led kerstverlichting dimmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-06 15:14
Ik heb een kerstboom met kerstverlichting alleen is het me wat te fel wit allemaal. Nu heb ik het proberen te dimmen met een led stekkerdimmer van klikaanklikuit maar er gebeurde niks. Hier onder een foto met de wattages etc. Mijn vraag is, kan ik met een simpele, liefst vrij goedkope, oplossing deze verlichting dimbaar maken? Ik ben geen elektrisch deskundige dus hou het simpel aub. Bvd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWquZLRnJRUETww6hFi-uMoRfwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/676CYNwJ7qQfrv12HVJNUeiO.jpg?f=fotoalbum_large
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nee, want de adapter is gemaakt om altijd dezelfde uitvoer te hebben. Het is dus aan of uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Oke en met een andere adapter o.i.d. wellicht? Er moet toch een mogelijkheid zijn hoop ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Zijn de lampjes led? zijn het dimbare leds? of is het standaard kerstboom verlichting van action ?

[ Voor 39% gewijzigd door 99ruud99 op 14-11-2020 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:48
Ongetwijfeld niet :). Gaat dus niet werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Simpelste oplossing die ook brandveiliger is dan zelf knoeien:
https://www.allekabels.nl..._verlichting/dimbaar.html

[ Voor 54% gewijzigd door 99ruud99 op 14-11-2020 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Het zijn standaard leds niet dimbaar die al in een boom zitten, kan ze inderdaad vervangen maar dat is me te veel gedoe voorlopig. Had gehoopt op een dingetje van Conrad ofzo, maar goed zal het maar opgeven dan. Bedankt zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
standaard leds kan je niet dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Je kan ze niet dimmen maar wel héél snel aan en uit schakelen waardoor het voor het menselijk oog lijkt alsof ze gedimt zijn. Dit doe je met een PWM signaal, dit zal je wel zelf in elkaar moeten knutselen wil je dit op de huidige led slinger doen.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:48

sjirafje

No inspirational quotes here

Er zijn ook kant en klare PWM dimmers verkrijgbaar (oa ebay, aliexpress): voorbeeldje: https://nl.aliexpress.com/item/10000404874969.html Maar die heb je natuurlijk niet voor de kerst in huis. Mogelijk zijn er met een beetje zoeken ook Europese leveranciers te vinden. Let er op dat je er een kiest die tenminste 35V aan kan.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Ik zou dus liever 10 euro meer uitgeven en een fijne kerst hebben dan een afgebrand huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:04

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

99ruud99 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 15:08:
standaard leds kan je niet dimmen.
Standaard LED's kan je prima dimmem, gewoon de stroom regelen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
memphis schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:43:
[...]

Standaard LED's kan je prima dimmem, gewoon de stroom regelen.
bij niet dimbare leds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:45
Alle LED's zijn dimbaar, maar bij LED-lampen zit er nog een stukje elektronica voor wat het dimmen niet mogelijk maakt.

LED's laat je inderdaad dimmen door er minder stroom doorheen te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:16
Blueflame_Core schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:56:
Het zijn standaard leds niet dimbaar die al in een boom zitten, kan ze inderdaad vervangen maar dat is me te veel gedoe voorlopig. Had gehoopt op een dingetje van Conrad ofzo, maar goed zal het maar opgeven dan. Bedankt zover.
Een andere LED driver kan werken.
https://ledloket.nl/triac...led-driver-6w-300ma-ip22/

Een andere optie is met een vermogensweerstand gewoon stroom af te shunten parallel aan de LED's om sneller tot de stroomgrens van de driver te komen.

[ Voor 22% gewijzigd door jeroen3 op 14-11-2020 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

jeroen3 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 21:22:
[...]
...
Een andere optie is met een vermogensweerstand gewoon stroom af te shunten parallel aan de LED's om sneller tot de stroomgrens van de driver te komen.
De TS geeft aan:
99ruud99 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 19:18:
Ik zou dus liever 10 euro meer uitgeven en een fijne kerst hebben dan een afgebrand huis.
En dan raad jij 'm aan een potmeter in de fik te steken?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Brahiewahiewa Ik denk niet dat je hem aan het roken krijgt met deze driver. Zeker niet met de leds eraan. Hij is draadgewonden 4 Watt, niet 0.1 zoals een trimmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:21
LED's zelf zijn altijd dimbaar, gewoon een kwestie van de stroom beperken inderdaad. De driver is niet altijd dimbaar.

