Open wenteltrap treden verstevigen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinstolman1
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-04 16:46
Hallo iedereen,

Ik heb in mijn huis (bouwjaar 1975) een open wenteltrap naar de eerste verdieping. Ik woon hier al anderhalf jaar en het is me nooit opgevallen dat de eerste paar treden een beetje "doorbuigen" als je er op staat. Recentelijk is 1 van mijn vrienden in dezelfde straat komen wonen (zelfde soort huis en trap) en daar is iemand tijdens het klussen door de 3e traptrede gezakt. Nou ziet onze trap er wel iets beter uit (bij hem zag het hele huis er wat verouderd uit), maar ben ik alsnog bang dat dit bij ons ook een keer gaat gebeuren. En met een eerste baby onderweg is dit wel iets dat ik gefixt wil hebben zodat we straks met een veilig gevoel naar boven en beneden kunnen!

Het is met name op de 2e, 3e, 4e en 5e trede. Ik ben nog niet zo'n heel handige klusser maar ik dacht aan 3 dingen:
1) houten blokjes tegen de muurkant strak onder de trede schroeven (dus de schroef horizontaal door het blokje en in de muur)
2) hetzelfde principe maar dan met ijzeren hoek beugeltjes die ik van onder dan ook in de trede zelf schroef
3) Verticale balken in het midden van elke trede tot op de grond (uiteraard ziet dit er niet uit)

De buiging is het hevigst als je midden op de trede staat, dus ik weet niet of die blokjes iets gaan helpen voor het doorbuigen. Echter toen bij mijn vriend iemand door de trede zakte gebeurde dat ongeveer alsvolgt; Er zaten 2 ijzeren pinnen vanuit de muur in de trede, toen iemand er doorheen zakte scheurde als het ware het hout van de bovenkant van de trede open en zakte dus de trede naar onder, de ijzeren pinnen in de muur bleven zitten. Met houten blokjes/ijzeren haakjes onder de treden hoop ik dat dit niet kan gebeuren, doordat die dan een deel van het gewicht zouden opvangen.

Heeft iemand een suggestie waarmee ik de treden wat kan verstevigen? Ik heb wat foto's bijgevoegd van onze trap. Overigens kraken deze treden ook een beetje, maar daar stoor ik met niet aan.
Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSbXfbYJ6hhfnGv1mUhyoIxIm40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFRdpbeyzOLfsSkoRLZdCTbj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3es5qnqqMEMMcAS3GtPHrT2sJw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4QSFvoAH22MdqyYDjOV63KPA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LnIMEvWZUDAL9DGh44eQhcmdo4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HbiK4DgnMiuzWsEg403IOwQy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krkt-yFVVGhpO7lhnQyC5R4ancs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFAyJ3h41Vkq98wkvkFsmQTT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVWTQEBFBSb9b8rcux_C-4J6RAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HMCxitx0El0clE7zRA593xGG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:14
Misschien een metaal hoekprofiel aan de onderkant bevestigen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:00
Hout is flexibel en breekt echt niet zomaar. Traptype dat jij hebt zit in heel veel huizen en heb daadwerkelijk nog nooit gehoord dat er een traptrede gebroken is. Hout kan heel veel hebben en buigen voor het breekt. Ik denk dat je je teveel zorgen maakt om niets 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Robinstolman1 smalle balkjes en schilderen. maar hout geeft veel mee, en breekt niet zomaar
KNed schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:39:
Misschien een metaal hoekprofiel aan de onderkant bevestigen?
kan goed in het niet zichtbare deel ja

[ Voor 53% gewijzigd door Hackus op 14-11-2020 12:56 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Deze trap staat in 90% van de naoorlogse woningen. Je zakt niet zomaar door zo'n trede. Daar is echt meer aan de hand geweest.

Wil je het versterken, dan moet je er een gesloten trap van maken met stootborden. Die verstevigen dan gelijk de treden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:25
Blokjes of balkjes aan de zijkant eronder helpt alleen als daar het gevaar van afbreken is. Als de plank in het midden breekt helpen blokjes aan de zijkant niet veel. Je zou langs de achterkant een stalen L profiel over de gehele lengte van de trap kunnen plaatsen, maar vraag is inderdaad hoe realistisch het is dat er een trede uit breekt.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:18
Typisch een vraag voor een timmerman. Geen idee hoeveel flexibiliteit er nodig is of mag bestaan in dit ontwerp. Het zou zomaar kunnen dat een kleine aanpassing op den duur meer schade doet dan helpt. Denk bijvoorbeeld aan schroeven die door de lichte verbuiging van de trede de gaten slijten en de constructie daarmee verzwakken. We hebben hier ook zo'n trap, maar dan met stootborden. Ja dat veert, zoals het altijd al deed.
Als je twijfelt, vraag de expert eens langs. Op foto's kunnen we, los van dat de meesten van ons hier wel technisch zijn, maar toch net geen timmerman, geen conclusies trekken over de stevigheid van jouw trap.

