• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-11 20:52
Ik heb een snoerdimmer en een duo muurdimmer geinstalleerd van het merk Lybardo icm allemaal philips warmglow lampen.
Op de duo dimmer heb ik 2 GU10 lampen op de ene knop en 2 E27 lampen op de andere knop.
Op de snoerdimmer zit een staande lamp met E27.

Allen dimmen heel mooi, maar nu hebben alle E27 lampen last van knipperingen (soms een dipje, meestal meerdere dipjes) en flitsjes. De GU10 lampen werken perfect. De lamp op de snoerdimmer heb ik vervangen voor een Calex lamp zonder warmglow effect en dat lijkt nu goed, alleen krijg ik de lampen op de muurdimmer niet goed, tenminste met lampen met warmglow effect (dus dat ze warmer worden bij dimmen, 2700k naar 2200k). Ik heb ze nu vervangen door Osram filament lampen met dimglow. Deze gaan echter uit de handel, dat terzijde.
De Osrams geven deze knipperingen niet, geen flitsjes, maar om de paar uur een serie snelle flikkeringen. Ik heb gedacht aan TF signalen op het net, maar overdag?
Vervolgens een dimstabilisator geprobeerd. De philips lampen raken daarmee een beetje van slag lijkt het, meer knipperen, de Osrams doen er niks mee.

Ik twijfel nu een Tradim 2494 muurdimmer te halen, maar wil zeker weten dat dit perfect werkt met philips warmglow. Hier is niks over te vinden. Iemand hier ervaring mee?

[ Voor 72% gewijzigd door Pino64 op 14-11-2020 09:39 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:09
Heb je wel een echte led dimmer en dimbare leds gepakt? Ledlampen houden niet zo van ouderwetse gloeilamp dimmers.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-11 22:21

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Veel ledlampen zijn niet dimbaar, en werken dan alleen als je de dimmer vol open zet.
Meestal staat dat wel op de verpakking, dus kijk die nog eens goed na of er heel duidelijk "dimbaar" op staat.

edit: ik zie dat Philips warmglow wel dimbaar kan zijn, en dat Lybardo ook LED dimmers maakt.

Kan je iets duidelijker omschrijven welke merk en type je precies gebruikt hebt, hoe alles is aangesloten en wat het probleem is?

[ Voor 51% gewijzigd door gwystyl op 14-11-2020 09:36 ]

• Pino64
Excuus, mijn verhaal was nog niet compleet. Ik heb dimbare ledlampen zoals nu beschreven en het zijn led dimmers inderdaad.

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:35
Pino64 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 09:40:
Excuus, mijn verhaal was nog niet compleet. Ik heb dimbare ledlampen zoals nu beschreven en het zijn led dimmers inderdaad.
Ik heb heel mijn huis vol met led en dimmers.

Praktijkervaringen en ruwe uitleg:
Geziene problemen:
- lamp blijft gloeien bij standje “uit”. Meestal bij 1 klein ledlampje.
Oorzaak : inductiespanning.
Oplossing: meer lampen aansluiten of hoger wattage led. Of er een weerstand overheen zetten zie hier https://www.bol.com/nl/p/...3yoAmKEAQYASABEgJLivD_BwE

- ledlampen gaan knipperen.
Oorzaak:
1)verkeerde dimmer: je moet fase afsnijding hebben
2) Dimmer heeft minimale belasting nodig (5-150 Watt staat dan op de dimmer)

In beide bovenstaande gevallen kan je altijd beter kiezen voor een leddimmer met faseafsnijding die dimt vanaf 0 Wattt. Dat laatste is echt belangrijk. Vaak beschikken deze dimmers nog over een min-max stelschroefje zodat je wat bij kan stellen. Dat schroefje zit op de dimmerplaat.

Die Lybardo leddimmer kan overigens niet dimmen onder de 3 of 5 Watt, om maar eens wat te noemen. Als je dimt , dan kan je maar zo onder de minimumbelasting komen.
Via Google vind je genoeg leddimmers die vanaf 0 Watt kunnen dimmen plus een nastelschroefje hebben.
Link voorbeeld: https://www.ecobright.nl/...0u5wG0EAAYASAAEgIfgfD_BwE

Doe er je voordeel mee en succes.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

• Pino64
De dimmer van Lybardo is fase afsnijding en kan afgesteld worden, maar kan inderdaad niet naar 0 watt. Ik ging er vanuit dat de minimale belasting het wattage van de lamp was (ongedimd). De Tradim die ik op het oog had heeft een minimale belasting van 3 watt.

