Meterkast wirwar ontcijferen en MoCa adapter plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ES335
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-07 19:09
Ik wil op mijn kamer op de bovenverdieping een bekabelde internetverbinding omdat mijn wifi connectie lang niet de beste snelheid haalt (165mbit max. op een 400mbit abbonement, en erg afwisselend). Er is geen utp aansluiting maar er ligt wel een coax kabel (zo een) die ik zou kunnen benutten. Nu heb ik al weinig verstand van netwerk zaken maar omdat ik recent ben verhuisd snap ik ook niet wat de vorige eigenaren allemaal hebben gedaan. En om zaken nog erger te maken staan er nu twee grote waterontharder tanks op een plank midden in de meterkast die het zicht op alles sterk bemoeilijken. De situatie op de bovenverdieping is: twee kamers waar coax kabels los uit de muur hangen, en nog een kamer met een coax stopcontact (geen van allen in gebruik).

Eigenlijk bestaat dit topic uit twee vragen: 1) Wat is wat in de meterkast? 2) Hoe installeer ik zo een MoCa adapter?

Omdat een foto niet zou helpen heb ik een schets gemaakt van de relevante kabels in de meterkast. Het plaatje is verdeeld in 3 panelen om het nog een beetje overzichtelijk te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmiJYyfQFp5IdJREHzo93QafSu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPZ9Ol2EHyVBCpLH7tBF8vrU.jpg?f=fotoalbum_large

1) Deze hangt los. Is denk ik een coax female (?). Zo een met een concentrische cirkel.
2) Hier komen twee kabels uit de grond die naar de splitter gaan, eentje hangt los en is doorgeknipt.
3) 'Mystery box'. Geen idee waar dit voor is... telefoon misschien? Bovenaan komt er een utp kabel uit die los hangt. Aan de onderkant komt er een kabel uit die in het midden open is gemaakt en een blauwe en een rode kabel laat zien, deze verdwijnt in de muur. Dan komt er nog een grijze kabel uit onderaan die naar boven gaat. Tenslotte nog een die uit de grond komt.
5) Deze hangt los en heeft zo een lange dunne pin. Is positie 1 het inkomende signaal voor de versterker?
6) De coax versterker. In posities 3 en 5 zitten als ik me niet vergis weerstandjes. Ik ga er vanuit dat posities 2 en 4 naar de bovenverdieping leiden (9).
7) Modem/router. Onze interactieve tv-box gebruikt alleen een utp kabel, geen coax. Nog een gaat naar de zonnepanelen, en weer een andere naar een kamer op dezelfde vloer (waar een deco m5 aan hangt).
\8) Overnamepunt. Deze zit verscholen achter de wateronthardertank en is alleen zichtbaar door met mijn smartphone een video te maken |:( .

Als ik bij Hirschmann kijk naar de installatie voor de Inca 1G MoCA adapter dan zie ik dat hun overnamepunt twee connecties heeft en er een direct naar de MoCa adapter gaat. Dit snap ik niet. Mijn overnamepunt is smal en heeft denk ik maar 1 aansluitpunt. In de video (plaatje) doen ze hetzelfde. Is het noodzakelijk om te doen of is dit alleen voor een tv-signaal?

Is het niet mogelijk om het zo te doen? Of moet ik de coax versterker gebruiken? Heb ik ook een sperfilter / Point-of-Entry filter nodig, zoja, waar plaats ik die? Alvast bedankt voor de hulp en excuses voor de lap tekst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0uX1PTo3wlGiO_7q5DkuaAvU34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3chbqvKGhTneMr48VdqN7ZmZ.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via ES335 op 14-11-2020 03:27)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-10 22:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ES335 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 00:18:
@Masimo

Dat is inderdaad ook een optie. Ik heb geen ervaring met kabels trekken dus ik dacht dat even ergens twee adapters plaatsen minder moeite zou zijn.
Minder moeite, wel meer kosten, zowel nu als naar de toekomst toe.

Maar goed, als je geen coax gebruikt voor TV verder in huis is het vrij simpel: je hebt die hele wirwar niet nodig.

Je kunt iedere willekeurige kabel gebruiken voor MoCA, mocht je dat toch willen. Zoek kabel die uitkomt in vertrek waar je netwerk naartoe wilt hebben (dit lijkt me nog grootste uitdaging...). Als je die hebt, aan beide kanten op de coax 'uitgang' van de INCA aansluiten. Desnoods F->IEC verloopjes gebruiken daarvoor. Klaar - de coax-ingang van de INCA heb je alleen nodig als je ook TV erover wilt vervoeren en dat hoeft in deze situatie niet. Je MoCA setup blijft dus geheel gescheiden van stukje AOP->modem. Ieder andere stuk meuk ertussen (splitter, versterker etc) dempt alleen maar en verhoogt risico op problemen.

Of je vervangt de coax gewoon door Cat6 Cu U/UTP :)

Die versterker kun je overigens van stroom halen, scheelt je paar Watt als dat niet al gebeurd is (ik zie stroomstekker er nog in gaan...)

