Goede 43 inch tv's?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glen123
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-01-2022
Beste mensen van het forum,

Ik ben momenteel op zoek naar een nieuwe televisie en zou graag wat advies van wat kenners willen weten.
Hierbij ben ik aan het kijken naar een tv in het formaat van 43 inch.
Helaas kan ik niet een formaat groter kwijt i.v.m. ruimte (ik huur een kamer in Amsterdam).

Waarvoor ik de tv wil gaan gebruiken:
Ik heb een PS4 en wil uiteindelijk ook een PS5 aanschaffen. (momenteel game ik op een pc monitor 75 hz)
Verder kijk ik graag series op Netflix en Amazon Prime;
Tot slot kijk ik reguliere tv zoals de VI en voetbal/basketbal wedstrijden.

Tijdens mijn zoektocht ben ik door een verkoper op een aantal punten uitgekomen.
Het beste is om geen 50 hz tv te nemen omdat er dan steeds wat schokkende beelden kunnen zijn met gamen?
Hierbij adviseerde hij een tv met ten minste 100 hz?

Verder moet de input latency zo laag mogelijk zijn gezien ik er ook op wil gamen.
Voor films en series adviseerde hij mij een 4K tv te nemen.

Uiteindelijk ben ik bij drie tv zaken geweest waarbij de volgende tv's aanbod kwamen:
Sony KD-43XH8599 (BAEP) a 750 euro EP, KameraExpress en Expert;
Sony KD-43XH8505 gezien bij Mediamarkt en Coolblue voor 700 euro;
Sony KD-43XH8596 (BAEP) gezien bij BCC voor 750 euro;
Philips 43PUS9235 gezien omdat deze goed geluid heeft echter denk ik geen 100 Hz tv.

Nu is mij het verschil erg onduidelijk tussen deze tv's.
Als ik op de Sony site kijk is het enige verschil dat 8505 800hz motionflow heeft en dat de andere twee 1000Hz motionflow? Verder heb ik ook geen idee wat dit inhoudt.

Is het verschil in motionflow een goede reden om de duurdere variant aan te schaffen a 50 euro meer?

Alvast bedankt voor jullie input en feedback!
Het wordt ten zeerste gewaardeerd :)

[ Voor 8% gewijzigd door glen123 op 26-11-2020 09:38 . Reden: Prijs wijzigingen en motionflow? ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies, ik verhuis het topic die kant op: TB > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenleemans
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09-2023
Als eerste tip: koop niet in de genoemde winkels als je een goede deal wil doen. Zie de prijzentopics. Er is wel degelijk voor bepaalde modellen die je noemt een betere prijs te vinden bij fransdesmet.be , Kamera Express, Smits Arnhem,... Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:20

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Voor een PS4 heeft 100Hz geen meerwaarde. De PS5 kan 120Hz aan, doch het is maar de vraag of veel spellen dat zullen gebruiken, net zoals op de PS4 héél veel spellen het nog met 30Hz doen. 100/120Hz is leuk voor als je een PC aansluit, PC's hebben de dikke videokaarten om daadwerkelijk op 120Hz te renderen en 120Hz is vloeiendere beweging dan 60Hz.

Dan is er nog de kwestie van 24Hz-materiaal, ofwel films. 60Hz is geen mooi veelvoud van 24. Er zijn televisies die het scherm op 48Hz kunnen aansturen, wat het gewenste gedrag is, maar er zijn ook televisies die het scherm met 60Hz gaan aansturen en dan ziet 24Hz er niet zo mooi uit. 50Hz (voor omroep) is geen probleem, alle televisies sturen het paneel aan met 50Hz als je TV-zenders opzet.

Je hebt voor 43" vrij prijzige televisies op het oog. Ik denk dat je vragen kunt stellen of dat wel nodig is: Zeker, 4K is mooi voor films als je ze op Bluray gaat kijken, maar hoe vaak doe je dat en zit je wel dichtbij genoeg om de meerwaarde op een 43" te kunnen zien? Zit je niet heel dichtbij, dan is Full-HD net zo prima. Heb je geen 4K óf geen 100Hz, dan heeft HDMI 2.1 ook geen meerwaarde en dan kun je al bij al flink goedkoper slagen.

