Oplossing voor overlopende ketel sifon door wasmachine

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:57
Samenvatting: Mijn sifon van de ketel loopt een klein beetje over als de wasmachine water afvoert

Het verhaal:
Mijn wasmachine staat op zolder en is jaren geleden aangesloten op de ontluchtingsleiding. Er zit een sifon in.
De leiding begint met 40mm, halverwege verloopt deze naar 50mm. De ontluchting is nl. 50
Er zitten vlak bij de ontluchting een paar bochten om om een ventilatiekanaal heen te gaan.
Het stuk van 40 en het stuk van 50 hebben weinig afschot, ertussen zit wel een schuin aflopend stuk.
In het geheel zit een hoek en loopt onder de ketel door dus daar ook nog wat horizontale verplaatsing

Onze oude VR ketel had geen aansluiting op de afvoer.

Nu hebben we een paar maanden geleden een HR ketel laten plaatsen. Installateur heeft deze dus logischerwijs aangesloten op de afvoer leiding.
Liep toch al onder de ketel door dus lekker makkelijk.
Daarna begon het flink te stinken want er zat geen sifon tussen.
Dus installateur teruggeroepen, die heeft een soort van sifon gefabriceerd in het 50mm stuk vlak bij de ontluchtingsleiding. Met behulp van 4 90 graden bochten.
Stank weg, mooi. Maar toen begon het volgende probleem: als de wasmachine ging afspoelen kwam er een klein beetje water en sop uit de ketel-sifon.
Niet heel veel maar zeker teveel om te negeren.
Dus installateur weer terug. Nu heeft hij de ketel aansluiting wat opgehoogd. Hoger kan ook niet.
Er komt nu minder water/sop uit maar nog steeds genoeg om een klein plasje te veroorzaken.

Ik denk dat de wasmachine zoveel water afpompt dat de leiding vol loopt, vanwege de bochten is er wat weerstand waardoor wat sop in de ketel sifon komt wat dan overloopt.
De wasmachine aansluiting zit nou eenmaal ruim 30cm hoger dan de ketel-sifon.

Aan de hand van andere topics hier lees ik dat de maat van de leidingen wel klopt. Er kan ook niets verstopt zijn.
De Sifon bij de wasmachine laat genoeg door, de "sifon" bij de ontluchtingsleiding is net nieuw.
Of er moet een verstopping in de ontluchtingsleiding zitten maar dat lijkt me ook sterk.

Of zou de 4x90graden sifon vervangen moeten worden door een 4x45graden constructie zodat het wasmachinewater beter wegstroomt?

Ik heb ook gekeken naar bijvoorbeeld een soort keerklep die maar 1 kant water door laat maar die vind ik alleen in horizontale modellen.
Dat wordt dan wel een hele flinke aanpassing om die ergens tussen ketel en de andere leiding te fabrieken.

Volgens mij kan ik niets aanpassen aan de wasmachine dat hij wat minder water tegelijk afpompt.

Zie de foto's/tekeningen (aanklikbaar voor grotere versie):

1: bovenaanzicht situatie:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/V0ST9Xrh/1-overzicht.jpg

2: vooraanzicht en foto van muurtje waar wasmachine aansluiting op zit
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/G9N6Lg6n/2a-wasmachine-Sifon.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/jDY9Nws8/2a-wasmachine-Sifon-tekening.jpg

3: situatie van ketelzijde
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ZCd2CFhB/3a-ketelmuur.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/V553cPGF/3a-ketelmuur-tekening.jpg

4: probleem sifon
Deze was dus eerst 34cm hoog, nu na wat extra bochtjes 45cm
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/CRC24h5w/4-probleem-sifon.jpg

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:30
Creatief met PVC...

Ik heb dit probleem ook lang gehad, maar afgelopen maand definitief opgelost met een terugslagklep. Dat kan bij jou ook door een klein stukje buis te verleggen.

Verwijder alternatieve sifon, vervang die door fatsoenlijk TofY-stuk+sifon+horizontale terugslagklep en dan verder naar de ketel. Boel wel even fatsoenlijk beugelen.

[ Voor 31% gewijzigd door Rukapul op 14-11-2020 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:43

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Wij hadden hier exact hetzelfde probleem nadat we de wasmachine naar zolder verplaatst hadden.
We hebben het opgelost door de afvoer van de wasmachine lager in de afvoerbuis te maken dan de afvoer van de cv. En waar mogelijk hebben we 2x 45 graden bochten gebruikt ipv 90 graden, zodat het water beter door de buis stroomt.

|/ Wasbak
|
|/ CV
|
|/ Wasmachine
|
|

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Rukapul schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:38:
Creatief met PVC...

