Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:48
Dag iedereen,

sinds de release van de pricewatch: Samsung 980 Pro 1TB en zeker sinds deze van de pricewatch: WD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink) begon ik wat te twijfelen over al of niet aankoop van één van beide NVMe's (Samsung 980: welk m.2 slot op mijn x570 Mobo is best?).

Immers, de marketing boys & girls van die bedrijven zetten bovenstaande SSD's neer als een echte meerwaarde voor gamers, gezien o.a. de nieuwe controller de PCI 4.0 snelheden echt tot hun recht laat komen.

Maar laten we eerlijk zijn: enkel als API's zoals DirectStorage van Microsoft (of de tegenhanger van Nvidia) daadwerkelijk worden geïncorporeerd in games die nog moeten worden ontwikkeld/gereleased, zal deze meerwaarde er zijn, lijkt mij. Meerdere reviews, in tekst en op YouTube, o.a. deze hilarische van Linus Tech Tips, suggereren echter dat er geen meerwaarde is voor PCI 4.0 NMVe's, zelfs niet met de nieuwste controller, tov. SATA SSD's

Toch niet voor wat betreft gaming met de huidige generatie games, of opstarten/gebruiken van Windows OS.

Meer zelfs: er blijkt zelfs geen meerwaarde te zijn tussen PCI 3.0 NVMe's en SATA SSD's, voor deze indicaties.

Een voordeel van NVMe lijkt zich te beperken tot vermindering van kabeltjes in de behuizing. Wat natuurlijk ook zijn waarde heeft, maar niet meer dan dat.

Het doet me een beetje denken aan Raytracing in zijn begindagen (zelfs nu nog, anno 2020, enige controverse over de meerwaarde) of de discussie mbt. snelheid van RAM (GB >> MHz).

Wat vinden jullie hiervan?

EDIT op 14-11-2020 om 13h27:
Sommigen konden hun ogen niet geloven bij de open deur die ik hierboven leek in te trappen :D

Vandaar deze verduidelijking: mijn opmerking gaat over twee specifieke waarnemingen sinds najaar 2020:

1. De hierboven aangehaalde SSDs verschenen elk met een nieuwere controller, waarmee duidelijk betere benchmarks worden gehaald; echter, andermaal lijkt dit weinig uit te maken voor gaming. Dat heeft inderdaad een reden, nl. de techniek waarin games data in vram en ram laden, maar het blijft ook opvallend dat zelfs met die nieuwe controllers, er weinig invloed is op Windows performance.

2. Het valt ook op dat de discrepantie tussen marketing voor die hierboven vermelde SSDs niet in elke review duidelijk wordt aangestipt, terwijl dit wel een flater van formaat is vanwege het marketing team, die heel duidelijk lijkt te kunnen worden doorprikt.

Zo heb ik de review van tweakers van 22 sept. jl. destijds erover geraadpleegd, maar verder dan gaming traces (die een verschil toonden) kwam men niet, ook niet in de conclusies (of ik moet iets majeurs hebben gemist).

Samengevat: deze, maar ook andere reviews wijzen niet expliciet op die discrepantie, wat toch opmerkelijk is.

Daarom wil ik met zekerheid nagaan of ik met zekerheid niets heb gemist aangaande gaming / OS performance, gegeven de nieuwste controllers.

[ Voor 29% gewijzigd door Mortov Molotov op 14-11-2020 14:28 . Reden: Verduidelijking gezien dit specifiek om de volgende generatie van PCI 4.0 NVMe's gaat ]

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:57
Dit was al bekend?
Het scheelt geen FPS voor gamers. Het kan procentje schelen in bestanden opslaan. Dus vooral voor mensen die grotere video's etc bewerken erg leuk.

Tegelijkertijd is de Kingston a2000 (die veel aangeraden wordt) niet veel duurder dan een 1 tb SATA ssd. Voor gamers niet heel nuttig, voor andere mensen wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Dus je bedoelt.. dat marketingtermen vaak meer theoretisch dan praktijk zijn..?

Neee!!!! Wat een nieuws.

NVMe verminderd kabeltjes -> Nee. M.2 wel, maar daar hoef je geen NVMe voor te hebben, in mijn M.2 slot zit een Sata SSD.

