Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

allocation unit size verkleinen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:19

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Recent heb ik een nieuwe computer gebouwd met Windows 10 pro. De bulk harde schijf is 5TB groot, OS staat op een SSD.

Nadat ik alle meuk heb overgezet van de oude computers naar de nieuwe, kom ik er achter dat ik per ongeluk zit opgezadeld met een exfat partitie met allocation unit size van 2MB.

Opslag omvat onder andere veel software voor DOS, wegens praktische redenen niet gezipt.

Oeps.

Nu heb ik dus een kleine 200GB aan wastespace.

Is er een manier om de allocation unit size te verkleinen zonder te formatteren?

Mijn backups zijn op orde, ik vind het wel zonde van de tijd om alles terug te moeten schrijven (dik 3TB aan data over usb3 kopiëren = veel tijd)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:46
Nee is volgens mij niet mogelijk.
Verder zou je nooit een exfat filesysteem voor je pc willen hebben maar gewoon ntfs.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Ben(V) schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 23:26:
Nee is volgens mij niet mogelijk.
Verder zou je nooit een exfat filesysteem voor je pc willen hebben maar gewoon ntfs.
Als ik ga formatteren, ga ik ook voor ntfs.

Jammer als niemand een trucje kent hiervoor, maar ook de zoekmachines kwamen zo snel niet meer een ander antwoord dan formatteren.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Je komt gewoon niet van die sector size af zonder formatteren, omdat door de andere sector size elk stukje data moet worden verplaatst.
En inderdaad: NTFS is the way to go.
Kopieer data die je niet 2 dagen kunt missen tijdelijk even op de SSD.
Trek dus je plan en doe het restoren op je gemakkie an: laat het gewoon unattended doorlopen nadat je je energie instellingen in BIOS en Windows daarop tijdelijk hebt aangepast.

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:59
Als je 5T schijf niet heel vol is (minder dan 50%) gevuld, zou je nog alle bestanden eerst in een uncompressed .7z of .zip file kunnen zetten. Bij een kopieer actie heb je dan maar te maken met 1 bestand, en ben je geen tijd meer kwijt met opzoeken van bestanden (over USB3) als je het naar een andere schijf kopieert. Controleer wel je .7z container op correctheid, want een foutje in de container kun je dan niet gebruiken.

Maar dan neem ik even aan dat je een backup schijf hebt voor het nieuwe systeem. Formateren en opnieuw vullen vanuit de oude systemen zal inderdaad tijdrovend zijn.

• Renault
Als die externe disk geen CMR-schijf is, haal je max 120 MB/s over USB3.
Dat is te doen, ook bij veel kleine bestandjes (waarbij de snelheid inkakt).
Je hebt per slot van rekening gewoon de tijd daarvoor en je kunt intussen gewoon doorwerken op de PC.

[ Voor 10% gewijzigd door Renault op 14-11-2020 13:19 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:55
Er zijn toch diverse third party partitiemanagers die de schijf kunnen converteren naar/van (ex)FAT/NTFS met behoud van gegevens?
Natuurlijk altijd rekening houden met goede backup.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Bedankt voor alle feedback.
Ik ben gezwicht. Format D met NTFS op 4kB (kleiner kon niet).

Mijn backups zijn op orde zoals ik heb verteld, dus data terughalen is geen probleem. Ook als staat deze verspreid over 2 schijven (plus kopië van beide backupschijven).

Terwijl ik dit typ staat robocopy al te draaien en staat morgenochtend de eerste data terug op de schijf.

De snelheid valt best tegen: ook de backup schijven hebben kleine clusters om lege data te voorkomen... maar goed, het draait nu :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Renault
Goede beslissing, je moet er toch een keer doorheen ... :+

• Ben(V)
Tja kleine clusters is minder overhead maar wel veel trager zeker op een Fat(32) disk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Ben(V) schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:49:
Tja kleine clusters is minder overhead maar wel veel trager zeker op een Fat(32) disk.
Ook op ntfs scheelt het behoorlijk. Maar 200GB wastespace (met 2MB sector size) vindt ik het wel wat gortig. Veel bestandjes zijn maar 1-5kB groot, dus met 4kB sectors is het goed te doen. Ik gok dat ik straks "slechts" een paar GB waste space heb.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Ben(V)
Lekker belangrijk tegenwoordig met huidige diskcapaciteiten.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Ben(V) schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:50:
Lekker belangrijk tegenwoordig met huidige diskcapaciteiten.
200GB is inderdaad "lekker" belangrijk.
Dat is voor ons met huidige telefoons 3 jaar foto's/filmpjes van de kleine opslaan. Nieuwe telefoon nemen en die periode halveert.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1