vervanging Rotel RSP 1068

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krivas
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-12-2024
Momenteel heb ik een Rotel RSP1068 surround processor, met twee Van Medevoort eindversterkers, een PA222 met een PA515. De PA's zijn al vanaf 1997, maar klinken nog geweldig. Op zich draait het spul nog prima, maar ik heb net een andere TV, een LG CX65 gekocht en ik merk dat ik toch tegen wat beperkingen aan begin te lopen. Dit in aansluitingen, maar ook de formaten dat de RSP1068 aankan. Films download ik heel soms, maar vind meer mijn ding in Pathé en ook binnenkort Netflix denk ik (heb ik nog niet). Stereo is ook nog wat belangrijk, maar minder. Ik denk erover om hier Spotify te gaan gebruiken, wat sowieso al geen hoge kwaliteit is. Een CD wordt nog zeer zelden, tot niet, gespeeld.

Zodoende zit ik te denken de Rotel te vervangen. Wat zou jullie kunnen aanraden? Enkel processor vervangen, of alles vervangen. Uiteraard maak ik natuurlijk graag een upgrade in geluid. De kamer is akoestisch geen wonder en ik heb wel eens begrepen dat er tegenwoordig processors/receivers zijn dit middels een microfoon en dergelijke kunnen compenseren. Zou hebben ze onlangs in mijn auto een Sound Processor geïnstalleerd, in combinatie met de bestaande pruts-speakers en ik viel achterover van de vooruitgang!

Wat zijn de (tweedehands) mogelijkheden hier? Het budget is beperkt, ik denk aan een absoluut max van 1750 euro. Voor ofwel in eerste instantie de processor te vervangen en dan later de versterkers. Ofwel ineens een geïntegreerde receiver/versterker. Ik ben overigens ook niet gebonden aan Rotel of welk merk dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:40

Jag

Het probleem is vaak dat losse processors erg aan de prijs zijn.

Verder is het een leuk maar ingewikkeld probleem, maar kwaliteit zit hem ook in geel andere dingen. Meerdere subs en dsp bijvoorbeeld :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor 1750 zou ik een hele mooie home cinema receiver kopen (die kan alles wat je wilt inclusief goede DSP en what have you) met pre-outs. En dan testen wat het doet met en zonder de poweramps. Voegen die niks meer toe, gooi je ze op MP en anders hou je ze lekker :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:40

Jag

Ik sluit me aan bij het pragmatische plan van @The Eagle. Nog even een kleine aanvulling, mijn vorige reactie was ff snel tussendoor :)

Wat betreft kamer akoestiek: dat is een lastig onderwerp. Ultra korte samenvatting is dat lage tonen en hoge tonen zich totaal anders gedragen, respectievelijk staande golven en reflecties. Die vereisen ook een heel andere aanpak, waarbij je voor de lage tonen goed EQ kan gebruiken en waar je een nieuwe receiver dus een upgrade kan betekenen. Als je de mogelijkheid hebt, zou ik zeker een dubbele sub overwegen, wordt het ook bijna altijd beter van.

Hoge tonen akoestiek is een different ball game. EQ heb je daar minder aan en automatische EQ systemen van moderne receivers kunnen het ook slechter maken. Als je wilt zijn hier ook hele mooie papers over geschreven die uitleggen hoe het werkt en hoe het mis kan gaan. Samenvatting hier is dat je vooral goede luidsprekers nodig hebt die een gecontroleerde afstraling hebben. Een beetje breedbandige demping toevoegen vind ik overigens zelf ook erg fijn voor een ruimte waar geliud gemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-10 14:54
Ik zou een processor kopen, overgegaan van een Marantz receiver naar een Marantz processor en het verschil is veel groter dan uit specs blijkt.

Allebei veel beter dan de Rotel vooral vanwege de instelmogelijkheden met oa een microfoon.
NB Ik heb >10 jaar een Rotel 1098 gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krivas
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-12-2024
Bedankt al voor de antwoord.

Ik liep tegen een Yamaha CX-A5100 processor aan tegen een hele mooie prijs en die heb ik vervangen voor de Rotel. Duidelijk de goede keuze geweest en een stevige upgrade... Blijkbaar kan er toch niets op tegen de combinatie; processor - eindversterkers.

Overigens vind ik de werking van de microfoon maar vreemd. Het lijkt wel of hij niets anders dan de volumes en afstanden bekijkt. Dat kan ik natuurlijk met de hand ook...
Pagina: 1