Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elessar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-04-2024
Foto-noob alert ;)

Ik heb nu een aantal jaar deze Lumix: DMC-TZ70 Voor vakantiekiekjes best OK, zeker bij genoeg licht. Maar ik ga zo af en toe naar Scandinavië om een paar dagen te wandelen, meestal in de herfst, vaak met bewolkt/regenachtig weer, dus weinig licht. Sinds ik een OnePlus 6 heb vind ik de foto's die ik daarmee maak eigenlijk vaak mooier dan de foto's die ik met de Lumix maak.

Ik twijfel nu of ik misschien beter een camera zonder overdreven veel zoom en met betere lichtsterkte kan kopen (bijvoorbeeld uit de Lumix LX100 of Cybershot RX100 serie?) of dat dat eigenlijk zonde is omdat ik toch meestal de auto setting gebruik en ook weinig nabewerking van foto's doe. Qua fotografie ben ik een echte casual, zo't trip naar Scandinavië gaat me ook veel meer om het in de natuur zijn dan om het maken van foto's. Maar het is wel iets wat me heel dierbaar is en ik ben altijd erg blij als ik een paar mooie foto's als aandenken heb. Ik heb door de jaren heen bijvoorbeeld in goede schoenen en kleding geïnvesteerd, dus ik vind het ook prima om te investeren in een camera waar ik nog lang plezier van ga hebben.

Dus mijn vraag is of het in mijn situatie überhaupt aan te raden is om een betere camera te kopen? En zo ja, zit ik met iets uit de LX100 of RX100 serie beter in de richting voor het maken van landschapsfoto's met weinig licht?

Foto met de TZ70:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DrzgJ1dGQkTcq42WFRZpEnw6Cg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jQT5H0Hsc8PxSUzj1AoWteEF.jpg?f=fotoalbum_large

Foto met de OnePlus6:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snfvQA71QYIYNlQ0RcRzTh9vIss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDG3bLS7CXQka1Lqhoh8cl1y.jpg?f=fotoalbum_large

Er zat zo'n tien minuten tussen. De OnePlus past waarschijnlijk allerlei trucjes toe om het beeld mooier te maken, maar ik vind het verschil toch wel groot.

Förbjuden väg är ofta hårt sliten

Beste antwoord (via elessar op 16-11-2020 09:50)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:56
Ik vind de foto's juist weer heel dicht bij elkaar liggen, met als 'grootste' verschil dat de foto van je OnePlus een stuk meer saturatie heeft. Maar dat is letterlijk 1 slider in Photoshop/Lightroom/whatever, en je hebt hetzelfde resultaat ook in foto 1.

Uiteindelijk gaat het er helemaal om wat je wilt: wil je de beste kwaliteit, en vind je nabewerking niet erg (of zelfs leuk)? Dan is een dedicated camera nog steeds de betere keuze. Wil je er zo min mogelijk werk aan hebben, dan zijn smartphones in veel gevallen de betere keuze, want die doen on-the-fly al veel nabewerking (gecombineerd met machine learning, wat ook zeker helpt).

The devil is in the details.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:56
Ik vind de foto's juist weer heel dicht bij elkaar liggen, met als 'grootste' verschil dat de foto van je OnePlus een stuk meer saturatie heeft. Maar dat is letterlijk 1 slider in Photoshop/Lightroom/whatever, en je hebt hetzelfde resultaat ook in foto 1.

Uiteindelijk gaat het er helemaal om wat je wilt: wil je de beste kwaliteit, en vind je nabewerking niet erg (of zelfs leuk)? Dan is een dedicated camera nog steeds de betere keuze. Wil je er zo min mogelijk werk aan hebben, dan zijn smartphones in veel gevallen de betere keuze, want die doen on-the-fly al veel nabewerking (gecombineerd met machine learning, wat ook zeker helpt).

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:22

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

En ga ze nu eens vergelijken op print, daar zit het echte verschil tussen. Dan komt elke telefoon er gewoon bekaaid af en zijn ook meer voor wat video/insta foto. De sensor is gewoon vele malen kleiner dan in de meeste camera's.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elessar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-04-2024
Thanks, goede tips! Ik had de foto's idd nog niet bewerkt, interessant om te zien hoe dicht ik ze dan bij elkaar kan krijgen. En om me daar meer in te gaan verdiepen, want dat heb ik nog heel weinig gedaan. Lijkt me zeker leuk. Ik ga daar mee aan de slag. Ik heb wel het idee dat naast de hogere verzadiging dat ik meer detail zie in de boomtoppen en takken bij de OnePlus-foto.

Förbjuden väg är ofta hårt sliten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Telefoons passen heel veel trucks toe waardoor het er op scherm top uitziet, maar in de print is het drama. De keuze om naar een LX100 te kijken is een goede, heb hem zelf al jaren en gebruik hem naast mijn DSLR. Als je op je camera de kleuren op Vivid of levendig set krijg je ook al een hele andere JPEG meer saturatie kleuren worden wat opgepept. Kortom lees ook eens de manual van je camera en speel met de settings.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.