Ik heb dit probleem ook lang gehad, maar afgelopen maand definitief opgelost met een terugslagklep. Dat kan bij jou ook door een klein stukje buis te verleggen.
Mooi, dan is het dus op te lossen :)

Maar hoe zie je dan voor je? Kan je een tekeningetje maken oid?
Kleppen vind ik alleen in horizontale versies, dan dan moet ik nogal wat aanpassen aan die bochten onder de ketel denk ik?

@Meelobee : ik denk dat bij mij het probleem niet opgelost is als ik de wasmachine leiding lager maak, er komt net zoveel water doorheen. Mogelijk dus wel die u-bocht naar 4x45 ombouwen, is wel uitdaginkje qua ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:30
KNed schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:44:
[...]

Mooi, dan is het dus op te lossen :)

Maar hoe zie je dan voor je? Kan je een tekeningetje maken oid?
Kleppen vind ik alleen in horizontale versies, dan dan moet ik nogal wat aanpassen aan die bochten onder de ketel denk ik?

@Meelobee : ik denk dat bij mij het probleem niet opgelost is als ik de wasmachine leiding lager maak, er komt net zoveel water doorheen. Mogelijk dus wel die u-bocht naar 4x45 ombouwen, is wel uitdaginkje qua ruimte
Zie mijn edit. Ik zal zo wel een foto maken.

4x45 gaat dit vrijwel zeker niet oplossen. Het probleem is de uitzetttende zeepbellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdRJ7ldfQRfnm4INoLZnjFL8hvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGoa1Rq93hCxpLMh98N60BGr.jpg?f=fotoalbum_large
Op de foto zie je dat je gewoon iets verderop kunt aftakken om horizontaal een terugslagklep te monteren, een sifon, etc.

Omdat mijn leidingwerk het niet snel genoeg kan afvoeren heb ik een buffer bij de wasmachine afvoer.

De IKEA bestekbakjes kunnen inmiddels dus weg :)

Edit:
Deze terugslagklep had ik er tussen gezet: https://www.warmteservice...pingsdeksel-40/p/57651525

In jouw geval is het hele traject van verticale standleiding naar CV ketel groter uitvoeren wellicht ook een optie. Vooral niet pas dikker uitvoeren vanaf de splitsing naar CV want dan komt het gegarandeerd omhoog.

[ Voor 45% gewijzigd door Rukapul op 14-11-2020 15:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Lekkere beunhaas dan, die ketelinstallateur...

Nu heb je twee "sifons" in serie met elkaar; dat gaat natuurlijk nooit goed want de lucht kan nergens in. Ofwel; hij gaat bellen blazen bij de CV...

Dat rare ding met die drie 90 graden bochten verwijderen. Liggende leidingen tm wasmachine in 50mm uitvoeren, ketel eigen sifon geven. En inderdaad ook beugelen... nu lijkt het allemaal los te zweven..

[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-11-2020 14:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-07 12:21
Waarom?

Dat is echt het enige dat ik hierbij kan denken.
Wasmachine had een sifon.
CV moest ook een sifon hebben
Eitje.
En dan deze onmogelijke verstop kringel bedenken.

Koop een ijzerzaag, nieuwe stukjes PVC en en lijm het zelf in elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmGXc-9QWSfm_lKv0KPDqRmBQ0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AoLsP6TaO1TkWkyEGpkYQ3ur.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door MeTooPV op 14-11-2020 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beamer1
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-07 21:03
Het is inderdaad een gekunsteld geheel geworden. Je zou een universele sifon 40mm onder je CV-ketel moeten plaatsen en eigenlijk PVC 50mm doortrekken tot aan je wasmachine. Zoals hierboven ook aangegeven. Liggende diameter moet min. 50mm zijn (liefst 75mm bij aansl, leiding langer dan 1,5m). Ontluchting 50mm voor een woning is ook eigenlijk te klein. Ik zie trouwens het overstortventiel in de retourleiding zitten :N Deze hoort in de aanvoerleiding te zitten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Dank voor alle reacties. 1 beste antwoord markeren is niet mogelijk.
Ik zal de suggestie van @Beamer1 toepassen: kronkel eruit en 50cm doortrekken tot wasmachine. Ketel eigen sifon.
Samen met die van @Rukapul : leiding van ketel zo maken dat er (eventueel) een klep tussen kan.

Het stuk op de foto zweeft inderdaad, rechts net voorbij het expansievat zitten wel beugels.