De dimmer van ecobright lijkt het goed te doen icm Philips warmglow, maar heeft wel last van de TF (toonfrequent) signalen zoals de meeste dimmers, lees ik in de reviews. Gelukkig gaan die volgend jaar grotendeels verdwijnen. Alleen volgens diezelfde reviews zijn er ook wat dimmers die het niet goed deden en omgeruild moesten worden. Heb jij ze ook van Ecobright?

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-10 08:06
Ik heb een dimbare led spot van Philips ook in combinatie met Lybardo. Deze dimmer had ik op aanraden van mensen in het forum gekocht, helaas net voordat jouw bericht kwam. Ook ik heb last van flikkerend licht. Alleen als ik max 50% dim heb ik nagenoeg geen geflikker.

Ben benieuwd of je een oplossing vindt.

• Pino64
Is dat flikkeren de hele dag of 's avonds? Het zouden ook de TF signalen kunnen zijn. Ik heb met de warmglow spots geen enkele flikkering, alleen met E27 lampen. Jij hebt gewone GU10 spots?

Toch vind ik het maar waardeloos. Op de snoerdimmer heb ik al weer een gloeilamp, want vond de kleur teveel afwijken met de Calex led lamp. Ook dit flikkert helemaal niet.

Ik zou best nog 1 keer een nieuwe duo muurdimmer en een snoerdimmer willen halen, maar dan moet ik zeker weten dat philips warmglow perfect werkt en TF signalen geen problemen geven. De muurdimmer van Ecobright lijkt het goed te doen volgens een review, maar nog wel last van die signalen. Kon ik maar meer vinden van die Tradim.

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-10 08:06
Pino64 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:29:
Is dat flikkeren de hele dag of 's avonds? Het zouden ook de TF signalen kunnen zijn. Ik heb met de warmglow spots geen enkele flikkering, alleen met E27 lampen. Jij hebt gewone GU10 spots?

Toch vind ik het maar waardeloos. Op de snoerdimmer heb ik al weer een gloeilamp, want vond de kleur teveel afwijken met de Calex led lamp. Ook dit flikkert helemaal niet.

Ik zou best nog 1 keer een nieuwe duo muurdimmer en een snoerdimmer willen halen, maar dan moet ik zeker weten dat philips warmglow perfect werkt en TF signalen geen problemen geven. De muurdimmer van Ecobright lijkt het goed te doen volgens een review, maar nog wel last van die signalen. Kon ik maar meer vinden van die Tradim.
Ik denk dat we vooral last hebben van TF inderdaad. Ik ga opletten op de tijd wanneer het gebeurt en of er een patroon in zit.

Heb de Star spot met 2 lampen ingebouwd. Geen idee waar dat mee vergelijkbaar is.

[ Voor 4% gewijzigd door Shodan op 17-11-2020 18:24 ]

• Pino64
Ik heb mailcontact gehad met Tradim en een zeer uitgebreid antwoord gehad. Tradim lijkt het goed te doen met Philips warmglow en daarbij weinig last van TF signalen. Dat is hoopvol.

Hierbij het uitgebreide verhaal van Tradim:

Er zijn vele soorten lampen en dimmers op de markt. En elke die weer anders werkt.

Ik ken uw technische achtergrond niet dus misschien vertel ik iets wat u al bekent is.

Het principe van led dimmen is door fase af te snijden. Dit gebeurt door een elektronisch schakelaar op het juiste moment in en uit te schakelen. Bij iedere nul doorgang wordt de schakelaar gesloten en afhankelijk van de dimstand, na een tijd weer geopend. De tijd dat de schakelaar gesloten is zal de lamp stroom vragen en de tijd dat de schakelaar geopend is krijgt de lamp geen stroom meer en zal de rest van de energie uit zijn condensator halen.

