Yahama RX-V485 bijpassende sub.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominique1987
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-01-2021
Hallo,

Mijn naam is Dominique, 33 jaar oud en 1ste post op Tweakers.net.
Reeds jaren lang audiofanaat.

Ik heb afscheid moeten nemen van mijn Pioneer VSX321 aangezien die absoluut niet kan samenwerken met mijn Samsung TV en andere componenten. Ik heb wel de luidsprekers kunnen houden van de HTP-071 set. Meen me te herinneren dat dit in totaal 600W bij 6 Ohm is.

Heb nu de Yahama V485 aangeschaft omwille van de talrijke functies.
Moet zeggen, klinkt fantastisch maar heb 1 probleem!
Ik heb geen rekening gehouden dat de Pioneer een passieve subwoofer heeft.

Wat kunnen jullie aanraden qua subwoofer rond de 80 a 100 watt om aan te sluiten op te pre-out van de receiver?
Ik wil kwalitatieve en betaalbare subwoofer die voldoende is voor een ruimte van 22 vierkante meter.

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:20
Fabrikanten zijn doorgaans nogal vrij als het gaat om specificaties. Het (maximale) vermogen per kanaal is afhankelijk van omstandigheden zoals impedantie (is variabel in de praktijk) en vervorming. Zonder die omstandigheden te noemen, zegt vermogen precies niets en kun je er niet mee vergelijken. Het optellen van de vermogens per kanaal gaat al helemaal nergens over. Fabrikanten doen het overkomen alsof je dan een krachtig systeem in handen hebt, terwijl je er in de praktijk nooit gebruik van zult maken. Enerzijds vanwege de onverdraaglijke vervormingen en anderzijds vanwege het zeer hoge volume. Vermogensopgave moet je zien als een maximum voordat het stuk gaat. In de praktijk zit je op 1 of 0.1 w per kanaal.

Vermogens hoef je dus niet naar te kijken en het vermogen van een actieve subwoofer hoeft zeker niet te matchen met het maximale vermogen van een receiver of speakers.

Dat betekent dat je letterlijk elke subwoofer met een tulp ingang kunt kiezen.

De nieuwe subwoofer zal al heel snel betere prestaties hebben dan je oude subwoofer. Weet wel dat een goede subwoofer zwaar, vrij groot en vrij prijzig is.

Ik zou kijken naar een subwoofer met een conus diameter van minimaal 10" en een vanafprijs van zo'n €400,- (evt tweedehands wanneer dat te duur is). Minder kan ook, maar dan zullen de prestaties (laagbereik en stabiele weergave) minder goed zijn, hoewel zeer waarschijnlijk nog steeds beter dan wat je gewend was.

De merken BK, SVS en Klipsch worden vaak aangeraden.

Het loont denk ik ook wel om tzt de speakers te vervangen voor boekenplank modellen. Die zijn wat groter, maar hebben ook betere prestaties. Met de kleine speakers die je nu hebt zal de subwoofer hogere frequenties moeten weergeven dan waar een subwoofer voor bedoeld is. Dit zal de subwoofer moeiteloos kunnen doen hoor, maar boven een bepaalde frequentie (ik dacht 120hz) wordt geluid plaatsbaar. Dat kan de surround beleving verstoren, voorbeeld; een explosie komt bijvoorbeeld eerst door alle speakers rondom komt, vervolgens uit enkel de subwoofer linksvoor en tot slot weer uit alle richtingen wanneer de frequentie van dat geluid geleidelijk naar beneden gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 14-11-2020 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominique1987
LA-384 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 08:56:
Fabrikanten zijn doorgaans nogal vrij als het gaat om specificaties. Het (maximale) vermogen per kanaal is afhankelijk van omstandigheden zoals impedantie (is variabel in de praktijk) en vervorming. Zonder die omstandigheden te noemen, zegt vermogen precies niets en kun je er niet mee vergelijken. Het optellen van de vermogens per kanaal gaat al helemaal nergens over. Fabrikanten doen het overkomen alsof je dan een krachtig systeem in handen hebt, terwijl je er in de praktijk nooit gebruik van zult maken. Enerzijds vanwege de onverdraaglijke vervormingen en anderzijds vanwege het zeer hoge volume. Vermogensopgave moet je zien als een maximum voordat het stuk gaat. In de praktijk zit je op 1 of 0.1 w per kanaal.

Vermogens hoef je dus niet naar te kijken en het vermogen van een actieve subwoofer hoeft zeker niet te matchen met het maximale vermogen van een receiver of speakers.