Ik zou eerder kijken naar de techniek van het paneel: Directe belichting is beter dan randverlichting, lokaal dimmen is beter dan geen dimming en ideaal is full-array local dimmming, met liefst heel veel zones. Kies je zo je televisie dan heb je in ieder geval mooi beeld in plaats van een paar worden op een lijstje waar je misschien wat aan hebt.

Ingangslatentie voor speltoepassingen wel superbelangrijk dus een terecht criterium om een televisie op de selecteren.

Als je in een kleine ruimte zit dan heb je wellicht ook geen plek voor een goed geluidssysteem en kan de kwaliteit van de luidsprekers van de televisie ook een selectiecriterium worden.

[ Voor 3% gewijzigd door dmantione op 14-11-2020 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Al die Motion-dingen slaan overigens op de beeldinterpolatie: Als je de TV 24Hz, 25Hz of 30Hz voert gaat de televisie het paneel op een hogere frequentie aansturen en tussenliggende beelden bijverzinnen. Elke fabrikant heeft daar zijn eigen algoritmen voor en ook zijn eigen marketingtermen. Geen van die algoritmen is perfect en als je veel 24Hz kijkt dan is een fabrikant die bekend staat om goede motion van belang.

Bij een gëinterlaced signaal zoals televisie speelt het al een stuk minder en heb je in je bronsignaal echte 50Hz of hoger dan is het helemaal niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glen123
Goedemiddag Dmantione,

Ik heb echt werkelijk waar weinig verstand van tv schermen. Voor mij is het belangrijkste dat m'n spellen op de ps4 en in de toekomst ps5 soepel ogen. Dus dat er zo min mogelijk vertraging is. Ik heb op m'n oude tv als ik m'n joystick beweeg telkens een seconde vertraging. Zodoende ben ik op mijn pc monitor gaan gamen. Wat voor tvs zou u aanraden? Qua prijs zat ii eerst zelf rond de 600 maar toen zeiden alle verkopers dat dat niet haalbaar was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als ik de meest extreme eisen laat vallen, dan lijkt me de Samsung QE43Q65T een hele mooie televisie: Heeft gewoon 4K, 100Hz, een VA-paneel met full-array lokale dimming en dus prima beeld. Geen HDMI 2.1, maar zoals gezegd is de meerwaarde twijfelachtig. Laat je ook de 100Hz vallen en accepteer je wat mindere locale dimming , dan is één stapje lager ook de QE43Q60T een TV die je doel van 600 haalt.

Is je budget 600 euro en wil je daar de best mogelijke televisie voor dan is de Hisense U7QF een bijzonder sterke TV, weliswaar maar 60Hz, maar er zit wel een toppaneel met erg goede FALD in, prima geschikt voor speltoepassingen. Enig nadeel voor jou: Hij is niet in een kleinere maat dan 50" te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het verschil is de kleur en inderdaad motionflow ofwel interpolatie. Kies de goedkoopste. Een betere keuze is een deal maken voor de XG83 wat in feite dezelfde tv is uit 2019. Wat betreft 120Hz en de Sony's: het enige wat je dan wint is geen judder bij 24p-content en krachtigere motion interpolatie. Mogelijk ben je voor het eerste niet gevoelig en maak je geen gebruik van het tweede.

Zo is de pixel reactietijd van het 120Hz paneel van de XG85 nagenoeg gelijk aan die van de 60Hz XG80 en ook de XH80. Dit betekent dat de hoeveelheid motion blur, tussen de 60Hz en 120hz panelen, gelijk zal zijn omdat in beide gevallen de frame rate ook niet boven de 60Hz zal uitkomt door limitatie van het bronmateriaal. Input-lag vormt geen probleem meer.

IPS vs VA
Ik zou een 60Hz Sony of LG nemen als je het minste motion blur wil ten koste van zwartwaarde en contrast (IPS). Of een 60Hz TCL of (40'') Panasonic voor het tegenovergestelde (VA).

