Zonnepanelen lessenaarsdak noordwest

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liripriscon
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-09-2024
Beste Tweakers,

Ik heb de volgende vraag. Ons huis heeft een dak precies op het NoordWesten.
Het betreft een redelijk flauw lessenaarsdak (ca. 13graden) zonder dakramen. Oppervlakte ca. 8.00 x 5,10m.

Zou het de moeite kunnen zijn om alsnog zonnepanelen te plaatsen?
Diverse scans leveren een nee op.

Groet, Liri!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:18

BCC

Mijn buren met een lessenaar dak hebben ze op ramps staan richting zuid. Zolang je ramp maar meer dan 13 graden is, werkt dat prima.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liripriscon
Komen ze dan niet in de schaduw van elkaar te staan? Tevens heb je dan te maken met vergunningsverplichting denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
op een schuindak moet je het dakvlak volgen om vergunningsvrij te zijn.

ik heb noordwest 13 graden even in sunnydesign gezet je komt qua jaaropbrengst op ongeveer 80% van het aantal WP uit.
kan prima mogelijk zijn, wat heb je veder in gedachte, zijn er nog pijpjes etc? foto misschien?

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 13-11-2020 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liripriscon
Hi Twain4me,

Hierbij een foto. Ben nog druk aan het verdiepen.
Zoals je ziet is er maar 1 pijpje. Lijkt me niet al te veel problemen op te leveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCLUTD31RA3cpL6hsL0QLIdizMA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2lBQf18dzvFqN8QdRSroZd28.png?f=user_large

Is die 80% gebaseerd op het volgen van het dakvlak of een ramp zoals bovengenoemd?

Groet, Liri!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liripriscon
Oppervlakte ca. 8.00 x 5,10m.

Excuses, deze informatie is fout. Het platte vloeoppervlakte van de bovenste verdieping is 9,12 x 5,10m. Door de hellingshoek zal de lengte dus nog groter dan 9.12m zijn (valt te berekenen natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ja 13 graden richting Noordwest exact hoe de foto is.

Door je maatvoering kan je hem bijna geheel tot de rand en erfgrens volleggen. (dat mag bij schuin dak ook)
zouden (afhankelijk van het pijpje) bv 26 panelen van 100x 166 op passen ;) is al een wat lastigere maat om te vinden.maar deze bv https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr6-320-wp-perc-copy.html
Dus het is even de vraag wat je erop wil hebben.

Het lijkt mij een bitume dak? dan is wel wat lastiger om iemand te vinden die het wil plaatsen
je hebt dan zoiets nodig.
https://www.technea.nl/pr...-plat-dak-zonder-ballast/
als je zelf gaat plaatsen kan het ook anders.

slechts een voorbeeld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRpFil6AyGBgYeytWUWzXXxJ25E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NvekbviqYuLLaamSjZiFUxgb.jpg?f=fotoalbum_large

edit: ik zie dat ze niet genoeg panelen meer hebben, naja je snapt denk ik het idee :+

[ Voor 27% gewijzigd door twain4me op 13-11-2020 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-05 13:21
@Liripriscon
lol, computer (scan) say's no. :-(

maar we weten hier wel beter. ;)

ik heb panelen op noord, en erg laag op het schuurtje (veelschaduw van oost (kerk) en west(mijn huis))
hier heb ik 4 panelen op liggen met problemen (had ze nog over, dan maar op de schuur)
4x190Wp=760Wp op een 500W omvormer (had ik over)
en ook nog een boom op zuid.
tja ik kan bijna niet meer fout verzinnen. ;)

de opbrengst:
700kWh/kWp oke dit is erg slecht tegen over de 1100kWh/kWp wat een perfecte installatie kan doen (in mijn omgeving). wat ongeveer 60% is.
maar dan nog, zo slecht is het niet.
en jij hebt geen boom geen schaduw links/rechts en kunt een niet onder gedimensioneerde omvormer gebruiken.

als ik dan naar deze tabel kijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqnXVZgqtunYbx-jvJknfe8GXkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i4TsogHcQX8v6RUUyqbZerWl.jpg?f=user_large
dan haal jij wel de 85-90%, meer als genoeg voor wat panelen. ;)

maar om je echt te helpen, hebben we hier meer gegevens nodig.
de grote van het dak, de hoogte van de dakrand, en waar het pijpje zit.
ik weet wel een hele goedkope methode om zelfs op een bitumen dak lekker veel panelen te kunnen leggen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liripriscon
Ha Tweakers,

Dank voor de reacties. Het is inderdaad een betonnen, geïsoleerde dakconstructie met bitumen.
Van een dakrand is niet echt sprake bij deze constructie. Dat gaat om centimeters.

