Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-04 20:06

Shapeshifter

Get it over with

Topicstarter
Het lukt me niet om een antwoord te vinden op de volgende vraag, dus ik stel hem hier, hopelijk zijn er mensen hier die het me uit kunnen leggen:

Mijn partner en ik hebben een webshop, we vallen vielen in 2019 daarmee onder de oude kleine ondernemersregeling en dus verrekenden we de BTW die we betalen en de BTW die we ontvangen. Over 2019 hebben we aardig wat investeringen gedaan, waardoor we 3 kwartalen gebruik hebben gemaakt van vermindering volgens de (oude) KOR en 1 kwartaal waarin we het absurde bedrag van 3 euro teruggekregen hebben.

Over 2020 ziet dit er behoorlijk anders uit en zijn er kwartalen waarin we duizenden euro's teruggekregen hebben. Nu worstel ik met hoe ik deze teruggave moet zien. Voor zover ik het begrijp moeten teruggaven en vorderingen op de balans terecht komen, omdat het invloed heeft op je vermogen, maar voor zover ik kan beredeneren zijn het geen inkomsten die op de resultatenrekening terecht moeten komen en is het dus ook niet van belang voor de inkomstenbelasting.

Kan iemand mij vertellen of deze logica correct is, zou nogal een significante fout zijn en heb niet zo'n zin in naheffingen of boetes...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:36
Heb je in eerste instantie die btw als uitgave meegerekend? Of heb je de uitgave al excl BTW gerekend (zoals je had moeten doen).
Als je excl BTW had gerekend, maar wel btw hebt betaald (en die dus nu terugkrijgt), dan is dit geen extra inkomsten.
Als je bij de uitgave incl btw hebt gerekend, en nu de BTW terugkrijgt, is het wel winst, en moet dus ook als zodanig gerekend worden.

Vandaar dat je meestal excl BTW rekent bij je uitgaves, zeker als je verwacht dat je komend jaar anders boven bepaalde grenzen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:50

_Arthur

blub

Misschien dat @t_captain een goed antwoord heeft voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-04 23:07
Normaal gesproken boek je bij een aankoop van 100 euro excl BTW (121 incl):

Kosten: 100
Te vorderen BTW: 21
Aan bank: 121

Bij de BTW aangifte:

Bank 21
Aan te vorderen BTW: 21

Op deze manier heb je 100 euro kosten geboekt die vanaf je bankrekening betaald zijn. De BTW heb je voorgeschoten en weer teruggekregen.

Bij verkoop van een dienst van 100 euro ex:

Bank: 121
Aan te betalen BTW: 21
Aan resultaat: 100

(Bij verkoop van goederen boek je ze ook nog vd voorraad af)

Bij btw aangifte:

Te betalen BTW: 21
Aan bank: 21

Oftewel je hebt iets geleverd en 100 euro op je bankrekening. De BTW heb je tijdelijk op je bankrekening gehad en afgegeven aan de belastingdienst.

Als je de BTW mag houden:

Aan incidenteel resultaat: 21

Nu is je winst met 21 euro gestegen. Hier betaal je wel weer inkomstenbelasting over.

Overigens vraag ik me af hoe je duizenden euro's kan terugkrijgen met de nieuwe KOR (vanaf 1-1-2020): je hebt een vrijstelling van BTW, je mag niet eerst BTW rekenen en dan geen BTW aangifte doen. Je mag onder de nieuwe KOR dus geen BTW op je factuur vermelden, en van ingekochte goederen krijg je de BTW ook niet terug...

[ Voor 23% gewijzigd door pirke op 14-11-2020 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-04 13:49
In de nieuwe KOR 2020 (de enige KOR die momenteel geldig is) mag je geen BTW factureren en zelf houden omdat je onder een drempel valt. Dat voordeel is voorbij.

Val je onder KOR 2020, dan factureer je zonder BTW en hoef je ook niets af te dragen. Ook op je inkoop kun je niets terugvorderen als voorheffing.