Zie: LG 43UM70 (UM/UN7-serie) of Sony KD-43XG70 (XG/XH70 of XG/X80-serie) voor IPS.
Zie TCL 43EP64/P616 of Panasonic 40GX830 /GXW804 voor VA tv's.
glen123 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:22:
Dus dat er zo min mogelijk vertraging is. Ik heb op m'n oude tv als ik m'n joystick beweeg telkens een seconde vertraging.
Dit heeft te maken met de input-lag. 'Vroeger' was dit een probleem bij tv's. Tegenwoordig bij de bekende namen niet meer. In kleinformaat zijn de verschillen enkel in smartplatform, design, features en LCD-type (IPS vs VA). Het heeft hierom geen of zeer weinig meerwaarde om heel veel uit te geven totdat je bij 49/50'' en groter uitkomt, want die krijgen veel meer aandacht van de fabrikant en consument.

[ Voor 17% gewijzigd door benbaba op 14-11-2020 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gusto_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-03 10:49
Alweer een tijd geleden had ik mij in tv's verdiept en vaak weten verkopers in de winkel er te weinig van af. Toen was 120hz de beeldverbetering wat juist vertraagd als het gaat om pc aansluiting. De meeste beeldverbetering van een programma of film op tv geeft vertraging en het geluid wordt daar op aangepast. Mijn keuze was toen een Sony Bravia 4k en de hdmi aansluiting van de pc of ps/4 op de game-modus. Dan zie je dat alle beeld-processing opties uitstaan.
Ik ben gewoon in de winkel uitgebreid naar de specificatie gaan zoeken via m'n mobieltje en kreeg bevestigd dat de TV 60hz hdmi ondersteund en 5 ms responsetijd had.
Wat ps5 betreft heb ik diverse reviews op YouTube gezien die er ook op wijzen dat de nieuwe specificatie van ps5 moet triggeren dat mensen 120hz native tv's gaan kopen.
De ps5 en Xbox-X blinken uit in 4k aankunnen met reality game engines en vet snel de spelletjes laden. Maar ik verwacht niet dat men in eens zo gigantisch veel sneller om zich heen kijkt met een controller dat je 120hz moet hebben. Veel ps4 games halen nu geen 60fps dus zal het al een hele verbetering zijn als dat met de ps5 wel zo is.
===
Maar toch. Ik kon m'n reactie niet loslaten met de wetenschap dat 120fps de moeite waard is om voor te sparen, en dan voor een zo'n groot mogelijk tv 50inch+. Dan zijn er mogelijk wat opties te tweaken in je huidige tv om te genieten van jouw ps5 of Xbox-X, tot je genoeg hebt gespaard en daadwerkelijk een vette gamerelease plaatvind waarmee je de aankoop combineert. Daarom heb ik 2 links toegevoegd van deze saaie maar eerlijke Aziatische kalibratie expert.
YouTube: Best TV for PS5 Gaming 2020: LG CX vs Samsung Q90T vs Sony X900H
YouTube: LG CX/ C9 Recommended Best Settings for Xbox Series X (4K@120Hz, VRR...
:*)

