Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdvtje
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-12-2020
Hallo iedereen.

Ik heb een vraag.

Ik zou graag zeg maar een extern opslagcapaciteit willen maken om aan mijn router te koppelen zodat ik thuis via al mijn toestellen aan mijn data kan.

Ik zelf heb hier extreem weinig ervaring mee, en zou graag al doende het leren.
Ik weet dat je Mobile Racks kunt aankopen en die kunt aansluiten op je router maar dan spreken we weer over aardig wat benodigd budget.

Daarom zou ik dit zelf willen maken en vraag ik eerst aan ervaren mensen al wat raad en ideeën.
...

Ik heb momenteel nog geen behuizing, maar ik zou een date server behuizing zoals in deze link hiervoor willen aanschaffen.

Ik heb al aardig wat oude schijven kunnen verzamelen.
dan spreek ik over ;
  1. Seagate Bruikbaar : 465GB
  2. Toshiba Bruikbaar : 465GB
  3. Tochiba Bruikbaar : 298GB
  4. Tochiba Bruikbaar : 298GB
  5. Tochiba Bruikbaar : 298GB
  6. Tochiba Bruikbaar : 298GB
  7. Tochiba Bruikbaar : 298GB
  8. Samsung Bruikbaar : 298GB
  9. Hitachi Bruikbaar : 298GB
Dit zijn allemaal verschillende schijven.

Ik zou dan eventueel indien nodig nog een raspberry pi kunnen verkrijgen.
...

Ik weet dat ik veel vraag voor iemand met weinig ervaring.
Maar ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen,
En dat dit mogelijk is wat ik in mijn gedachten heb.

Indien nog vragen, ASK AWAY! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:56
Eerlijk gezegd zal het een stuk stabieler en goedkoper zijn om gewoon een externe 3TB HDD te halen. Veel router hebben een USB poort waar je deze op aan kunt sluiten en daarmee beschikbaar kunt maken voor het hele netwerk.
De controllers en kastruimte die je voor dit aantal (oude) schijven nodig hebt zullen duurder zijn dan nieuwe schijven schat ik in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdvtje
Ik begrijp wat je zegt, en ben ik volkomen met mee.
Dacht ik wel. bedankt voor je snelle reactie.

Wat zou ik dan eventueel nog mag die schijven kunnen doen zonder deze weg te werpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 11:52
Daarvoor is een NAS (Network Attached Storage): https://tweakers.net/netwerkopslag/vergelijken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-09 20:38
298 GB.... gooi ze weg, daar heeft echt niemand meer wat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:25

Jrz

––––––––––––

kevinvdvtje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:20:
Ik begrijp wat je zegt, en ben ik volkomen met mee.
Dacht ik wel. bedankt voor je snelle reactie.

Wat zou ik dan eventueel nog mag die schijven kunnen doen zonder deze weg te werpen?
Ingieten in epoxy en als schilderij ophangen 😃

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdvtje
Had ik ook al gevonden, maar door de hoge prijzen van de kasten zou ik het liever zelf maken indien dit kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdvtje
Dus als ik het goed begrijp, gewoon de moeite niet doen en 1 enkele zware harde schijf aan de router koppelen is de stabielste, goedkoopste optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:25

Jrz

––––––––––––

Als het om de kosten gaat, 2watt (2.5”)of 8 watt (3.5”) idle per disk. Dus toch 20 of 80watt. 24x7x30 is toch 10 a 50kwh per maand. Dus 3 tot 12 euro per maand 🙂
Die nieuwe disk is zo terugverdiend!

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdvtje
oke, iedereen bedankt voor de info en moeite.

Die 2 van 465GB steek ik nog in mijn Desktop en de rest werp ik in een doos om mss later nog met te prusten.
voor de Data uitbreiding zal ik kijken voor een enkele harde schijf met NAS module

Klopt dit een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 11:52
Je zou zelf ook een NAS kunnen maken (met bijv FreeNAS als OS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
FoxLenny schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:01:
Je zou zelf ook een NAS kunnen maken (met bijv FreeNAS als OS).
TS heeft geheel geen verstand van IT en eventuele risico's van data verlies door fouten. Niet doen is mijn advies.

