Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 09:20
Ik ben aan het zoeken naar een mooie dualscreen setup als sofware developer. Ik werk voornamelijk met Linux en terminal windows. Ik maak hier ca 8 uur per dag gebruik van. Mijn budget heb ik ingeschat op 700 euro.

Momenteel heb ik dual screen 1080p @ 24" (91 PPI) @ 60 Hz.

Meer screen estate is mijn eerste doel. Daarnaast heb ik last van vermoeidheid en wil ik meer rust voor mijn ogen. In het verleden heb ik met traditionele CRT monitors veel last van hoofdpijn gehad als gevolg van de lage refresh rate.

Ik overweeg daarom dual screen 1440p @ 27" (108 PPI) met een refresh rate vanaf 120Hz. Momenteel denk ik aan de Iiyama G-Master GB2760QSU-B1. Een 27" monitor met TN paneel en 144Hz refresh rate.

Maak ik hier echter de juiste keuzes? Zo twijfel ik over:
Is het verlies aan kleurkwaliteit en contrast deze hogere refresh rate waard?
Zou ik niet meer baat hebben bij 4k op 27", vanwege de letterscherpte, op dan 60 Hz?

Er zijn diverse topics over 1440p/4k maar ik heb geen zinvol antwoord kunnen vinden wat betreft eye strain.

Mijn huidige videokaart is een Radeon R9 290/390. Als deze niet voldoet voor een nieuwe setup zal ik hier een nieuwe kaart op uitzoeken.

Gevoelsmatig blijf ik bij het merk Iiyama, maar ook hier vind ik rust voor het oog belangrijker dan fabrikant.

Bedankt voor het meedenken!

[ Voor 0% gewijzigd door Aphelion op 14-11-2020 17:06 . Reden: Contrast toegevoegd ]

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Beste antwoord (via Aphelion op 15-11-2020 19:52)

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-09 14:45

Saven

Administrator

Ik zou voor 2 keer een Dell gaan. Refresh rate is echt niet boeiend zolang je geen fanatiek gamer bent, en naar mijn mening is beeldpaneel (IPS/AH-IPS) veel belangrijker. Een VA-paneel van bijv. Samsung is ook niet absurd slecht, maar doet wel nog significant onder voor IPS.

Anyways, Dell maakt goede schermen. Vrijwel altijd met LCD-panelen van LG, dus als je wil kun je daar ook nog naar kijken. Maar: Dell kalibreert de meeste schermen 'fabriek af' en hebben vaak een wat strakkere (sobere?) vormgeving wat imo beter past bij een workstation dan die game-achtige designs van LG.

Ik zou voor minimaal 1440p resolutie gaan. Dat kan op een 25" of 27" scherm. Ga vooral NIET voor 1080p op 25" of hoger. Dan kun je de pixels op twee meter afstand nog tellen en dat is ook niet bevorderlijk voor je ogen. Check tot slot of het een beetje een recentelijk model is. Volgens mij staan er in de PW nog modellen uit 2015 tussen. Niet per definitie slecht, maar de bezels van nieuwere modellen zijn vaak wat strakker/dunner en zeker bij dual screen is dat wat fijner.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Aphelion schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 17:03:

Is het verlies aan kleurkwaliteit en contrast deze hogere refresh rate waard?
Ik denk het niet. Bij een TFT is het zo dat een lagere refreshrate veel minder effect heeft dan bij een CRT. Een CRT knippert daadwerkelijk, een TFT doet dat niet, omdat de backlight gewoon stabiel licht geeft (en zo niet dan is het een slechte TFT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphelion
Helder! Wat zou dan een degelijke minimale refresh rate zijn?

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

In het verleden heb ik met traditionele CRT monitors veel last van hoofdpijn gehad als gevolg van de lage refresh rate.
Stenen tijdperk en een ander technologie, je geeft zelf al aan:
Momenteel heb ik dual screen 1080p @ 24" (91 PPI) @ 60 Hz.
Dus je kan het al voor jezelf bepalen of je er last van hebt of niet.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphelion
GoT schreef op zondag 15 november 2020 @ 09:34:
[...]

Stenen tijdperk en een ander technologie, je geeft zelf al aan:

[...]

Dus je kan het al voor jezelf bepalen of je er last van hebt of niet.
Niet helemaal,. Ja ik heb nu snel last van vermoeide ogen. Maar ik weet nu niet of dat de refresh rate is, of bijv. brightness, contrast, of pixel scherpte. Daarom zoek ik naar ervaringen of advies van anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:38

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Refreshrate op een TFT-monitor is geen issue. Zoals eerder aangegeven, TFTs knipperen niet. 60Hz is een mooie standaard, hogere refresh is gewoonlijk meer nuttig voor gamers en grafisch design. Wat je waarschijnlijk wilt is een hogere pixeldichtheid zodat alles mooi scherp weergegeven kan worden. Dus ik zou zeggen, een combinatie van groter scherm en hogere resolutie. Hogere refreshrate is gewoon een bonusje, waar je waarschijnlijk niet teveel zal merken in een gewone kantoorsetting. Ik zou je ook een TN-paneel afraden vanwege de lagere kijkhoek en minder kleurechte kleuren, IPS is een mooie standaard hier.