Gebruik bij ledlampen geen fase aansnij dimmers omdat de lamp een condensator heeft. Bij deze dimmers sluit de schakelaar juist op een moment van de sinus en opent bij de nul doorgang. Bij het sluiten van de schakelaar zal de condensator zich heel snel vol laden met als gevolg piekstomen. Piekstromen brengen schade toe bij de lamp en dimmer.

Met uitzondering voor de ledlampen die zijn ontworpen voor fase aansnij dimmers. Helaas staat dit meestal niet op de doos.

Waarom kunnen lampen gaan knipperen?

Aller eerst moet het aangesloten vermogen boven het minimum liggen van wat de dimmer aan kan.

Wij bij Tradim maken we zoals dat heet 2 draad dimmers. Deze dimmers plaats men tussen de fase en de schakeldraad en hebben geen nul aansluiting.

Wat we vaak zien bij de goedkopere ledlampen dat deze alleen stroom vragen tussen de 30% en 70% van de sinus. Daarbuiten zijn ze hoog ohmig.

Wanneer de dimmer dan bijvoorbeeld op 80% staat ingesteld gaat de lamp knipperen omdat de dimmer geen energie genoeg voor zichzelf kan opbouwen.

Er is hiervoor een dimstabilisator die er voor zorgt dat ook in dit laatste stukje de dimmer een belasting ziet. LEDDS6001.

Ook kun je voor een dimmer kiezen waarbij de maximale dimstand kan aanpassen. Of een duurde lamp. Bij Phillips zie ik vaak dat die een meer continu stroomvraag hebben.

Bij vloer en snoer dimmers zal je dit niet snel zien omdat deze een nuldraad hebben. De dimmer kan dan spanning halen tussen de fase en de nul.

Bij andere merken komt het ook voor dat de schakelaar niet voldoende open gaat (er blijft dan nog een klein beetje stroom naar de lamp lopen). Of dat de schakelaar te vroeg weer gesloten wordt (de lamp gaat dan opnieuw stroom vragen).

Het TF signaal zorgt voor een vervorming van de sinus. Hiermee zal de spanning opeens inzakken en dit zal je zien in de licht opbrengst. Dit signaal wordt o.a. gebruikt om het verschil tussen dag tarief en nacht tarief aan te geven. Je zal vooral merken in de avond dat het licht een aantal minuten knippert en dan een aantal minuten niet. Dit is beter te zien wanneer het licht onder de 50% gedimd is en heeft de ene lamp meer last van dan de andere.

Onze dimmers hebben hier geen filter voor. Om te filteren zal je een scheiding moeten maken tussen de 50 Hz (normale frequentie van het stopcontact) en de TF frequentie. De TF frequentie moet dan afgevoerd worden naar de nul. Wij hebben 2 draad dimmers en deze hebben geen nul en kan daarom het ongewenste signaal niet afvoeren.

Daarbij hebben we wel eens een filter ontworpen hiervoor. Echter zijn de afmetingen voor dit filter niet te gebruiken in de huis installaties. Hiervoor kun je het beste opzoek naar een lamp die hier het minste last van heeft. Deze hebben een grotere buffercondensator. Het goede nieuws is dat er op 1 juli 2021 dit signaal landelijk verdwijnt.

Om niet alle schuld bij de netbeheerder te leggen zou ik ook adviseren te kijken naar andere verbruikers. Daar waar de spanning met TF signaal maar een paar volt inzakt voor een korte tijd. Kan dat door verbruikers wel meer dan 10 volt zijn voor langere tijd. En met langere tijd bedoel ik dan 10 tot 20 ms wat veel meer zichtbaar is voor het menselijk oog.

Zelf als u het licht op een aparte groep staat valt er duidelijk te zien wanneer de föhn aangaat of de vaatwasser begint te verwarmen. Dit gaat vaak in pulsen van 10 of 20 ms aan en dan een periode uit. Dit zorgt voor een spanningsdip op het net. Ook wanneer de buren de droger aan heeft kunt u hier hinder van ondervinden.

Om op uw vraag terug te komen. Bij de Phillips warmglow 8.5 watt zie ik weinig van het TF signaal.
Pagina: 1