[ Voor 27% gewijzigd door gusto_NL op 15-11-2020 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glen123
Dit heeft te maken met de input-lag. 'Vroeger' was dit een probleem bij tv's. Tegenwoordig bij de bekende namen niet meer. In kleinformaat zijn de verschillen enkel in smartplatform, design, features en LCD-type (IPS vs VA). Het heeft hierom geen of zeer weinig meerwaarde om heel veel uit te geven totdat je bij 49/50'' en groter uitkomt, want die krijgen veel meer aandacht van de fabrikant en consument.
Ik zag wat pc monitoren die maar 1 ms vertraging hebben. Wat is jullie mening of advies over het gebruiken van een pc monitor ipv een tv?
Hierbij rekening houdend dat ik ongeveer 60 procent series en films kijk en 40 procent game?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gusto_NL
  • Laatst online: 23-03 10:49
Als ik m'n Youtube linkjes moet geloven dan zou die pixel-nanotechnologie van LG 1ms benaderen, maar de daadwerkelijke vertraging met 120hz is ca. 6ms. Ik heb net een nieuwe pc monitor gekocht voor thuiswerken en heb genoegen genomen voor 5ms VA paneel en je merkt het wel dat heel snel met de muis bewegen in Quake Champions een beetje blurry is alsof je in de werkelijkheid je hoofd heen een weer draait. Maar ten opzichte van m'n oude 1ms TN paneel heb ik nu ultra-wide 21:9 en betere kleuren en contrast. Maar dat was niet jouw vraag.
glen123 schreef op zondag 15 november 2020 @ 11:08:
Ik zag wat pc monitoren die maar 1 ms vertraging hebben. Wat is jullie mening of advies over het gebruiken van een pc monitor ipv een tv?
Hierbij rekening houdend dat ik ongeveer 60 procent series en films kijk en 40 procent game?
Er gaat niets boven relaxt op de bank hangen dus zou ik voor een TV gaan. Dat is de doelgroep voor Playstation, Xbox en Netflix. Dan kom je uit op ... 60+40= 100%
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Response tijd en input-lag zijn verschillende dingen. Die 1ms verwijst naar het eerste en heeft te maken met bewegingsscherpte bij snelle beelden, maar het is een geadverteerde waarde en vrijwel niets zeggend. Het verschil in input-lag (vertraging) is over de gehele linie min of meer verwaarloosbaar. Een gaming monitor zal wel iets lagere waarde hebben, maar de vraag is of je dat gaat merken bij casual console gaming. Je bent namelijk ook in 4K gelimiteerd tot 60fps gaming door het gemis van HDMI 2.1 in alle gevallen. De frame rate en het bronmateriaal bepaalt uiteindelijk ook hoe vloeiend het eindresultaat is.

Bij de meeste monitoren lever je ook in op immersie aangezien die kleiner zijn. Kies je toch een monitor dan zou ik de Philips Momentum 436M6VBPAB overwegen. Voor console gaming rap genoeg en geschikt voor HDR wat extra eye-candy oplevert bij next-gen gaming. Je hebt dan een hdmi en mist een tv-tuner. Al met al moet je het ook niet over-analyseren. Bepaal welke type-lcd je voorkeur heeft, welk formaat, welke prijs en welke andere features. De modellen die voorbij zijn gekomen kan je prima op gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
benbaba schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:36:. Een betere keuze is een deal maken voor de XG83 wat in feite dezelfde tv is uit 2019.
De XH85 staat op hun nieuwere Android TV platform (met snellere SoC dus); alle handelingen in de menu's etc. lopen soepeler. Dat Mediamarkt HDMI 2.1 claimt zal zeker door de beschikbare eARC functie zijn ...

Voor de limitaties van het bronmateriaal (voor sport iig, bij gaming minder wenselijk) is dan ook interpolatie beschikbaar (waarbij Sony in de meest recente tv shootout weer eens als 'winnaar' uit de bus is gekomen) maar tegenwoordig ook beschikbaar op de 50/60Hz modellen (in hoeverre dat werkt bij 50/60Hz interlaced materiaal is me nog steeds niet duidelijk, een vraag die nog eens bij Rtings neergelegd moet worden).
Wat VA vs IPS betreft had ook die 60Hz VA CHOT in https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/un6950 een lagere (gemiddelde) responsetijd dan de (LG) IPS in https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/un7000 en BOE (IPS/ADS) in https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/un7300
Volgens de Toengel chart zit in de 43" Philips ook een VA paneel (maar daadwerkelijk bewijs daarvan ben ik nog niet tegengekomen; wel van de 43" PUS7855)

[ Voor 6% gewijzigd door apis29 op 15-11-2020 20:33 ]

• glen123
De prijzen zijn t.o.v. de laatste weken best wel wat gedaald.
Als ik voor een sony tv zou gaan is het dan 50 euro meer waard om de 1000 motionflow te nemen of kan je dan net zo goed die 50 euro in je zak steken en de goedkopere variant nemen met 800 motionflow en een nornale afstandbediening?
Pagina: 1