In dit geval is de adapter de driver, dus als je die er af karate-chopped kun je er prima zelf wat anders voor in de plaats zetten.

In dit geval lijkt het een vaste uitgangsspaning ( het label is niet heel duidelijk) dan kun je er zelfs domweg een dikke weerstand mee in serie zetten.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

jeroen3 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 22:21:
@Brahiewahiewa Ik denk niet dat je hem aan het roken krijgt met deze driver. Zeker niet met de leds eraan. Hij is draadgewonden 4 Watt, niet 0.1 zoals een trimmer.
Misschien moet je dat eerst even zelf uitproberen, voordat je het aan een leek aanraadt.
Het maximale vermogen in de hele potmeter is 4W, maar als het ding op 10% staat, is dat nog maar 0,4 Watt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:21
Een potmeter kan, maar dan heb je toch een stevig draadgewonden type nodig.

Er loopt stiekem bijna 180mA door de LEDs

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Sine schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 22:36:
Een potmeter kan, maar dan heb je toch een stevig draadgewonden type nodig.

Er loopt stiekem bijna 180mA door de LEDs
My point exactly: de maximale stroom door een 1kΩ / 4W potmeter is √0,004 = 63mA

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

jeroen3 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 21:22:
[...]

Een andere LED driver kan werken.
https://ledloket.nl/triac...led-driver-6w-300ma-ip22/

Waar lees je dat het hier om een constant current driver gaat? Ik zie aleen een uitgangsspanning van 31v wat mij zegt dat het niet om een CC driver gaat maar een gewone vaste voltage. OOk niet heel gek met LED kerstverlichting waarbij heel veel LED's in serie staan. Ik denk een simpele serieweerstand meer dan voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Het is inderdaad geen cc driver.
Maar gewoon ultra goedkope “”cv”” adapter. Volgens het modelnummer.

Dus die potmeter moet in serie in plaats van parallel. Of je knutselt zelf iets met een arduino of 555 timer en een mosfet. Het lastige aan iets kant en klaars vinden is de hoge spanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Een simpel PWM circuit met een 555 of met een 4093 trekt amper stroom dus een simpele 7805 kan net aan voldoende zijn en met een paar volt 1W zenerdiode er voor zit je zeker aan de veilige kant. En dan het PWM signaal via een FET of transistor de massa van de LED string regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Jullie waren mij al lang kwijt he, maar dat hadden jullie wel in de gaten zeker 😄. Ik zal proberen aan het witte licht te wennen of ik ga ze een voor een zwart maken met een merkstift, zal ook al een stuk minder felheid opleveren. Houtje-touwtje oplossing, maar wel simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pricing
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-06 19:19
TS, heb je inmiddels een oplossing gevonden voor dit probleem? Ik zit namelijk met hetzelfde, te fel licht uit de kerstboom, en vind nu in dit topic toevalligerwijs precies dezelfde adapter die ik in mijn boom heb (ook van xmasdeco toevallig? :+ ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thommy86
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-04 14:34
Toevallig heb ik afgelopen week gekeken hoe ik zulke verlichting kan dimmen. Zelf heb ik de leds bij de action gehaald en zat er een adapter van Czjutai aan. Ik vond het nadeel dat deze altijd in demo modus starten en daardoor niet makkelijk met een schakelaar aan/uit te zetten waren.

Dit heb ik opgelost door een H-bridge (L298N) + Wemos D1 mini te gebruiken om de leds aan te sturen. Dit maakt het namelijk mogelijk om ze geheel naar eigen smaak aan te sturen.

https://esphome.io/components/light/hbridge.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goz3rr
  • Laatst online: 04-07 11:51
pricing schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:07:
TS, heb je inmiddels een oplossing gevonden voor dit probleem? Ik zit namelijk met hetzelfde, te fel licht uit de kerstboom, en vind nu in dit topic toevalligerwijs precies dezelfde adapter die ik in mijn boom heb (ook van xmasdeco toevallig? :+ ).
Je loopt tegen twee problemen aan denk ik, ten eerste kun je door de manier waarop de voeding is opgebouwd niks dimmen oid voor de voeding. Bestaande dimmers etc kun je dus wel vergeten.

De enige oplossing is dus de hele voeding vervangen. Echter is het bij dit soort led verlichting vaak zo dat elke led om en om zit aangesloten. Dit word gedaan om wat simpele effecten te kunnen maken, en om roestvorming te verminderen als ze nat zijn. Als je er dus een simpele gelijkspanning voeding (die wel kan dimmen) aan zou hangen, kom je er waarschijnlijk achter dat de helft van je verlichting het niet doet.