Dat betekent dat je letterlijk elke subwoofer met een tulp ingang kunt kiezen.

De nieuwe subwoofer zal al heel snel betere prestaties hebben dan je oude subwoofer. Weet wel dat een goede subwoofer zwaar, vrij groot en vrij prijzig is.

Ik zou kijken naar een subwoofer met een conus diameter van minimaal 10" en een vanafprijs van zo'n €400,- (evt tweedehands wanneer dat te duur is). Minder kan ook, maar dan zullen de prestaties (laagbereik en stabiele weergave) minder goed zijn, hoewel zeer waarschijnlijk nog steeds beter dan wat je gewend was.

De merken BK, SVS en Klipsch worden vaak aangeraden.

Het loont denk ik ook wel om tzt de speakers te vervangen voor boekenplank modellen. Die zijn wat groter, maar hebben ook betere prestaties. Met de kleine speakers die je nu hebt zal de subwoofer hogere frequenties moeten weergeven dan waar een subwoofer voor bedoeld is. Dit zal de subwoofer moeiteloos kunnen doen hoor, maar boven een bepaalde frequentie (ik dacht 120hz) wordt geluid plaatsbaar. Dat kan de surround beleving verstoren, voorbeeld; een explosie komt bijvoorbeeld eerst door alle speakers rondom komt, vervolgens uit enkel de subwoofer linksvoor en tot slot weer uit alle richtingen wanneer de frequentie van dat geluid geleidelijk naar beneden gaat.
Hoi!

Bedankt voor uw deskundige uitleg.
Ik heb vandaag nog een yamaha ns-sw050 op de kop kunnen tikken voor 30 eur.
Dus momenteel ben ik even gesteld. Moet zeggen het klinkt allemaal zeer goed. Heb alleen geen flauw idee hoe ik de crossover moet instellen? Zou zeggen op 120hz?
Op termijn ga ik me inderdaad wel andere speakers aanschaffen. Maar heb geen mogelijkheid om de satelliet speakers te vervangen in boekenplank modellen aangezien ik geen plaats aan mijn tv kast heb om ze te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:20
De cross over stel je in de receiver in, dat gaat meestal per speaker(kanaal). De tip die meestal gegeven wordt is 1,5x de laagste frequentie die de speaker kan weergeven. Voor de Pioneer set is dat 100hz, de cross over kan dus het best op 150hz gezet worden.

Let op dat je niet de cross over voor de subwoofer verandert (wordt lpf for lfe genoemd), die moet altijd op 120hz blijven staan.

Als je zo'n puntige meetmicrofoon bij de receiver hebt zitten, kun je die beter eerst gebruiken. Dat is namelijk een meetinstrument om de receiver wat beter af te kunnen stellen. Hoe dat werkt staat waarschijnlijk wel in de handleiding. Daarna moet je vaak wel nog de cross over iets aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominique1987
LA-384 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:17:
De cross over stel je in de receiver in, dat gaat meestal per speaker(kanaal). De tip die meestal gegeven wordt is 1,5x de laagste frequentie die de speaker kan weergeven. Voor de Pioneer set is dat 100hz, de cross over kan dus het best op 150hz gezet worden.

Let op dat je niet de cross over voor de subwoofer verandert (wordt lpf for lfe genoemd), die moet altijd op 120hz blijven staan.

Als je zo'n puntige meetmicrofoon bij de receiver hebt zitten, kun je die beter eerst gebruiken. Dat is namelijk een meetinstrument om de receiver wat beter af te kunnen stellen. Hoe dat werkt staat waarschijnlijk wel in de handleiding. Daarna moet je vaak wel nog de cross over iets aanpassen.
Bedankt!
Die staat inderdaad nu op 160hz.
Ik heb deze microfoon niet gebruikt, omdat ik dacht dat die permanent moest aangesloten zijn.
Ga die zo dadelijk eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominique1987
Hi LA-384,

de afstelling via de microfoon van de Yahama was zeer succesvol.
Ongelofelijk hoe snel dit gaat...

Heeft u toevallig een idee, moest ik mijn satelliet speakers willen upgraden wat ik in de plaats zou kunnen nemen? Het klinkt allemaal wel zeer goed nu, maar mis met momenten toch nog wat "kracht" uit de speakers.
Kan ik mijn surround speakers achter behouden en eventueel de 3 front vervangen?
Wel belangrijk. De L+R voor moeten het liefst op de tv kast of aan de muur te hangen zijn.
De speakers "back" zou eventueel nog op de grond kunnen staan.

Alvast bedankt
Pagina: 1