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-10 20:31
3 zal je telefoon overnamepunt zijn vermoed ik...
5 lijkt me de ingang van de tv versterker , die kabel hoort van je ziggo overnamepunt te komen..;

als je coax modem in de meterkast staat zou ik kijken of je door pijp 9 , niet bestaande coax kan vervangen naar coax+utp.. das minder werk / centen dan een moca aan te schaffen ...
wel niet heel duidelijk, maar volgens mij hoort punt 8 ook aangesloten te zijn op versterker 6... (weet je snel genoeg door de versterker 6 is uit te trekken , kijken of je modem dan ook uitvalt)

maak anders is een fototje , wij herkennen die stuff vanop een kilometer ;)

[ Voor 6% gewijzigd door ijske op 13-11-2020 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ES335
@ijske

provider is trouwens Delta, niet Ziggo. Hier wat foto's:

dit is (2) en de onderkant van (3)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P79pdZDRG-nqJ2-wy3axxF-n5i0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yTKYDtdxLM3ieZ1VOO8rpnIq.jpg?f=fotoalbum_large

dit is (6)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6QRSFx-g1ylHHbuQrqP9lrooK34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M00XHzOZZ3U6XTTR1c0xGMs7.jpg?f=fotoalbum_large

dit is het overnamepunt (denk ik?) (lastig bij te komen, staat direct achter de tank) - die zwarte kabel gaat naar het modem (een f@st 3890v3)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_Z3prC88MsmCaX3jXXvBtbq68E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LNTrqFSOAKF8UJxWwILZLr9b.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:15
met die foto's word het er niet echt duidelijker op:)

Om te beginnen zou ik zorgen dat je overal weer bij kan. Die waterontharder is er ook in gekomen dan kan die er ook wel weer uit, al is het maar tijdelijk. Het kan toch niet zo wezen dat je nergens bij komt zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ES335
@popie

Haha, ja, daarom heb ik ook die tekening gemaakt in Paint. En die waterontharder durf ik niet zomaar te verplaatsen, gezien ik liever geen water mors in de meterkast :+ . Maar goed, ik weet niet eens of dat nodig is - als die MoCa adapter maar 1 zo een coax kabel nodig heeft zoals in mijn tweede Paint schema, dan zal het niet zo'n probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-10 20:12
Als ik het goed begrijp ga je de coax installatie niet meer gebruiken.
Waarom probeer je in dat geval niet een van de coax die naar boven lopen te vervangen door een UTP kabel?
Met een beetje geluk is het een kwestie van boven een UTP-kabel aan de coax knopen en in de meterkast de coax eruit trekken, daarmee de UTP de buis in trekken.

Moca is een oplossing die gaat werken, maar relatief duur in vergelijking met een UTP kabel. En je hebt stroomvoorziening nodig voor de poweradapters aan weerszijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ES335
@Masimo

Dat is inderdaad ook een optie. Ik heb geen ervaring met kabels trekken dus ik dacht dat even ergens twee adapters plaatsen minder moeite zou zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-10 22:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ES335 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 00:18:
@Masimo

Minder moeite, wel meer kosten, zowel nu als naar de toekomst toe.

Maar goed, als je geen coax gebruikt voor TV verder in huis is het vrij simpel: je hebt die hele wirwar niet nodig.

Je kunt iedere willekeurige kabel gebruiken voor MoCA, mocht je dat toch willen. Zoek kabel die uitkomt in vertrek waar je netwerk naartoe wilt hebben (dit lijkt me nog grootste uitdaging...). Als je die hebt, aan beide kanten op de coax 'uitgang' van de INCA aansluiten. Desnoods F->IEC verloopjes gebruiken daarvoor. Klaar - de coax-ingang van de INCA heb je alleen nodig als je ook TV erover wilt vervoeren en dat hoeft in deze situatie niet. Je MoCA setup blijft dus geheel gescheiden van stukje AOP->modem. Ieder andere stuk meuk ertussen (splitter, versterker etc) dempt alleen maar en verhoogt risico op problemen.

Of je vervangt de coax gewoon door Cat6 Cu U/UTP :)

Die versterker kun je overigens van stroom halen, scheelt je paar Watt als dat niet al gebeurd is (ik zie stroomstekker er nog in gaan...)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ES335
@dion_b

Bedankt (en iedereen die in dit topic heeft gereageerd) voor je reply. Ik ga de gok maar wagen met de MoCa adapter, ben wel benieuwd of ik het allemaal aan de praat kan krijgen. De versterker is inderdaad nog op stroom aangesloten, als ik die eraf haal heb ik meteen plaats voor de MoCa adapter 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
@ES335 Ik denk dat ik min of meer dezelfde situatie had in andermans huis: wel coax tussen meterkast en woonkamer maar geen Cat5E. De coax zat vast in de buizen dus vervangen door UTP was geen optie. MoCA werkt verrassend goed, vele malen beter dan Powerline. Er was geen kabel-TV in gebruik dus ik heb alles losgekoppeld, koppelblokjes, splitters, versterkers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ES335
kleine update: half uur geleden mijn pakket ontvangen, binnen 5 minuten geïnstalleerd en alles werkt prima!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DObkCgri9YRikcoBRIcC79yjJJk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g7caHK6nlomU3fq1fzy2cD5Q.jpg?f=user_large

nogmaals bedankt iedereen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-10 19:29
Dat ziet er uitstekend uit.
Pagina: 1