Zoals @thommy86 aangeeft kun je gebruik maken van een H-bridge, maar dan zul je wel zelf wat moeten knutselen. Als je dat niks lijkt ben je toch aan te low tech oplossingen overgelaten zoals een zwarte viltstift. Zowel de Action als de Lidl verkopen kerstverlichting met voedingen van dezelfde fabrikant, sommige met afstandsbediening en optie tot dimmen dus daar kun je ook nog naar kijken, maar dan koop je eigenlijk gewoon een nieuw setje verlichting.

[ Voor 9% gewijzigd door Goz3rr op 09-12-2021 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pricing
  • Laatst online: 30-06 19:19
Veel dank voor jullie reacties. Ik ben geen goede knutselaar dus heb me toch maar gericht op wat er in de winkel te koop is (en de zwarte stift ook overwogen ;)).

Uiteindelijk ben ik zoals Goz3rr voorstelt gaan kijken naar verlichting die her en der verkocht wordt met hetzelfde voltage (31v) en connectoren en heb ik gegokt op een goedkoop dimmertje voor koppelbare verlichting die het tuincentrum verkoopt ( https://www.intratuin.nl/...fstandsbediening-5-m.html ). Volgens de verpakking 'uitsluitend te gebruiken voor type Y van merk X' maar de spanning klopte en de connectoren ook.

Inmiddels aangesloten en het werkt! Niet perfect (af en toe een kleine flikkering), maar het licht is in ieder geval een stuk minder fel en adapter+dimmer blijven op normale temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klimopdeberg
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-05 15:09
Ook ik had hetzelfde probleem, echter oplossing gevonden bij Praxis. Een universele snoerdimmer van het merk Kopp, geschikt voor gewone lampen maar ook voor mijn 300 LED string. Kost wel € 37,00, maar ik gebruik hem verder in het jaar dan wel ergens anders voor. Deze snoerdimmer heb ik aan 1 zijde voorzien van een stekker en aan de andere kant heb ik na 2 meter snoer een losse gesloten WCD geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin de lange
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-06 17:33
dit is al een ouder topic maar ik hoor dat jullie mij kunnen helpen.. ik heb dimbare kerst verlichting gekregen wat via een app aangestuurd kan worden. echter heb ik een smarthome systeem welke toevallig nou net deze app niet ondersteund. nu heb ik nog een gledopto 5 in 1 led controler liggen. kan ik hiermee deze ledstrip dimmen?

https://www.kabelshop.nl/...718600-i7548-t109262.html

het is deze ledstrip. hier zit zoals op de foto van eerste reactie zoon zelfde vaste voeding op wat 36 Vdc uit stuurt. hierna kom er een kleine kastje met een druk knopje erop welke voor het dimmen/verschillende scenes zorgt.

ik heb al geprobeerd om er een regelbare voeding op te zetten echter dit werkte niet, nu las ik dus hier dat de stroom moet worden geregeld. als ik alles afkoppel en de 36 Vdc als voeding gebruik met https://www.gledopto.com/h-col-388.html er tussen. zou dit dan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Nee, gaat niet werken. Dit zijn adresseerbare LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin de lange
mhhh okee mag ik vragen waarom? ik heb namelijk dat kastje er tussen uit gehaald en toen gelijk 36v erop gezet en dan gaan ze wel gewoon vol gas branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommy86
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-04 14:34
Dit ziet er volgens mij niet uit als addressable leds. Even om te verifiëren, hoeveel pins is je aansluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Robin de lange schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:56:
mhhh okee mag ik vragen waarom? ik heb namelijk dat kastje er tussen uit gehaald en toen gelijk 36v erop gezet en dan gaan ze wel gewoon vol gas branden.
Omdat de slinger (volgens het filmpje op de link) patronen kan genereren, op werk hadden we ook zo'n slinger waar alle LED's aan 2 aders hingen en via een app patronen kon genereren, ik heb daar even verder naar gezocht en bleek dat het om one wire adresseerbare LED's ging.
Maar misschien zit ik ernaast betreffende deze slinger.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin de lange
thommy86 schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:04:
Dit ziet er volgens mij niet uit als addressable leds. Even om te verifiëren, hoeveel pins is je aansluiting?
uit de trafo komen 2 draadjes + - deze gaan naar het dimmer kastje en vanuit dit kastje gaan weer 2 (ik denk +-) naar de leds toe
memphis schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:04:
[...]