Simpele externe HDD en wil je meer dan opslag alleen denk dan goed na wat je wilt bereiken en wat je ervoor over hebt (tijd en geld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdvtje
qua IT werk heb ik weinig kennis en verstand.

Mijn budget is gemiddeld, en ik wil er gerust heel veel tijd in steken.
Maar ik wil er vooral iets uit leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
kevinvdvtje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:33:
... en ik wil er gerust heel veel tijd in steken.
Dan zijn de mogelijkheden legio :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
kevinvdvtje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:20:
Muziek mee maken?
YouTube: How to play music on a hard drive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:28
qua IT werk heb ik weinig kennis en verstand.

Mijn budget is gemiddeld, en ik wil er gerust heel veel tijd in steken.
Zoek een oud moederbord in de v&a en ga wat experimenteren met freenas.
V&A aangeboden: Supermicro X7SPA-HF-D525 - Ideaal als NAS (freenas) of firewa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdvtje
Zoek een oud moederbord in de v&a en ga wat experimenteren met freenas.
V&A aangeboden: Supermicro X7SPA-HF-D525 - Ideaal als NAS (freenas) of firewa...
[/quote]

Goed idee. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Heb je eventueel ook een site waarop ik kan lezen hoe ik dit doe af is het experimenten zonden leidraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 21:52
Een deel van de bovenstaande adviezen hebben het over de kosten van het in bedrijf houden van die disks.
Hou je daar rekening mee als oplopende kosten van het experiment / leergeld vóórdat je gaat investeren in (nieuwe) apparatuur?

Ik vind zelf dat wat je evt. gaat leren hiermee, later hoofdzakelijk nauwelijks toepasbaar is in de gangbare praktijken van IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Renault schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 11:01:
Een deel van de bovenstaande adviezen hebben het over de kosten van het in bedrijf houden van die disks.
Hou je daar rekening mee als oplopende kosten van het experiment / leergeld vóórdat je gaat investeren in (nieuwe) apparatuur?

Ik vind zelf dat wat je evt. gaat leren hiermee, later hoofdzakelijk nauwelijks toepasbaar is in de gangbare praktijken van IT.
TS wil misschien helemaal niet in de IT terecht komen ?

Ik ben ook ooit begonnen met een simpele afgedankte DELL desktop, waar ( toevallig) 3 HDD's in pasten
Met een voorloper van freenas, en veel altavista en yahoo! steeds wat bijgeleerd, en in de meterkast een "server" staan

Mijn desktops hebben volgens mij al zeker 20j nooit meer dan een 200 / 500GB aan lokale opslag gehad, alle 'grote' bestanden gingen mijn "NAS" op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 21:52
...
Ik bedoelde het in deze context: als je iets wil leren neem ik aan dat dat iets is wat je daarna kan gebruiken en toepassen in allerlei situaties, niet noodzakeljkerwijs in je beroep (IT), maar ook in hobby-situaties.
Dat laatste aspect zie ik niet zo zitten met de ervaring die je nu gaat opdoen: wie past dat straks nog waar toe
?

Maar van mij mag je hoor: leren en experimenteren staat altijd vrij! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
kevinvdvtje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:12:
Ik heb momenteel nog geen behuizing, maar ik zou een date server behuizing zoals in deze link hiervoor willen aanschaffen.
De 'behuizing' die je linkt is geen computer behuizing. Je linkt een network rack. Daar steek je netwerk apparatuur in. Dus een router en een switch en een patchpaneel ed.

Waar je naar linkt is niet meer als een kleine variant van dit soort kast: https://www.apc.com/shop/...mm-w-Sides-Black/P-AR3100

Een Nas of San of wat dat ook steek je meestal in een server rack. Het verschil in de 2 is dat een server rack meestal wat dieper is, waardoor netwerk apparatuur meestal wel in een server rack past, maar andersom servers niet in een netwerk rack passen (tenzij natuurlijk hele korte servers). Verder heeft een netwerk rack daarom ook enkel voorraan een bevestigingsstrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdvtje
Dit is voor effectief gebuik voor opslagruimte via mijn thuisnetwerk. ik zie dit wel als een mogelijkheid om over dit soort systeem te leren en te kunne experimenteren wegens ik nu al enkele dingen al heb liggen.
Pagina: 1