Je hele relaas lijkt voornamelijk gebaseerd op een gebrek aan kennis. Meer reviews lezen, meer leren over de techniek, en dan kom je vanzelf tot de juiste conclusies wat voor jou meerwaarde heeft en wat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Mortov Molotov schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 09:20:

Een voordeel van NVMe lijkt zich te beperken tot vermindering van kabeltjes in de behuizing.
Het voordeel van M2 bedoel je want dat kan zowel sata als pci-e zijn.

Verder is de informatie die je geeft van de Stichting Open Deur. Daar zijn genoeg benchmarks over te vinden. Deze bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Mortov Molotov schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 09:20:
Een voordeel van NVMe lijkt zich te beperken tot vermindering van kabeltjes in de behuizing. Wat natuurlijk ook zijn waarde heeft, maar niet meer dan dat.
Voor gaming, op dit moment, misschien.

Maar er zijn meer toepassingen dan gaming alleen en het kan best zijn dat je over 1 of 2 jaar wél voordeel haalt uit een NVMe.

Zelf rommel ik wat aan met muziek. Daarvoor heb ik een paar zware VST's, waarbij SATA *nog* geen bottleneck is, maar dat wel snel kan vormen. Zeker als ik met nog wat meer instrumenten aan de slag ga dan ik nu doe. (Ik werk nu met 10, 12 virtuele instrumenten tegelijkertijd.)

Daarvoor is een NVMe zeker al prettig, ook omdat de laadtijden daardoor korter zijn en ik sneller een stuk waaraan ik werk kan laden. Noodzaak niet, maar prettig wel.

De form-factor vind ik niet speciek altijd een voordeel. SATA SSD's hang je er makkelijk een paar van in je systeem. Voor NVMe zit je zonder extra PCIe kaarten vast aan 1 á 2 op je mainboard. Met PCIe kaarten kun je er wat meer plaatsen, maar het kost je wel een PCIe slot per NVMe of per 2 NVMe's. Hoewel er ook al PCIe kaarten zijn met 4 NVMe slots: pricewatch: Delock PCI Express X16 Card -> 4 X Internal NVMe M.2 Key M - Bifu...

(En uiteraard zijn er ok al USB enclosures waar je een NVMe in kunt stoppen. Dat is wel handig. Die enclosures zijn heerlijk klein: pricewatch: Icy Box IB-1817M-C31 Grijs )

Maar verder, misschien is het NU nog niet nuttig, maar binnen de levensduur van je PC of laptop wel en dan ben je blij dat je er al een in hebt zitten. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 19:34

Croga

The Unreasonable Man

Het grote voordeel van PCIe4 is natuurlijk dat ik mijn spellen veel sneller naar mijn RAMdrive kan kopieren voordat ik ze ga spelen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-05 09:07
De form factor kan zeer interessant zijn voor kleine builds. Door destijds een sata ssd voor een m-sata ssd te vervangen kon ik de drive cage uit mijn shuttle weg laten, wat een enorm verschil was in airflow. Geen standaard use case maar wel een voorbeeld van waar de impact erg groot is.

Eenander voorbeeld is NUC’s die geen 2,5” bay meer hebben en daardoor nóg kleiner zijn.

Als je het puur voor gaming bekijkt dan zie je een verschil in laadtijden, maar niet in gameplay, want game makers houden ook nog rekening met mensen die een hdd gebruiken.

De enige manier om er écht gebruik van te maken in games is als de makers er van uit mogen gaan dat iedere speler de hardware aan boord heeft. Voorlopig is dat alleen bij de PlayStation 5 het geval.

[ Voor 6% gewijzigd door walterg op 14-11-2020 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:33

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Je merkt er erg weinig van in de praktijk. De meeste mensen merken niet eens het verschil tussen een 500/500MB/s sata SSD en een 3500/3000MB/s NVME.

Enige echte voordeel vind ik dat ze op het moederbord zitten, geen kabels etc. Maakt de build wat netter/makkelijker.