Als je BTW factureert, moet je deze gewoon aangeven en afdragen. In die aangifte mag je wel voorheffing op je inkoop meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Topicstarter
99ruud99 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 11:29:
Heb je in eerste instantie die btw als uitgave meegerekend? Of heb je de uitgave al excl BTW gerekend (zoals je had moeten doen).
Als je excl BTW had gerekend, maar wel btw hebt betaald (en die dus nu terugkrijgt), dan is dit geen extra inkomsten.
Als je bij de uitgave incl btw hebt gerekend, en nu de BTW terugkrijgt, is het wel winst, en moet dus ook als zodanig gerekend worden.

Vandaar dat je meestal excl BTW rekent bij je uitgaves, zeker als je verwacht dat je komend jaar anders boven bepaalde grenzen komt.
Ik heb alle uitgaven en alle inkomsten zonder BTW in de boeken gezet en dat ook als uitgangspunt genomen voor de BTW aangifte en de aangifte inkomstenbelasting. Dus als ik jou goed begrijp zeg je dat de BTW die ik terug krijg in mijn geval dus geen inkomsten zijn. Maar Pirke schrijft:
pirke schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 11:47:
Normaal gesproken boek je bij een aankoop van 100 euro excl BTW (121 incl):

Kosten: 100
Te vorderen BTW: 21
Aan bank: 121

Bij de BTW aangifte:

Bank 21
Aan te vorderen BTW: 21

Op deze manier heb je 100 euro kosten geboekt die vanaf je bankrekening betaald zijn. De BTW heb je voorgeschoten en weer teruggekregen.

Bij verkoop van een dienst van 100 euro ex:

Bank: 121
Aan te betalen BTW: 21
Aan resultaat: 100

(Bij verkoop van goederen boek je ze ook nog vd voorraad af)

Bij btw aangifte:

Aan bank: 21

Oftewel je hebt iets geleverd en 100 euro op je bankrekening. De BTW heb je tijdelijk op je bankrekening gehad en afgegeven aan de belastingdienst.
So far, so good, alleen bedragen zonder BTW tellen mee in het resultaat, maar dan:
Als je de BTW mag houden:

Aan incidenteel resultaat: 21

Nu is je winst met 21 euro gestegen. Hier betaal je wel weer inkomstenbelasting over.
Even zien of ik dit begrijp; bij de BTW aangifte geef ik op hoeveel BTW ik heb ontvangen uit verkopen en hoeveel BTW ik heb betaald voor bijv. het kopen van grondstoffen. Dit laatste geef ik op als voorbelasting en het verschil kan dus positief zijn (meer BTW ontvangen dan betaald) waarop ik vermindering toepas en dus niets hoef te betalen die ik netjes betaal omdat ik in 2020 niet meer onder de KOR val, of negatief zijn (meer BTW betaald dan gekregen) waardoor ik een teruggave ontvang van de belastingdienst.

Jij stelt dat wanneer je BTW "mag houden", ofwel, als ik een teruggave ontvang, dit een incidenteel resultaat is, dus wel inkomsten en dus wel relevant voor inkomstenbelasting?
t_captain schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:02:
In de nieuwe KOR 2020 (de enige KOR die momenteel geldig is) mag je geen BTW factureren en zelf houden omdat je onder een drempel valt. Dat voordeel is voorbij.

Val je onder KOR 2020, dan factureer je zonder BTW en hoef je ook niets af te dragen. Ook op je inkoop kun je niets terugvorderen als voorheffing.

Als je BTW factureert, moet je deze gewoon aangeven en afdragen. In die aangifte mag je wel voorheffing op je inkoop meenemen.
De omzet is dusdanig dat we in 2020 niet onder de nieuwe KOR vallen. Bij kans heb ik in 2020 nog geen gebruik geprobeerd te maken van vermindering omdat in elk kwartaal tot nu toe ik een teruggave heb gekregen, dus ik had me nog helemaal niet gerealiseerd dat ik in 2020 geen gebruik meer mag maken van vermindering omdat ik niet meer onder de KOR val.

Daarmee blijft nog wel de vraag staan of een teruggave nou wel of niet als (incidenteel) resultaat gezien moet worden en dus of deze relevant is voor de inkomstenbelasting...