Verder zijn trede 2 t/m 5 natuurlijk de langere en meest belastte. Meer verticale snelheid over het algemeen dan in het midden van de trap. Meten is weten natuurlijk. Je kunt met z'n tweeën relatief eenvoudig meten.

1 onder de trap, 1 op de traptrede. In het midden van de trede een houtje tegen de trede erboven, potloodje tegen de te meten trede leggen (boven of onder) tegen het houtje en springen maar. Je ziet dan een mooi lijntje dat je kunt opmeten. Heb je meteen iets om de timmerman te vertellen als je toch gaat bellen.
Wie weet zegt die wel: "Kraakt het niet hard en minder dan 8mm beweging, dan is er niks aan de hand."

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinstolman1
Bedankt voor alle reacties en het meedenken!

Ik ben ook niet zo zeer bang voor het doormidden breken van de trede, maar dat hetzelfde als bij mijn vriend gebeurd. Dus dat het hout van het bovenste deel van de trede (boven de pinnen) afscheurt, waardoor de trede niet meer aan de pin blijft hangen (heel lastig uit te leggen, maar weet niet hoe ik het beter zou kunnen omschrijven). En het lijkt me als daar een houten blokje onder zit, tegen de muur geschroefd, dat dat een deel van de druk op zou vangen en de treden niet "open breekt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ik weet niet precies wat je bedoelt met de 'pinnen', maar als het goed is, ziet de binnenkant van je trap er zo ongeveer uit:
https://pbs.twimg.com/med...CvZ?format=jpg&name=large
(even van google gejat)

Zeg maar sleuven, waar de treden als het ware inhangen. En dat is ook wat je wilt voor optimale stevigheid.

Zo'n hoekprofiel wat je zelf wilt aanbrengen, of zelfs een balk onder elke trede, voegt niet veel toe, tenzij je deze op dezelfde manier bevestigd.
Als je zo'n profiel gewoon vastschroeft aan de zijkant, dan komt al het gewicht op die paar schroefjes, en daar is het simpelweg niet sterk genoeg voor.

Enige waar je je m.i. zorgen over moet maken is houtrot. Zo lang daar geen sprake van is, kun je het beter laten zoals het is, met het risico het anders alleen maar minder sterk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinstolman1
Ja bij mijn vriend zat er inderdaad een gleuf aan de zijkant waar de trede in lag, maar ook zat er horizontaal een soort lange spijkesr (pin?) in. Die dus de trede aan de zijkant vast maakten lijkt me. Ik ging er eigenlijk automatisch van uit dat het dan ook zo bij mij zit.

Als die pinnen er niet in zitten dan begrijp ik je punt heel goed dat die blokjes/hoekprofielen dan niks toevoegen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-05 08:33

SeatRider

Hips don't lie

Als je echt rustig wil slapen, zou ik denk ik 4x6 cm balkjes over de gehele breedte van de traptreden maken, en die met houtlijm of montagekit bevestigen aan de onderkant van de treden en aan de zijkant.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 22:56

Rmg

SeatRider schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:43:
Als je echt rustig wil slapen, zou ik denk ik 4x6 cm balkjes over de gehele breedte van de traptreden maken, en die met houtlijm of montagekit bevestigen aan de onderkant van de treden en aan de zijkant.
Ik zou onder elke trede gewoon een paal tot aan de grond maken, dan slaap je pas echt lekker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 10-05 08:33

SeatRider

Hips don't lie

Rmg schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:46:
[...]

Ik zou onder elke trede gewoon een paal tot aan de grond maken, dan slaap je pas echt lekker
Nog beter. En die dan 50 meter de grond in laten heien :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Spijkers/schroeven zou goed kunnen hoor, maar dat zal vooral zijn om de trede op z'n plek te houden tijdens plaatsen.
Dient dus dus niet om het gewicht te dragen. Daar is het hout (aan de wand en de pilaar) zelf voor, en daarom wordt het ook in de sleuf geplaatst, en niet alleen maar vanuit de zijkant vastgeschroefd.
Eenmaal geplaatst heeft het m.i. geen functie meer. Het blijft wel op z'n plek doordat het vastgeklemd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-05 15:54

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik zou even een trappenboer langs laten komen. Die laten kijken. Een eventuele nieuwe trap kost ongeveer 2300 euro inclusief plaatsen (hier toevallig een offerte liggen voor een nieuwe trap naar 3e verdieping). Da's een dubbel kwarts trap, voorgegrond. Moet het alleen nog zelf aflakken.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Stootborden aan de achterkant plaatsen en deze ook aan de muurzijde en paalzijde waar de trap omheen draait vast maken.
Pagina: 1