En als je die hele 'gaming' onzin al serieus neemt? Gaming geheugen/moederbord/SSD/kast etc. Is gewoon marketing om er een 10tje extra op te plakken.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
Kijk eens aan, heb behoorlijk wat bijgeleerd. Zelfs als ik de sarcastische comments wegfilter 😉

Bedankt alvast, dan stel ik aankoop van zo'n pci 4.0 nvme nog enkele jaartjes uit. Scheelt weer een honderdtal euro, ideaal voor aankoop MS Flight Simulator 👌

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:57
@Mortov Molotov er staat een mooie review op de frontpage atm :)

reviews: Microsoft Flight Simulator - Op reis met Ryzen 5000 en GeForce 3000

[ Voor 59% gewijzigd door 99ruud99 op 14-11-2020 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-05 09:07
Voorbeeld van een game die voor zover ik kan inschatten vanwege de storage alleen op PS5 kan (puur omdat alle ps5’s dezelfde storage hebben)

YouTube: Ratchet & Clank: Rift Apart - Announcement Trailer (PS5)

[ Voor 10% gewijzigd door walterg op 14-11-2020 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mortov Molotov schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:04:
Kijk eens aan, heb behoorlijk wat bijgeleerd. Zelfs als ik de sarcastische comments wegfilter 😉

Bedankt alvast, dan stel ik aankoop van zo'n pci 4.0 nvme nog enkele jaartjes uit. Scheelt weer een honderdtal euro, ideaal voor aankoop MS Flight Simulator 👌
Nog even en we zijn al bij pci 5.0 ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:04
Ik was in de veronderstelling dat als je een actueel moederbord hebt met een M2 NVME-ondersteund slot, de NVME-SSD vrijwel altijd op zijn maximale snelheid kan lopen.
Is dat dan niet zo?

Of hebben jullie het over de casus waarin je noodgedwongen meerdere NVME-SSD's (bv. 3) in één systeem moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:31

Tortelli

mixing gas and haulin ass

prutser001 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 09:59:
Je merkt er erg weinig van in de praktijk. De meeste mensen merken niet eens het verschil tussen een 500/500MB/s sata SSD en een 3500/3000MB/s NVME.

Enige echte voordeel vind ik dat ze op het moederbord zitten, geen kabels etc. Maakt de build wat netter/makkelijker.

En als je die hele 'gaming' onzin al serieus neemt? Gaming geheugen/moederbord/SSD/kast etc. Is gewoon marketing om er een 10tje extra op te plakken.
Exact dat, in de praktisch zit er helemaal niet zoveel verschil tussen laadtijden bij SATA en NVMe ssd's. Ik zou voor het OS er nu altijd een nemen, al is het maar om kabels te besparen.

Voor pure storage / games is het niet zo boeiend.
Renault schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 11:14:
Ik was in de veronderstelling dat als je een actueel moederbord hebt met een M2 NVME-ondersteund slot, de NVME-SSD vrijwel altijd op zijn maximale snelheid kan lopen.
Is dat dan niet zo?

Of hebben jullie het over de casus waarin je noodgedwongen meerdere NVME-SSD's (bv. 3) in één systeem moet hebben?
Als je een enkele NVMe ssd gebruik zal hij naar alle waarschijnlijkheid zijn maximale snelheid kunnen benutten. Je kunt wel scenario's krijgen waarbij de een tekort hebt aan PCI-e lanes. Bijvoorbeeld met een SLI opstelling gecombineerd met (meerdere) NVMe ssd's.

Snel zal dit niet voorkomen want de behoefte voor meer dan 1 PCIe addin kaart is steeds kleiner geworden doordat SLI/Crossfire niet meer serieus supported worden en bijna alles onboard zit.

[ Voor 36% gewijzigd door Tortelli op 14-11-2020 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Marketing = marketing. What else is new. De discussiewaarde van dit topic ontgaat me op dit moment dan ook. @Mortov Molotov, wat wil je precies met dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:33

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

br00ky schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 11:32:
Marketing = marketing. What else is new. De discussiewaarde van dit topic ontgaat me op dit moment dan ook. @Mortov Molotov, wat wil je precies met dit topic?
Ik denk aankoop advies?

@Mortov Molotov Persoonlijk zou ik voor een 2TB gaan, b.v. pricewatch: XPG Gammix S5 2TB

Als ik moet kiezen tussen 3500 of 2100 maar dubbel de ruimte, dubbel de ruimte.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
br00ky schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 11:32:
Toen de eerste generatie PCI 4.0 NVME 's op de markt kwamen eind vorig jaar, kon een simpele blik op de controllers die ze toen gebruikten, nl. controllers voor pci 3.0 nvme's, leren dat het in de praktijk weinig soeps ging zijn.