[ Voor 17% gewijzigd door Shapeshifter op 14-11-2020 12:21 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:09
Shapeshifter schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:23:
Over 2020 ziet dit er behoorlijk anders uit en zijn er kwartalen waarin we duizenden euro's teruggekregen hebben. Nu worstel ik met hoe ik deze teruggave moet zien. Voor zover ik het begrijp moeten teruggaven en vorderingen op de balans terecht komen, omdat het invloed heeft op je vermogen, maar voor zover ik kan beredeneren zijn het geen inkomsten die op de resultatenrekening terecht moeten komen en is het dus ook niet van belang voor de inkomstenbelasting.
Als je duizend euro's terug hebt gekregen, val je dan nog wel onder de grens van de KOR? Je omzet mag niet hoger zijn dan E20.000/jaar. Zodra je boven die grens komt moet je dat direct doorgeven aan de belastingdienst.

Daarnaast, je mag als je onder de KOR valt helemaal geen BTW terugvragen! Als je onder de KOR valt mag je geen BTW terugvragen en geen BTW in rekening brengen. Je doet dan überhaupt geen BTW aangifte meer. Dus misschien snap ik je niet goed, maar het klinkt mij in de oren dat je je BTW aangiftes compleet verkeerd doet... voor de duidelijkheid: de oude kleine ondernemingsregeling bestaat niet meer. Daar kan je niet meer onder vallen voor het jaar 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Topicstarter
Hielko schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:12:
[...]

Als je duizend euro's terug hebt gekregen, val je dan nog wel onder de grens van de KOR? Je omzet mag niet hoger zijn dan E20.000/jaar. Zodra je boven die grens komt moet je dat direct doorgeven aan de belastingdienst.

Daarnaast, je mag als je onder de KOR valt helemaal geen BTW terugvragen! Als je onder de KOR valt mag je geen BTW terugvragen en geen BTW in rekening brengen. Je doet dan überhaupt geen BTW aangifte meer. Dus misschien snap ik je niet goed, maar het klinkt mij in de oren dat je je BTW aangiftes compleet verkeerd doet... voor de duidelijkheid: de oude kleine ondernemingsregeling bestaat niet meer. Daar kan je niet meer onder vallen voor het jaar 2020.
Ja correct, daar kom ik nu dus achter: in 2019 vielen we wel onder de (oude) KOR en heb ik gebruik gemaakt van vermindering. In 2020 zal dit niet het geval zijn, maar is het gelukkig bij kans goed gegaan omdat ik nog niet heb geprobeerd vermindering toe te passen en alleen maar teruggaven heb ontvangen... Lees de openingspost nog even goed, daar leg ik uit dat ik het over 2019 op een bepaalde manier gedaan heb, maar voor 2020 vraag hoe ik het nu moet doen :)

Edit: ohja, de startpost kon wel duidelijker, heb een en ander aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het lukt me niet om een antwoord te vinden op de volgende vraag, dus ik stel hem hier, hopelijk zijn er mensen hier die het me uit kunnen leggen:

Mijn partner en ik hebben een webshop, we vallen daarmee onder de oude kleine ondernemersregeling en dus verrekenen we de BTW die we betalen en de BTW die we ontvangen. Over 2019 hebben we aardig wat investeringen gedaan, waardoor we 3 kwartalen gebruik hebben gemaakt van vermindering volgens de (oude) KOR en 1 kwartaal waarin we het absurde bedrag van 3 euro teruggekregen hebben.

Kan iemand mij vertellen of deze logica correct is, zou nogal een significante fout zijn en heb niet zo'n zin in naheffingen of boetes...
Duizenden euro's van de BD ?
Let wel op dat KOR gaat om omzet van E20.000,-

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
Klinkt alsof je er goed aan doet een boekhouder in de hand te nemen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:08
Voor zover ik het begrijp moeten teruggaven en vorderingen op de balans terecht komen, omdat het invloed heeft op je vermogen, maar voor zover ik kan beredeneren zijn het geen inkomsten die op de resultatenrekening terecht moeten komen en is het dus ook niet van belang voor de inkomstenbelasting.
Dat zie je helemaal goed. Alle BTW op inkopen en verkopen gaat naar de balans, pas als je in de bijzondere situatie komt dat BTW op een factuur niet betaald hoeft te worden of ontvangen BTW niet afgedragen hoeft te worden, gaat het naar de resultaatrekening.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Die afdrachtsvermindering bestaat ook niet meer em zul je in de aangifte ook niet terugvinden.