Omdat de slinger (volgens het filmpje op de link) patronen kan genereren, op werk hadden we ook zo'n slinger waar alle LED's aan 2 aders hingen en via een app patronen kon genereren, ik heb daar even verder naar gezocht en bleek dat het om one wire adresseerbare LED's ging.
poeh dat zou ik zo niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin de lange
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8ebYRcTx1ZgbqWwQZcW6Xw7x4I=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/MXtNZWA4UTFMhpDJ4flYNNsZ.gif?f=fotoalbum_large

hier heb je wellicht meer aan kwa info, zoals je ziet komen er 2 draadjes in het kastje en gaan er 2 draadjes uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Kijk eens wat er op het kastje staat: 4.5 - 36v , dus ja, met een andere spanning ga je het niet redden omdat in het kastje dan een spanningsregelaar zit en moet je het besturingskastje gaan hacken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin de lange
memphis schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:29:
Kijk eens wat er op het kastje staat: 4.5 - 36v , dus ja, met een andere spanning ga je het niet redden omdat in het kastje dan een spanningsregelaar zit en moet je het besturingskastje gaan hacken.
ik heb de ledstrip ook na het kastje eraf gehaald en er zelf een spanningsregelaar op gezet. dit werkte dus niet. ik zag dat idd op het kastje staan maar het werkte dus niet met mijn regelbare 0 tot 24 v voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goz3rr
  • Laatst online: 04-07 11:51
memphis schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:04:
[...]

Dit soort type verlichting heeft 99 van de 100 keer gewoon de ene helft van de LEDs met omgedraaide polariteit aangesloten. Als je de polariteit op de stekker omdraaid gaat de ene helft branden en vice versa. Doe dat met de correcte timing en je kan er heel wat effectjes uithalen.
memphis schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:29:
Dat onderste kastje geeft gewoon de voedingsspanning door die er in gaat, en die mag dus is die regio vallen. De daadwerkelijke voeding is 36V dus dat is de spanning die je nodig hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Goz3rr op 09-09-2024 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin de lange
@Goz3rr jij denkt dus dat het gaat lukken als ik de led dimmer welke ik besteld heb een vaste spanning van 36v geef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-07 22:32

iMars

Full time prutser

Ik gok dat het een constant current voeding is, en de voltage afhankelijk van de belasting.
Dit kan je niet aan de 230V kant dimmen (gok ik) maar je kan wel de LED-kant dimmen.
Ik heb deze schema op internet gevonden met wat ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: https://europe1.discourse-cdn.com/arduino/original/4X/3/0/6/306730df910a50f2ba2ef7f19e3a897e214a69e8.jpeg

Succes ermee ;) dit soort dingen zijn lastig, vaak is het makkelijker om de hele voeding/driver te vervangen dan aan te passen (tenzij je handig bent).

Ervanuitgaande dat het een constant current voeding is (want dat is maar een gok/aanname van mij). Die heb je ook met een dimbare ingang, zodat de output aangepast kan worden.

Edit:
Dit is de fabrikant van de voeding: https://en.jutai.com/
Misschien kan je er een vinden die je kan dimmen? Zie ze op hun website met smart wifi en smart bluetooth ;)

Nog een edit :Y)
Zie op de doos dat je al een smart variant hebt...

Last edit :+
Ik schaar me achter @99ruud99
De voeding zelf zal geen brand veroorzaken, maar als je niet weet wat je doet, bespaar je alle moeite en "investeer" in ander verlichting wat voldoet (investeer in quotes, want zoveel kost het nou ook weer niet :+ )

[ Voor 36% gewijzigd door iMars op 10-09-2024 12:12 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

• Robin de lange
ik denk dat ik ga proberen met de Gledopto Led controller welke ik aangeschaft heb, deze laat ik voeden door de 36vdc adapter welke er bij de kerstverlichting zit. het "slimme" controllekastje knip ik er dan tussenuit waarna en sluit de string dan direct op de Gledopto controller aan.

ik had al geprobeerd om er 36Vdc direct op te zetten en ik heb het niet meer helder maar volgens mij Brande toen alle leds. je hebt tenslotte ook via het originele slimme kastje een altijd aan functie. dus de omgekeerde polariteit snap ik dan niet helemaal. je kunt niet zowel + al - op 1 kant hebben. voor de patroon in de verlichting is dat begrijpelijk. maar hoe gaat dat dan bij de altijd aan functie??
Pagina: 1