@Beamer1 dat overstortventiel is dat ding met die rode "dop"? Is dat voor het geval als er overdruk in het systeem optreedt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:11
Beamer1 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 15:46:
Ik zie trouwens het overstortventiel in de retourleiding zitten :N Deze hoort in de aanvoerleiding te zitten…
Is dat nieuw? Een kennis (gepensioneerd installateur) beweerde juist dat deze op de retour moest zitten. Maar die is ook al 15 jaar uit het vak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-07 13:13
Maare, wat doe je als dat zelfgemaakte sifon een keer verstopt raakt? Tevens zoals men hierboven al zegt, geen dubbele sifon plaatsen vanwege ontluchtings/vacuumproblemen.

Misschien ongerelateerd maar ik was van de week ook bezig met mijn dubbele sifon onder de keukengoot waar mijn vaatwasser op zat en nog een splitsing naar een extra sifon voor het afvoer van mijn kokendwaterkraan. Kwam ook water en zeepbellen uit.
Na wat gekloot ben ik erachter gekomen dat de afvoer gewoon verstopt was. Door de weerstand kwam het water van de goot en vaatwasser uit het afvoer van mijn kokendwaterkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:53
Een terugslapklep of 'buffers' zou echt niet nodig moeten zijn in een normale situatie. Is ook alleen maar weer extra kans op verstopping/stuk gaan ten opzichte van een normale buis. Eén, hooguit twee sifon(s) op de juiste plek en verder een goed leidingverloop (zo min mogelijk 90° bochten, liever 45° om de snelheid erin te houden) en het water zou prima weg moeten lopen. En denk om het afschot, te weinig is niet goed, maar teveel ook niet.

Wat vaak vergeten wordt is dat bij een afvoer er ook lucht in tegengestelde richting moet kunnen stromen. Als dat niet het geval is dan loopt het water te langzaam weg of gaat je afvoer 'klokkende' geluiden maken. Dat is waar je nu tegenaan loopt met die geknutselde 'omgekeerde U' sifon. Die loopt helemaal vol met water, waardoor er geen lucht meer langs kan en het te langzaam wegloopt > overstroming.

Je kunt, als je de afvoer gedemonteerd hebt, uit voorzorg nog even de vulslang van je CV aansluiten op de waterkraan en dan de afvoer op volle kracht even doorspuiten zodat alle evt. vervuiling eruit is. Een normale goedwerkende afvoer zou die hoeveelheid water prima moeten kunnen afvoeren.

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 16-11-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:22

Freakie1NL

Grote Baas

Rukapul schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:38:
Creatief met PVC...

Verwijder alternatieve sifon, vervang die door fatsoenlijk TofY-stuk+sifon+horizontale terugslagklep en dan verder naar de ketel. Boel wel even fatsoenlijk beugelen.
Inderdaad, een terugslagklep. Kost wat maar dan heb je zeker dit probleem niet meer. Was hier ook de oplossing na het verplaatsen van de wasmachine naar de ketelruimte. Wasmachines vinden het gewoon fijn om met een gigantisch geweld het water er uit te pompen. Zelfs met 40MM is het al snel krap bij een bocht in dat geval.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beamer1
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-07 21:03
KNed schreef op maandag 16 november 2020 @ 06:59:
@Beamer1 dat overstortventiel is dat ding met die rode "dop"? Is dat voor het geval als er overdruk in het systeem optreedt?
Klopt inderdaad, maar komt volgens mij niet zo vaak voor dat de overstort in werking treedt. Misschien ooit bij een defect expansievat. Dus positie in aanvoer/retour in huishoudelijke situatie is om het even.
Zwartoog schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:47:
[...] Is dat nieuw? Een kennis (gepensioneerd installateur) beweerde juist dat deze op de retour moest zitten. Maar die is ook al 15 jaar uit het vak.
Nee, dat is niet nieuw :) Als er ineens overdruk in de installatie ontstaat dan wil je dat hij overstort daar waar de temperatuur (en uitzetting) het hoogst is en dat is in de aanvoerleiding direct onder de CV-ketel. Je moet er een T-stuk voor plaatsen in de leiding, is vaak meer werk dan de overstort monteren op een expansievatconsole of aansluitgroep ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• KNed
Problem solved!