Wat betreft voordeel KOR 2019, dat is ten bate van je ondernemingswinst dus wel degelijkbelastbaar. De vrijstelling komt
immers ten bate aan je bedrijf en niet privé.

Eenvoudig voorbeeld:
Je koopt in voor 90 euro ex BTW en verkoopt voor 100 ex BTW. Dat is normaal gesproken een winst van 10 euro, maar omdat je 121 factureert en geen 21 BTW afdraagt is je winst 31 euro.

Bijzonder trouwens dat je BTW saldo negatief is, draai je verlies of ben je nog steeds zwaar aan het investeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Topicstarter
Hackus schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:18:
[...]

Duizenden euro's van de BD ?
Let wel op dat KOR gaat om omzet van E20.000,-
We hebben veel geïnvesteerd dit jaar, dus veel uitgaven, dus veel BTW betaald. De omzet is exclusief BTW ruim boven de 20k. Het is inmiddels duidelijk dat we in 2020 niet meer onder de KOR vallen (maar in 2019 dus nog wel).
Hydra schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:19:
Klinkt alsof je er goed aan doet een boekhouder in de hand te nemen.
Dat is natuurlijk een optie, maar ik begin het steeds beter in de vingers te krijgen en voel me er tot dusverre nog wel comfortabel bij. Er is in deze thread wat onduidelijkheid ontstaan omdat de KOR is veranderd in 2020, maar dat is in principe niet essentieel voor de hoofdvraag die ik had. Het is toch ook juist leuk om iets te leren wat een beetje uitzoekwerk vergt?
StevenK schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:20:
[...]

Dat zie je helemaal goed. Alle BTW op inkopen en verkopen gaat naar de balans, pas als je in de bijzondere situatie komt dat BTW op een factuur niet betaald hoeft te worden of ontvangen BTW niet afgedragen hoeft te worden, gaat het naar de resultaatrekening.
Ja, dit vond ik ook het meest logisch, maar wilde het toch even checken, voorkomen is beter dan genezen met de belastingdienst
t_captain schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:22:
Die afdrachtsvermindering bestaat ook niet meer em zul je in de aangifte ook niet terugvinden.

Wat betreft voordeel KOR 2019, dat is ten bate van je ondernemingswinst dus wel degelijkbelastbaar. De vrijstelling komt
immers ten bate aan je bedrijf en niet privé.

Eenvoudig voorbeeld:
Je koopt in voor 90 euro ex BTW en verkoopt voor 100 ex BTW. Dat is normaal gesproken een winst van 10 euro, maar omdat je 121 factureert en geen 21 BTW afdraagt is je winst 31 euro.

Bijzonder trouwens dat je BTW saldo negatief is, draai je verlies of ben je nog steeds zwaar aan het investeren?
Nouja, dan had het dus ook niet mis kunnen gaan in 2020 :) Maar zeg je nu dat alle verminderde belasting in 2019 gezien moet worden als winst?

[ Voor 79% gewijzigd door Shapeshifter op 14-11-2020 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
Shapeshifter schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:23:
Dat is natuurlijk een optie, maar ik begin het steeds beter in de vingers te krijgen en voel me er tot dusverre nog wel comfortabel bij. Er is in deze thread wat onduidelijkheid ontstaan omdat de KOR is veranderd in 2020, maar dat is in principe niet essentieel voor de hoofdvraag die ik had. Het is toch ook juist leuk om iets te leren wat een beetje uitzoekwerk vergt?
Juist vanwege die onduidelijkheid raad ik je aan om gewoon een boekhouder in de arm te nemen. Het kost niet zo veel (mijne kost me 500 per jaar), het zijn bedrijfskosten, en je hebt iemand die wel echt weet wat 'ie doet doe het voor je regelt, in plaats van op info af te gaan van een aantal random mensen op een forum (hoe goed ze het ook bedoelen).

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:28

ST10©DE

Dus.............

Nou, met een beetje boekhoudprogramma gaat dit vrij makkelijk. Heb je geen boekhouder voor nodig hoor.

