Bootprobleempje met B550m-moederbord en RX580

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Hey mensen,

Zoals de topictitel al aangeeft heb ik wat problemen met booten met een RX580 en B550m moederbord. Het probleem is eigenlijk dat de kaart na de initiële installatie/een BIOS-reset geen beeld geeft totdat Windows is opgestart. Hierdoor kan ik dus ook niet meer in het BIOS komen (nouja, kan er wel inkomen, maar ik zie niks, dus dat helpt niet zoveel).

Nou heb ik gelukkig mijn oude/half-brakke R290x bewaard en als ik die erin steek, krijg ik wel beeld en krijg ik bij de eerste boot een melding over de graphics card (ben de exacte meldingen even vergeten tbh), waarbij je op F1 kan drukken om door te gaan, F2 om naar setup te gaan (en dat is gewoon naar het BIOS).

Nadat ik vervolgens in het BIOS ben geweest en de kaarten omwissel, geeft de RX580 vervolgens ook gewoon beeld tijdens het booten. In principe is het probleem daarmee dus opgelost, maar het probleem is dat als ik bijv. RAM wil overklokken en de comp weer eens besluit dat 'ie niks meer doet en het BIOS gereset moet worden, ik eerst weer de kaarten moet omwisselen om in het BIOS te komen, wat niet echt handig is.

Daarnaast zal dit probleem waarschijnlijk ook gaan spelen als er later nog updates voor het BIOS uitkomen (en die zouden er volgens de geruchten nog wel gaan komen, bijv. voor betere ondersteuning van hogere fclk).

Ik vroeg me dan ook af of iemand een idee heeft wat hier precies aan de hand is en of hier een easy fix voor is behalve telkens na een BIOS-reset/update eerst met de 290x te booten?

Relevante hardware:
MSI B550m Mortar Wifi
Ryzen 5600x
XFX RX580 4GB
Asus RX290x

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hmm wat ik me kan bedenken is dat de R290x geen UEFI compatible kaart is waardoor je een melding zou zien op het scherm, die geeft legacy mode weer als ik het goed heb.

De RX580 is wel UEFI geschikt en geeft geen melding, maar ook geen beeld.
Ik zou niet weten of een andere monitor kabel enig oplossing zou kunnen bieden.

Maar ik geloof dat je het ergens hierin moet gaan zoeken voor een oplossing.. UEFI/Legacy mode en de grafische kaart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HexerPsy
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 19-08 20:23
Lastig lastig... Even wat gegoogled.

Er wordt gesproken over de XFX RX580 en disabled Compatibility Support (CMS). Het lijkt erop dat de UEFI niet helemaal wordt ondersteund met deze kaart.
Als het idd aan de UEFI ondersteuning ligt van je XRX580, dan lees ik dat anderen de VBIOS hebben gebruikt van een Sapphire card... Die zou dan wel UEFI compatible zijn en zo het probleem oplossen.
Risky business.

Ik weet dat mijn 1080Ti een voorkeur heeft voor output tijdens het booten. Bios verschijnt op het DVD-verbonden scherm en na windows boot krijgt mijn DP-verbonden scherm pas beeld; die laatste is de primary display in windows.
Het zou kunnen dat er wel beeld is, maar dan via een andere display output. Even testen met een andere kabel of scherm/tv?

Iets anders dat naar voren kwam, was een mogelijk probleem met fast boot. Dit is iets wat je in windows uit kan zetten, waardoor mogelijk je boottime wel langer wordt, maar dit probleem mogelijk wordt verholpen.
Dat zou betekenen dat je ander boot gedrag zou moeten zien tussen een cold boot, wanneer de stroom eraf is geweest, en een shutdown - boot up via windows.

Hoop dat je er wat aan hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
bierschuit schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:41:
Hmm wat ik me kan bedenken is dat de R290x geen UEFI compatible kaart is waardoor je een melding zou zien op het scherm, die geeft legacy mode weer als ik het goed heb.

De RX580 is wel UEFI geschikt en geeft geen melding, maar ook geen beeld.
Ik zou niet weten of een andere monitor kabel enig oplossing zou kunnen bieden.

Maar ik geloof dat je het ergens hierin moet gaan zoeken voor een oplossing.. UEFI/Legacy mode en de grafische kaart...
Die optie is er inderdaad wel, probleem is alleen dat die bij elke BIOS-reset toch weer verkeerd ingesteld zou worden, dus daar heb je verder dan ook niet zoveel aan. Ik heb er even niet meer mee gespeeld, maar het zou wellicht kunnen helpen om de toetscombinatie(s) te onthouden om die optie in te stellen om het zo zonder beeld in te stellen, maar dat is wel enigszins omslachtig.
HexerPsy schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:27:
Lastig lastig... Even wat gegoogled.

Er wordt gesproken over de XFX RX580 en disabled Compatibility Support (CMS). Het lijkt erop dat de UEFI niet helemaal wordt ondersteund met deze kaart.
Als het idd aan de UEFI ondersteuning ligt van je XRX580, dan lees ik dat anderen de VBIOS hebben gebruikt van een Sapphire card... Die zou dan wel UEFI compatible zijn en zo het probleem oplossen.
Risky business.

Ik weet dat mijn 1080Ti een voorkeur heeft voor output tijdens het booten. Bios verschijnt op het DVD-verbonden scherm en na windows boot krijgt mijn DP-verbonden scherm pas beeld; die laatste is de primary display in windows.
Het zou kunnen dat er wel beeld is, maar dan via een andere display output. Even testen met een andere kabel of scherm/tv?

Iets anders dat naar voren kwam, was een mogelijk probleem met fast boot. Dit is iets wat je in windows uit kan zetten, waardoor mogelijk je boottime wel langer wordt, maar dit probleem mogelijk wordt verholpen.
Dat zou betekenen dat je ander boot gedrag zou moeten zien tussen een cold boot, wanneer de stroom eraf is geweest, en een shutdown - boot up via windows.

Hoop dat je er wat aan hebt!
Yea, had inderdaad zelf ook al wat gegoogled, en had de fast boot optie gezien, maar dat helpt in ieder geval niet. Wat betreft een andere monitor, ik heb er wel een, maar eigenlijk geen plaats voor, dus da's niet ideaal. Dan doe ik liever de gfx card switch. Het flashen van de VBIOS lijkt me eigenlijk de beste oplossing (dit was ik zelf ook nog niet tegengekomen), maar aangezien ik over een paar maanden (nouja, als de 6800/xt leverbaar is) toch een nieuwe gfx card wil, denk ik dat ik dat ook maar even laat zitten en niet met de memory timings e.d. ga spelen.

Moet eerlijk zeggen, had eigenlijk gehoopt dat er een iets simpele manier was om het probleem op te lossen en dat ik gewoon iets over het hoofd zag. Toch apart dat je met zo'n "moderne" kaart nog tegen dit soort problemen aan kan lopen. Maar toch enorm bedankt allebei! Ik denk alleen dat ik het voorlopig maar even zo laat :)