2002 Opel Vectra C 1.8 16v Hapert tijdens rijden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• n.werkman
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-06-2021
Hallo allemaal,

Ik heb een aantal dagen geleden een Opel Vectra gekocht. Tijdens de proefrit verliep alles soepel en eigenlijk geen problemen op te merken. Gelijk gekocht en ook tijdens de rit terug naar huis (1,5 uur lang) geen problemen gemerkt.

Alleen nu rij ik de afgelopen dagen 's ochtends naar mijn werk en merk ik dat de auto hapert/stottert tijdens het rijden. Vaak als je half gas geeft, heel lichtjes of vol gas weinig last. De eerste kilometer eigenlijk extreem erg. En na een kilometer of 5 is het vrijwel weg.

Ook is het nu voor het eerst (op dag 5) gebeurt dat ik de auto stationair had lopen op de oprit en hij spontaan afsloeg. Wel start hij gelijk zonder problemen op. Toeren zijn erg onregelmatig tussen de 600 en 1000, en slaat vaak af rond de 600. Na een paar keer goed gas te geven (met redelijk wat rook uit de uitlaat) liep hij stationair weer redelijk. Maar alsnog haperde hij redelijk tijdens de eerste paar kilometers rijden.

Een aantal dingen waar ik aan zat te denken:
Accu? (Als ik mijn verwarming voor de ramen en in de auto aanzet + de lampen is het probleem 10x zo erg)
Heb het idee dat hij dan wat teveel vraagt. kan misschien te maken hebben met de voltage die hij mist of iets dergelijks?

Verstuivers/brandstofleiding/bougies of iets dergelijks.
Aangezien het bij een koude motor erger is, en ik bij het stationaire probleem na een paar keer goed gas te geven ook veel rook zag (stuk erger dan als ik na een tijdje rijden vak extra gas geef).
Denk dat hij op dat moment wat verzopen was, omdat de misschien iets niet helemaal lekker afgesteld staat qua verbranding.

Brandstof zelf:
Ik tank E95 (E10) en overal online staat wel dat deze auto E10 kan hebben. Maar misschien dat als ik 98 zou tanken hij beter zou lopen? Volgens de dealer waar ik hem heb gekocht hoort hij beide te kunnen hebben. Maar kan nergens iets vinden over wat de fabrikant eigenlijk aanraadt.

Zelf niet echt ervaring om dingen te vervangen of te checken etc. Maar misschien hebben jullie nog tips of ideeën waar het aan kan liggen. Zodat ik misschien ook een hint kan geven waar het aan zou kunnen liggen voordat ik bakken met geld kwijt ben aan een dealer op alles te laten controleren en eventueel te vervangen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:43
Ik heb een astra h 1.6 Twinport.
Deze begon onlangs net na het starten te stotteren, eventjes maar, motormanagement lampje ging branden.
Bij mij was de bobinerail stuk, deze kon ik zelf gemakkelijk vervangen.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:03

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Lijkt iets van ontsteking, dat je in die richting moet zoeken. In ieder geval opzoek naar een goede beunhaas of (bovag) garage. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Tittysmack
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-11 11:49

Tittysmack

"no comment"

Het is vochtig weer, als dit voornamelijk optreedt bij de koude start 's ochtends zou ik het zoeken bij de bougies / bougiekabels.

Athlon xp2800+ / Abit NF-7 / 512 mb dual channel MDT DDR400 / Club3D 9700pro / Samsung 52x24x52 / Samsung DVD 16x48 / Hitachi 82.3 GB 7200 rpm / Maxtor 61.4 GB 7200 rpm / Philips Seismic Edge 5.1 / Logitech z-560 / Q-tec 6051MD

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Bougies/bobines vermoed ik, maar uit laten lezen is misschien handiger voor doelgericht zoeken. Dat zal je bij een goede universeel garage de kop niet kosten.

[ Voor 41% gewijzigd door Frietsaus op 15-11-2020 13:26 ]

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:24
Nog een tip, schaf wel een A-merk bobine aan. De 1.8 motoren van Opel zijn nogal gevoelig voor goedkope bobines...

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@n.werkman Je hoeft niet altijd naar een dealer, zeker niet als de auto al 18j oud is zit je niet aan dealer verbonden.
In dit geval lijkt ' de dealer' de verkoper te zijn van deze auto, en die behoort een deugdelijke auto te leveren, niet dat je deze klachten ervaart binnen 5 dagen na aankoop. Dus, terug naar de verkoper, en leg je klacht voor. Die is zelf capabel genoeg om dit te verhelpen, en heeft geen Hint nodig van onwetende.

De enige' hint' is duidelijke klachtomschrijving. en wacht hier niet te lang mee.

[accu/dynamo lijkt me sowieso niet in orde]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1