Hoe houdt de TS zijn boekhouding bij?

[ Voor 16% gewijzigd door ST10©DE op 14-11-2020 12:29 ]

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Topicstarter
Hydra schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:26:
[...]

Juist vanwege die onduidelijkheid raad ik je aan om gewoon een boekhouder in de arm te nemen. Het kost niet zo veel (mijne kost me 500 per jaar), het zijn bedrijfskosten, en je hebt iemand die wel echt weet wat 'ie doet doe het voor je regelt, in plaats van op info af te gaan van een aantal random mensen op een forum (hoe goed ze het ook bedoelen).
Tja, het meeste werk zit hem in het bijhouden van alles. Heb bij de aangifte 2019 samengewerkt met een boekhouder en die had ook zoiets van; je kunt het net zo goed zelf doen. Heb ook netjes gebruik gemaakt van de investeringsaftrek, meewerkaftrek, etc. dus denk dat het grootste gedeelte wel goed gaat, het zijn wat details hier en daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
Shapeshifter schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:23:
Maar zeg je nu dat alle verminderde belasting in 2019 gezien moet worden als winst?
Yep want de enige manier waarop je die vermindering kunt boeken is door hem van een balans- naar een resultaatrekening te boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Topicstarter
StevenK schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:30:
[...]

Yep want de enige manier waarop je die vermindering kunt boeken is door hem van een balans- naar een resultaatrekening te boeken.
Oh, ironisch dat de boekhouder die me daar mee hielp dat dan weer niet gezien heeft :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

StevenK schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:30:
[...]

Volgens mij is dat gewoon een latente belastingvordering. (Die op de jaarrekening van 2019 op de balans zou moeten staan )Ik ken geen voorbeelden waar belasting tot winst wordt gerekend.

[ Voor 7% gewijzigd door ST10©DE op 14-11-2020 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
ST10©DE schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:34:
[...]

Volgens mij is dat gewoon een latente belastingvordering. (Die op de jaarrekening van 2019 op de balans zou moeten staan )Ik ken geen voorbeelden waar belasting tot winst wordt gerekend.
De oude KOR is daar juist een voorbeeld van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

StevenK schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:38:
[...]

De oude KOR is daar juist een voorbeeld van.
Waarschijnlijk heb ik dan verkeerd gelezen want ik dacht dat deze dus niet van toepassing is.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Kwijtschelden van de BTW haalt een vordering weg uit de passiva, waardoor het ondernemingsvermogen met hetzelfde bedrag groeit.

Groei van ondernemingsvermogen is een component in de fiscale winstberekening.

De betreffende BTW valt aan de zaak toe, en zat daarvoor ook in het zakelijke domein. Het is dus niet te boeken als een privéstorting (die ten laste van de fiscale winst zou komen).

Ergo: je resteert met het voordeel uit de KOR in je fiscale winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-04 23:07
Shapeshifter schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:04:
[...]

So far, so good, alleen bedragen zonder BTW tellen mee in het resultaat, maar dan:

[...]

Even zien of ik dit begrijp; bij de BTW aangifte geef ik op hoeveel BTW ik heb ontvangen uit verkopen en hoeveel BTW ik heb betaald voor bijv. het kopen van grondstoffen. Dit laatste geef ik op als voorbelasting en het verschil kan dus positief zijn (meer BTW ontvangen dan betaald) waarop ik vermindering toepas en dus niets hoef te betalen die ik netjes betaal omdat ik in 2020 niet meer onder de KOR val, of negatief zijn (meer BTW betaald dan gekregen) waardoor ik een teruggave ontvang van de belastingdienst.

Jij stelt dat wanneer je BTW "mag houden", ofwel, als ik een teruggave ontvang, dit een incidenteel resultaat is, dus wel inkomsten en dus wel relevant voor inkomstenbelasting?
BTW mogen houden was alleen t/m 2019 van toepassing. Als je iets mag houden wat je eigenlijk af had moeten dragen is dat boekhoudkundig winst.

Vanaf 2020 is dat dus niet meer van toepassing.

