Andere videokaart gekocht, nu toch wel wat vragen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 10:39
Beste mensen,

Vandaag -voor mij althans- een "grote dag"; eindelijk heb ik dan mijn GTX 680 2Gb uit mijn systeem gehaald en vervangend voor een (tweedehands) Asus DUAL-GTX1070-O8G.
Deze werkt nu samen met de i5 3570 @3.6Ghz en 8Gb 1600Mhz ram van Corsair.
Enkel scherm, verversingsfrequentie is 60 Hz.

Loopt als een dijk! Van de spellen die ik heb, heb ik alles op het hoogste kunnen zetten wat er is:
- F1 2020, - PC2, rF2, ACC.
Die laatste, daar kocht ik hem eigenlijk voor want die heeft wel wat schokken. Nu nog, maar merk nu dat -nu het wel minder is- het op precies dezelfde plekken op bepaalde circuits gebeurd.......zal wel aan het spel liggen lijkt mij dan en maak me daar ook niet meer druk om.

Op de site van Nvidia mijn besturingssysteem ingevuld (W10 x64) en de kaart en kreeg de laatste WHQL drivers. Voor de fans werkte ik met MSI Afterburner, maar die stuurt de fans maar aan tot 85%. Gezien Asus dat "GPU Tweak 2" heeft, heb ik MSI er maar af gegooid en dat Asus programma genomen.

Maar nu heb ik wel wat zaken die ik niet snap......
Volgens de specificaties, hoort deze kaart met boost op 1797Mhz te draaien, volgens dat Tweak programma, op 1779, maar in het echt (GPU tweak zo laten staan, niets mee gedaan) loopt hij de hele tijd boven de 1900Mhz.
Echter, tijdens gamen, schaalt hij steeds wat verder terug en ik heb hem wel zo "laag" als 1838 gezien.
Ik dacht dat het door de temperatuur kwam, maar dat lijkt dus niet zo.
Als ik namelijk naar die instelling kijk in dat programma, kan je dat -net als je fancurve- instellen en dat gaat dus met voltage? Daar liep ook een rare kronkel in die lijn en die heb ik dus maar gelaten voor wat het is.

Maar kan ik daar iets mee, MOET ik daar iets mee? Lijkt mij toch niet helemaal goed als dat ding de hele tijd staat te veranderen van snelheid?

Het volgende dingetje is de temperatuur target: "GPU temp target"
Die staat op 83 graden Celsius en het zinnetje met uitleg, snap ik dan weer niet; het lijkt alsof hij dan juist zijn "boost vast gaat houden"?
Misschien heeft dat te maken met het lafjes opvoeren van de fans en de temperatuur die erg snel opliep naar de 82 graden en toen ineens stabiel bleef?

Ik heb dan wel weer de lijn aangepast van de fans tov. de temperatuur en hij gaat nu vrij vlot naar de 100% toe; de temperatuur krijg ik nog moeilijk boven de 70 graden.
Leek mij wel goed? Ik heb geen idee; hij "haalt zijn target" niet, maar ook een lekkere target als dat ding 83 graden zou moeten worden (zo ik het begrijp).

Verder heb ik geen OC draaien; dat is ook een keuze in dat tweak programma. Hij stond stock op "gaming" en nu ik die fan lijn heb verandert, zie ik niet meer dat hij daarop staat..........

Als "jullie" als experts dit zo lezen; ben ik dan op de goede weg of moet ik toch dringend iets doen om dat ding niet te slopen?
En; heeft iemand wat meer info over die klokfrequenties en en die "GPU temp target"?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:27
Die 17xx boost zijn de normale boostspeeds, als de Gpu nog niet aan zijn maximum temperatuur zit, zal hij wat verder boosten en dat is afhankelijk van de belasting.

Die 83 graden is targettenperatuur omdat dat een rima temperatuur is, daarboven zal hij dus de frequentie lager gaan zetten.

De kaart is daarvoor gemaakt, dus als je niet hogere frequenties krijgt doordat je de fans nu op 100% hebt staan, ben je alleen maar meer herrie aan het maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
je zou kunnen kijken of je de airflow van je case wat kan verbeteren.
Wat voor onderdelen heb je allemaal in je pc? mogelijk is een ventilator van 10 euro al voldoende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Ah, kijk, duidelijk mensen! Bedankt.

Die extra case fan heb ik reeds gedaan; die had ik ooit afgekoppeld omdat hij wat herrie maakte, maar nu toch maar weer aan. Dat, samen met de videokaart volop, maakt dat hij 71 graden wordt.

Dan blijft hij nu ook boven de 1900, zo'n 1984 Mhz over het algemeen.

Ik heb wel die power limit wat hoger gezet en toen ging de temperatuur limit ook mee.......dat was het grootste verschil dat hij nu boven die 1900 blijft.
Tja, was laat gisteravond; ik was maar wat aan het proberen ;)

Wat kwel raar vind, is dat soms de videokaart maar op 60% power staat te werken. Dan zou ik toch zeggen; geef me meer fps, dan loop je wel tegen je 100% last aan?
Ik heb dan geen v-sync of max fps aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 20:39
Waarschijnlijk is op die momenten je CPU de beperkende factor. Sowieso klinkt het allemaal als normaal wat je beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Ah, mooi!

Tja, ik ben er normaal nooit zo mee bezig. Ik weet hoe ik dat ding erin moet krijgen met drivers ed. maar daarna is het normaal gesproken gewoon spelen.

Nu heb je wat "nieuws" en ga je weer op dingen letten ;)

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:17

nelizmastr

Goed wies kapot

Interceptor101 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:27:
Ah, mooi!

Tja, ik ben er normaal nooit zo mee bezig. Ik weet hoe ik dat ding erin moet krijgen met drivers ed. maar daarna is het normaal gesproken gewoon spelen.

Nu heb je wat "nieuws" en ga je weer op dingen letten ;)

Bedankt!
Overweeg ook je geheugen uit te breiden. 8GB is krap anno 2020 voor games, dus als je een keer een leuk tweedehands setje 1600MHz kan vinden om naar 16GB uit te breiden, vooral ook even overwegen :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Dankjewel; dat klinkt heel logisch.
Dat ga ik dan ook doen!
Pagina: 1