Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Het zoveelste nieuwbouw / pv-panelen topic ;)

Onze situatie:

Nieuwbouwwoning met standaard 3 panelen van 300wp op zuid, merk onbekend.
Uitbreidbaar naar 8 voor 2500,- euro incl btw.

Op het dak passen er denk ik wel 10-12, maar door regelgeving m.b.t. afstand erfgrens etc. kan de aannemer er 8 plaatsen.

Ik heb dus twee opties waar ik niet helemaal uit kom qua berekening.

1. Die 3 schaampanelen verwijderen en er 10 nieuwe neerleggen.

- Dit kost me waarschijnlijk zo rond de 4500 ex btw. als ik offertes vergelijk op GoT. Voordeel hierbij is dat ik zelf keuze heb ik merk en vermogen.
- Nadeel is dat ik voor die 3 schaampanelen waarschijnlijk amper wat terug krijg op de tweedehands markt. Dus dat is een verliespost die er bij opgeteld moet worden.
- Voordeel is veel moderne installatie met meer opbrengst.

2. Uitbreiden naar 8 voor 2500 incl btw.

- Voordeel is dat die 3 schaampanelen niet weggegooid geld zijn.
- Voordeel is dat het gelijk geregeld is, ook qua garantie lekker makkelijk.
- Voordeel is dat ik hier ook een aparte factuur voor krijg en dus btw kan terugvragen.
- Nadeel is 300wp.
- Nadeel is merk onbekend.

Onder de streep is optie 2 dan goedkoper lijkt me? Ook al raadt iedereen het altijd af via de aannemer te doen omdat dit zo extreem duur is.

Zie ik iets over het hoofd, of valt het in mijn geval wel mee qua kosten?

Alle reacties

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Als het goed is zit er aan de onderkant van de 3 panelen een label/sticker met de data en merk van het paneel, dat is dus vrij eenvoudig te achterhalen.

4500 ex BTW voor 10-12 panelen is inderdaad extreem duur zoals je zelf ook al aangeeft. Heel grof gerekend zou je dit makkelijk moeten kunnen (laten) realiseren voor rond de 3000 euro.

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
2066 euro excl btw voor 5*300 Wp = 1.38 euro / Wp.
Euro / Wp is de prijs / kwaliteit verhouding, dat vergelijkt makkelijker.
Vrij duur maar ik heb het veel erger gezien, dit valt me mee.

Je kunt 10 panelen van bijvoorbeeld 330 Wp krijgen voor +/- 3300 euro. 1 euro /Wp. (of goedkoper als je het bij een webshop die ook installeert besteld).
3300 Wp wekt uiteraard wel zo'n 38% meer op dan 2400 Wp. Maar het prijsverschil is relatief groter als je niets voor je oude 3 terug krijgt.
Kun je die 3 niet zelf verplaatsen naar een schuurtje oid?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Topicstarter
Feit waar ik ook mee zit, is dat het huis pas eind 2021 opgeleverd wordt. En dan is 300wp nog meer verouderd, denk ik.

• busscherski
  • Nu online
Dat duurt nog even.

Dit al overwogen?
https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar door die 3 schaampanelen heb ik wel alvast een loze leiding en extra groep.

Ik weet niet wat 3x300wp + omvormertje op marktplaats oplevert. Maar ik denk niet veel.

• busscherski
  • Nu online
Die panelen zullen hooguit zo'n 50 euro per stuk waard zijn als ze beneden klaar staan om af te halen. Als de koper het zelf van het dak moet halen is het minder waard.
De omvormer al snel 150 euro afhankelijk van het exacte type.

Pagina: 1