XeqP8m6mpXgvjRJQv7g1c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2IqfHWtZSKcN5QAXPD6DmgrP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDDogcj6FtDcPI5Czu6gPjeXXq8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7BUqwsx9KTNZarddqYVKZKmh.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwbbMgMd3jtykh7EgUAdTsKT-HM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Rghg5sjbZ7uBWZEt5czMvnLa.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8QQ7GQ3k6sBoZBjZqpvXVMEyDo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IZgKEvkKkKbBXt8iOPe6OGnC.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hofk20426
@KernelPanic Ik heb de metingen bijgevoegd. Het gaat goed, tot de studeerkamer waar de Edgerouter en de Netgear staan.

@eric.1 Ik heb geen issues met wifi. Dat werkt conform contract isp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
Kijk mooi, dat ziet er redelijk goed uit.

Op moment dat je de laptop aansluit op de kabel die in de studeerkamer uitkomt aansluit hoe is het dan?
Dus voor de edgerouter en de netgear? Puur om die kabel ook even uit te sluiten?

Hierna kunnen we even naar die edgerouter of netgear kijken.

[ Voor 22% gewijzigd door KernelPanic op 14-11-2020 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hofk20426
De een na laatste meting (243.72) is van de linksys. vanuit daar gaat hij naar de edgerouter in de studeerkamer. Vervolgens krijg je de lage meting. De meting is gedaan op de Netgear, maar meting op Edgerouter en Netgear scheelt nauwelijks iets. hij blijft stabiel op de 18.18,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
Het zal dan vrijwel zeker de edgerouter zijn, waar gebruik je die voor?

Als je puur vlans toepast dat kan je ook op de netgear doen (op die netgear kan je maar weinig fout doen). Dan zou het een goede optie zijn om de edgerouter er tussenuit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:00
Je hebt veel te veel routers in je netwerk. Het beste is om maar 1 router in je netwerk te hebben, voor de rest heb je alleen switches en access points nodig.

Je zou kunnen proberen om de router functionaliteit van alle extra routers uit te zetten.

Als je de experiabox niet als router wilt dan haal je die er tussenuit. Als het goed is kun je op je glasvezel aansluitpunt rechtstreeks een netwerkkabel steken. Je dient alleen het andere apparaat in te stellen zodat die verbinding kan maken met internet.

Je zegt ook dat je dingen veilig wilt doen met vlans maar ik betwijfel of je het wel zo hebt ingesteld dat het werkelijk veiliger is. Vlans maakt niet direct de verbinding veilig, sterker nog als je op internet zit dan is het zonder vlans waarschijnlijk net zo veilig als met vlans. Daarom denk ik ook dat je de reden van vlans gebruiken ook niet helemaal snapt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hofk20426
Ik heb die Edgerouter 2 weken geleden juist vanwege de Vlans gekocht. Moet ik eerlijk zeggen dat de Linksys toen niet gekoppeld was. Ik had echt een router nodig. Toen had ik binnen een dag de Vlan werkend. De Netgear is nl enkel layer 2.

Ben ik alleen benieuwd wat de edgerouter kan doen, waardoor de snelheid zo ineen stort. Ik werk liever met de edgerouter dan de Linksys. Ik wil dan morgen eerst proberen om de Linksys er tussenuit te halen.

Maar vermoed je dan dat de edgerouter een DOA is of dat er een ander probleem is? Zeker weten geen instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hofk20426
@DutchKel Dank voor je reactie. Ik begrijp wat je zegt over Vlans en ik begrijp ook dat het 'niet veiliger' is.
Ik had beter kunnen zeggen dat ik gescheiden subnets heb. Dit ivm het werk wat ik doe. Ik wil mijn zakelijk verkeer scheiden van mijn privé verkeer.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
Dat gaf ik eerder ook al aan inderdaad maar leek me niet relevant voor de snelheid ;)

Zal geen DOA zijn puur instellingen, bv hardware acceleratie die uitstaat, of Qos of iets dergelijks.

Waarvoor heb je layer-3 nodig volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:00
Hofk20426 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:10:
@DutchKel Dank voor je reactie. Ik begrijp wat je zegt over Vlans en ik begrijp ook dat het 'niet veiliger' is.
Ik had beter kunnen zeggen dat ik gescheiden subnets heb. Dit ivm het werk wat ik doe. Ik wil mijn zakelijk verkeer scheiden van mijn privé verkeer.
Dan zou ik de edgerouter gebruiken als router en de rest eruit halen en daar switches tussen plaatsen en access points. Ik weet niet wat voor aansluiting je binnen krijgt direct na de glasvezel maar mogelijk kun je ook de experiabox weg laten. Je kunt proberen de netgear en linksys als switch te gebruiken, daarvoor moet je op beide apparaten dhcp uitzetten en alleen de lan poorten gebruiken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hofk20426
Layer 3 (OSI) is de netwerklaag. die heb ik nodig om de routing van het netwerk te kunnen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hofk20426
Top Thanks! ik ga daar morgen mee aan de slag. Dat moet gaan lukken.

Ik zal dit topic op de hoogte houden of het geholpen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hofk20426
Ik kon het toch niet laten om even door te zoeken.het is opgelost! :-)

Edgerouter er tussenuit gehaald. volle snelheid.
Linksys uit het netwerk gehaald en edgerouter weer aangesloten. Probleem was er weer.

Instellingen Edgerouter nagekeken. QoS uitgezet (staat ook aan op de Netgear). Probleem opgelost.
Laatste meting was 475 mbps.

Hartelijk dank voor het meedenken. Het heeft me heel erg geholpen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
Top mooi dat het gelukt is, wel een leuk ding die edgerouter verder. Maar als je echt hoge snelheden wil halen niet teveel spannends aanzetten ;)
Pagina: 1