Ik heb hier een stokoude Dell U2410 staan. 24", 1920x1200, IPS. Het bevalt me heel erg goed. Ik wil zelf in de nabije toekomst een grotere monitor aanschaffen zodat ik mijn ogen nog meer kan laten relaxen, 27" of 32" of zo. Daarbij wil ik dus ook graag een hogere resolutie, logisch. IPS bevalt me prima, dus dat wil ik hetzelfde houden. Waarschijnlijk dat ik ook naar een hogere refreshrate ga kijken (ik game en ik doe grafisch design). Om je zo een indruk te geven. Ik heb namelijk ook vaak last van vermoeide ogen, en de TV hiernaast (geen IPS, 32", 1920x1080) is echt niet relaxed om te lang naar te staren. Filmpjes zijn prima, maar gamen en surfen niet zo. Denk dat het paneeltype het grootste probleem is hier.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-09 14:45

Saven

Administrator

Ik zou voor 2 keer een Dell gaan. Refresh rate is echt niet boeiend zolang je geen fanatiek gamer bent, en naar mijn mening is beeldpaneel (IPS/AH-IPS) veel belangrijker. Een VA-paneel van bijv. Samsung is ook niet absurd slecht, maar doet wel nog significant onder voor IPS.

Anyways, Dell maakt goede schermen. Vrijwel altijd met LCD-panelen van LG, dus als je wil kun je daar ook nog naar kijken. Maar: Dell kalibreert de meeste schermen 'fabriek af' en hebben vaak een wat strakkere (sobere?) vormgeving wat imo beter past bij een workstation dan die game-achtige designs van LG.

Ik zou voor minimaal 1440p resolutie gaan. Dat kan op een 25" of 27" scherm. Ga vooral NIET voor 1080p op 25" of hoger. Dan kun je de pixels op twee meter afstand nog tellen en dat is ook niet bevorderlijk voor je ogen. Check tot slot of het een beetje een recentelijk model is. Volgens mij staan er in de PW nog modellen uit 2015 tussen. Niet per definitie slecht, maar de bezels van nieuwere modellen zijn vaak wat strakker/dunner en zeker bij dual screen is dat wat fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:47
Ik heb afgelopen half jaar gemerkt dat de monitor afstand ook belangrijk is voor de oog vermoeidheid. Heb een tijdje aan een bureau van 50cm thuisgewerkt, maar sinds de verhuizing weer een bureau van 1m diep. Zelfde 24 inch Fhd scherm. Heerlijk! Wereld van verschil. Nu 2x 28 inch 4K in de bestelling ter vervanging. Scaling op 125 of 150% en weer klaar voor de toekomst.

Off topic: is 4K voor 28 inch te veel (of 28 inch te klein voor 4K)? Ik heb een 13 inch laptop met fhd scherm en dat ziet er toch wel heel vloeiend uit. Geen pixels te te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-09 20:14

Compizfox

Bait for wenchmarks

Zoals gezegd zijn LCD-panelen sample-and-hold: ze 'flitsen' frames niet zoals CRTs (tenzij je een gamingmonitor hebt met backlight strobing, maar dat is zover ik weet altijd een optionele feature).

Wat misschien wel goed is om op te letten is dat de backlight geen PWM gebruikt. Dat kan wel voor hoofdpijn zorgen. Dit heeft overigens weinig te maken met de refresh rate (zoals wel bij backlight strobing), maar met de helderheid waarop het scherm ingesteld staat.

Ik ben trouwens van mening dat 144 Hz altijd fijn is, niet alleen voor gaming. Als je eraan gewend bent wil je niet meer terug. Maar nodig is het natuurlijk niet, en ik heb nog nooit gehoord van hoofdpijnklachten van een 60 Hz LCD-paneel.

Ik zou alleen geen TN-paneel nemen. Dat is het eigenlijk alleen maar waard als je lage response times heel belangrijk vindt, en verder eigenlijk nooit omdat het contrast, gamut, en de kijkhoeken slecht zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Compizfox op 29-11-2020 10:53 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 17:01

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

De tijd dat de kathode straal eens in de tijd langs kwam om het fosfor eventjes op te lichten is gelukkig voorbij.
In de adviezen mis ik nog de helderheid; als je een hele dag achter een monitor zit is fel licht niet fijn. Persoonlijk vind ik 250 cd/m² prettig maar die zijn moeilijk te vinden.
Daarnaast begrijp ik niet waarom je anno 2020 nog minder dan een 4K zou willen; je kan immers de schaling aan passen. En omdat je de pixels niet ziet is het prettiger voor de ogen.

Als ik nu zelf een setup zou moeten kopen voor development zou ik voor 2x https://tweakers.net/pric...062/lg-27ul500-w-wit.html gaan. Dan ben je voor 550 euro klaar en heb je haarscherp beeld.

weet het niet meer

Pagina: 1