Edit: Het pijpje zit tegen de muur met de buren en is ongeveer 0,5x0,5. Dit bevindt zich precies in de lengte in het midden.

Het oppervlakte is 9,35 x 5,10m.

Ben benieuwd naar de methode die jij bedoelt!

Groet, Liri!

[ Voor 17% gewijzigd door Liripriscon op 13-11-2020 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Liripriscon schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:53:
Ha Tweakers,

Dank voor de reacties. Het is inderdaad een betonnen, geïsoleerde dakconstructie met bitumen.
Van een dakrand is niet echt sprake bij deze constructie. Dat gaat om centimeters.

Groet, Liri!
Een lat (laten) inwerken door een dakdekker en daarin schroeven gok ik.. ;)

ik weet wel dat lang niet elke instalateur dat voor je wil doen, je moet dan wellicht zelf het dak op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Liripriscon

zoals @twain4me zegt, maar je hoeft niet eens een dakdekker iets laten inwerken.
dat kan ook zonder. ;)

maar het is wel zelf doen, geen installateur heeft hier zin in.
(het kost gewoon te veel tijd, en tijd is geld en dat vinden ze niet leuk.)

maar als je zin hebt het zelf te doen en je besteed er een weekend of 2 aan, dan kun je het zo wel doen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
migjes schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:43:
@Liripriscon
lol, computer (scan) say's no. :-(

maar we weten hier wel beter. ;)

ik heb panelen op noord, en erg laag op het schuurtje (veelschaduw van oost (kerk) en west(mijn huis))
hier heb ik 4 panelen op liggen met problemen (had ze nog over, dan maar op de schuur)
4x190Wp=760Wp op een 500W omvormer (had ik over)
en ook nog een boom op zuid.
tja ik kan bijna niet meer fout verzinnen. ;)

de opbrengst:
700kWh/kWp oke dit is erg slecht tegen over de 1100kWh/kWp wat een perfecte installatie kan doen (in mijn omgeving). wat ongeveer 60% is.
maar dan nog, zo slecht is het niet.
en jij hebt geen boom geen schaduw links/rechts en kunt een niet onder gedimensioneerde omvormer gebruiken.

als ik dan naar deze tabel kijk:
[Afbeelding]
dan haal jij wel de 85-90%, meer als genoeg voor wat panelen. ;)

maar om je echt te helpen, hebben we hier meer gegevens nodig.
de grote van het dak, de hoogte van de dakrand, en waar het pijpje zit.
ik weet wel een hele goedkope methode om zelfs op een bitumen dak lekker veel panelen te kunnen leggen. ;)
Waar kijk jij dan in die tabel? Als ik kijk naar NW 13 graden dan zie ik toch echt iets van 75-80%, niet 85-90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Liripriscon schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:53:
Ha Tweakers,

Edit: Het pijpje zit tegen de muur met de buren en is ongeveer 0,5x0,5. Dit bevindt zich precies in de lengte in het midden.

Groet, Liri!
Die 9,35 heb je van 9,12 / cos(13) :P ? Wat is er gebeurd met je woningscheidende muur dan; is die dikte nul >:) ?

Ik bedoel; die 5,1 zal dan boven op het dak ook wel 5,4 zijn.

Dan zou je ook 5x5 van deze kunnen doen;
https://www.winkelman-zon...70wp-mono-perc-zwart.html
(zijn 1,776x1052). Minus eentje voor dat pijpje dan. Waar is dat pijpje van? CV? Rioolontspanning? MV? Combinatie?

[ Voor 14% gewijzigd door kabeltjekabel op 13-11-2020 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liripriscon
Klopt, ik zie ook 75-80%. @migjes Ik ben ook wel benieuwd hoe jij aan dat percentage kwam?

Haha klopt, dat was mijn berekening :P! Even aangenomen dat de voor- en achtergevel even dik zijn als de dakrand.

Klopt dat pijpje is inderdaad van CV, Rioolontspanning en de mechanische ventilatie. Scherp punt over de woningscheidende muren!