Opvallend is dat met een nieuwere controller duidelijk betere benchmarks worden gehaald, maar dat dit andermaal weinig uitmaakt voor gaming. Dat heeft inderdaad een reden, nl. de techniek waarin games data in vram en ram laden, maar het blijft ook opvallend dat zelfs met die nieuwe controllers, er weinig invloed is op Windows performance.

En wat de discrepantie tussen marketing en benchmarks betreft voor de twee hierboven vermelde nieuwste nvme's, is het niet zo dat elke review dit grondig aanstipt.

Zo heb ik de review van tweakers van 22 sept. jl. destijds erover geraadpleegd, maar verder dan gaming traces (die een verschil toonden) kwam men niet, ook niet in de conclusies (of ik moet iets majeurs hebben gemist).

En gezien niet elke review expliciet wees op deze discrepantie, wou ik met zekerheid nagaan of ik iets heb gemist aangaande gaming / OS performance, gegeven de nieuwste controllers.

Ik denk, met permissie, dat dit toch stof biedt tot discussiewaarde ;)

EDIT op 14/11/2020, 13h31:
Ik heb eea. verduidelijkt in de topic start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die traces geven idd wel voordeel weer van de nieuwste NVME SSDs, maar de eenheid waarin ze zijn uitgedrukt is nogal waardeloos voor real life.
Stel je start een game die 500MB aan zooi moet inladen. Wat maakt het dan uit of je SSD dat met 600 of 800MB/s doet? Je klikt het aan, knippert met je ogen en het staat op je scherm.
Hogere FPS ga je er iig niet van krijgen.

Verder is het met alles "voor gamers" dat het pure marketing is. Gaan je game prestaties omhoog door een kast met een raam erin? Maakt de kleur van je moederbord, videokaart, geheugen of SSD wat uit? Een halve kilo extra aluminium die niet eens contact maakt met de chips die ze zouden moeten koelen, dat soort dingen.

Verder lees je bij de pluspunten van dat ding hoge snelheid en dan bij de minpunten slechte 4K performance. Duidelijk dat de fabrikant gooit op de sequentiële snelheid benchmarks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
Ik denk eerlijk gezegd niet dat er ooit een opslagmedium komt dat ook maar enige invloed op fps zal hebben, of 't zou moeten zijn dat dat hypothetische medium even snel (of sneller) werkt als VRAM of RAM.

't Gaat 'm vooral over loading times, en blijkt dat de software tot heden niet ontworpen is om van snelheden hoger als deze van SATA SSD's te profiteren.

Dat geldt zowel voor de huidige games, als het OS zelf, helaas.

Dus als zelfs een leek als ik met wat hulp hier tot dergelijk inzicht kom, vind ik het spijtig dat meerdere reviews dit niet aan de orde stellen. Ik dacht dat een review bedoeld was om dergelijke marketing taal te doorprikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Mortov Molotov NVME vs SATA merk je wel, maar net als de kleine onderlinge verschillen bij SATA SSDs hoef je bij NVME niet direct voor het nieuwste of duurste naar de winkel te rennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
_JGC_ schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:47:
@Mortov Molotov NVME vs SATA merk je wel, maar net als de kleine onderlinge verschillen bij SATA SSDs hoef je bij NVME niet direct voor het nieuwste of duurste naar de winkel te rennen.
Zo? Dan toch niet bij game loading times. 🙁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

NVMe is niet alleen qua raw througput sneller, maar haalt in de regel ook hogere IOPs.
Even 2 willekeurige SSD's tegen elkaar aan gezet:

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1169447;1131815/

Ga je dat nu serieus merken in games? Waarschijnlijk niet.
Is er een kans dat je dat tussen nu en 2 jaar merkt? Ik denk het wel.

Nu ís het prijsverschil tussen NVMe en SATA SSD in de regel verwaarloosbaar, dus waarom zou je dan gaan voor een SATA SSD? (Ok, er zijn ongetwijfeld redenen voor, maar het zijn er denk ik niet veel.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

_JGC_ schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:47:
Merk je wel, waar precies? Want alle testen bewijzen dat, tenzij je een 1/10000e teller in je hoofd hebt, er niets te merken valt.

Uitzonderingen daargelaten - waar hoge data throughput nodig is. Maar dat is huis-tuin-keuken-gaming zeker niet.
Pagina: 1