Als jij 12.100 euro geïnvesteerd hebt, waarvan je 2.100 euro BTW terug krijgt vd belastingdienst, dan is de teruggekregen BTW geen winst. Je schiet het even voor, en krijgt het daarna weer terug. Het zijn geen kosten en het is geen winst. BTW is een neutrale transactie, je bent alleen doorgeefluik. Daarvoor zijn de posten "te betalen BTW" en "te vorderen BTW". Deze zorgen ervoor dat het buiten het bedrijfsresultaat blijft, terwijl je balans wel in balans blijft.

Als dit concept nog niet helemaal geland is adviseer ik je ten zeerste om een boekhouder in de arm te nemen, al is het alleen maar voor controle. Het is de plicht van een ondernemer om een correcte boekhouding te voeren. Als je fouten met belastingen maakt kan het al snel geclassificeerd worden als belastingfraude: opzet aantonen is niet nodig: indien je de details niet kent dien je het uit te besteden aan een boekhouder of accountant. Jij blijft altijd zelf verantwoordelijk. Bij ernstige overtredingen (waar jij met kleine fouten niet onder zal vallen) kan er tot 6 jaar gevangenisstraf opgelegd worden. Bij kleine vergrijpen (waaronder dus fouten uit onwetendheid) komen er meestal alleen geldboetes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Topicstarter
pirke schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:55:
[...]

BTW mogen houden was alleen t/m 2019 van toepassing. Als je iets mag houden wat je eigenlijk af had moeten dragen is dat boekhoudkundig winst.

Vanaf 2020 is dat dus niet meer van toepassing.

Als jij 12.100 euro geïnvesteerd hebt, waarvan je 2.100 euro BTW terug krijgt vd belastingdienst, dan is de teruggekregen BTW geen winst. Je schiet het even voor, en krijgt het daarna weer terug. Het zijn geen kosten en het is geen winst. BTW is een neutrale transactie, je bent alleen doorgeefluik. Daarvoor zijn de posten "te betalen BTW" en "te vorderen BTW". Deze zorgen ervoor dat het buiten het bedrijfsresultaat blijft, terwijl je balans wel in balans blijft.

Als dit concept nog niet helemaal geland is adviseer ik je ten zeerste om een boekhouder in de arm te nemen, al is het alleen maar voor controle. Het is de plicht van een ondernemer om een correcte boekhouding te voeren. Als je fouten met belastingen maakt kan het al snel geclassificeerd worden als belastingfraude: opzet aantonen is niet nodig: indien je de details niet kent dien je het uit te besteden aan een boekhouder of accountant. Jij blijft altijd zelf verantwoordelijk. Bij ernstige overtredingen (waar jij met kleine fouten niet onder zal vallen) kan er tot 6 jaar gevangenisstraf opgelegd worden. Bij kleine vergrijpen (waaronder dus fouten uit onwetendheid) komen er meestal alleen geldboetes.
Het concept is me duidelijk, het was even onduidelijk of je het nu over 2019 of over 2020 had, maar ik begrijp nu dat het in je eerdere post over 2019 ging, dat het tot en met 2019 anders was vanwege de KOR dus dat over 2019 een vermindering gezien moet worden als winst, maar over 2020 dit niet meer van toepassing is. Een teruggaaf (in 2020) is dus ook geen (incidenteel) resultaat en telt dus ook niet mee voor de inkomstenbelasting, precies wat ik al dacht. Moet ik alleen de boekhouder even bellen voor 2019, want dat is mogelijk niet goed gegaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Shapeshifter Je kunt ook alvast een boekhoudprogramma gebruiken van oa https://www.afas.nl/software/boekhoudprogramma.

Maar om direct antwoord te geven op de vraag uit je TT, Nee.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Shapeshifter schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:30:
[...]

Tja, het meeste werk zit hem in het bijhouden van alles. Heb bij de aangifte 2019 samengewerkt met een boekhouder en die had ook zoiets van; je kunt het net zo goed zelf doen. Heb ook netjes gebruik gemaakt van de investeringsaftrek, meewerkaftrek, etc. dus denk dat het grootste gedeelte wel goed gaat, het zijn wat details hier en daar.
Er is nogal een verschil tussen een boekhouding voeren en de juiste fiscale keuzes en aangiftes doen. En juist details kunnen daarin nog een hoop verschil maken.
Pagina: 1