EDIT: Mijn zwager is elektricien dus daar wil ik het mee aanleggen. Ik ga eens even een winkelwagentje vullen bij Winkelman.

[ Voor 15% gewijzigd door Liripriscon op 13-11-2020 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Heb je trouwens een 3-fase aansluiting en zo nee; wil je dat wel?

Als ik 24 van die 370 Wp panelen NW (135) op 13 graden simuleer krijg ik er 2x 3479 kWh uit (=6958 kWh totaal) bij gebruik van twee 3,0 omvormers. 6984 kWh bij een 6 kW 3-fase, 6871 bij 5 kW 3-fase. Kabelverlies AC zijde is ook lager bij gebruik van de 3-fase oplossing.

[ Voor 67% gewijzigd door kabeltjekabel op 13-11-2020 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liripriscon
De voor- en nadelen daarvan zijn me nog niet helemaal helder. Het betreft een nieuwbouwhuis. Geen idee eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Liripriscon schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:28:
De voor- en nadelen daarvan zijn me nog niet helemaal helder. Het betreft een nieuwbouwhuis. Geen idee eigenlijk.
Maar wel een huis wat er al staat? Dan even onder de meter kijken; 1 of 3 automaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Liripriscon en @kabeltjekabel
oke, ik kreeg net te horen dat ik quarantaine moest, dus niet helemaal afgemaakt verhaal.
sorry, even iets anders aan het hoofd. ;)

lees eerst:
http://www.siderea.nl/art...shoek1/hellingshoek1.html
en deel2
http://www.siderea.nl/art...shoek2/hellingshoek2.html

de tabel is een theorie, die gemaakt is op de gedachte er is altijd zon.
maar met bewolking (die hebben we in Nederland) is het toch anders.
dan weerkaatst het licht en is platter beter als steiler.
dus platter is eigenlijk "beter" (beter gezegd platter en steiler het maakt bijna geen bal uit. ;) )
en dat zit niet in die tabel. ;)

dan heb je ook nog deze: de zon maakt een veel ingewikkeldere baan om de aarde (of voor de niet flat earthers, de aarde maakt een vreemde baan om de zon.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSDSjNzuDV2iuNT_rwr2XhRU85s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/JZLuw28SeNSoaZlCorpiNhVx.gif?f=user_large
maar die word heel vaak verkeert gelezen, je hebt dit plaatje er ook bij nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvhByG0Udw1w2BVIZKo0qpmdKxU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/rmCtPI7hT9GEM2urxDSZq2fa.gif?f=user_large
of te wel uit printen en om je hoofd heen houden.
de zon komt in de zomer maanden dus meer naar het noorden op en gaat meer onder naar het noorden.
(die -130 en 130 graden dus.)

dit maakt dat alles onder de 15 graden hoek, vrijwel het zelfde oplevert.
(met uitzondering 15 graden naar zuid is net 5% meer., maar van oost en west en noord is het zelfde.)
jouw dak maar 13 graden, en nog het noord-westen ook, dus vrijwel heel de zomer lekkere late door levering.

en zo kom ik op de getallen. ;)
PVgis en sunnydesign en zo houden hier ook geen rekening mee.
https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/
helaas, en de dak geschikt website's snappen het ook niet.

ik kan wel aanraden: omdat dit soort setjes veel in de zomer opleveren.
zijn de panelen wel wat warmer als in de lente.
warme panelen, betekend een lagere W (maar zomer meer uren).
zie ook de STC waarde van de panelen en de NOCT waarde.
je mag dus 30% meer Wp als W omvormer hebben. (dit moet niet, dit is mag.)

verder is het vaak wel verstandig als je meer gebruik wil maken van diffuse licht, dat je er voor zorgt dat je ruim voldoende Vmpp op de omvormer(per mpp) hebt staan.
Vmpp heb je ook met bewolking, Ampp is afhankelijk van de zon instraling. ;)
(dit geld eigenlijk voor iedere set.)

wil je nog een simpele bouw methode voor dat dak?

edit:
nog even deze:
in de maanden november december januarie, ja dan staat de zon te laag voor je set.
dat zijn maanden dat je erg slechte opbrengst hebt.
maar zie mijn opbrengst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
dat zijn maanden die je kunt missen als kiespijn.
heel de maand december levert net zo vele op als 2 goede dagen in juni of juli.
dat boeit dus niet. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door migjes op 18-11-2020 11:48 ]

Pagina: 1