Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eerste build voor fotobewerking en gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Crazypinaple
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-01-2021
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige laptop is nu 6 jaar oud (i7 4500u met integrated graphics, 8gb RAM en 256gb SSD) en heeft zijn beste tijd gehad. Deze laptop gebruik ik nu vooral voor Lightroom en photoshop (beperkt ivm snelheid laptop). Daarnaast wil ik casual gaan gamen. Eerste spel dat ik voor ogen heb is de nieuwe call of duty.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn originele plan was om 1000 euro uit te geven all in (pc+beeldscherm+muis+toetsenbord). Dit is al ietsje meer geworden. Als er plekken zijn waar ik kan besparen hoor ik het graag, maar als een paar tientjes extra een significante verbetering is ben ik ook bereid dit er extra voor te betalen. Ik ben van plan dit systeem te kopen met black friday/cyber monday om zo de prijs iets te drukken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik moet alles nog aanschaffen op een koptelefoon na.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De pc moet minstens de komende 5 jaar mee kunnen gaan. Daarom heb ik gekozen voor 16gb RAM. Ik ben me er van bewust dat de SSD snel vol zal zitten, wanneer dit het geval is voeg ik een HDD toe aan het systeem. De ryzen 3600 staat nu in mijn lijst, maar als ik de 3600x kan krijgen voor dezelfde prijs wil ik deze toevoegen aan de build. Ik ga begin volgend jaar verhuizen en weet nog niet waar ik de pc neer ga zetten en of hier een netwerkkabel beschikbaar is. Daarom heb ik de netwerkadapter (met bluethooth) toegevoegd. Ik heb nu de 1660S in de build zitten, maar twijfel nog over de 1650S vanwege het prijsverschil.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals hierboven vermeld moet het systeem minimaal 5 jaar goed kunnen draaien (uiteraard worden de nieuwste games minder)en er moet WiFi op zitten. Ik heb ook een lijst met accesoires die ik wil kopen toegevoegd. Bij het beeldscherm dat ik heb uitgezocht denk ik dat dit in deze prijsklasse een kleuraccuraat scherm is met ook nog een hoge ververversingssnelheid. Wat ik belangrijk vind aan een toetsenbord is dat deze niet te lawaaierig is. Voor de muis vind ik het belangrijk dat het klikken niet te zwaar is.

Ga je overklokken?
Nee, ik ben nog nieuw in de wereld van self-builds en wil dit niet meteen gaan proberen. Ook denk ik niet dat voor mijn use-case dit de moeite is.

Wat verwacht je van ons?
Ik vind het lastig om een goede PSU uit te zoeken. Volgens calculators zou ik met een 550W prima uit te voeten komen. Deze is erg goedkoop, dus ik wou graag weten of ik hier iets op inlever, of dat deze goed is voor mijn build?

Is de extra 80 euro voor een 1660S het waard tegenover de 1650S?

Uiteraard post ik dit om feedback te ontvangen op de build. Suggesties voor downgrades als upgrades worden erg gewaardeerd.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenMSI B450-A Pro Max€ 75,-€ 75,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC€ 241,-€ 241,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 57,90€ 57,90
1NetwerkadaptersGigabyte GC-WBAX200€ 28,95€ 28,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 64,57€ 64,57
1VoedingenCooler Master MWE 550 Bronze - V2 230V€ 45,-€ 45,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,-€ 105,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 816,42

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenAsus TUF Gaming VG249Q Zwart€ 199,-€ 199,-
1ToetsenbordenCorsair Gaming K55 RGB (Qwerty US)€ 54,90€ 54,90
1MuizenLogitech G502 Hero€ 54,90€ 54,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 308,80

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:35
Je zou een i510400f met een B bord kunnen pakken IPV de r5.
Is wifi noodzakelijk?
Is een mechanisch toetsenbord noodzakelijk?
Is een muis van boven 50 euro noodzakelijk?

Als je maar weinig spellen speelt, hoe kijk je tegen 2ehands gpu aan? Vaak kan je daarmee redelijk wat besparen, of een mooie upgrade doen.

• Crazypinaple
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-01-2021
99ruud99 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 21:00:
Je zou een i510400f met een B bord kunnen pakken IPV de r5.
Kun je dit toelichting? Ik zie dat voor gaming de prestaties van de 10400f een stuk beter zijn, maar voor desktop gebruik lijkt de 3600 beter. De 10400f heeft er dan ook baat bij om 3200 mhz RAM te hebben, wat het b bord niet lijkt te ondersteunen.
Is wifi noodzakelijk?
Ja, ik heb op mijn kamer nu geen netwerkkabel, en in mijn huis straks mogelijk ook niet op de plek waar de pc komt.
Is een mechanisch toetsenbord noodzakelijk?
Nee, daarom ook deze gekozen. Mechanisch lijkt me te luid, en ik zoek iets waar ik mijn scriptie straks goed op kan typen.
Is een muis van boven 50 euro noodzakelijk?
Niet per se, hier kan ik nog vanaf wijken, maar de ergonomie van deze muis zag er goed uit en met photobewerkingen houd je de muis vaak wat langer ingedrukt is, wat ik bij mijn goedkopere muis goed voel.
Als je maar weinig spellen speelt, hoe kijk je tegen 2ehands gpu aan? Vaak kan je daarmee redelijk wat besparen, of een mooie upgrade doen.
Lijkt me niet. Deperformance van de 1660s is voor mij goed genoeg en die paar tientjes is het extra risico mij niet waard.