Nav de info hier het volgende gedaan:
  1. Rare sifonbocht eruit
  2. Hele liggende deel uitgevoerd met diameter 50
  3. Wasmachine sifon vervangen door diameter 50 versie
  4. Sifon onder de ketel gemaakt
Eerste was gedraaid en het is droog gebleven...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w05VFjI8IKNoNjRON9tnANWBFN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGwz4PTALV5eH2HvZk8qzflg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Ik heb tips van diverse antwoorden gebruikt dus kan niet 1 antwoord als beste markeren.
Iedereen bedankt voor de input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

KNed schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:29:
Ik heb tips van diverse antwoorden gebruikt dus kan niet 1 antwoord als beste markeren.
Iedereen bedankt voor de input!
Je hebt exact gedaan wat @MeTooPV beschrijft in zijn post inclusief tekening/plaatje. Wellicht zou je dat als beste antwoord kunnen markeren?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Harrie_ schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:02:
[...]
Je hebt exact gedaan wat @MeTooPV beschrijft in zijn post inclusief tekening/plaatje. Wellicht zou je dat als beste antwoord kunnen markeren?
maar ook wat @Beamer1 aangaf: "PVC 50mm doortrekken tot aan je wasmachine"

Een tweede beste antwoord is zeker niet mogelijk? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
KNed schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:18:
[...]

maar ook wat @Beamer1 aangaf: "PVC 50mm doortrekken tot aan je wasmachine"

Een tweede beste antwoord is zeker niet mogelijk? :)
Oi, ik heb dips op de eerste 50mm mention :P

Maar altijd leuk dat het topic echt afgerond wordt met een plaatje van de uitvoering :)

[ Voor 13% gewijzigd door kabeltjekabel op 18-01-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-07 18:32

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

KNed schreef op maandag 18 januari 2021 @ 08:49:
Problem solved!

1. Rare sifonbocht eruit

[Afbeelding]
Vraag: waarom de sifon bij de ketel uitvoeren met witte klem-PVC i.p.v. alles te lijmen?
Vraag2 aan mensen die hier meer vanaf weten dan ik doe: blijft die aansluitwijze op deze manier goed gaan op de lange termijn?

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
kabeltjekabel schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:26:
Oi, ik heb dips op de eerste 50mm mention :P

Maar altijd leuk dat het topic echt afgerond wordt met een plaatje van de uitvoering :)
Oeps, sorry, credits voor jou! :)

En inderdaad, ik vind het ook altijd wel prettig als het eindresultaat gedeeld wordt.
Goudvis schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:39:

Vraag: waarom de sifon bij de ketel uitvoeren met witte klem-PVC i.p.v. alles te lijmen?
Vraag2 aan mensen die hier meer vanaf weten dan ik doe: blijft die aansluitwijze op deze manier goed gaan op de lange termijn?
Paar redenen: de eerste en belangrijkste is gewoon lui-igheid, ik had deze sifon nog liggen :) Scheelde dus ook een paar euro. En als laatste reden: deze is wel makkelijk los te halen. Dat is wel prettig bij problemen omdat er onder de ketel erg weinig ruimte is.

Voor de lange-termijnvraag:
Bedoel je de aansluitwijze van die witte sifon? die zit onder m'n douche-wastafel ook al 12 jaar met zo'n sifon aangesloten dus zal wel goed gaan toch?
Of bedoel je de hele installatie in het algemeen? Die liggende leiding op de oude manier zat ook al 12 jaar zo naar de wasmachine en heeft het altijd goed uitgehouden totdat die ketel aangesloten werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:16
KNed schreef op maandag 18 januari 2021 @ 08:49:
Problem solved!

1. Rare sifonbocht eruit

[Afbeelding]
Goed dat je het in één keer volledig hebt aangepakt! En ziet er prima uit! Geen beun oplossingen of te moeilijk doen met buffers en terugslagkleppen. Die witte sifon onder de ketel had je ook gerust van 3x45 bochtje kunnen maken, en hoeft ook niet bijzonder hoog te zijn omdat er uit het overstort ventiel geen bak water komt. Door je y stuk zoals je die nu geplaatst hebt kan het water alleen omhoog komen als het belemmerd wordt richting de afvoer. (y)

Oh en de installateur met zijn 4x 90 bochten laat je voortaan buiten neem ik aan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
DoeEensGek schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:58:
[...]

Goed dat je het in één keer volledig hebt aangepakt! En ziet er prima uit! Geen beun oplossingen of te moeilijk doen met buffers en terugslagkleppen. Die witte sifon onder de ketel had je ook gerust van 3x45 bochtje kunnen maken
En daarna 20x zoveel werk om schoon te maken :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
kabeltjekabel schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:02:
[...]

En daarna 20x zoveel werk om schoon te maken :z
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
CV sifon zit na jaren gebruik ook vol met troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
kabeltjekabel schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:07:
[...]

CV sifon zit na jaren gebruik ook vol met troep.
Ben ik toch wel benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt?
Enige wat er door heen gaat is water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
DoeEensGek schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:09:
[...]

Ben ik toch wel benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt?
Enige wat er door heen gaat is water.
Wat de CV uitspuugt is geen puur water hoor ;)
Pagina: 1